Perła w świecie pieniądza

Perła w świecie pieniądza

Joanna Kulig w filmie „Zimna wojna”
Joanna Kulig w filmie „Zimna wojna” / Źródło: mat. prasowa
„Zimna wojna” triumfalnie objechała festiwale na całym świecie. Pawłowi Pawlikowskiemu przyniosła nagrodę za reżyserię w Cannes, w grudniu została uhonorowana pięcioma laurami Europejskiej Akademii Filmowej. Teraz członkowie Amerykańskiej Akademii Filmowej nominowali film do Oscarów w trzech kategoriach.

Jestem zaszczycony, że dostałem tę statuetkę dzięki głosom członków Akademii. Bez kampanii i wielkich budżetów promocyjnych – mówił w grudniu, odbierając Europejską Nagrodę Filmową, Paweł Pawlikowski. Dzisiaj startuje w amerykańskim wyścigu, w który wielkie studia inwestują miliony dolarów. W 2015 r. jego „Ida” zdobyła Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, teraz rywalizuje o laur w tej samej kategorii „Zimna wojna”. Sam Pawlikowski jest trzecim – po Romanie Polańskim i Krzysztofie Kieślowskim – polskim artystą z nominacją w kategorii reżyserskiej. Pierwszym, którego uhonorowano za opowieść zrealizowaną po polsku.

Z kolei operator Łukasz Żal drugi raz dostał oscarową nominację za zdjęcia. Nieoczywiste, czarno- -białe, zrealizowane w „akademickim” formacie 4:3. To dowód na to, że Hollywood się zmienia. W czasach, gdy w polityce rządzą antydemokratyczne tendencje i szowinizm, amerykańscy filmowcy otwierają okno na świat. Potrafią zachwycić się opowieścią Pawlikowskiego o miłości niemożliwej, emigracji i duchocie PRL lat 50. Dostrzegają „Romę” Alfonsa Cuaróna o losach pokojówki z Meksyku – bohaterki potrójnie wykluczonej: jako kobieta, Indianka i dziewczyna bez środków do życia. Honorują filmy o rasizmie w Stanach, jak „Green Book” Petera Farrelly’ego czy „Gdyby ulica Beale umiała mówić” Barry’ego Jenkinsa. Jednak choć wydaje się, że akademicy zaczynają do produkcji spoza głównego nurtu podchodzić z szacunkiem, a niekiedy i ze snobizmem, biznes to wciąż biznes. I rządzi się swoimi prawami.

Walka budżetowa

– Celem kampanii oscarowej jest dotarcie za pomocą wszystkich dozwolonych w regulaminie środków do jak największej liczby członków Akademii – tłumaczy Ewa Puszczyńska, producentka „Zimnej wojny”. – To dziesiątki pokazów w różnych miejscach świata, spotkania z widzami, wywiady, artykuły, recenzje. To plakaty, billboardy i reklamy zamieszczane w prasie branżowej, ale też w „The Guardian” czy „The New York Times”. Wierzymy, że gdy już ktoś obejrzy nasz film, doceni go i będzie skłonny oddać na niego głos. Komentatorzy nazywają tę edycję nagród rekordową. Od wielu lat studia nie inwestowały tak dużych kwot w kampanie oscarowe jak producenci „Narodzin gwiazdy” czy netflixowej „Romy”. Szacuje się, że serwis streamingowy – głodny Oscara, który potwierdziłby jego pozycję w świecie kina artystycznego – przeznaczył na ten cel ponad 25 mln dolarów, co jest jednym z najwyższych budżetów w historii.

Aby wydać te pieniądze we właściwy sposób, zatrudnił Lisę Tabak, agentkę promocji wyspecjalizowaną właśnie w zdobywaniu nagród. Wcześniej przyczyniła się ona do triumfów tytułów z wytwórni braci Weinsteinów, m.in. „Angielskiego pacjenta”, „Zakochanego Szekspira”, „Jak zostać królem”. W branży mówi się, że potrafi „wywrócić każdy kamień”, aby dotrzeć do głosujących. Obwieszenie całego Los Angeles plakatami „Romy” i warta ok. 170 tys. dolarów dwuminutowa reklama w „CBS Sunday Morning” były dla niej ledwie preludium kampanii. Na specjalnej wystawie studio zbudowało z fotograficznych makiet miasto Meksyk, prezentacje filmu prowadziły m.in. Angelina Jolie i Charlize Theron. Regulamin oscarowy zabrania przekupywać głosujących prezentami.

