Polska marka w dobie COVID-19

Polska marka w dobie COVID-19

Eksport, zdjęcie ilustracyjne
Eksport, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: 123RF
Niepewność rynków, związane z pandemią obostrzenia m.in. w ruchu międzynarodowym. Zły rok dla polskiego eksportu? Niekoniecznie. ‒ Producenci i handlowcy sprzedający produkty za granicę nie tylko utrzymali rynki zbytu, ale nawet zwiększyli sprzedaż ‒ mówi Bożena Wróblewska, prezes zarządu Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej.

Wejście do UE otworzyło polskim przedsiębiorcom okno na świat. Modernizacja zakładów, edukacja kadr. Gigantyczna praca przyniosła efekty, a kolejne lata umacniały pozycje na rynku międzynarodowym. Wartość polskiego eksportu z roku na rok rosła. A potem przyszedł marzec 2020 roku. Moment, w którym z powodu pandemii rynki wstrzymały oddech, przygotowując się na najgorsze.

Fatalne prognozy i miękkie lądowanie

Jak wyglądał ten rok dla polskiego eksportu? Trudny marzec, kwiecień, w którym spadki okazały się mniejsze, niż zakładano, maj, który przyniósł pierwsze efekty odmrażania gospodarek krajów UE, i czerwiec z odbiciem tak mocnym, że wyniki polskiego eksportu przekroczyły wartości notowane w analogicznym okresie poprzedniego roku. Imponujący rezultat, biorąc pod uwagę że w tym samym czasie globalny handel notował spadki na poziomie ponad 5 proc.

‒ Wartość eksportu produktów rolno-spożywczych za 2019 rok wyniosła ponad 30 mld euro, zaś w 2020 wartość ta przekroczy 33 mld euro. W październiku br. wartość całości eksportu towarów z Polski po raz pierwszy w historii przekroczyła 100 mld zł, co oznacza, że pandemia nie spowodowała zachwiania polskiego eksportu, wręcz utrzymała tendencję wzrostową. Polscy producenci i handlowcy sprzedający produkty za granicę utrzymali rynki zbytu, a nawet zwiększyli sprzedaż ‒ podsumowuje Bożena Wróblewska, prezes Centrum Promocji KIG. Wnioski z ostatnich miesięcy?

Świat stawia na zdrowie

Zdrowe odżywianie. Trend widoczny od kilku lat, ale znacznie wzmocniony doświadczeniami ostatnich miesięcy.

‒ Pandemia wymusiła dużą uwagę konsumentów w kwestii sposobu odżywiania się i dbania o kondycję zdrowotną. Konsumenci na całym świecie zwrócili się w stronę produktów bezpiecznych, wysokiej jakości i dających pewność w zakresie dostarczenia niezbędnych wartości odżywczych ‒ tłumaczy Bożena Wróblewska. To trend, na którym zyskują polskie marki. Nasze produkty są bezpieczne, godne zaufania, dokładnie takie, jakich oczekują odbiorcy. To opinia, którą zyskaliśmy latami pracy. Opinia, która w czasach pandemii jest wielką szansą. Ta jednak ‒ by być w pełni wykorzystana ‒ musi być umacniana.

‒ Polskie produkty, polska marka, potrzebuje intensywnych działań promocyjnych na rynku globalnym, a promowanie żywności musi się łączyć z promocją za granicą Polski jako kraju atrakcyjnego, nowoczesnego i przyjaznego inwestorom. Ważne jest też, by uwrażliwiać potencjalnych odbiorców na walory prozdrowotne polskich produktów - tłumaczy Bożena Wróblewska. Pandemia dała nam do ręki atuty. Musimy je wykorzystać.

Azjatycki potencjał

Kolejna kwestia to konieczność wsparcia dla firm i poszerzania rynków zbytu. Dziś sprzedajemy produkty głównie w krajach UE. To tu trafia blisko 80 procent polskiego eksportu. Naszym głównym partnerem handlowym są Niemcy, ale ważne rynki to także Francja, Włochy, Czechy, Holandia, Szwecja i Węgry.

