Giełda

Dodano:   /  Zmieniono: 
25 996nowych aut sprzedano w Polsce w lipcu. W porównaniu z lipcem ubiegłego roku oznacza to spadek o 38,7 proc. Trudną sytuację przemysłu motoryzacyjnego pogarsza nie rozwiązana sprawa zakładów Daewoo.
  • Po wielu latach osiągnęliśmy dodatnie saldo w handlu z Niemcami. Po pierwszych sześciu miesiącach 2001 r. osiągnęło ono 350 mln USD. Ujemne saldo w obrotach z zagranicą wyniosło 7,13 mld USD (8,97 mld USD w roku poprzednim).
  • W sierpniowej emisji dwuletnich obligacji skarbowych sprzedano papiery o wartości 500 mln zł. Oprocentowanie ustalono na poziomie 15 proc. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się papiery trzy- i czteroletnie. W sumie jednak, uwzględniając subskrypcję, do 20 sierpnia sprzedano papiery skarbowe o wartości 1,14 mld zł. Jest to rekordowy wynik.
  • W lipcu wyprodukowano w Polsce 2,75 mln hektolitrów piwa (poziom z ubiegłego roku) i 7,5 tys. hektolitrów wódki (w porównaniu z lipcem 2000 r. o 15,4 proc. mniej).
  • Zakończył się pierwszy etap rozdzielania koncesji na kolejowe przewozy towarowe i osobowe. Spośród dawnych właścicieli licencji przywilej ten zachowały PKP i jej trzy spółki zależne (LHS, SKM, WKD) oraz Kogeneracja z Wrocławia i Dyrekcja Eksploatacji Cystern. Zdaniem zwolenników liberalizacji rynku kolejowego, ministerstwo swoją decyzją utrzymało monopol PKP. Siedem firm, według komisji, nie spełniło wymaganych warunków.
  • Spółce RMF nie udało się utrzymać kilkuletniej dobrej passy i w zeszłym roku straciła 3,9 mln zł. Wpłynęły na to duże wydatki na promocję nowych pasm programowych oraz perypetie z izbą skarbową, w wyniku których RMF musiało zapłacić 1,2 mln zł zaległego podatku dochodowego. W tym roku doszedł jeszcze brak zgody KRRiTV na emisję reklam lokalnych. Spowoduje to, zdaniem zarządu spółki, piętnastoprocentowy spadek przychodów z reklam (w I półroczu stacja uzyskała z tego tytułu 99,8 mln zł, co stanowi prawie 30 proc. pieniędzy przeznaczanych przez firmy na reklamę radiową).
Rok 2000 był pomyślny dla europejskich małych i średnich firm. Według raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w Unii Europejskiej niemal połowa przedsiębiorstw z tego sektora przyjęła nowych pracowników. W Turcji oraz w Polsce wysokie podatki i koszty pracy hamują rozwój small businessu.
Więcej możesz przeczytać w 35/2001 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.