Kocioł, fartuszki i dywany - sztuka użytkowa w Muzeum Śląskim

Kocioł, fartuszki i dywany - sztuka użytkowa w Muzeum Śląskim

Dodano:   /  Zmieniono: 
Ważący pół tony kocioł, fartuszki zdobione rysunkami dzieci oraz dywany w kolorystyce moro znajdą się wśród eksponatów, które będzie można oglądać na wystawie "Śląska Rzecz", przygotownej przez Muzeum
Ważący pół tony kocioł, fartuszki zdobione rysunkami dzieci oraz dywany w kolorystyce moro znajdą się wśród eksponatów, które będzie można oglądać na wystawie "Śląska Rzecz", przygotownej przez Muzeum Śląskie w Katowicach.

Na wystawie zaprezentowane zostaną produkty i projekty graficzne wyłonione w ramach konkursu organizowanego dla promowania najbardziej oryginalnych pomysłów śląskich firm i projektantów. Konkurs designu "Śląska Rzecz" organizowany jest w dwóch kategoriach: produkt oraz grafika użytkowa, w tym komunikacja wizualna i multimedialna. Wszystkie prace zostały wdrożone do produkcji na terenie województwa śląskiego. - Jednym z przedmiotów, który będzie można obejrzeć na wystawie, będzie kocioł na opał ekologiczny. Waży pół tony, został wykonany w ciekawej kolorystyce i nie przypomina wcale domowych kotłów. Jury uznało go za najciekawszy produkt - podkreśliła kuratorka wystawy w Muzeum Śląskim, Henryka Olszewska-Jarema.

Zwiedzający wystawę będą mogli podziwiać również m.in. kolekcję wyrobów, przy produkcji których wykorzystano rysunki dzieci. Obrazki znalazły się m.in. na fartuchach, poduszkach, taśmach do pakowania. Osoby interesujące się nowościami w wystroju wnętrz zainteresuje zapewne kolekcja dywanów o nieregularnych kształtach lub utrzymanych w kolorystyce moro. Wśród eksponatów będą także krzesła, stoły, nowoczesne projekty drzwi, kapelusze damskie i męskie, plecaki turystyczne, "folia do żywności z ucinarką w ciekawej szacie graficznej" oraz pilot 8-kanałowy, który "służy m.in. do sterowania samochodem".

- Ekspozycja jest szansą, by zobaczyć, jak firmy i organizacje we współpracy z projektantami kreują nową jakość śląskich wyrobów i w ten sposób budują wizerunek Śląska jako regionu nastawionego na innowacyjność. Dlatego jednym z elementów wystawy będzie także przygotowana przez Urząd Marszałkowski graficzna kampania Śląska jako miejsca atrakcyjnego turystycznie, która była prezentowana w Nadrenii-Westfalii - wyjaśniła Olszewska-Jarema.

"Śląska Rzecz" to jedyny regionalny konkurs designu w Polsce. Po raz szósty jego organizatorem był Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie, a Muzeum Śląskie w Katowicach po raz kolejny będzie prezentować projekty w ramach wystawy pokonkursowej. W tym roku samorządy, instytucje kultury, przedsiębiorcy i projektanci zgłosili 22 produkty i 33 projekty graficzne.