‒ Duże i średnie polskie firmy już się nauczyły, jak pracować z zagranicą. Mają doskonałe kadry z dużym doświadczeniem w eksporcie, ale te mniejsze jeszcze bardzo często potrzebują wsparcia ‒ tłumaczy Bożena Wróblewska.

Centrum Promocji KIG od lat pomaga producentom pragnącym rozwinąć skrzydła, szukającym sposobów promocji, ale także nowych nisz biznesowych czy obiecujących kierunków rozwoju. Gdzie patrzymy dziś? Na wschód. Rynek azjatycki kusi polskich przedsiębiorców od wielu lat, ale paradoksalnie to właśnie rok 2020 pokazał, że możliwości rozwoju na nim wyglądają wyjątkowo korzystnie.

‒ Warto wymienić takie produkty jak mleko i jego przetwory. Branża mleczarska zanotowała 70-procentowy wzrost sprzedaży do Chin, w tym tak przecież trudnym dla wielu roku. To niewątpliwy sukces polskiego eksportu ‒ tłumaczy Bożena Wróblewska.

Kto powinien zerkać na wschód? Pożądane produkty na rynkach zagranicznych, w tym azjatyckich, to poza mlekiem i jego przetworami, także warzywa, owoce i przetwory owocowo-warzywne, produkty śniadaniowe, makarony, ciasta i słodycze.

– W otwarciu na rynki krajów azjatyckich widzimy ogromną szansę na dalszy rozwój polskiego eksportu – tłumaczy prezes Centrum Promocji KIG, zwracając jednocześnie uwagę, że rynki azjatyckie są nie tylko obiecujące, ale i trudne. Japonia, Singapur, Hongkong, Chiny, Indie czy Indonezja to kraje wymagające specyficznego podejścia do biznesu. Bardzo dużą rolę odgrywa tu kontakt osobisty z kontrahentem i budowane w ten sposób zaufanie.

‒ Trzeba być także bardzo czujnym, obserwować rynek i lokalną specyfikę, bo uwarunkowania, tendencje i moda szybko się tu zmieniają. Potrzeba ogromnej wiedzy i doświadczenia, aby dobrze spożytkować pieniądze wydane tu na marketing i promocję ‒ mówi Bożena Wróblewska.

Pracownik nowej rzeczywistości

Rok 2020 to nowe zagrożenia, szanse, ale także wyzwania. Centrum Promocji KIG dysponuje szeregiem analiz identyfikujących czynniki, które w najbliższym czasie będą miały znaczący wpływ na branżę handlową. Ciekawa cześć analiz dotyczy zmian zachodzących w firmach i ich wpływu na oczekiwania wobec pracowników.

‒ Z badania PI, zrealizowanego w listopadzie 2020 r. na ogólnopolskiej populacji firm, w tym handlowych, wynika, że dla blisko połowy badanych przedsiębiorstw najważniejsze okazało się w tym roku uruchomienie sprzedaży online i ona sama oraz inwestycje w bezpieczeństwo sanitarne związane z pandemią ‒ tłumaczy Bożena Wróblewska. Dla 43 proc. firm priorytetem jest zacieśnianie relacji z klientami. Dla przeszło jednej trzeciej ‒ wprowadzanie nowych usług i produktów oraz inwestycje w rozpoznawalność marki. Co tak zdefiniowane priorytety oznaczają dla pracowników?

Wzrosnąć ma zapotrzebowanie na osoby kreatywne, z wizją i umiejętnością jej realizacji, a w związku z postępującym zespoleniem handlu internetowego ze stacjonarnym ‒ także zapotrzebowanie na pracowników specjalistów umiejących zarządzać tak zorganizowana sprzedażą. Pracę znajdą także pracownicy/specjaliści znający przepisy i systemy bezpieczeństwa sanitarnego i cyfrowego, a także specjaliści od restrukturyzacji/wyprowadzania z zapaści firm, co ma związek z licznymi obostrzeniami, które odbiją się prawdopodobnie na kondycji wielu przedsiębiorstw.

Rozwój e-handlu ma generować także znaczny rozwój branży logistycznej i usług kurierskich, a więc i zwiększone zapotrzebowanie na osoby pracujące przy kompletowaniu i wysyłce towarów z wykorzystaniem nowych technologii.Szczególnie cenna ma być także umiejętność formułowania ofert w e-handlu, sprawna organizacja wysyłki towarów, a przede wszystkim umiejętność promocji firm w sieci.

‒ Sami obecnie prowadzimy projekty promocyjne, które odbywają się w obszarze internetu, głównie sieci społecznościowych. W dobie pandemii to właśnie tu konsument poszukuje produktów, tu też musi mieć dostęp do wiarygodnych informacji o nich ‒ mówi Bożena Wróblewska, dodając że poza kompetencjami związanymi ze swobodnym poruszaniem się w sieci czy znajomością rządzących nią reguł w najbliższym czasie ważnym atutem pracowników będzie także posiadanie tzw. kompetencji miękkich, czyli m.in. umiejętności pracy w zespole czy skutecznego komunikowania się. Humanizm w cyfrowym świecie? To i fakt, że ‒ jak wynika z raportów ‒ wiele firm w związku ze zmianami planuje zamiast zwolnień doszkalanie pracowników, pozwala z optymizmem oczekiwać nadchodzącego roku.

Bożena Wróblewska, prezes zarządu Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej

Bożena Wróblewska
Prezes zarządu Centrum Promocji KIG. Jedna z liderek promocji polskiej żywności na światowych rynkach oraz wsparcia działań proeksportowych. Członek Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Handlu.
Artykuł został opublikowany w 48/2020 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

-
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 48/2020 (1964)

  • Piątka od zwierząt, czyli zagrody mają głos 24 gru 2020, 16:07 W mijającym roku o zwierzętach i ich prawach mówiono wiele, ale same nie miały szans, żeby się wypowiedzieć. Zmieniamy to. 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 21 gru 2020, 7:30 Gwiazda Antoniego Macierewicza, wiceprezesa partii, blaknie w PiS. W partii można usłyszeć, że Jarosław Kaczyński jest rozczarowany pracami i konkluzjami powołanej przez Macierewicza podkomisji ds. ponownego zbadania katastrofy lotniczej – dowiaduje się „Wprost”. 21
  • Alfabet polityczny 24 gru 2020, 7:35 Aż do świąt Bożego Narodzenia mieliśmy politycznie gorący okres. Choć zdominowany był głównie pandemią, to obfitował w wiele kluczowych politycznych zdarzeń, poczynając od wyborów prezydenckich, kończąc na wyroku Trybunału Konstytucyjnego zaostrzającego przepisy aborcyjne i... 31
  • Tylko młodzi gwarantują rozwój 23 gru 2020, 7:00 Odczuwam tę drożyznę. I to bardzo. A ci, którzy mieli parę groszy odłożonych na starość, już dziś mówią, że tracą. I nie wiadomo, gdzie z tymi pieniędzmi uciekać? – mówi w rozmowie z „Wprost” Aleksander Kwaśniewski. Były prezydent zdradza też sylwestrowe plany, zniechęca do... 48
  • Opozycja nie ma wizji Polski po PiS 18 gru 2020, 7:09 Gdy PiS przegra – wdepniemy w nieprzygotowaną PO. To się rzuca w oczy i do tego nie można dopuścić. To partia bez klarownego planu, wizji Polski po PiS. Mam bardzo złe zdanie o dzisiejszych politykach. Działają w polityce dla zarobku, dla kariery, a nie dla idei i potrzeby... 65
  • W objęciach dyktatora 24 gru 2020, 7:55 Musieliśmy posłuchać bredni na temat koronawirusa, szczepionek, metod leczenia wypowiadanych przez bohaterów masowej wyobraźni, by bohaterami w końcu nazwać ludzi nauki. I lekarzy. Musieliśmy zostać rozdzieleni z seniorami, by zatęsknić za ich życiową mądrością i ciepłem.... 82
  • Wigilia bez granic 24 gru 2020, 13:16 Idea Wigilii bez Granic jest taka, żeby jednoczyć ludzi, a Boże Narodzenie jest piękną okazją, by zaprosić do siebie ludzi, którzy mieszkają, studiują, pracują w Polsce, ale pochodzą z zagranicy. Jest milion pytań do zadania i milion spraw do omawiania, to okazja dla obu... 91
  • Pandemia mocno nas dotknęła 31 gru 2020, 12:45 Rok 2020 wszystkim się dał mocno we znaki. Pandemia koronawirusa postawiła świat na głowie, nie oszczędziła także branży targowej. – Przed pandemią zorganizowaliśmy trzy wystawy, a potem jeszcze siedem, czyli parędziesiąt nie doszło do skutku. A potem przyszła kolejna fala... 101
  • Zabawy seksem 20 gru 2020, 10:54 Przez wiele lat wibratory kojarzyły się tylko z wielkim sprzętem z turbodoładowaniem, który służył do wyciskania orgazmów z opornych kobiet. A zaraz za tym szedł czarny PR, że z wibratorów korzystają kobiety, którym w życiu nie wyszło. Na zasadzie: „Nie ma faceta, niech ma ten... 103
  • Chemia dla zrównoważonej przyszłości 31 gru 2020, 12:05 Misją BASF jest tworzenie chemii dla zrównoważonego rozwoju poprzez dostarczanie innowacyjnych rozwiązań, co zapewnia ludziom lepszą jakość życia i jednocześnie minimalizuje wpływ na środowisko. 117
  • Świąteczna egzekucja 25 gru 2020, 9:12 W drugi dzień świąt Bożego Narodzenia 2002 roku do mieszkania na parterze kamienicy przy ulicy Dąbrowskiego zapukał niezapowiedziany gość. Nikt z domowników nie spodziewał się, że za moment będą ofiarami gangsterskiej egzekucji. Nieprawdopodobnym wydaje się, że wyszła z niej... 120
  • Podziemie gastronomiczne 23 gru 2020, 10:29 Restauratorzy cierpią od początku pandemii, ale właściciele restauracji – mimo rządowych zakazów – wypracowali mechanizmy, które pozwalają im przyjmować w lokalach gości. „Wprost” sprawdził, jak działa podziemie gastronomiczne. – Spotykam się w lokalach, niedawno byłem w... 139
  • O antywindykacji na wesoło 25 gru 2020, 13:15 Jako zagorzały przeciwnik agresywnych reklam, namawiających nas na jak najczęstsze zaciąganie pożyczek, zakpiłem sobie z kampanii banku. 146
  • Klimat na las 31 gru 2020, 12:26 Niezależnie od tego, czy i jak bardzo świat wokół przyspiesza, leśnik w pewnym sensie żyje dekadami. Taki minimalny, 10-letni horyzont planowania i prowadzenia różnych prac nakreśla mu obowiązujący model zarządzania lasami. W całym cyklu życia lasu wydaje się to tylko chwilą,... 146
  • Przyszłość rośnie w lesie 31 gru 2020, 12:30 Potrafimy zarządzać lasami tak, by zwiększać ich rolę w pochłanianiu CO2, dostosowywać je do wyzwań klimatycznych, odtwarzać po kataklizmach, chronić ich najcenniejsze fragmenty, ale zarazem udostępniać ogromną większość lasów obywatelom i rozsądnie korzystać z drewna dla... 160
  • Koniec ideologicznego wegetarianizmu 23 gru 2020, 11:07 Ci, którym zwierzęta po prostu nie smakują, pewnie nigdy nie zmienią zdania. Ale ci, którzy odmawiają sobie steków i kurczaków, bo nie chcą mordować mniejszych braci, chętnie pewnie sięgną po mięso z laboratoriów. 167
  • Chrzest bojowy zbiornika Racibórz Dolny 31 gru 2020, 12:00 Racibórz Dolny to obecnie największy obiekt hydrotechniczny w Polsce. Jego budowa została zakończona w pierwszej połowie 2020 roku. Już w październiku tego roku Polder Racibórz ‒ wraz z innymi zbiornikami przeciwpowodziowymi, których praca była odpowiednio sterowana przez... 167
  • Ludzie są groźniejsi niż zmutowany wirus 22 gru 2020, 19:31 Łatwiej zrzucić winę za wzrost zachorowań na wirusa niż na tych, którzy poluzowali obostrzenia. To jest ten sam wirus, taka farbowana blondynka – mówi prof. Włodzimierz Gut, wirusolog. Mutacja nie ma znaczenia ani dla przebiegu epidemii, ani dla skuteczności szczepionek. Mimo... 178
  • Polska marka w dobie COVID-19 31 gru 2020, 12:25 Niepewność rynków, związane z pandemią obostrzenia m.in. w ruchu międzynarodowym. Zły rok dla polskiego eksportu? Niekoniecznie. ‒ Producenci i handlowcy sprzedający produkty za granicę nie tylko utrzymali rynki zbytu, ale nawet zwiększyli sprzedaż ‒ mówi Bożena Wróblewska,... 178
  • Jak chronić zdrowie seniorów 18 gru 2020, 7:47 W okresie świąteczno-noworocznym najwięcej osób przechodzi zawał. To o tym okresie mówi się „holiday heart syndrome”, czyli „zespół świątecznego serca”. W tym roku dochodzi też obawa przed zachorowaniem na COVID-19. Jednak starszych osób nie można pozostawić samych w święta.... 190
  • Globalne ocieplenie jest faktem 12 gru 2020, 12:48 Szkodliwe jest cyniczne zaprzeczanie globalnemu ociepleniu i marginalizowanie ludzkiego wpływu na całe środowisko dla zdobywania głosów wyborców, więc moje przesłanie do polityków jest takie: jeśli nie pomagacie w edukacji, to chociaż nie przeszkadzajcie. Miejcie odwagę zająć... 199
  • Coraz głupiej naokoło 10 gru 2020, 12:07 Aktor rzadko dobrze gra. Pięć, sześć ról w życiu, reszta jest podobna. Nie miałem żadnych predyspozycji charakteru do tego zawodu. Długo się wstydziłem siebie, swojej fizyczności. Fala poniosła mnie w kierunku Krakowa i Starego Teatru. Dzięki temu parę rzeczy zostało... 218
  • Mona Lisa i koleżanki 22 gru 2020, 10:28 Mało kto sobie przecież zawraca głowę tym, kim była kobieta z obrazu Leonarda da Vinci „Mona Lisa”, jakby prawda o niej oderwała się od najsłynniejszego portretu świata. Ani tym, kim naprawdę była naga postać ze „Śniadania na trawie” Edouarda Maneta, zresztą pozowała mu ta... 236
  • Petardy 23 gru 2020, 13:13 Wszyscy wiemy, że petardy to zło, zło i jeszcze raz zło. Że w każdego Sylwestra giną przez nie tysiące ptaków, a pogotowia nie dają sobie rady z obsługą poparzonych. Amputacje, urwane ręce, pożary ze śmiertelnymi ofiarami. Urazy oczu. Z petardami jest tak, jak z głosowaniem na... 255