Słynne abakany w Galerii DAB

Słynne abakany w Galerii DAB

Dodano:   /  Zmieniono: 
Przestrzenna realizacja Abakanowicz w Duisburgu (fot. Wikipedia)
Ponad 50 prac Magdaleny Abakanowicz, w większości nigdy nie pokazywanych w Polsce, zostało wystawionych w Domu Artysty Plastyka w Warszawie. Wystawa zatytułowana "Abakanowicz? Abakanowicz!" jest retrospektywą twórczości artystki
Tytuł wystawy, a raczej jej pierwszy człon, wyraża zdziwienie (Abakanowicz?), a zaraz potem w drugim członie znajdujemy potwierdzenie. Bo też na wystawie znajdują się nie tylko słynne, znane wszystkim miłośnikom sztuki abakany, czyli wielkie przestrzenne tkaniny, stanowiące swoistą wizytówkę artystki, ale też prace tworzone w innych materiałach i technikach, takie jak choćby mało znane obrazy olejne i rysunki artystki, a także inne prace, które nigdy wcześniej nie zawędrowały do żadnej galerii ani muzeum w Polsce, m.in. manekiny obite tkaniną i sznurami pokazywane tylko za granicą. Wiele prac może wywołać u widza zdziwienie, że są autorstwa Magdaleny Abakanowicz.

Jak powiedział kurator wystawy Henryk Gac, skonstruowanie takiej wystawy było możliwe, ponieważ artystka pozwoliła mu przejrzeć zawartość jej pracowni i magazynów. Część z tych prac nigdy nie była pokazywana ponieważ artystka nie chciała się z nimi rozstawać.

Magdalena Abakanowicz studiowała malarstwo w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i tkaninę w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie. Początkowo tworzyła monumentalne barwne gwasze, na których przedstawiała fantastyczne rośliny i zwierzęta. W połowie lat 60. spod jej reki zaczęły wychodzić olbrzymich rozmiarów prace wykonane tradycyjną techniką tkacką z barwionego sizalu, zrywające jednak z płaszczyznowością tkanin, właściwie rzeźby, których tworzywem była tkanina, od nazwiska artystki nazwane abakanami. Abakanowicz otrzymała za nie Złoty Medal na Biennale w Sao Paulo w 1965 r., co było początkiem jej światowej kariery. Jej prace ewoluowały później od pustych w środku bezgłowych ludzkich sylwetek do form przypominających jaja wykonane już w innej technice ( "Embriologia"). Stopniowo (lata 80.) artystka przeszła do tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich, takich jak brąz, kamień czy drewno. W tym samym czasie tworzyła na zamówienie monumentalne realizacje przestrzenne na wolnym powietrzu, m.in. we Włoszech, Izraelu, Niemczech czy Stanach Zjednoczonych. Jedna z nich "Nierozpoznani" znajduje się w poznańskiej Cytadeli.

Prace Abakanowicz znajdują się w zbiorach ponad 70 muzeów i kolekcji publicznych na całym świecie, w tym w tak prestiżowych jak: Centre George Pompidou w Paryżu, Metropolitan Museum w Nowym Jorku i Museum of Modern Art w Kioto.

Wystawa, otwarta dla publiczno9ści w czwartek 20 grudnia, będzie czynna do 3 lutego 2013 r.

em, mat. prasowe