Ale studia obchodzą obostrzenia. W tym roku członkowie Akademii dostali luksusowe czekolady zza południowej granicy oraz warte 175 dolarów albumy z fotosami z filmu Cuaróna, notesy z odręcznym wpisem grającej w „Narodzinach gwiazdy” Lady Gagi czy whisky – ulubiony trunek bohatera „Pierwszego reformowanego”. O wystawnych przyjęciach nie ma nawet co wspominać. Jest tajemnicą poliszynela, że akademicy są zapraszani na spotkania z gwiazdami filmów, które odbywają się w najlepszych restauracjach w mieście. Niezależnie od barokowego stylu kampanii „Romy” czy „Narodzin gwiazdy”, „Zimna wojna” nie jest na straconej pozycji: – Przy „Idzie” kampania miała nieco mniejszy rozmach – mówi Puszczyńska. – Prowadziła ją Nancy Willen z Acme PR, większość decyzji podejmowaliśmy w Polsce. Teraz za całość prac i budżet odpowiada amerykański dystrybutor Amazon Studios. Promocją kieruje Bob Berney, który doprowadził już kilka filmów do Oscarów. A nominacje dowodzą, że jesteśmy w dobrych rękach.

Reżyser uniwersalny

Jednak sukces „Zimnej wojny” nie jest tylko kwestią bieżących działań PR-owych w Stanach. Fenomenalna atmosfera towarzyszyła temu filmowi już od jego międzynarodowej premiery na festiwalu w Cannes. Po triumfie „Idy” świat kina czekał na nową propozycję reżysera. Bo Paweł Pawlikowski umie świetnie tłumaczyć swoją wrażliwość na uniwersalny język. Wcześnie wyemigrował z rodzicami do Anglii, życie rzucało go też m.in. do Niemiec, Włoch, Francji. Realizował znakomite dokumenty z podróży po Rosji („Z Moskwy do Pietuszek z Wieniediktem Jerofiejewem” i „Podróż z Żyrinowskim”) czy Serbii, jak „Serbian Epics”. Po fabularnych „Ostatnim wyjściu” i „Lecie miłości” został w Wielkiej Brytanii uznany za jednego z najciekawszych reżyserów wchodzących w dialog z angielską tradycją społecznego realizmu. Ale kiedy jego kariera kwitła, zdarzyła się tragedia. Gdy dowiedział się o śmierci żony, zszedł z planu „Poskramiania bydła”, do którego zdjęcia były w 60 proc. ukończone. Nie wrócił do projektu. Bo, jak sam mówił, „życie jest ważniejsze od kina”. „Kobietę z piątej dzielnicy” z Ethanem Hawke i Kristin Scott Thomas kręcił z rozpaczą. A później, szukając siebie na nowo, wrócił do korzeni. Do Warszawy, gdzie wszystko pachniało dzieciństwem, gdzie odnajdywał smaki i dźwięki z najodleglejszych wspomnień. I może także w tym połączeniu zrozumienia ponadnarodowego języka i przenikliwości w obserwowaniu historii własnego społeczeństwa tkwi jego sekret? „Ida” i „Zimna wojna” są przecież opowieściami o rzeczywistości, którą rozumie najlepiej. – Zawsze myślałem, że to wyjątkowo środkowoeuropejskie historie, nieprzystające do Hollywood – śmiał się niedawno w wywiadzie dla portalu Thrillist Paweł Pawlikowski. A jednak zakochał się w tych historiach cały świat. One sprawiły, że dzisiaj nazwiska twórcy nie wypada nie znać.

