Przeciek zapisów z czarnych skrzynek. "Cholera, rozbijemy się!", "Daj mi te stery!"

Przeciek zapisów z czarnych skrzynek. "Cholera, rozbijemy się!", "Daj mi te stery!"

Dodano:   /  Zmieniono: 
- 10 stopni odchylenia... - to ostatnie słowa pilotów zarejestrowane przez czarne skrzynki Airbusa A300, który runął do oceanu w 2009 roku (fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
"Wznoś, wznoś, wznoś!", "ale ja przez cały czas miałem wzniesiony drążek!", "nie, nie, nie... nie wznoś!", "daj mi stery!". Miesiąc przed publikacją raportu francuskich śledczych, brytyjska prasa ujawnia zapisy z czarnych skrzynek, które rzucają światło na katastrofę samolotu Air France z 2009 roku, w której zginęło 228 ludzi.
Do tej pory sądzono, że za tragedię Airbusa A300, który runął do oceanu odpowiadają piloci maszyny. Raport ze śledztwa ujawni, że do tragedii przyczyniły się też błędy w konstrukcji airbusa - donosi "Telegraph". Brytyjska gazeta dotarła do treści raportu francuskiej komisji badającej przyczyny katastrofy, w której śmierć poniosło 228 osób.

Zawiniła maszyna?

O ile przynajmniej jeden z pilotów istotnie dopuścił się brzemiennego w  skutki błędu, o tyle konstrukcja samolotu też nie pozostała bez znaczenia dla przebiegu tragicznego lotu - podaje "Telegraph". Zapisy z czarnych skrzynek dowodzą, że aż do momentu katastrofy piloci nie wiedzieli, co się dzieje z maszyną. Samoloty Airbusa automatycznie korygują lot i są w stanie kontrolować pracę pilotów. Czy zatem zawiniła maszyna? Raport ma wskazywać błąd m.in. położenia bocznego drążka sterowego. Na  razie linie lotnicze i producent samolotu przerzucają się odpowiedzialnością za katastrofę - informuje brytyjski dziennik.

Ostatnie 8 minut lotu Airbusa

Dziennikarze "Telegraph" dotarli do zapisu ostatnich 8 minut lotu Airbusa A300. Kapitan Marc Dubois dwie godziny po rozpoczęciu lotu udał się na swoją przepisową przerwę, pozostawiając na stanowisku dwójkę bardzo doświadczonych pilotów, Davida Roberta i Pierre-Cedrica Bonina. Samolot omijał w tym czasie burzę, która rozpętała się na wysokości równika. Bonin zwrócił uwagę na dziwny zapach w kabinie pilotów. Chwilę później temperatura na zewnątrz gwałtownie spadła i obecne na dużych wysokościach kryształki lodu zatkały i wyłączyły autopilota maszyny.

Pilot nie wiedział, co się dzieje z samolotem

Od tego momentu, jak donosi "Telegraph", Bonin zachowywał się dziwnie. Z zapisów czarnych skrzynek wynika, że bez powodu i bez informowania reszty załogi pociągnął drążek sterowy do góry i rozpoczął wznoszenie maszyny mimo wyraźnego komunikatu: "Stall!", który ostrzega przed wystąpieniem zjawiska przeciągnięcia, czyli gwałtownego spadku siły nośnej na skutek zbyt dużego kąta natarcia skrzydła, co prowadzi do  utraty kontroli nad maszyną.

Drugi pilot zorientował się w sytuacji ok. pół minuty później. - Zacznij schodzić - polecił Boninowi i wezwał do kabiny kapitana. Bonin tymczasem zignorował ostrzeżenia komputera pokładowego i pociągnął drążek do góry. Gdy samolot ponownie się wznosił, zaczął znów szybko tracić na prędkości. Zapisy z czarnych skrzynek dowodzą, że pilot nie wiedział na jakiej wysokości się znajduje.

"Daj mi te stery!"

Wznoszenie się samolotu i szybka utrata prędkości zaburzyły pracę komputerów pokładowych, co skutkowało zaprzestaniem wydawania przez nich jakichkolwiek komunikatów. Przestała wówczas pracować także część instrumentów pokładowych. Piloci byli skazani na samych siebie. - Straciliśmy kontrolę nad samolotem! - krzyknął Robert, który przekonany był, że maszyna leci prosto lub obniża lot. Gdy Dubois wrócił do kabiny, rozkazał pilotom wznieść maszynę.

- Wznoś! - rozkazał Dubois. -  Ale ja przez cały czas miałem wzniesiony drążek! - odpowiedział Bonin. - Nie, nie, nie... Nie wznoś! Nie, nie... - zaprotestował kapitan. - Obniż... Daj mi stery... Daj mi te stery! - wtrącił się Robert. - Ale co się dzieje?! - pytał jeszcze Bonin. Ostatnie słowo należało jednak do kapitana: - 10 stopni odchylenia... Po tych słowach nagranie się kończy.

Raport francuskich śledczych zostanie opublikowany na przełomie maja i czerwca.

sjk, Gazeta.pl