Biznes na koncie

Biznes na koncie

Internetowe konto obniża koszty funkcjonowania firm

Firmowe konto internetowe ułatwia dostęp do usług bankowych i kontrolę finansów przedsiębiorstwa. Przede wszystkim jednak - dzięki niższym prowizjom i wyższemu niż w tradycyjnym banku oprocentowaniu - pozwala zredukować koszty prowadzenia działalności - ocenia Władysław Frasyniuk, przewodniczący Unii Wolności, współwłaściciel firmy transportowej Fracht.
"Kto raz poznał zalety elektronicznej bankowości, raczej nie powróci do tradycyjnego banku" - można przeczytać na internetowej liście dyskusyjnej poświęconej bankowości. Nie dziwi więc, że po kilku miesiącach działalności na polskim rynku elektroniczne oddziały banków obsługują już kilkadziesiąt tysięcy małych firm.
Zbyt wysokie koszty funkcjonowania firm są jednym z czynników ograniczających rozwój przedsiębiorczości w Polsce - wynika z badań publikowanych przez Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych. Wydatki związane z obsługą konta bankowego były wymieniane - obok nadmiernych obciążeń fiskalnych - jako powód wzrostu tych kosztów. Opłaty za prowadzenie rachunków dla firm są zazwyczaj wielokrotnie wyższe niż w wypadku kont dla klientów indywidualnych, droższe są też opłaty za przelewy. Z kolei oprocentowanie rachunków firmowych wynosi zaledwie 1 proc. rocznie, czyli jest znacznie niższe niż kont prywatnych.
W efekcie prowadzenie firmowego konta z dość wysokim saldem przynosi straty.
- W systemie MultiCash komputer użytkownika staje się częścią systemu bankowego. Takie rozwiązania pozwalają efektywnie zarządzać funduszami firmy za pomocą zewnętrznych programów, na przykład systemu księgowego lub płacowego - informuje Tatiana Kuwak-Frentzel, rzeczniczka ING Banku Śląskiego. Bezpośrednie połączenie systemu informatycznego i księgowego firmy z bankiem nie opłaca się jeszcze małym przedsiębiorstwom i osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Często konto firmowe potrzebne jest im tylko do przekazywania składek ZUS, płacenia podatku i realizacji kilku przelewów.
Obsługa firmowych e-kont jest jeszcze dość droga, a ich funkcjonalność - ograniczona. W BPH założenie konta firmowego Sez@m Biznes (dostępnego przez Internet, telefon i komórkę) kosztuje 100 zł, a miesięczna opłata za jego użytkowanie - 50 zł. Płacić trzeba też za każdy przelew.
Korzystniejsza jest oferta banków działających wyłącznie w sieci. Za prowadzenie konta firmowego w systemie Solo Nordea Bank Polska, rachunku dla firm w Inteligo czy Multikonta Business Class w Multibanku (wirtualnym oddziale detalicznym BRE Banku) zapłacimy tyle, ile indywidualni klienci. - Dzięki Solo przedsiębiorca sprawdzi stan konta, przejrzy zestawienie transakcji, przeleje pieniądze na rachunki swoich kontrahentów w kraju i za granicą, założy lokatę i zapłaci składki ZUS - wylicza zalety bankowości elektronicznej Wojciech Parteka, dyrektor oddziału internetowego Nordea Bank Polska. - Niebagatelną rzeczą dla każdego przedsiębiorcy jest koszt współpracy z bankiem. Dzięki systemowi Solo koszty te są minimalne, a konto internetowe Nordea staje się źródłem przychodów dla firmy.

Okładka tygodnika WPROST: 49/2001
Więcej możesz przeczytać w 49/2001 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 1
  • Michał   IP
    Zalety są oczywiste niestety wybór już marny niewiele banków ma sensowną propozycję dla przedsiębiorców nie wiedzieć czemu Kowalski może przebierać w ofertach a przedsiębiorca już nie.