Kula śnieżna

Po pierwszym publicznym pokazie „Zimnej wojny” przy Croisette, Peter Bradshaw z „Guardiana” zachwycał się „oszałamiającymi scenami muzycznymi”, doceniał opowieść o systemie autorytarnym, ale również intymny wymiar tej historii. Krytyk hiszpańskiego „El País” stwierdził, że reżyser potwierdza swój status „jednego z najważniejszych artystów naszych czasów”. Już wtedy producenci „Zimnej wojny” postawili na mądrą promocję. Film reprezentował w Cannes jeden z najlepszych agentów prasowych – Charles McDonald. Światło reflektorów padło nie tylko na reżysera i operatora, ale i na aktorów. Dziennikarz „Le Figaro” pisał o Joannie Kulig jako „rewelacji festiwalu w Cannes”, gwiazda trafiła na okładkę francuskiego „Elle” jako „sensacja europejskiego kina”. Niedługo później podpisała umowę z prestiżową agencją CAA, która reprezentuje m.in. Meryl Streep i Brada Pitta. Tomasz Kot w międzynarodowej prasie zyskał miano „amanta”, pojawiły się plotki o jego ewentualnym udziale w nowym filmie o Jamesie Bondzie.

Teraz jego zagraniczną karierą zajmie się współpracującą m.in. z Angeliną Jolie i Anthonym Hopkinsem – UTA. W Cannes Pawlikowski został uhonorowany nagrodą za reżyserię, potem zachwyt „Zimną wojną” czuło się przez cały sezon festiwalowy. Trudno było zacząć wywiad z jakimkolwiek zagranicznym twórcą bez rozmowy o filmie. „Pan jest z Polski? »Zimna wojna« to dla mnie esencja kina” – mówił mi w San Sebastián Alexander Payne, a Alfonso Cuarón, prywatnie przyjaciel Pawlikowskie- go, w Wenecji długo opowiadał o swoim „polskim bracie” i rozmowach, jakie toczyli, realizując swoje – dziś konkurujące – dzieła. – Zawsze wierzyłam i wiedziałam, że Paweł jest artystą światowej klasy – mówi Puszczyńska. – Ale nagroda reżyserska w Cannes, wszystkie laury, które trafiły do niego po drodze, a teraz nominacja oscarowa, są potwierdzeniem, że dołączył do panteonu współczesnych twórców. Bo po Europie oszalała na punkcie „Zimnej wojny” także Ameryka. Wśród „najbardziej wpływowych krytyków” na portalu Rotten Tomatoes ma 100 proc. dobrych recenzji. W entuzjastycznym tekście w „The Washington Post” krytyczka nazywa ją „filmem niemal idealnym”.

Co przyjdzie?

– Każde wyróżnienie i każda dobra recenzja pomagają nam dotrzeć do innej części środowiska filmowego. Sukcesy Łukasza Żala odbijają się echem wśród operatorów. Dużo dał nam aktywny udział w kampanii Joasi Kulig. Ona sama nie została nominowana, ale jest fantastyczną osobą, zagrała świetną rolę i również bardzo wiele zrobiła dla promocji „Zimnej wojny” – mówi Puszczyńska. Film Pawła Pawlikowskiego już stał się trampoliną dla wielu artystów, otwierając przed nimi drzwi do zagranicznych produkcji. Łukasz Żal zaczyna właśnie zdjęcia w Stanach, Joanna Kulig i Tomasz Kot też dostają już zagraniczne propozycje. A wreszcie – „Zimna wojna”, podobnie jak sukcesy Agnieszki Holland czy Małgorzaty Szumowskiej, buduje dzisiejszą pozycję polskiej kinematografii. Współtworzy jej markę, sprawia, że jesteśmy pełnoprawnymi uczestnikami kulturalnego dialogu. A Oscary? Z pewnością padnie teraz pytanie o szansę na statuetki, będą prognozy w prasie i zakłady u bukmacherów. Ale trzeba pamiętać, że nawet jeśli „Zimna wojna” nie przebije się w trudnej konkurencji, Paweł Pawlikowski, jego ekipa i polska kinematografia już odniosły wielkie zwycięstwo. – Zobaczymy, co się okaże 24 lutego – mówi Ewa Puszczyńska. – Ale myślę, że bardzo daleko zaszliśmy. A przede wszystkim: mamy genialny film. I jestem przekonana, że niezależnie od wyniku oscarowego wyścigu zostanie on w historii kina – dodaje.

