Naukowcy zbadali, co było ostatnim posiłkiem Otziego. Słynny „człowiek lodu” był prawdziwym łakomczuchem

Naukowcy zbadali, co było ostatnim posiłkiem Otziego. Słynny „człowiek lodu” był prawdziwym łakomczuchem

Otzi, znany również jako 'człowiek lodu'
Otzi, znany również jako 'człowiek lodu' Źródło: Wikimedia Commons / fot. Thilo Parg
Dzięki naukowcom po latach dowiedzieliśmy się, co tuż przed śmiercią zjadł słynny człowiek lodu. Okazuje się, że Otzi, bo tak też go nazywano, był prawdziwym łakomczuchem.

Otzi żył 5 tysięcy lat temu. Miał zaledwie 160 cm wzrostu, ważył 50 kg, ale mimo wątłej postury był wprawnym wojownikiem. Na jego ciało w 1991 roku natrafili w Alpach turyści. Mężczyzna zyskał przydomek Otzi, od nazwy doliny, w której znaleziono jego ciało. Naukowcy postanowili sprawdzić, co tuż przed śmiercią zjadł słynny człowiek lodu. Okazuje się, że Otzi był dość sporym łakomczuchem i uwielbiał jeść tłuste produkty. W jego diecie przeważało surowe mięso m.in. jeleni, kozi oraz bydła. Tak obifta w tłuszcz dieta (zawartość tłuszczu w posiłkach to blisko 50 proc.) doprowadziła do problemów zdrowotnych. Naukowcy odkryli, że jego tętnice były zatkane. Na dolegliwości Otzi spożywał zioła oraz rosliny. W jego organizme odkryto ślady paproci. Zdaniem badaczy otzi miał mieć także problemy z próchnicą, paradontozę, a także co ciekawe...nietolerancję laktozy.

Jak zginął Otzi?

Zagadkę śmierci Otziego od blisko 20 lat próbują rozwiązać naukowcy. Większość ekspertów, którzy badali sprawę „człowieka lodu” jest zgodnych, że mężczyzna został zamordowany, jednak pewności wciąż brak. Nieznane są również dokładne okoliczności, w jakich zginął, ani kto mógł być ewentualnym sprawcą zabójstwa.

Według jednej z hipotez Otzi zginął od silnego uderzenia pięścią w głowę. Do wyjaśnienia sprawy został zaangażowany jeden z głównych inspektorów monachijskiej policji. O pomoc do detektywa zwróciła się dyrektor Muzeum Archeologii Południowego Tyrolu. Alexander Horn po przeprowadzeniu śledztwa stwierdził, że faktycznie Otzi mógł paść ofiarą morderstwa. – Zabójca prawdopodobnie zaskoczył Otziego, strzelając mu w plecy z łuku, z odległości około 30 metrów – tłumaczył inspektor. Policyjny detektyw odkrył również, że „człowiek lodu” otrzymał przed śmiercią ranę ciętą na prawej ręce. – Jest to klasyczna rana obronna, która powstaje wtedy, gdy napastnik grozi komuś nożem i w chwili, gdy wykonuje pchnięcie ofiara łapie za ostrze próbując odeprzeć atak – podkreślił. Według inspektora motywem zbrodni mogła być zazdrość, nienawiść lub chęć zemsty. – Nie sądzę, byśmy kiedykolwiek mogli rozwiązać tę sprawę do końca. Zabójca uciekł z miejsca zbrodni, czego nie lubię, gdy prowadzę śledztwo. Mamy wciąż nierozwiązane zabójstwo – zaznaczył.

W Bieszczadach zaobserwowano pleń! Jest zagadkowe nagranie