Wizja globalna

Wizja globalna

Dodano:   /  Zmieniono: 
Walka o uszy, oczy i portfele polskiej młodzieży wkracza w kolejną fazę


Najpopularniejsza telewizja muzyczna na świecie, MTV, będzie miała swoją polską wersję. Nowy kanał - MTV Polska - zastąpi nadawaną po angielsku MTV Europe i polski kanał muzyczny Atomic TV. Powstanie też polska wersja siostrzanego programu MTV - VH1 i być może niemieckiej stacji Viva. Gusta muzyczne i styl życia polskiej młodzieży będą kształtowane w identyczny sposób, jak dzieje się to na całym świecie.
Stworzenie MTV Polska, planowane na lipiec 2000 r., to wynik mariażu UPCtv (spółki należącej do United Pan-Europe Communications, właściciela Wizji TV i Polskiej Telewizji Kablowej) z MTV Europe, częścią amerykańskiego holdingu medialnego Viacom. Każda z firm ma pięćdziesięcioprocentowy udział w nowym przedsięwzięciu, które - jak mówi Brent Hansen, prezes MTV Networks Europe - jest konsekwencją światowej polityki regionalizacji, prowadzonej przez MTV od 1996 r. MTV Polska będzie szóstą mutacją regionalną światowego giganta w Europie, po MTV brytyjskiej, niemieckiej, włoskiej, skandynawskiej i wschodnioeuropejskiej. - Nasze doświadczenia dowodzą, że do lokalnych społeczności można dotrzeć tylko przez zaoferowanie im specjalnie dla nich przygotowanego produktu - przyznaje Martin Goswami, dyrektor programowy Wizji TV.
MTV Polska zastąpi Atomic TV, kanał muzyczny należący do UPC. - Współpraca z MTV pozwoli znacznie wzbogacić ofertę, m.in. dzięki udostępnieniu bezpośrednich transmisji z ważnych wydarzeń muzycznych na świecie - mówi Marek Sowa, dyrektor zarządzający Atomic TV. - Jednocześnie będziemy emitować dużo polskiej muzyki. Po raz pierwszy aż na tak dużą skalę polscy wykonawcy będą mieli szansę zaistnienia w MTV, co pod każdą szerokością geograficzną jest równoznaczne z sukcesem w branży muzycznej.
- Pojawienie się MTV Polska i VH1 Polska jest doskonałym przykładem realizowania strategii "myśl globalnie - działaj lokalnie" zarówno przez MTV, jak i UPC - ocenia Dorota Zawadzka, dyrektor PR United Pan-Europe Communications w Polsce. - Nowe kanały będą z pewnością okazją do promocji polskiej muzyki za granicą. Może więc już wkrótce podczas transmisji z rozdania Music Awards prezenterka MTV Polska zapowie polskiego zwycięzcę w jednej z kategorii?
MTV to światowa potęga. Stacja jest odbierana przez ponad 310 mln gospodarstw domowych na świecie, ma 18 witryn internetowych. Europejska MTV od chwili powstania w 1987 r. kreuje gusta muzyczne młodzieży, ale też jej styl bycia, poglądy, słownictwo i sposób ubierania się. MTV jest proekologiczna, proeuropejska i liberalna. Prezenterzy stacji zawsze są politycznie poprawni, znani z propagowania tolerancji. Stacja była pierwszym 24-godzinnym kanałem muzycznym skierowanym wprost do ludzi młodych. Być może dlatego europejską młodzież określa się często mianem "pokolenia MTV".
- Żyjemy w dobie globalizacji. Decyzja o tym, jakim wpływom chce być poddana, należy do samej młodzieży. Przypominajmy im: możecie oglądać to, na co macie ochotę, i słuchać, czego chcecie, jeśli to wy dokonujecie selekcji, a nie ktoś za was - mówi prof. Renata Siemieńska, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego.
W Polsce anglojęzyczną MTV Europe odbiera 1,4 mln gospodarstw domowych. Bariera językowa sprawia, że większość polskiej młodzieży traktuje kanał raczej jak radiostację, dzięki której słucha się muzyki, a tylko przy okazji ogląda wideoklipy. Pojawienie się MTV Polska ma radykalnie zmienić ten obraz i sprawić, że znana na całym świecie telewizja stanie się opiniotwórczym medium dla młodzieży.
Najprawdopodobniej pod koniec roku powstanie też polska mutacja siostrzanego kanału MTV - VH1. VH1 Polska będzie przeznaczona dla co najmniej 25-letniego widza, który lubi pop i rock oraz przeboje z lat 70-90. Plany stworzenia polskiej mutacji ma też nie kodowany niemiecki kanał muzyczny Viva. W Niemczech Viva jest zdecydowanie popularniejsza niż MTV, właśnie dlatego, że lansuje popularną tam muzykę taneczną i techno, a nie rap i soul, charakterystyczne dla MTV. Walka o uszy, oczy i portfele polskiej młodzieży wchodzi więc w kolejną fazę. - Z pewnością polskie wersje MTV i Viva będą miały wielki wpływ na naszą młodzież. Zacznie ona funkcjonować w inny niż dotychczas sposób, ale z czasem z tego wyrośnie. W Europie "pokolenie MTV" wyrosło z fascynacji stacją, tak też stanie się w Polsce - przewiduje ks. Kazimierz Sowa, dyrektor programowy Radia Plus.

Więcej możesz przeczytać w 13/2000 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.