Okładka tygodnika WPROST: 5/2019
Więcej możesz przeczytać w 5/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 5/2019 (1871)

  • Robert kontra Robert 27 sty 2019, 20:00 Obaj stawiają podobną diagnozę i właśnie zabrali się do realizacji recepty. Mianowicie dalece nie podoba im się sytuacja w Polsce. Zaczęli więc budować własne ugrupowania polityczne, jeżdżą po kraju i mobilizują zwolenników.... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 27 sty 2019, 20:00 W PIS ZAPANOWAŁA GORĄCZKA DOBIJANIA SIĘ NA MIEJSCA NA LISTACH DO EUROPARLAMENTU. Zaprzyjaźniony polityk z kręgów rządowych opowiada następującą anegdotę. W 2009 r. o miejsce na liście do PE zabiegał polityk PiS Kosma Złotowski. I... 6
  • Obraz tygodnia 27 sty 2019, 20:00 44 kg schudł w ciągu ośmiu miesięcy reżyser filmowy Patryk Vega Wygrana Grażyna Wolszczak Pozwała Skarb Państwa o to, że nie walczy skutecznie z zanieczyszczeniem powietrza w Polsce. Wygrała – nie dla siebie – 5 tys. zł. Przegrany... 9
  • Info radar 27 sty 2019, 20:00 Obiecuję śmiech na „Koglu-moglu” Z Iloną Łepkowską, autorką scenariusza filmu „Miszmasz, czyli kogel-mogel 3”, rozmawia Adam Cissowski. W czym tkwi fenomen „Kogla-mogla”? Myślę, że przede wszystkim w dobrych dialogach, które... 10
  • Bojkot TVP 27 sty 2019, 20:00 Lewo BOJKOT STOSUJE SIĘ W DWÓCH CELACH: WYRAŻENIA PROTESTU I WYWARCIA PRESJI. Na partyjne TVP nikt presji nie wywrze, bo jej pion informacyjny jest jak armia: podporządkowany naczelnemu prezesowi. Chodzi więc o protest. Symboliczny. Trochę... 13
  • Brat miał rany jak na wojnie 27 sty 2019, 20:00 Mój brat doświadczył zorganizowanej formy hejtu – mówi Piotr Adamowicz, brat zamordowanego Pawła Adamowicza. 15
  • Urzędniczki płaczą po kątach 27 sty 2019, 20:00 Paweł Adamowicz zginął, bo morderca został nasączony nienawiścią – mówi Bogdan Borusewicz wicemarszałek Senatu. 21
  • Prezydentka z namaszczenia 27 sty 2019, 20:00 W wyborach uzupełniających na prezydenta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz jest niekwestionowaną faworytką. Ale nie jedyną kandydatką. 24
  • Nie jestem naiwna 27 sty 2019, 20:00 Tam, gdzie warto się uśmiechać, będę uśmiechnięta. Ale tam, gdzie będzie dziać się niegodziwość, nie będę milczeć i biernie czekać – zapowiada Aleksandra Dulkiewicz. 28
  • Komu wolno kierować Unią 27 sty 2019, 20:00 Rutynowe przejmowanie przez kolejny kraj półrocznej prezydencji w Radzie UE tym razem odbyło się w atmosferze skandalu. Jego sprawcą stał się szef Komisji Europejskiej Juncker. Krótko przed terminem przekazania prezydencji przez... 29
  • Prorok współczesnej Polski 27 sty 2019, 20:00 Ojciec Ludwik Wiśniewski, który na pogrzebie prezydenta Gdańska wystosował dramatyczny apel o zaprzestanie mowy nienawiści, stał się z dnia na dzień katolickim celebrytą. Ale odważne poglądy głosi od pół wieku. Nie zawsze jest jednak słuchany. 30
  • Zabawy z bronią 27 sty 2019, 20:00 Finansowane z budżetu państwa organizacje paramilitarne prowadzą lobbing na rzecz łatwego dostępu do broni. Ujawniamy kulisy ich działalności. 34
