Polskie spektakle pokazywane są głównie w ramach Edinburgh Festival Fringe. Publiczność zdecydowanie doceniła twórczość zespołu Teatr Pieśń Kozła i jego twórcę Grzegorza Brala. Widzowie zobaczyli dwa wyreżyserowane przez Grala spektakle, na podstawie dzieł Williama Szekspira: „Macbetha” (premiera w 2008 roku) i najnowszy spektakl „Pieśni Leara” – oba zostały nagrodzone entuzjastycznymi, długimi brawami publiczności. W obu spektaklach Grala znalazło się sporo muzyki, pieśni wykonywanych przez aktorów. - Dzieła Szekspira są przesycone muzyką - on miał umiejętność łączenia emocji, muzyki i znaczenia, podobnie jak starożytni Grecy. Grecki dramat starożytny nigdy nie jest dramatem mówionym, zawsze śpiewanym – opowiadał w Edynburgu Bral. Jak podkreślił, emocje, które powstają z połączenia znaczenia słowa, ruchu i muzyki, potrafią być bardzo silne dla widza. - To jest to, czego szukam w teatrze (...). Zawsze staram się pracować dla widza, z myślą o nim – opowiadał Bral.
Spektakl plenerowy na podstawie Szekspira pt. „Makbet, kim jest ten człowiek we krwi?” na festiwalu Fringe pokazał Teatr Biuro Podróży. Przedstawienie pochodzi z 2005 roku, wyreżyserował je Paweł Szkotak. Jak ocenił, w pracy nad tym przedstawieniem najciekawsze i jednocześnie najtrudniejsze było przetłumaczenie języka Szekspira na język obrazu. Przedstawienie miało premierę w irlandzkim Cork – Europejskiej Stolicy Kultury w 2005 roku i do tej pory objechało już niemal cały świat. Niedawno artyści wrócili z pokazów w Brazylii. To jednak nie jedyny spektakl Teatru Biuro Podróży pokazywany w Edynburgu. Widzowie mogą oglądać także dwa inne spektakle tej grupy teatralnej: „Carmen Funebre” i „Planetę Lem”.
Paweł Passini pokazuje spektakl pt. „Kukła. Księga blasku”. Jego polska premiera odbędzie się podczas tegorocznej edycji festiwalu „Warszawa Singera”. Przedstawienie powstało z inicjatywy szkockiego artysty, propagatora sztuki, Richarda Demarco. - Demarco poprosił nas o to, abyśmy stworzyli spektakl odnoszący się do recepcji "Dziadów" w Polsce, co z początku wydało nam się absurdalne. Odebraliśmy jednak klarowny sygnał, że chodzi o to, abyśmy przywieźli coś, co nie jest skrojone ściśle dla festiwalu Fringe, ale coś, co jest hermetyczne, zdjęte z warsztatu, jeszcze ciepłe – opowiadał Passini.
Punktem wyjścia dla powstania spektaklu Passiniego stała się XIII-wieczna Księga Blasku (Sefer ha-Zohar). To jedno z najważniejszych dzieł żydowskiego mistycyzmu i jeden z najoryginalniejszych komentarzy do Tory, Księgi Rut i Pieśni nad pieśniami. W przedstawieniu pojawiają się odwołania do „Dziadów” Adama Mickiewicza i teatru Tadeusza Kantora. Spektakl powstał w koprodukcji neTTheatre.
Na festiwalu Fringe pokazywane są także m.in. „Lost in Details” Aleksandry Borys „Mała narracja” Wojciecha Ziemilskiego, „Ślepcy” w reż. Jerzego Zonia.
W ramach Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu trwają pokazy spektaklu „2008: Macbeth” TR Warszawa w reż. Grzegorza Jarzyny. Dziś spektakl transmitowany będzie przez serwis "The Guardian".
em, pap