Skotan S.A. rozpoczął emisję akcji
Artykuł sponsorowany

Skotan S.A. rozpoczął emisję akcji

Jacek Kostrzewa, prezes Skotan S.A.
Jacek Kostrzewa, prezes Skotan S.A. Źródło:Materiały prasowe
Mamy ambitne plany, ale wiem też, że jeśli teraz nie zwiększymy skali i przeczekamy pięć lat, rozwijając się organicznie, to ktoś inny zawładnie tym rynkiem – mówi Jacek Kostrzewa, prezes Skotan S.A., firmy produkującej suplementy dla ludzi i zwierząt. Firma rozpoczęła emisję akcji.

Za nami dwa lata pandemii, która odcisnęła piętno na polskich przedsiębiorstwach. W jednych obnażyła braki w skutecznym zarządzaniu, innych wzmocniła. Jak było w przypadku Skotan S.A.?

Czas pandemii był pewnym wyzwaniem, ale może ze względu na to, że prowadzimy produkcję w higienicznych warunkach, cztery pierwsze fale koronawirusa praktycznie nas nie dotknęły, a piąta dotknęła nas w niewielkim stopniu. Liczba zamówień spadła tylko na chwilę.

Nie przyglądaliśmy się biernie sytuacji, ale wykorzystaliśmy ten czas i wprowadziliśmy produkty, które były celowane w zwiększanie odporności, co dodatkowo przyczyniło się do tego, że od marca 2020 roku znacznie urośliśmy.

Zarządzanie firmą w warunkach pandemii było wyzwaniem również dla mnie. Najtrudniejsze okazało się wypracowanie sposobu na to, by utrzymać kontakt z pracownikami. O ile produkcja trwała nieprzerwanie i, siłą rzeczy, odbywała się stacjonarnie, to specjaliści pracowali w dużej mierze z domu. I to się sprawdza, ale w trybie zdalnym łatwo utracić ducha drużyny. Kontakty osobiste są bardzo ważne, nie da się całkowicie scyfryzować życia. Nie mam jednak wątpliwości, że hybrydowy model pracy w jakimś stopniu z nami zostanie.

Jakie są największe sukcesy firmy w ostatnich trzech, czterech latach?

Po stronie sukcesów mogę zapisać skomercjalizowanie i zdobycie rozpoznawalności linii EstroVita, czyli bioestrów kwasów omega 3, oraz to, że jesteśmy zauważalni na rynku, który jest trudny, bo działa na nim wielu dużych graczy. Mamy własne laboratorium i zaplecze naukowe, niewielkie, ale bardzo elastyczne. Zrealizowaliśmy wiele projektów badawczych przy udziale uczelni i instytutów naukowych. Współpraca z ośrodkami naukowymi jest dla mnie bardzo ważna i będziemy ją wzmacniać. Jestem dumny z tego, że potrafimy przełożyć naukę na biznes.

Nie zatrzymujemy się, chcemy zwiększać swoją obecność na światowych rynkach. W ostatnich dniach wprowadziliśmy nową linię suplementów diety Yaast Novel Food, opartych na hodowanym przez nas mikroorganizmie Yarrowia. Yaast to kolejny brand po EstroVicie, który wpisuje się w nasze portfolio produktów o unikatowych i naturalnych właściwościach prozdrowotnych. Zamierzamy dalej rozwijać ten kierunek, wykorzystując potencjał Yarrowii i bioestrów. Wdrożenie nowej linii wymagało przejścia długotrwałej i wymagającej procedury dopuszczenia przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Żywności w obszarze novel food. Jest to żywność innowacyjna, wytworzona za pomocą nowoczesnych technologii i procesów produkcyjnych.

Czytaj też:
Jacek Kostrzewa, prezes Skotan S.A. „Suplement suplementowi nierówny. Nie konkurujemy ceną”

Jesteśmy producentem suplementów nie tylko dla ludzi, mamy również linie produktów dla zwierząt. Podchodzimy do nich z taką samą starannością co do produktów dla ludzi. Suplementy Skotan Animal produkujemy w jakości „human grade”, co oznacza, że stosujemy tylko składniki spełniające normy żywnościowe dla ludzi: niezawierające szkodliwych substancji chemicznych ani toksyn.

