Unijne fundusze nie tylko na autostrady
Artykuł sponsorowany

Unijne fundusze nie tylko na autostrady

Dodano:   /  Zmieniono: 
Centrum Optyki Kwantowej (fot. UMK w Toruniu)
Czy wiesz, gdzie realizowany jest największy w historii program z pomocą unijną wartą aż 28,3 mld euro? Tu, w Polsce. To Program Infrastruktura i Środowisko. Do 2015 r. sfinansowanych z niego zostanie ponad 2000 inwestycji w transporcie, środowisku, energetyce, ochronie zdrowia, kulturze i szkolnictwie wyższym. Inwestycje te przekroczą swoją wartością powojenny plan Marshalla (niespełna 13 mld dolarów), który postawił na nogi gospodarki całej Zachodniej Europy. Skutki programu odczujemy wszyscy, m.in. poprzez lepsze drogi, czystszą wodę, nowocześniejsze leczenie i studiowanie. Oto tylko dwa przykłady wpływu funduszy unijnych na naszą codzienność.
Będzie Nobel dla Torunia?

Niełatwo jest zrozumieć fizykę kwantową, która opisuje niewidoczny gołym okiem świat elektronów, atomów i cząsteczek, w dodatku przy pomocy praw kłócących się z intuicjami i zdrowym rozsądkiem. Na przykład, czy atom może znajdować się w dwóch miejscach jednocześnie? Według fizyki kwantowej – tak!

Dużo łatwiej wyjaśnić, jakie korzyści w dziedzinie ekologii, medycyny czy komunikacji mogą przynieść badania w sfinansowanym przez Unię Europejską (22 mln złotych) Centrum Optyki Kwantowej w Toruniu. Trudno też o lepszą reklamę i uzasadnienie dla nowo otwartego Centrum niż tegoroczna nagroda Nobla z fizyki właśnie za badania w optyce kwantowej.

Polscy eksperci z Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu dostali do ręki najnowsze narzędzia do badań i zamierzają ich użyć w jak najbardziej praktycznych celach. Może i oni w przyszłości otrzymają prestiżową nagrodę Nobla.

- Centrum będzie oczywiście służyć dydaktyce – mówi prof. dr hab. Ireneusz Grabowski z UMK w Toruniu. - Będziemy tam jednak prowadzić także badania mające szanse na zastosowania praktyczne. Najogólniej celem naszych badań jest opis oddziaływania światła z materią na poziomie atomowym. Jej efektem mogą być na przykład bardziej wydajne baterie słoneczne. Nasze badania pozwoliły też na stworzenie laserowych urządzeń diagnostycznych dla medycyny, np. tomografu optycznego pozwalającego w sposób bezinwazyjny badać siatkówkę oka. Oczywiście badania nad laserami mają także ogromne pole do zastosowań w telekomunikacji, gdzie laser jest jednym z głównych nośników informacji.

A wracając do paradoksów fizyki, właśnie dzięki optyce kwantowej tegoroczni nobliści wymyślili, jak przez superpozycję atomów i światła odczytać ich stan. Podobnymi problemami zajmują się już od kilku lat nasi naukowcy, a dzięki nowemu Centrum Optyki Kwantowej badania będą prowadzone efektywniej i na jeszcze wyższym poziomie.
piktogram - laboratorium
Nowoczesny sprzęt pozwoli polskim naukowcom tworzyć doskonalsze instrumenty medyczne,
np. do bezinwazyjnego badania oczu.
Podziemna podróż w Krakowie

Dzięki unijnym funduszom w Krakowie powstaje największy węzeł komunikacyjny w Polsce. Cztery podziemne kondygnacje dadzą podróżnym dostęp do wszelkich możliwych środków transportu począwszy od kolei, poprzez szybki tramwaj, autobusy miejskie, taksówki, auta prywatne po szybkie połączenie z lotniskiem w Balicach. - Naszym celem było połączenie dworca kolejowego z miejską infrastrukturą w taki sposób, żeby można się przesiąść z pociągu do dowolnego środka transportu w jednym miejscu, nie wychodząc na zewnątrz – mówi Mirosław Kuk, ze spółki PKP S.A. - Musieliśmy przy tym przenieść inwestycję pod ziemię, bo na powierzchni nie byłoby miejsca na tak wielki obiekt.

Funkcjonujące pod dotychczasowym dworcem wąskie tunele zastąpią szerokie poczekalnie. Nowy dworzec kolejowy o łącznej powierzchni 15 tys. m kw. usytuowany jest pod torami i peronami stacji Kraków Główny. Najniżej znajdzie się hol przesiadkowy dla szybkiego tramwaju. Tuż nad nim ulokowana zostanie główna część dworca z kasami i poczekalnią. Nad kasami zbudowana zostanie antresola, z której dostaniemy się na najwyższy poziom, gdzie będzie szeroki pasaż ze sklepami. Z podziemi dworca będzie też można przejść bezpośrednio do sąsiedniej Galerii Krakowskiej. Kondygnacje połączy sieć ruchomych schodów i wind. Stary budynek dworca kolejowego przestanie służyć pasażerom.

- Będzie o wiele więcej miejsca dla pasażerów, kas i tablic informacyjnych. Do każdego punktu podróżni łatwo trafią dzięki wyraźnemu oznakowaniu - zapewnia Mirosław Kuk ze spółki PKP S.A. - Łatwiej będzie przejść z peronów na parking samochodowy, do galerii, na dworzec autobusowy i do tramwaju.

Na dworcu ma działać punkt odprawy bagażowej pasażerów, którzy wybierają się z dworca pociągiem na lotnisko do Balic. Dzięki temu pasażerowie już w centrum Krakowa będą mogli pozbyć się ciężkich waliz i pojechać na lotnisko tylko z bagażem podręcznym.

Krakowski dworzec to jeden z kilku takich obiektów w kraju, które dostały dofinansowanie z Unii Europejskiej. Na budowę Krakowskiego Centrum Komunikacji spółka PKP S.A. pozyskała ponad 64 mln złotych z Programu Infrastruktura i Środowisko.
piktogram - pociąg
Nowy dworzec kolejowy o łącznej powierzchni 15 tys. m kw. usytuowany jest pod torami i peronami stacji Kraków Główny. Najniżej znajdzie się hol przesiadkowy dla szybkiego tramwaju.
Galeria:
Fundusze Unijne