  • Dysonans poznawczy 27 sty 2019, 20:00 Ze zdumieniem czytałam w internecie komentarze dotyczące badania Pauliny Górskiej z UW, które pokazują, że zwolennicy opozycji bardziej nienawidzą zwolenników PiS niż odwrotnie. Wielu antypisowców zatrzęsło się z oburzenia. Ruszyli... 39
  • Chcę być Jarosławem Kaczyńskim 27 sty 2019, 20:00 Robert Gwiazdowski, znawca ekonomii i adwokat, opuszcza swoją przestrzeń komfortu oraz dobrobytu i rzuca rękawicę największym graczom politycznym. Zamierza bronić swoich dzieci. 40
  • Mama, tata, depresja 27 sty 2019, 20:00 Dorastanie u boku rodzica z depresją jest jak przejażdżka emocjonalnym rollercoasterem. Traum z dzieciństwa nie da się wymazać z pamięci, na szczęście można się przed nimi chronić. 45
  • Depresja twardziela 27 sty 2019, 20:00 Któregoś dnia po prostu fatalnie się poczułem. I już tak zostało. Z dnia na dzień, w zasadzie w ciągu sekundy, coś się przełączyło i świat zmienił swoje oblicze – mówi Mamed Chalidow, międzynarodowy mistrz KSW. 48
  • Mamy tę moc 27 sty 2019, 20:00 Krawcowa spod Gdańska w ciągu tygodnia zebrała prawie 16 mln zł. Lekarka z Warszawy w dwa dni ponad milion. Obie pokazały, że czysta chęć robienia dobra wygrywa z charytatywnym lansem celebrytów. 52
  • Mleko się rozlało 27 sty 2019, 20:00 Dawniej wiedziano, że na salonach nie puszcza się bąka. A dziś można puścić i nikt z salonu za to nie wyrzuci, a nawet poklepie po ramieniu – o populizmie w języku polskim opowiada językoznawca, prof. Włodzimierz Gruszczyński. 56
  • Nowy rok według najbogatszych 27 sty 2019, 20:00 Komuś marzy się podróż do Japonii, ktoś przejedzie pół świata w poszukiwaniu najlepszych oper, inny przygotowuje się do ślubu. O plany na 2019 r. spytaliśmy bohaterów listy 100 najbogatszych „Wprost”. 60
  • Hossa Bessa 27 sty 2019, 20:00 Frankowicze zapchali sądy Polacy z kredytami we frankach najwyraźniej wzięli sobie do serca słowa Jarosława Kaczyńskiego, który rok temu radził im, żeby z bankami walczyli w sądach. I stało się. Szacuje się, że w zeszłym roku... 63
  • Odbuduję polskie rolnictwo 27 sty 2019, 20:00 Zmiana polskiej wsi i polskiego rolnictwa to mój życiowy cel – mówi Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa i rozwoju wsi. Jak będzie wyglądać polski przemysł rolniczy w 2019 r.? Czy czekają nas kolejne protesty? A może okres prosperity? 64
  • Kolej ma przyszłość i perspektywy 27 sty 2019, 20:00 Pierwszy w historii Kongres Rozwoju Kolei odbył się w Warszawie. 23 stycznia na stadionie PGE Narodowy dyskutowano o przyszłości i perspektywach, jakie ma przed sobą polska kolej. 66
  • Kolejny rok inwestycji 27 sty 2019, 20:00 Realizacja ambitnych planów PKP Intercity przyczyni się do umocnienia pozycji spółki jako największego narodowego przewoźnika. 68
  • Rekordy Volkswagena w Polsce 27 sty 2019, 20:00 Rok 2018 był dla Volkswagena wyjątkowo dobry – marka zanotowała rekordowe wyniki zarówno na świecie, jak i w Polsce. 69
