Dzień pieszego pasażera

Dzień pieszego pasażera

Dodano:   /  Zmieniono: 
W Delhi nie wyjechała na trasy połowa miejskich autobusów, tj. ponad sześć tysięcy pojazdów. 13-milionowa stolica Indii została sparaliżowana.
Pozamykano szkoły, żeby nie narażać dzieci na uciążliwe dojazdy, a na przystankach autobusowych poustawiały się ogromne kolejki.

Policja obawia się, że pasażerowie, narażeni na ogromne uciążliwości, mogą wywołać zamieszki.

Kłęby spalin z autobusów miejskich od lat są w Delhi poważnym problemem. Stolica Indii należy do niechlubnej światowej czołówki miast, w których powietrze jest szczególnie zanieczyszczone. Lekarze od dawna biją na alarm, sygnalizując wzrost liczby pacjentów z dolegliwościami dróg oddechowych.

W 1998 roku indyjski Sąd Najwyższy postanowił zaradzić złu. Przedsiębiorstwom komunikacyjnym dano kilka lat na przystosowanie autobusów do  spalania mniej szkodliwego dla środowiska gazu ziemnego. Okazało się jednak, że sądowego nakazu nie potraktowano zbyt poważnie.

Termin przystosowania autobusów do czystego paliwa przesuwano już dwukrotnie, ale tym razem sąd pozostał nieugięty.

Zgodnie z wydanym w piątek orzeczeniem, które obowiązuje od  poniedziałku, za każdy dzień eksploatacji każdego dieslowskiego autobusu firma przewozowa musi zapłacić 500 rupii grzywny (10,26 USD); po miesiącu grzywna zostanie podwojona. Firmy twierdzą, że  nie udźwigną takich dodatkowych kosztów.

Sąd wyszedł jednak z założenia, że "zdrowie mieszkańców jest ważniejsze od bilansów prywatnych przedsiębiorstw" i powołał się na wyliczenia, mówiące, że zanieczyszczenie powietrza w Delhi naraża służbę zdrowia na koszty rzędu 10 miliardów rupii.

Firmy komunikacyjne zamierzają zwrócić się do rządu o wydanie dekretu, zezwalającego na wykorzystywanie, zamiast gazu, oleju napędowego o niskiej zawartości siarki.

em, pap