Jak sklepy bezobsługowe zmienią sposób robienia zakupów?
Artykuł sponsorowany

Jak sklepy bezobsługowe zmienią sposób robienia zakupów?

Surge Cloud na początku kwietnia prezentował swoje rozwiązania dla sieci handlowych na targach GISEC w Dubaju
Surge Cloud na początku kwietnia prezentował swoje rozwiązania dla sieci handlowych na targach GISEC w Dubaju Źródło: Materiały prasowe
Sklepy bez kas z wykorzystaniem sztucznej inteligencji to coraz bliższa perspektywa na rynku zakupów. Mamy kupować szybko, wygodnie i w komfortowych warunkach. Już niedługo robiąc zakupy nie będziemy musieli stać w kolejce, a nawet wyciągać w sklepie portfela.

Najlepszy sklep przyszłości to taki, z którego zniknęłoby wszystko, co irytuje klientów w sklepach teraźniejszości. Taką zasadę jako pierwszy przyjął Amazon. Internetowy gigant, jako pierwszy zaczął poważnie testować sklepy bezobsługowe. Pod marką Amazon Go powstał sklep, do którego można wejść, spakować produkty do torby lub plecaka i po prostu wyjść. Pieniądze są pobierane z karty płatniczej połączonej z aplikacją. Na telefon dostarczany jest również rachunek.

Kolejki – największy problem klientów

Według badania Mastercard - „Czy Polacy są gotowi na sklepy bez kas?” – 71 proc. polskich konsumentów jest niezadowolonych z powodu kolejek do sklepowych kas, a dla niemal co drugiego (47 proc.) jest to najbardziej frustrujący element zakupów. Głównie ze względu na stratę czasu.

Według ankietowanych, w przypadku większych zakupów czas oczekiwania przy kasie wynosi średnio nawet 18 minut. Staniu w kolejce z kolei towarzyszą negatywne emocje – oprócz poczucia wspomnianej już straty czasu, najczęściej są to zniecierpliwienie oraz znudzenie.

Podobne wyniki pokazują badania na całym świecie, z czego doskonale zdaje sobie sprawę Amazon. Pierwszym elementem w Amazon Go była więc likwidacja kolejek.

Technologia spieszy z pomocą

Wprowadzone innowacje prowadzą do powstania sklepu bezobsługowego, zwanego też nie bez powodu bezkasowym – nie ma w nim typowych kas i potrzeby standardowego kasowania i skanowania kodów zakupionych produktów. Wejście do sklepu możliwe jest przez przedstawienie swojej tożsamości. Jak? Może to być na przykład sygnał nadany przez pasywny tag RFID lub z wykorzystaniem nadajników NFC i emulacji karty – zupełnie tak, jak dziś odbywają się transakcje zbliżeniowe, albo poprzez skanowanie kodu wyświetlanego przez aplikację na telefonie. Następnie wystarczy, że klient weźmie z naszpikowanej czujnikami oraz kamerami półki towar i wyjdzie ze sklepu. System automatycznie obciąży konto osoby, której tożsamość została zweryfikowana podczas wejścia do sklepu. Szybko, wygodnie i bez kolejki.

Polska nowoczesna

Pierwszą firmą w Polsce, która uruchomiła bezobsługowe sklepy jest Bio Family. Dostępne 24/7 punkty posiada w Poznaniu i w Konstancinie pod Warszawą. W jaki sposób wygląda proces robienia zakupów w sklepach przyszłości?

Przed wejściem należy wygenerować (lub zeskanować) kod QR i przyłożyć smartfon do skanera, wtedy drzwi do sklepu otwierają się. Klient może wejść, zrobić zakupy, ale płatność odbywa się tylko w formie bezgotówkowej (karta, BLIK, Apple Pay lub Google Pay). Tego typu płatności stają się coraz ważniejszym elementem nowoczesnego sklepu, wymaganym także przez klientów.

– „Obecnie dla sieci handlowych najbardziej istotną grupą odbiorców stają się przedstawiciele młodych pokoleń, którzy są ciekawi nowych rozwiązań, mobilni i nie wyobrażają sobie życia bez internetu” – mówi Marcin Dąbrowski, CEO Surge Cloud, firmy wprowadzającej innowacje w handlu stacjonarnym.

– „W odpowiedzi na ich potrzeby, sklepy stacjonarne starają się wprowadzać udogodnienia znane dotychczas ze sprzedaży internetowej, takie jak: personalizacja oferty, wykorzystanie urządzeń mobilnych czy sztucznej inteligencji” – dodaje Dąbrowski.

Czy będzie polski Amazon Go?

To właśnie Dąbrowski i zarządzany przez niego Surge Cloud od ponad roku intensywnie pracują nad technologiami, które zmienią handel stacjonarny nie do poznania. Do tej pory poznański startup pracował głównie nad digitalizacją przestrzeni sklepowej, wprowadzając na rynek tzw. inteligentną półkę. Umożliwia ona sieciom handlowym i producentom kontrolę nad produktami oferowanymi w sklepie. Obecnie brak danych o dostępności produktów, rotacji czy ilości towaru, który znajduje się na stanie oraz czas potrzebny na ich pozyskanie generuje koszty dla sklepu wielkopowierzchniowego i utrudnia pracę producenta czy przedstawiciela handlowego. Inteligentna półka gromadzi takie informacje w czasie rzeczywistym, co umożliwia zredukowanie strat w sprzedaży i poprawia wydajność ekspozycji poszczególnych produktów. Obecnie jednak prace koncentrują się także nad projektem autonomicznego sklepu Take&GO, który pojawi się na rynku jeszcze w 2019 roku.

- „Na razie nie możemy zdradzać więcej szczegółów, czy to odnośnie technologii, czy samego modelu biznesowego” – mówi Jacek Spychała, zarządzający projektem sieci sklepów bezobsługowych Take&GO.

Polska to dobre miejsce na innowacje

Polacy lubią płacić wygodnie i bezpiecznie. Jak pokazuje badanie IAB „Sklepy przyszłości”, nie boją się też nowych rozwiązań. Wyniki wyraźnie pokazują, że czynnikiem decydującym o zakupie, obok takich elementów jak cena czy marka, coraz częściej staje się także forma płatności.

Już 2 lata temu konsumenci mobilni wskazywali, że właśnie wygodny i zaufany sposób płacenia przesądza o tym, czy dokonają zakupu w danym sklepie. W 2016 roku co piąty konsument wskazał, że integracja z systemami płatności mobilnych jest koniecznym elementem nowoczesnego sklepu.

Okazało się, że przy zakupie m.in. produktów spożywczych, odzieży, obuwia, kosmetyków, elektroniki, usług edukacyjnych i rozrywkowych - brak nowoczesnych opcji płatności typu BLIK zniechęca do zakupu w sklepie stacjonarnym bądź internetowym od 10 do 33 proc. badanych.

Co ciekawe w przypadku zakupów w kategorii edukacja i rozrywka okazało się, że brak możliwości zapłacenia BLIKIEM została wskazana jako czynnik bardziej zniechęcający do zakupu niż wysokie ceny czy niedostępność asortymentu.

Handel potrzebuje zmian, które dostosują branże do ewoluujących zwyczajów zakupowych klientów. Chcą oni kupować szybko i wygodnie, a te potrzeby zaoferować może nowoczesny sklep. Opisane przykłady pokazują, że technologia i nowoczesne rozwiązania są wielkim sprzymierzeńcem branży i kupujących.