Naukowcy: Odkryliśmy jezioro pod powierzchnią Marsa. Może tam istnieć życie

Naukowcy: Odkryliśmy jezioro pod powierzchnią Marsa. Może tam istnieć życie

Mars
Mars / Źródło: Fotolia / Martin
Naukowcy przekazali w środę 25 lipca, że w wyniku użycia specjalnego przyrządu radarowego zauważyli pod lodem w rejonie południowego bieguna Marsa coś, co przypomina zasolone jezioro. Poinformowali, że niewykluczone jest też, że jest to możliwe środowisko życia mikroorganizmów.

Wykryty przez badaczy zbiornik o średnicy około 20 kilometrów ma kształt zaokrąglonego trójkąta i znajduje się około 1,5 kilometra pod powierzchnią lodu. To, czy istnieje życie poza Ziemią, jest jednym z najważniejszych pytań w nauce. Badacze zaznaczają, że lata może trwać zweryfikowanie, czy rzeczywiście coś „żyje” w akwenie wodnym, które przypomina jezioro subglacjalne na Ziemi.

– Jest to miejsce na Marsie, gdzie znajduje się coś, co najbardziej przypomina habitat, miejsce, w którym może istnieć życie – powiedział naukowiec planetarny Roberto Orosei z Istituto Nazionale di Astrofisica we Włoszech, który kierował badaniami opublikowanymi w czasopiśmie „Science”. – Takie środowisko nie jest idealnym miejscem na wakacje lub miejscem, w którym mogą pływać ryby – dodał Orosei. – Istnieją jednak organizmy lądowe, które mogą przetrwać i rozwijać się w podobnych warunkach. Na Ziemi są mikroorganizmy zdolne przetrwać nawet w lodzie – wyjaśnił.

Współautor badania Enrico Flamini zaznaczył, że badaczom zajęło to długie lata analiz, nim byli pewni, że mają do czynienia z wodą na Marsie.

Mars dawno temu był cieplejszy i bardziej wilgotny. Posiadał znaczne ilości wody, o czym świadczą suche jeziora i doliny rzeczne na jego powierzchni.

Czytaj także:
Wybrano najładniejszą bramkę mundialu. Trafienia Ronaldo i Messiego poza podium

Czytaj także

•
    Zacząć należy od tego, że wbrew pozorom, zagadka życia nie leży w materii (kombinacji związków chemicznych), ale w informacji – zapisanym na materialnym nośniku (DNA) planie budowy organizmu i jego oprogramowaniu („system operacyjny”, „sterowniki” itd.). Dlatego podstawowym pytaniem, jest pytanie o źródło pochodzenia tej informacji... Woda i odpowiednie warunki to za mało... Podobnie jak papier i pióro nie wystarczą do napisania np. algorytmu - konieczny jest inteligentny umysł.
    Warto sprawdzić np. tu:
    •