Krwawo i współcześnie. Mit o Argonautach na scenie Opery Narodowej

Krwawo i współcześnie. Mit o Argonautach na scenie Opery Narodowej

Sala Moniuszki w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (źródło: www.teatrwielki.pl)
Premiera opery "Medeamaterial" Pascala Dusapina w reżyserii Barbary Wysockiej pod batutą Francka Ollu odbędzie się 28 kwietnia w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. To współczesna wersja greckiego mitu o Argonautach, Jazonie i Medei.

Opera została skomponowana przez francuskiego dyrygenta Pascala Dusapina w 1990 roku na podstawie dramatu współczesnego niemieckiego pisarza Heinera Muellera. To środkowa część tryptyku dramatycznego poświęconego postaci Medei - mitycznej czarodziejce z Kolchidy, która, porzucona przez Jazona, zabiła dwójkę ich dzieci i swoją następczynię u  boku męża.

- "Medeamaterial" to współczesna interpretacja greckiego mitu. Trudno streścić to, co dzieje się na scenie, ponieważ opera Dusapina jest pozbawiona tradycyjnie rozumianej akcji, to seria impresji pokazujących Medeę jako kobietę. Wszystko rozgrywa się w duszy bohaterki" - mówiła na  czwartkowej konferencji prasowej Heather Buck, amerykańska sopranistka, która zagra rolę Medei.

Operę wyreżyseruje Barbara Wysocka, laureatka Paszportu Polityki 2010, przyznanego za inscenizację "Zagłady domu Usherów" Philipa Glassa. Podczas czwartkowego spotkania przypomniała, że twórca "Medeamaterial", Pascal Dusapin, jest bardzo ceniony przez paryską publiczność. To  twórca realizujący zamówienia takich teatrów jak: La Scala, Opera Paryska czy Deutsche Oper w Berlinie. Tworzywem jego twórczości jest szeroko pojęta kultura, od czasów antycznych do współczesnych, a  najbardziej znane dzieła to "Romeo i Julia", "Faustus the Last Night" i  właśnie "Medeamaterial", którą 28 kwietnia zobaczy warszawska publiczność. W operze tekst Muellera, rodzaj "strumienia świadomości" Medei, zapisany został bez znaków przestankowych. "W zderzeniu z muzyką Dusapina daje to niesamowity, zaskakujący efekt" - podkreślała reżyserka.

Scenograrafię do "Medeamaterial" przygotował Robert Rumas, a  choreografię - Tomasz Wygoda. Na scenie Medei towarzyszyć będzie grecki chór tworzony przez kwartet wokalny w składzie: Anna Karasińska, Łucja Szabelska, Joanna Dobrakowska oraz Michał Wajda.

Opera "Medeamaterial" zaprezentowana zostanie w ramach cyklu "Terytoria" w ramach którego Teatr Wielki Opera Narodowa prezentuje dzieła muzyki współczesnej.

- To spotkania, w których próbujemy odnaleźć i nakreślić nowe oblicze opery. Gatunku, który zmienia dziś swoją definicję, podbijając nowe terytoria, kreśląc odmienne sensy, proponując nową estetykę. W cyklu prezentujemy najważniejsze dzieła muzyki współczesnej równolegle z  debiutami polskich kompozytorów, utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy, zestawiamy debiuty polskich reżyserów z czołówką inscenizatorów europejskich. Jestem pewny, że "Medeamaterial" zaskoczy publiczność i złamie ich przyzwyczajenia operowe - powiedział Mariusz Treliński, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego Opery Narodowej.

"Medeamaterial" prezentowana będzie w oryginalnej niemieckiej wersji językowej z polskimi napisami.

em, pap

Czytaj także

 0