  • Zachód kontratakuje 27 sty 2019, 20:00 Od Wenezueli po Bałkany mamy do czynienia z ofensywą obliczoną na ograniczenie rosyjskich wpływów. 71
  • Trump w potrzasku 27 sty 2019, 20:00 Śledczy poszukujący związków prezydenta Trumpa z Rosją depczą mu ostatnio po piętach. Groźba uruchomienia impeachmentu staje się coraz bardziej realna. 76
  • Nowa pierś 27 sty 2019, 20:00 Rekonstrukcja piersi jest bezpieczna, a nowe materiały pozwalają uzyskać lepszy efekt kosmetyczny – mówi dr n. med. Sławomir Mazur, chirurg i onkolog z Kliniki Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej Centrum Onkologii. 78
  • Niebezpieczny stan zapalny 27 sty 2019, 20:00 Twój organizm może się zmagać ze stanem zapalnym, o którym nie wiesz, ale którego skutki odczujesz dobitnie. Bywa, że rozwija się latami, by w końcu spowodować bardzo poważną chorobę. 80
  • Perła w świecie pieniądza 27 sty 2019, 20:00 „Zimna wojna” triumfalnie objechała festiwale na całym świecie. Pawłowi Pawlikowskiemu przyniosła nagrodę za reżyserię w Cannes, w grudniu została uhonorowana pięcioma laurami Europejskiej Akademii Filmowej. Teraz członkowie Amerykańskiej Akademii Filmowej nominowali film do... 83
  • Zmiana warty 27 sty 2019, 20:00 Po 42 latach Grzegorz Rosiński żegna się z kultową postacią Thorgala i oddaje ją w ręce młodszych następców. 86
  • Wydarzenie 27 sty 2019, 20:00 Świeżość i nostalgia Nagrywanie płyt „bez prądu” przypomina robienie coverów własnych nagrań. Trzeba zachować coś ze starej aranżacji, ale i podejść z dystansem, zaskoczyć, de facto, skonstruować piosenki na nowo. Do historii... 89
  • Film 27 sty 2019, 20:00 Miłość z tundry Ága” Milko Lazarowa rozgrywa się w ciszy i powolnym tempie. Bo tak też upływa codzienność jej bohaterów. Dawny pasterz reniferów i jego żona żyją w rytmie natury w jurcie w północnej Jakucji. Kultywują dawne... 90
  • Muzyka 27 sty 2019, 20:00 Pożegnanie z klasą Początek płyty („Na szczycie”) sytuuje album pomiędzy Perfectem a ostatnią solówką Patrycji, a dalej jest lepiej. Opowiadając o krążku, Grzegorz mówił, że zaufał młodym – miał tu na myśli nie tylko... 91
  • Książka 27 sty 2019, 20:00 Pamięć o literaturze Janusz Drzewucki, „Obrona przypadku. Teksty o prozie 2”, Wydawnictwo FORMA Janusz Drzewucki to jeden z ostatnich krytyków literackich, którzy z determinacją uprawiają swój zawód. Świat gna do przodu, kryteria... 92
  • Kulturalna 13 27 sty 2019, 20:00 Stanisław Soyka PIANISTA I WOKALISTA JAZZOWY 93
  • Na koń! 27 sty 2019, 20:00 Wśród wielu dyscyplin jeździeckich każdy znajdzie coś dla siebie. 94
  • Upadłe słowa 27 sty 2019, 20:00 Podczas robienia relacji z takich koszmarnych wydarzeń jak niedawna tragedia w koszalińskim escape roomie prasa bulwarowa powinna zdobyć się na odrobinę refleksji nad własnym językiem. Jeśli bowiem nazywamy na co dzień włosek pod pachą... 96
  • Zrób sobie… Theresę May 27 sty 2019, 20:00 Och, nie wiedziałam, że rozwód to taki problem! Podział majątku, alimenty, koszta sądowe – może się jakoś dogadamy ze Starym Konkubentem, sorry, Kontynentem? 98

ZKDP - Nakład kontrolowany