Artykuł sponsorowany

Ikona franczyzy

Restauracja McDonald's
Restauracja McDonald's Źródło: McDonald's
Światowy gigant, a zarazem jeden z pionierów rozwiązań franczyzowych. Marka obecna na polskim rynku od niemal 30 lat. Jej historia to fascynująca opowieść o tym, jak stworzyć coś ponadczasowego. To także opowieść o ludziach, którzy razem z nią i pod jej skrzydłami rozwinęli własne.

17 czerwca 1992 r. w Warszawie. Otwarcie pierwszej restauracji McDonald’s w Polsce. Przyszły prawdziwe tłumy. Każdy chciał spróbować legendarnej kanapki i frytek, chociaż sceptycy przekonywali, że to jedynie nowinka, która w kraju nad Wisłą raczej się nie przyjmie. Błąd.

Tajemnica sukcesu

„Nowinka” przyjęła się i to doskonale. Restauracje z charakterystycznym logo można spotkać dziś niemal w każdym zakątku Polski i wciąż powstają kolejne. Jak to możliwe? Sekret to doskonały produkt, ale przede wszystkim dopracowywany, udoskonalany od niemal 70 lat model biznesowy.

Model, w którym siły łączą: globalny gracz i jego franczyzobiorcy, kreatywni, lokalni przedsiębiorcy. – Franczyza McDonald’s to możliwość realizacji marzeń przy wsparciu niezwykle silnego partnera. Idealny model dla tych, którzy cenią sobie bezpieczeństwo i stabilność – przekonuje franczyzobiorczyni McDonald’s, Karolina Sokół.

Jak rozpocząć współpracę? Kandydaci na franczyzobiorców przechodzą 9-14 miesięczne szkolenie (uzależnione od przeznaczonego czasu na szkolenie), podczas którego poznają specyfikę branży z punktu widzenia każdej z osób pracujących na sukces restauracji. Nie tylko menedżera, ale także szeregowych pracowników. To ważne, by oprócz wiedzy teoretycznej poznać także praktyczny wymiar zarządzania.

Długofalowe partnerstwo

Mniej więcej w połowie szkolenia kandydaci na franczyzobiorców otrzymują propozycję przejęcia konkretnej restauracji. Umowy franczyzowe to z zasady zobowiązania 20-letnie. A koszty? Jednorazowa opłata na początku i comiesięczne opłaty przez cały okres trwania umowy. Także koszt zakupu wyposażenia lokalu. Co istotne, inwestycję franczyzobiorca realizuje jedynie w części ze środków własnych, które stanowią 25-40 proc. wartości wyposażenia (zależy od rodzaju restauracji), resztę może sfinansować z kredytu. Przedsiębiorcy nie są właścicielami gruntu czy samej nieruchomości, mają jednak możliwość rozwijania jej potencjału np. poprzez rozbudowę czy modernizację.

Franczyzobiorcy otrzymują od firmy nie tylko licencję, ale także wiedzę, zbiór zasad, procedur, szkoleń i konsultacji. Wszystkie narzędzia, dzięki którym mogą osiągnąć sukces. Co ciekawe, większość nie poprzestaje na jednej restauracji i szybko otwiera kolejne. Co cenią najbardziej? Przejrzyste zasady współpracy, bardzo dobrze zorganizowany system szkoleń czy możliwość wszechstronnego rozwoju w branży. Także rodzinny, czasem pokoleniowy charakter podejmowanej współpracy. Jednak najważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa, które daje współpraca z pewnym, sprawdzonym partnerem. Partnerem który, co ważne, wciąż umacnia swoją pozycje na rynku. – Byłem przekonany, że chcę współpracować z firmą, która wyznacza trendy i jest zawsze dwa kroki przed konkurencją – podkreśla Waldemar Dziubiński, współpracujący z siecią od 2017 r.

Prekursor franczyzy i dobry sąsiad

Firma udziela franczyzy od roku 1954, niemal od początku swojej działalności. To model, który doskonale sprawdził się w Stanach Zjednoczonych, a potem na całym świecie.

Także w Polsce, gdzie prawie 90 proc. restauracji sieci prowadzona jest przez franczyzobiorców, polskich przedsiębiorców zaangażowanych w rozwój nie tylko polskiej gospodarki, ale także lokalnych społeczności.