Porozmawiajmy o emisji akcji spółki Skotan, która się rozpoczęła. Dlaczego właśnie teraz zapraszacie inwestorów do współpracy?

Jak już wspomniałem, jesteśmy w fazie komercjalizacji naszych produktów i czas urosnąć, bo bez tego nie osiągniemy naszych celów. Przeszliśmy od fazy badawczej przez fazę komercjalizacji, a teraz nadszedł moment wzrostu i ekspansji, a tego się nie da osiągnąć bez odpowiednich zasobów, w tym kapitału rozwojowego.

Celami strategicznymi są: zbudowanie silnej pozycji rynkowej marek własnych, rozwój nowych brandów i kierunków zastosowań, ekspansja na rynkach międzynarodowych, inwestycje w infrastrukturę produkcyjną i inwestycje w innowacje na poziomie know-how i produktów. Chcemy zmienić strukturę kapitału i spłacić długi. Czas się zautomatyzować i scyfryzować. W planach mamy budowę nowego zakładu. Część pieniędzy chcemy przeznaczyć na badania i certyfikację, by zwiększyć swoją wiarygodność na rynku.

Emisja jest skierowana w pierwszej kolejności do aktualnych akcjonariuszy. Osobami uprawnionymi do zapisania się na akcje oferowane w ramach wykonania prawa poboru są osoby, które posiadały akcje na dzień 15 lipca 2021 r.

Wartość nominalna i cena emisyjna akcji serii D wynosi 1,00 zł. Po zarejestrowaniu podwyższenia kapitału zakładowego w drodze emisji akcji serii D zamierzamy złożyć wniosek do GPW o dopuszczenie i wprowadzenie do obrotu akcji serii D na rynku oficjalnych notowań giełdowych prowadzonym przez GPW.

Jakiego poziomu dokapitalizowania pan się spodziewa?

Wartość wyemitowanych akcji wyniesie od 38,88 mln zł do 40,5 mln zł.

W jaki sposób chciałby pan zachęcić inwestorów do nabycia akcji Skotan?

Nasza firma ma wiele do zaoferowania. Tworzymy autorskie, unikalne produkty. Wspomniałem już o tym, że spełniliśmy wymogi Europejskiej Agencję Bezpieczeństwa Żywności w obszarze novel food. Nasze produkty są rejestrowane na całym świecie, nie tylko w Unii Europejskiej. Na przykład przeszliśmy z sukcesem inspekcję US FDA, a w najbliższych tygodniach powinna zakończyć się procedura rejestracji linii EstroVita w Australii. Jest to dowodem na to, że nasze produkty odpowiadają międzynarodowym, najbardziej wyśrubowanym normom. Inny przykład: jednym z naszych głównych odbiorców jest dystrybutor produktów dla koni na bardzo konkurencyjnym rynku – w Wielkiej Brytanii. Od pięciu lat nasze produkty świetnie się tam sprzedają.

EstroVita i Yaast Novel Food – suplementy diety wytwarzane przez  Skotan S.A.

Nie jesteśmy wielkim graczem, ale nie mamy żadnych kompleksów wobec międzynarodowych koncernów. Dalej będziemy się rozwijać, prowadzić badania naukowe, komercjalizować ich wyniki.

Mamy ambitne plany, ale wiem też, że jeśli teraz nie zwiększymy skali i przeczekamy pięć lat, rozwijając się organicznie, to ktoś inny zawładnie tym rynkiem.

Inwestorów może również zachęcić nasz prospekt emisyjny. Został opublikowany w tzw. procedurze Prospektu UE na rzecz Odbudowy. To nowa formuła, która umożliwia skrócenie dokumentu i ułatwia inwestorom zapoznanie się z kluczowymi informacjami. Na marginesie: jesteśmy jedną z niewielu, jeśli nie jedyną spółką, która zdecydowała się na emisję w tej procedurze. Pionierzy na każdym polu. Ale żarty na bok: wszystkich zainteresowanych odsyłam na naszą stronę internetową, która zawiera komplet informacji na temat emisji:

www.skotansa.pl/emisja_

Artykuł został opublikowany w 14/2022 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.