Czy można wycenić jedno drzewo? „Produkują dla nas usługi warte setki milionów złotych”

Czy można wycenić jedno drzewo? „Produkują dla nas usługi warte setki milionów złotych”

W Warszawie wycina się teraz drzewa pod budowę linii tramwajowej do Wilanowa
W Warszawie wycina się teraz drzewa pod budowę linii tramwajowej do Wilanowa Źródło:PAP / Paweł Supernak
Patrząc na wszystkie warszawskie drzewa i uwzględniając odpowiednią liczbę lat widać, że produkują one dla nas, mieszkańców, usługi warte setki milionów złotych. Wycięcie drzewa w centrum miasta jest nie do zrekompensowania – mówi dr Justyna Glusman, ekonomistka, działaczka miejska. Dlaczego więc tak bezrefleksyjnie pozbywamy się drzew?

Krystyna Romanowska: Jeżeli chcesz mieć drzewa, to idź do parku albo wyprowadź się za miasto – taki argument pada często wobec obrońców drzew w miastach. Czy każde rozszerzanie się przestrzeni miejskiej musi powodować dewastację zieleni, zwłaszcza starych drzew?

Justyna Glusman: Miasta zielone, to miasta w których żyje się lepiej i zdrowiej. Niestety, rozwój miasta łączy się z tzw. presją urbanistyczną, czyli często rozszerzaniem się zabudowy np. na zielone nieużytki. Dodatkowo, rozbudowa miast powoduje najczęściej szereg negatywnych konsekwencji dla drzew, choćby zwiększenie zanieczyszczenia powietrza, mniej przestrzeni dla rozrostu korzeni, czy zasolenie gleby. A to powoduje, że przetrwanie w warunkach miejskim jest coraz trudniejszym zadaniem.

Dlatego drzewa zasadzone jeszcze kilkadziesiąt lat temu są niesłychanie cenne, bo dzisiaj wyhodowanie silnego drzewa w mieście jest bardzo trudne.

Podczas planowania inwestycji władze miast często stoją przed wyborem, czy na danym terenie budować blok, dojazd do niego, ścieżkę rowerową, czy też pozostawić tam drzewa. Ja jestem ogromną zwolenniczką traktowania na równi zielono-błękitnej infrastruktury (czyli drzew, wody) z tzw. szarą infrastrukturą i rozpatrywania w takich sytuacjach wszystkich „za” i „przeciw”. Miasta, w których liczba mieszkańców się powiększa, takie jak Warszawa, muszą się rozwijać, czyli dostarczać mieszkań i rozbudowywać sieć transportu i usług publicznych, ale równie istotna jest troska o to, aby ten rozwój nie odbywał się kosztem jakości życia dotychczasowych mieszkańców.

Cały wywiad dostępny jest w 9/2023 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.