MENU

Dodano:   /  Zmieniono: 
Wydarzenia: POLSKA

W warszawskiej Bibliotece Narodowej można do końca kwietnia oglądać wystawę "Zachować dźwięk". Świetnie zachowane urządzenia grające (patefony, gramofony, pianole, szafy) oraz płyty i wałki pianolowe pochodzą ze zbiorów Paula Sovalata, mieszkającego we Francji kolekcjonera rodem z Polski. Część eksponowanych akcesoriów, płyt i druków jest własnością Zakładu Dokumentów Dźwiękowych i Audiowizualnych Biblioteki Narodowej. Prezentowane aparaty są sprawne, o czym można się było przekonać podczas otwarcia wystawy, kiedy okazało się, że stara szafa zadziałała nawet po wrzuceniu do niej złotówki. Ekspozycji towarzyszą dawne nagrania, a także ładnie wydany katalog opracowany przez współautorkę wystawy dr Katarzynę Janczewską-Sołomko.(DS)

Prace Hanny Bakuły, Jerzego Dudy-Gracza, Kory Jackowskiej, Małgorzaty Niemen, Joanny Sarapaty czy Andrzeja Wajdy będzie można kupić 9 kwietnia podczas Wielkiej Charytatywnej Aukcji Obrazów Malarzy Polskich. Organizatorzy (Rotary Club Warszawa i Polska Akcja Humanitarna) pieniądze ze sprzedaży obrazów przeznaczą na akcję dożywiania dzieci. Aukcja odbędzie się o godz. 16.00 w sali Baltic Hall hotelu Marriott w Warszawie. (AZ)

Jedną z najmocniejszych stron Festiwalu Kraków 2000 jest program muzyczny. W Cyklu Wielkich Wykonań - zaprojektowanym przez Elżbietę Penderecką - po znakomitej orkiestrze Norddeutsche Rundfunk pod batutą Christopha Eschenbacha 25 marca wystąpił po raz pierwszy w Polsce legendarny Concentus Musicus Wien. Formacja wykonała Bachowską "Pasję według św. Jana". Zespół ten założył w 1953 r. ówczesny wiolonczelista Wiener Symphoniker Nikolaus Harnoncourt. Była to pierwsza w XX wieku orkiestra instrumentów barokowych. Koncertować zaczęła po czterech latach, a od roku 1962 regularnie nagrywa płyty, między innymi wszystkie kantaty Bacha oraz dzieła Haendla, Monteverdiego i Rameau. Harnoncourt stał się dyrygentem bardzo wszechstronnym - w latach 80. z orkiestrą Concertgebouw z Amsterdamu rozpoczął nagrywanie wszystkich symfonii i oper Mozarta, a w ostatnich latach odniósł wielki sukces, prowadząc operetki Johanna Straussa. Chociaż to on właśnie był jednym z inicjatorów nurtu "historycznego" w wykonawstwie muzyki dawnej, jego interpretacje nigdy nie były muzealną rekonstrukcją. Są raczej osobiste, a nawet romantyczne w wyrazie. To właśnie odróżnia Concentus Musicus od innych, coraz liczniejszych dziś zespołów instrumentów barokowych. Także krakowskie wykonanie dzieła Bacha (wystąpił też stale współpracujący z orkiestrą Arnold Schoenberg Chor) znalazło się jakby pośrodku: między wyrazem niemieckiego ducha romantycznego z XIX wieku i współczesną powściągliwością. Publiczność przyjęła występ długą owacją.

Więcej możesz przeczytać w 14/2000 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.