Co czwarty Włoch je parmezan, by... pomóc ofiarom trzęsienia ziemi

Co czwarty Włoch je parmezan, by... pomóc ofiarom trzęsienia ziemi

Dodano:   /  Zmieniono: 
Włosi kupują sery z rejonu dotkniętego trzęsieniem ziemi (fot. Zerohund/Wikipedia) 
We Włoszech trwa wielka spontaniczna mobilizacja milionów ludzi na rzecz ludności z regionu Emilia-Romania, zniszczonego w majowym trzęsieniu ziemi. Statystycznie co czwarty Włoch kupił parmezan i inne produkty z terenów kataklizmu, by w ten sposób im pomóc.

Zakup słynnych specjałów pochodzących z regionu, który uchodzi za zagłębie najlepszej włoskiej kuchni, okazał się najlepszym sposobem udzielenia konkretnej pomocy mieszkańcom z okolic miast Ferrara i Modena. Wielu mieszkańców tego obszaru pracuje w rolnictwie i przemyśle spożywczym - tymczasem straty w tym sektorze spowodowane trzęsieniem ziemi oszacowano na ponad 700 milionów euro.

Największe straty ponieśli producenci znanych włoskich serów - Parmigiano Reggiano, czyli parmezanu oraz Grana Padano. Kilkaset tysięcy wielokilogramowych form tego sera zostało zniszczonych w zburzonych magazynach, gdzie leżakowały. Niektóre tylko spadły z półek i po skrupulatnych kontrolach jakości postanowiono skierować je na rynek w kilogramowych porcjach.

W całych Włoszech zorganizowano wiele akcji solidarnościowej sprzedaży "serów z trzęsienia ziemi", jak zostały nazwane, oraz innych produktów spożywczych i artykułów rolnych np. bardzo cenionego octu balsamicznego z Modeny. Cały dochód ze sprzedaży kierowany jest na pomoc dla ludności z terenów, gdzie we wstrząsach 20 i 29 maja zginęło 27 osób, a ponad 10 tysięcy zostało bez dachu nad głową. Apele związku rolników indywidualnych o udział w tej inicjatywie przyniosły rezultaty, których – jak się podkreśla - nie spodziewano się, zwłaszcza w dobie kryzysu i powszechnego zaciskania pasa. Media informują, że obywatelski zryw jest imponujący. Do akcji przyłączają się także zagraniczni turyści, wypoczywający w najpopularniejszych nadmorskich kurortach w Emilii-Romanii: Rimini i Riccione. 22 lipca, dwa miesiące po trzęsieniu ziemi, zakończyła się kolejna weekendowa nadzwyczajna sprzedaż tych produktów spożywczych w całym kraju. Inicjatywa ta spotyka się z tak z dużym odzewem, że będzie trwała całe lato.

PAP, arb