Tajemnica Argilusa

Dodano:   /  Zmieniono: 
Płyty DVD - powszechnie wykorzystywane przez wytwórnie filmowe - nie znalazły dotychczas uznania wśród producentów multimediów. Tytuły wydawane na tym nośniku to przede wszystkim encyklopedie i kursy językowe. Jedną z pierwszych gier wykorzystujących olbrzymią pojemność dysku DVD przygotowała polska firma Avalon Multimedia. "Schizm: prawdziwe wyzwanie" zajmuje dwie strony płyty - ponad 9 GB.
Tyle miejsca było potrzeba, by zapisać obraz świata, w którym toczy się akcja gry. Malownicze krajobrazy fantastycznej planety Argilus, na której istnieją między innymi latające miasta i organiczne statki morskie, zostały opracowane z fotograficzną dokładnością. Grafika jest trójwymiarowa. Wzbogacają ją liczne animacje, w tym także sekwencje z udziałem aktorów.
"Schizm" to gra przygodowa. Steruje się parą bohaterów, którzy przybyli na Argilusa statkiem zaopatrzeniowym. Po ich wylądowaniu okazuje się, że pracująca na planecie grupa naukowców zniknęła, podobnie jak wcześniej rdzenni mieszkańcy Argilusa. Na stołach zostały nie dokończone posiłki. By odkryć tajemnicę tego miejsca, trzeba rozwiązać wiele zagadek, między innymi poznać działanie znajdujących się na planecie przedziwnych maszyn. Bohaterowie zaczynają grę w dwóch odległych od siebie miejscach. Każdy z nich sam może rozwiązywać zagadki, choć niekiedy konieczne jest współdziałanie. Zabawa jest nieliniowa - to gracz decyduje, w jakiej kolejności będzie wykonywał zadania.
"Schizm" jest dostępny w kilkunastu wersjach językowych, bowiem Avalon liczy na światowy sukces. Osoby, które nie mają komputerów z napędem DVD, mogą nabyć uboższą wersję gry na pięciu płytach CD. (mad)

Przestrzeń dźwięku

Dźwięk ma taki sam wpływ na odbiór filmów i gier komputerowych jak obraz. Otaczające widza lub gracza odgłosy - dobiegający z tyłu stukot butów czy huk silników samolotów nad głowami - pozwalają się poczuć uczestnikiem wydarzeń rozgrywających się na ekranie. Trójwymiarowy dźwięk jest już standardem w nowych tytułach multimedialnych. Karta muzyczna Sound Blaster Audigy firmy Creative Technology pozwoli jednak wprowadzić do nich wiele dodatkowych przestrzennych efektów dźwiękowych.
W nowej karcie wykorzystano procesor dźwięku czterokrotnie wydajniejszy od wcześniej stosowanych. Gwarantuje on realistyczne odtworzenie odgłosów w różnych sytuacjach. Producenci gier zyskali możliwość wzbogacenia swoich tytułów takimi efektami, jak naturalne zniekształcenie dźwięku przechodzącego między różnymi ośrodkami, realistyczne odbicia dźwięku od obiektów oraz precyzyjne lokalizowanie w przestrzeni wielu źródeł odgłosów (plany bliższe i dalsze). Możliwości nowego procesora są wykorzystywane także przy odtwarzaniu i nagrywaniu muzyki. Automatycznie zostają usunięte wszelkie zakłócenia w nagraniach zapisanych w formacie MP3, a przyspieszenie lub spowolnienie odtwarzania utworów nie wpływa na jakość dźwięku.
Sound Blaster Audigy występuje w trzech wersjach. Najdroższa - Platinum eX - jest oferowana z samodzielną konsolą pozwalającą podłączyć różne instrumenty i urządzenia muzyczne. Osoby zainteresowane obróbką dźwięku mogą też wybrać model Platinum, w którym zamiast konsoli znajduje się panel instalowany w obudowie komputera. Dla graczy i osób chcących jedynie odtwarzać muzykę przeznaczona jest wersja Player. Wszystkie modele mają złącze IEEE-1394, pozwalające przesyłać dane z prędkością 400 Mb/s (trzydzieści razy szybciej niż złącze USB 1.1). Umożliwia ono zarówno podłączenie cyfrowej kamery wideo, jak i włączenie się do lokalnej sieci komputerowej. "Karty Sound Blaster Audigy pod względem jakości dźwięku i możliwości przewyższają większość domowych zestawów muzycznych" - zapewnia Sim Wong Hoo, założyciel i dyrektor generalny firmy Creative. (mad)
Więcej możesz przeczytać w 41/2001 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.