Biznes show

Biznes show

Prezentacje komputerowe wykorzystuje się zarówno do reklamy portalu, jak i do opisu przebiegu operacji nowotworu


Świetnie przygotowana prezentacja komputerowa jest w biznesie równie ważna jak porządny garnitur i dyplom ukończenia dobrej uczelni. Dzisiejszy biznesmen nie wyciąga już sterty papierów, lecz uruchamia laptop albo włącza multimedialny projektor. Nie musi też dużo mówić - wystarczy, jeśli przed spotkaniem dobrze przemyślał strukturę swojego wirtualnego wystąpienia.
- Komputerowe prezentacje są używane przez nas na wszelkich spotkaniach służbowych: do omawiania strategii rozwoju, biznesplanu, poszczególnych projektów. Za ich pomocą komunikujemy się także z naszymi inwestorami, aby przekonać ich do nowych pomysłów - mówi Tomasz Czechowicz, szef giełdowej firmy MCI. - Bez dobrze przygotowanej, przemyślanej prezentacji nie można odnieść sukcesu. Tylko dobra demonstracja multimedialna pozwala przekazać treści i przyciągnąć uwagę podczas długiego, trwającego nieraz dziesięć godzin posiedzenia rady nadzorczej - twierdzi Czechowicz.
Profesjonalna prezentacja wymaga odpowiedniego sprzętu. Coraz mniejszego, lepszego i łatwiejszego w obsłudze. Podstawowym urządzeniem są komputery przenośne. Na ich twardych dyskach zapisuje się dane, które mają zawładnąć wyobraźnią przyszłych widzów: klientów, pracowników, współpracowników. Dzięki laptopom biznesowa prezentacja może się odbyć wszędzie: w holu lotniska, przy małym stoliku w egzotycznej restauracji, przy dowolnym biurku w przedsiębiorstwie, wreszcie w parku. Taki model jest idealny, jeśli prezentację chcemy pokazać jednej, zazwyczaj bardzo ważnej dla nas osobie.
Sam laptop, choćby nawet z największym wyświetlaczem, nie wystarczy, kiedy chcemy przeprowadzić prezentację dla kilkudziesięciu osób. W takim wypadku najczęściej używa się projektorów wyświetlających obraz na specjalnym ekranie czy gładkiej powierzchni ściany. - Dzięki nowoczesnej technice nawet obraz wyświetlony na dużej ścianie będzie takiej samej jakości jak obraz z monitora. Nie musimy od razu wynajmować samochodu dostawczego do przewiezienia takiego sprzętu. Najnowsze rzutniki ważą niewiele ponad kilogram - mówi Leszek Łozicki, product manager z firmy Polixel, zajmującej się między innymi dystrybucją sprzętu do prezentacji. Sprzętu jest coraz więcej i coraz bardziej finezyjne bywają jego możliwości. Jednym z najciekawszych urządzeń wykorzystywanych obecnie przy różnego typu prezentacjach jest tablica zwana SmartBoard. Podłączona do komputera wyświetla przygotowany zawczasu pokaz, a na dodatek nanoszone na niej zmiany są rejestrowane w komputerze. Używając odpowiednich pisaków, można zmienić wyświetlany na tablicy tekst czy tabelę, będąc pewnym, że zmiany te zostaną zapisane w programie służącym do tworzenia prezentacji. - Tablica SmartBoard umożliwia prawdziwie interaktywne prezentacje - mówi Leszek Łozicki.
Użytkownicy mają dziś do wyboru nie tylko różne rodzaje sprzętu, ale także kilka niezłych programów do tworzenia prezentacji multimedialnych. Zdecydowanie najpopularniejszym jest PowerPoint Microsoftu, wchodzący w skład pakietu MS Office. Jego ogromną zaletą jest dobra współpraca z pozostałymi programami zestawu - Wordem, Excelem i Accessem. Wyrasta mu jednak groźny konkurent - darmowy Impress z pakietu StarOffice firmy Sun. Program zadziwia nie tylko liczbą i jakością efektów graficznych, ale także niezwykłą łatwością, z jaką można zamienić biznesową prezentację w multimedialną stronę WWW. Jest też trzecia aplikacja, wykorzystywana zwłaszcza przez osoby zajmujące się grafiką komputerową. Corel Presentations, bo o nim mowa, pozwala z kolei korzystać z bogatej biblioteki szablonów graficznych.
Dla wielu firm dobra znajomość tajników tworzenia niemal profesjonalnych prezentacji biznesowych jest na tyle ważna, że wysyłają one swoich pracowników na specjalistyczne kursy komputerowe. - Kursy te cieszą się coraz większą popularnością. Dzieje się tak dlatego, że stawiamy przede wszystkim na przekazanie praktycznych umiejętności - mówi Renata Jojdziałło-Żurek, kierownik HR w Altkom Akademia, największej w Polsce firmie zajmującej się szkoleniami komputerowymi.
Znajomość podstaw tworzenia komputerowych prezentacji biznesowych stanowi dziś elementarz każdego biznesmena. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy nawet najlepsza amatorska prezentacja nie wystarczy. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy firma zamierza przedstawić swoje atuty nie przed garstką dziennikarzy czy kontrahentów, ale przed całym krajem. - Nikt z nas nie zna się doskonale na wszystkich elementach prezentacji: redakcji tekstu, obróbce grafiki dwu- i trzywymiarowej, dobieraniu podkładu muzycznego oraz animacji. Dlatego wiele firm decyduje się na wynajęcie wyspecjalizowanych zespołów, którzy podejmą się profesjonalnego opracowania komputerowego wizerunku firmy - mówi Sławomir Stępniewski, szef Hypermediów, tworzących prezentacje dla takich klientów, jak PKO BP, Danone czy Levi-Strauss. Tego typu zaawansowane prezentacje są najczęściej publikowane na promocyjnych CD-ROM-ach, stając się jednym z najważniejszych działań marketingowych firmy.
Umiejętność stworzenia interesującego pokazu multimedialnego przydaje się nie tylko w biznesie, ale coraz częściej także w zawodach, gdzie oprócz pieniędzy liczą się również inne wartości. - Czasy diapozytywów skończyły się bezpowrotnie. Prezentacje komputerowe stają się standardem w środowisku lekarskim. Za ich pomocą najlepiej mogę przedstawić kolejne fazy operacji, jej wyniki czy płynące z zabiegu wnioski naukowe. A po zakończeniu pokazu mogę e-mailem przesłać moją prezentację znajomym lekarzom z całego świata - mówi prof. Janusz Jaśkiewicz, kierownik Kliniki Chirurgii Plastycznej Akademii Medycznej w Gdańsku.

Okładka tygodnika WPROST: 24/2001
Więcej możesz przeczytać w 24/2001 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0