Jak to działa? Zerknijmy do kuchni McDonald’s w 1992 r. Koktajle mleczne na bazie mleka z warszawskiej Woli, napoje z gdyńskiej rozlewni Coca-Coli, soki z Hortexu i sałata z Jeleniej Góry. Mięso i ziemniaki, czyli główne składniki dań, przyjeżdżały z zagranicy. Jednak firma szybko postawiła na współpracę z lokalnymi dostawcami. Dziś robi to już na szeroką skalę. Frytki dostarcza Farm Frites z Lęborka, a burgery OSI z Ostródy. Wielu z dostawców to firmy, które powstały, by dostarczać produkty do McDonald’s, rosły z nim i dzięki niemu wypłynęły na szerokie, często międzynarodowe, wody.

W życie lokalnych społeczności bardzo mocno angażują się także sami franczyzobiorcy. Przykład? Promujący tradycje regionu Konkurs Kaszubski, współorganizowany przez jednego z nich, także liczne wydarzenia sportowe np. Streetball Polkowice, dziecięcy turniej koszykówki, który w 2019 r. zgromadził rekordową liczbę kibiców. Przykłady można mnożyć, bo każdy z licencjobiorców chce dodać coś od siebie, a McDonald’s nie ukrywa, że właśnie na takich ludziach, mocno angażujących się w życie społeczności, bardzo mu zależy.

A rok 2020? Był trudny. Z powodu obostrzeń duża część imprez nie mogła się odbyć. Pomagano inaczej.

Dobry partner, także w trudnych czasach

W połowie marca 2020 roku McDonald’s został partnerem strategicznym akcji #WzywamyPosiłki. We współpracy z operatorami delivery do pracowników wybranych szpitali dostarczano bezpłatne, ciepłe i bezpieczne posiłki, tzw. „McZestawy Mocy”. Dzięki zaangażowaniu franczyzobiorców oraz restauracjom licencyjnym i korporacyjnym McDonald’s dostarczył ponad 81 tys. ciepłych posiłków do ponad 50 placówek medycznych w całej Polsce. Dobry sąsiad jest także dobrym partnerem swoich franczyzobiorców, zwłaszcza w trudnych czasach.

– Wsparcie McDonald’s jest zawsze, jak świeci słońce i jak pada deszcz. Ostatni rok to potwierdził – przekonuje Natalia Pałka-Urban, prywatnie mama trójki dzieci, zawodowo – licencjobiorczyni McDonald’s z Poznania. Swoje zgłoszenie do programu franczyzy wysłała w walentynki 2013 r. Wkrótce otrzymała zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, a w grudniu trzymała już w ręku klucze do własnej restauracji. Dziś ma ich siedem, zatrudnia ponad 400 osób i jak mówi, jedyne, czego żałuje, to tego, że listu motywacyjnego i CV do McDonald’s nie wysłała wcześniej.

Franczyza McDonald’s to solidny i bezpieczny biznes na lata

Siłą systemu McDonald’s jest wzajemne wsparcie i bliska współpraca. To stabilny biznes na lata. Franczyzobiorcy sieci nie tylko prowadzą restauracje, ale są także zaangażowani w tworzenie nowych rozwiązań. Biorą udział w pracach nad nowymi produktami, usługami czy komunikacją. Idealnym tego dowodem jest chociażby kultowy Big Mac, którego wymyślił franczyzobiorca Jim Delligatti. Taki przykład jak ten pokazuje, jak ważną rolę w kształtowani marki odgrywają jej licencjobiorcy.

Szczegółowe informacje dotyczące franczyzy McDonald’s dostępne są na stronie internetowej www.mcdonalds.pl w zakładce „franczyza” – bezpośredni link:
https://mcdonalds.pl/o-mcdonalds/franczyza/.
W razie pytań można też bezpośrednio skontaktować się z Działem Franczyzy McDonald’s Polska: Adres mailowy: [email protected]
Numer telefonu: +48 22 211 58 26 od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00.

Czytaj też:
Siłą jest różnorodność

Artykuł został opublikowany w 17/2021 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.