Targi na światowym poziomie

Targi na światowym poziomie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Targi na światowym poziomie
Targi na światowym poziomie
Targi Kielce mają już 30 proc. udziału w polskim rynku wystawienniczym – mówi Andrzej Mochoń, prezes zarządu Targi Kielce.

Targi Kielce należą obecnie do liderów polskiego rynku wystawienniczego. Jak to osiągnęliście?

Gdy 25 lat temu organizowaliśmy pierwsze Targi Kielce, poprzeczkę postawiliśmy sobie wysoko. W tamtym okresie konkurowanie z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi (MTP) wydawało się nieprawdopodobne. Dziś do Targów Kielce należy już 30 proc. rynku, do MTP – 50 proc. Pozostałe 20 proc. rozkłada się na inne ośrodki wystawiennicze w Polsce, m.in. w Warszawie, Krakowie czy Gdańsku. W 2014 r. oficjalnie oddaliśmy inwestycję wartą 150 mln zł, największą w historii naszego ośrodka. W jej skład wchodzą dwie nowoczesne hale, Centrum Kongresowe, dwa terminale z elektronicznym systemem rejestracji wystawców i zwiedzających, parking wielopoziomowy, zmodernizowane tereny wokół targów itd. Standard naszego ośrodka urósł nie tylko do europejskiego, ale wręcz do światowego poziomu.

Czym przyciągacie do siebie nowych klientów?

Pozycja rynkowa nie jest dana raz na zawsze. Dlatego co roku w naszym kalendarzu pojawiają się nowe imprezy targowe, czasami bardzo specjalistyczne. W mijającym roku świętowaliśmy np. debiuty HOL-EXPO dla branży pomocy drogowych, sportowy Fit Weekend i Kielce Run Expo, Lokum Expo (dla branży nieruchomości) czy Europarking – dla rynku techniki parkingowej. Jesteśmy jedynym polskim ośrodkiem wystawienniczym, który samodzielnie zajmuje się organizacją targów poza granicami naszego kraju. Organizowaliśmy targi w Kijowie czy Budapeszcie. W tym roku przygotowaliśmy Międzynarodowe Targi Techniki Rolniczej EuroAgro Lwów. Rozbudowujemy wiele usług dla wystawców – aby jeszcze bardziej odpowiadać na ich potrzeby. Z kolei sukcesywne rozszerzenie oferty pozwala nam docierać do różnych branż. Od blisko trzech lat mamy też zespół specjalistów, który zajmuje się wyłącznie unikatowymi projektami stoisk. Na swoim koncie mają realizacje m.in. na targach w Paryżu, Düsseldorfie, Mediolanie czy Frankfurcie.

W jaki sposób wasza wystawiennicza działalność wpływa na rozwój Kielc i całego regionu?

Może będę nieskromny, ale uważam, że Targi Kielce to wizytówka miasta i województwa świętokrzyskiego. Branża targowo-kongresowa to jedna z tzw. inteligentnych specjalizacji regionu. Głośno mówimy „Kielce Miastem Wystaw”, bo w dobie wzrostu znaczenia marketingu miejsc każde miasto powinno szukać swojej identyfikacji i tożsamości. Możemy śmiało powiedzieć, że wystawiennictwo jest atutem promocyjnym Kielc. Postanowiliśmy z instytucjami zajmującymi się wydarzeniami biznesowymi, kulturalnymi czy naukowymi to wykorzystać. Tak powstał pomysł na Kielce ExpoCity – projekt, który ma ułatwić biznesowym i eventowym klientom odnalezienie interesującego wydarzenia w Kielcach. Korzyści z ekspansji Targów Kielce czerpią zarówno firmy oferujące usługi hotelowe i gastronomiczne, jak i transportowe, logistyczne, architektoniczne, poligraficzne, kurierskie, tłumaczeniowe czy agencje reklamowe oraz eventowe. Zyskują również młode osoby, które dzięki pracy na rzecz wystawców mogą zdobyć cenne doświadczenie zawodowe.

Przy Targach Kielce działa jedyny w polskiej branży targowej klaster usługowy. Na czym polega jego niepowtarzalność?

Niepowtarzalność klastra Grono Targowe Kielce wynika ze specyfiki grupy docelowej oraz możliwości wykorzystania wieloletniego doświadczenia kieleckich firm w obsłudze gości targowych. W klastrze zrzeszone są instytucje, stowarzyszenia i organizacje powiązane biznesowo – głównie z sektora usług wystawienniczych, poligraficznych, hotelarskich, gastronomicznych, transportowych oraz szkoleniowych. Wszystko po to, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał turystów biznesowych na rzecz ciągłego rozwoju regionu.

Wywiad został opublikowany w 1/2017 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Rozmawiała: