Siłą jest różnorodność
Artykuł sponsorowany

Siłą jest różnorodność

McDonald's stawia na różnorodność zespołów
McDonald's stawia na różnorodność zespołów Źródło: Materiały prasowe
Różnorodność pracowników – ich pochodzenie, wiek, płeć, narodowość, doświadczenie – a także szacunek dla indywidualnych różnic są fundamentem, na którym McDonald’s buduje przewagę konkurencyjną i staje się dobrym miejscem pracy.

We współczesnym biznesie zarządzanie różnorodnością staje się jednym z istotniejszych czynników pozwalających na odkrycie nowego potencjału drzemiącego w każdym zespole. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę McDonald’s Polska, dlatego naturalnym krokiem było podpisanie przez organizację w 2020 roku Karty Różnorodności. Dołączając do międzynarodowej inicjatywy wspieranej przez Komisję Europejską, firma zobowiązała się do podejmowania działań na rzecz równości i różnorodności w miejscu pracy. I tych postanowień się trzyma. Wystarczy spojrzeć na liczby, a te nie kłamią. W McDonald’s w Polsce pracuje 27 tys. osób, z czego 7 proc. stanowią osoby z niepełnosprawnością. Najmłodszy pracownik restauracji ma 16 lat, a najstarszy 84! Firma wierzy również w siłę kobiet – ich udział wśród kadry kierowniczej wzrósł w 2020 roku do 81 proc. (dla przykładu: rok wcześniej było to 77 proc.).

To, że jesteśmy różni, daje nam możliwość wzajemnego inspirowania się, uczenia się od siebie, patrzenia na rzeczywistość z różnych perspektyw. Dzięki temu możemy tworzyć lepsze restauracje – nasi goście także są różnorodni, mają różne oczekiwania i potrzeby – podkreśla Anna Kiełczewska, Talent Manager w McDonald’s Polska.

Lider bezpieczeństwa

Głównym przesłaniem McDonald’s dotyczącym zatrudnienia są trzy filary tzw. People Promise: możesz być sobą, możesz uczyć się i rozwijać oraz możesz dopasować pracę do swojego trybu życia. Nie dziwi więc, że z roku na rok zwiększa się liczba aplikacji do pracy w McDonald’s.

Od 2016 do 2019 roku liczba aplikacji wzrosła czterokrotnie i w 2019 roku sięgnęła 87 tys., a w 2020 roku wyniosła ponad 130 tys.

Stosowanie się do wszystkich wytycznych związanych z prawem pracy jest podstawą funkcjonowania marki. Dlatego też każdy pracownik McDonald’s jest zatrudniony w oparciu umowy o pracę, niezależnie od wymiaru etatu. Dotyczy to również pracowników restauracji należących do franczyzobiorców. Dzięki temu zespoły miały zapewnione bezpieczeństwo w czasie pandemii i mogły przejść okres lockdownu w pełnym składzie, mając zapewnione bezpieczeństwo socjalne.

Okres pandemii był dużym sprawdzianem, także jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa. McDonald’s ma jednak zasady BHP w swoim DNA, stąd firma świetnie sobie poradziła w tym zakresie. Szybko i skutecznie wdrożone zostały środki zgodne z zleceniami rządu i Głównego Inspektora Sanitarnego. Ale to nie wszystko.

Organizacja ustaliła także własne zasady. Z racji tego, że ponad 80 restauracji McDonald’s znajdujących się w centrach handlowych zostało zamkniętych, sprzedaż została przekierowana na kanał delivery czy linię drive, którą posiada większość lokali. Tam, gdzie było to możliwe, posiłki były sprzedawane na wynos. W każdym z tych sposobów obowiązywał wdrożony przez organizację bezdotykowy proces obsługi, chroniący zarówno pracowników, jak i gości. Pracownicy restauracji zostali wyposażeni w środki ochrony osobistej.

Różni ludzie, różne potrzeby

Struktura zatrudnienia jest bardzo zróżnicowana pod względem wiekowym. W ciągu ostatnich dwóch lat zwiększył się udział pracowników powyżej 35. roku życia. Jednocześnie organizacja wzmacnia szanse pracowników na rozwój w McDonald’s oraz na szerokim rynku pracy. Prowadzi programy, których celem jest umożliwienie uzyskania tytułu licencjata na uczelni wyższej i wzmacnianie kompetencji językowych pracowników. W Europie firma i jej franczyzobiorcy zadeklarowali stworzenie do 2025 roku aż 43 tys. stanowisk na praktykach.

Organizacja nie spoczęła na laurach. Już w lipcu 2020 roku około 1 proc. pracowników restauracji własnych stanowili pracownicy młodociani zatrudnieni do wykonywania tzw. prac lekkich w okresie wakacyjnym lub ferii.

Pracę w restauracji mogą znaleźć także osoby dojrzałe, których sytuacja na rynku pracy jest szczególna, bo nie są zbyt chętnie zatrudniane. Tymczasem 5 proc. pracowników McDonald’s w restauracjach własnych to osoby w wieku powyżej pięćdziesięciu lat.

– Mimo początkowych obaw, czy sobie poradzą, dziś zarządzają zespołami. Podobnie jest z pracownikami np. z Ukrainy. Często, zaczynając pracę, nie znają jeszcze dobrze języka polskiego, a niedługo później są już managerami. I nie są to pojedyncze sytuacje – informuje Anna Kiełczewska.

Możliwość pracy w ramach elastycznego grafiku sprawia, że pracę w restauracjach McDonald’s mogą podjąć kobiety opiekujące się dziećmi.

Firma zapewnia możliwość płynnego powrotu po urlopach macierzyńskich. Kobiety zawsze mogą wrócić na zajmowane wcześniej stanowisko, co więcej – także awansować. Pod koniec lipca 2020 roku 61 proc. wszystkich pracowników restauracji własnych stanowiły kobiety, a w warszawskim biurze zatrudnionych było 57 proc. kobiet. Nie ma w tym nic dziwnego, biorąc pod uwagę, że zarobki są równe dla kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach. McDonald’s Polska zwraca bowiem uwagę na kompetencje, umiejętności, zaangażowanie, a nie na płeć.

Około 7 proc. załogi stanowią natomiast osoby z niepełnosprawnościami. – O możliwości pracy w McDonald’s dowiedziałam się od koleżanki również niesłyszącej, która właśnie pracowała w restauracji. Wiedziałam, że jest tu zatrudnionych sporo osób niesłyszących, więc była to dla mnie dodatkowa motywacja, żeby spróbować. Nie ukrywam, że początki były ciężkie i bardzo się stresowałam. Musiałam zapamiętać mnóstwo rzeczy, ale mogłam liczyć na wsparcie i słowa otuchy – wyznaje Dominika Gileta, zatrudniona na stanowisku instruktora w gdańskiej restauracji.

Inwestycja w rozwój pracowników

Wszyscy pracownicy mają równy dostęp do materiałów szkoleniowych i informacji, co należy zrobić, jakie szkolenia przejść, aby móc się rozwijać na wyższych stanowiskach. Co ciekawe, firma podjęła nawet współpracę z Akademią Leona Koźmińskiego, co zaowocowało uruchomieniem studiów licencjackich na kierunku Zarządzanie w sektorze QSR dla pracowników McDonald’s Polska.

McDonald’ s Polska wprowadza coraz więcej projektów rozwojowych dla pracowników. Poza szansą na zdobycie dyplomu wyższej uczelni mogą oni uczestniczyć w kursach językowych i wielu szkoleniach – informuje Renata Prys, dyrektor działu People McDonald’s Polska.

Dzięki nabytym umiejętnościom w McDonald’s, który dla wielu jest pierwszym miejscem pracy, osoby te stają się później pożądane na rynku pracy i mogą świadomie kształtować swoją ścieżkę kariery.

Czytaj też:
Ranking „Wprost”: 50 najlepszych pracodawców w Polsce. Gdzie pracuje nam się najlepiej

Artykuł został opublikowany w 17/2021 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.