Menu

Dodano:   /  Zmieniono: 
Wydarzenia
Córka prezydenta Aleksandra Kwaśniewska, w towarzystwie koronowanych głów, dzieci szefów państw i najbogatszych ludzi świata, bawiła się w sobotę na dorocznym Balu Debiutantek w paryskim hotelu Crillon. Obecni byli m.in.: włoski książę Dimitri della Torre e Tasso, Paola de Bourbon Orleans e Branca Sapieha, Kaya Endo z Japonii, córka włoskiego premiera Barbara Berlusconi, córki magnata medialnego Hearsta Amanda i Lydia, młody Johny Weinberger, córki szefowej komitetu organizacyjnego olimpiady w Atenach w 2004 r. W balu uczestniczyło łącznie trzysta osób. Aleksandra Kwaśniewska zaprezentowała się w sukni projektu Ewy Minge, barwy przechodzącej od popielatej na górze do czarnej na dole. Na niej wyszyte były kwiaty wycięte z kryształu. Córka prezydenta miała w uszach kolczyki z pereł z dodatkiem kryształu, projektowane przez japońskiego jubilera Mikimoto. Partnerem Aleksandry Kwaśniewskiej został potomek francuskich arystokratów Alexis de Bechade.
Tradycję organizowania balów przejęli Francuzi z dworu angielskiego, gdzie szlachetnie urodzone dziewczęta były w ten sposób oficjalnie wprowadzane w świat dorosłych, w którym mogły zacząć się rozglądać za odpowiednią dla siebie partią. Na balu obowiązywała sztywna etykieta, a ówczesne panienki i kawalerowie musieli mieć we włosach ściśle określoną liczbę białych strusich piór. (AS & PM)

6 grudnia w Warszawie odbędzie się rozdanie Nagród Kisiela, przyznawanych pod patronatem tygodnika "Wprost". W tym roku w upowszechnianie "kisielizmu" włączają się telewizja Polsat i dziennik "Życie". W czwartkowym wydaniu "Życia" zostaną opublikowane wyniki ankiety, jaką redakcja przeprowadziła wśród laureatów Nagrody Kisiela, intelektualistów i publicystów, którzy znali Kisielewskiego. "Co krytykowałby Kisiel, gdyby żył dzisiaj? Co stałoby się przedmiotem jego szyderstw? Które z polskich realiów najbardziej drażniły jego zdrowy rozsądek?" - odpowiedzi na te i inne pytanie ukażą się 6 grudnia w "Życiu". Z kolei na antenie TV4 w najbliższy czwartek zostanie pokazany program publicystyczny "HotChat 2001" poświęcony Stefanowi Kisielewskiemu. Wszyscy, którzy chcą się podzielić anegdotami dotyczącymi tej barwnej postaci lub po prostu podyskutować na jej temat, mogą odwiedzić internetowy czat pod adresem: www.tv4.pl.
Jacek Borowski

Ponad milion złotych dla czterech domów dziecka zebrała ekipa telewizyjnej Dwójki podczas tegorocznej, dziesiątej już akcji pod hasłem "I ty możesz zostać świętym Mikołajem". Charytatywny koncert wieńczący zbiórkę darów odbył się w ubiegłą sobotę w Szczecinie na bajkowo prezentującym się placu Zamenhofa. Na scenie obok m.in. Majki Jeżowskiej, Beaty Kozidrak, Jacka Stachurskiego, Krzysztofa Krawczyka, Ryszarda Rynkowskiego i śpiewających prezenterek TVP 2 wystąpili wychowankowie domów dziecka. Jak nigdy dotychczas dopisali sponsorzy, doskonale spisali się organizatorzy (także władze Szczecina, które udostępniły najpiękniejszy zakątek miasta), nie zawiodła rozśpiewana i hojna publiczność. - Pierwsza tego typu impreza odbyła się dziesięć lat temu na placu Zamkowym w Warszawie - wspomina Nina Terentiew, szefowa TVP 2. - Wtedy po raz pierwszy w życiu zobaczyłam dzieci z domów dziecka: przez osiem godzin stały pod sceną, wpatrzone i zasłuchane. Ich buzie wyróżniały się z tłumu, był na nich wypisany smutek. Cieszymy się, że dzięki szczodrym Mikołajom będą miały ładniejsze zabawki, cieplejsze kołdry, lepsze ubrania.
W pozyskaniu sponsorów pomogła w tym roku Dwójce żona premiera Aleksandra Miller. - Nie możemy obdarować wszystkich dzieci. Obdarowaliśmy jednak wychowanków dwudziestu domów dziecka - to już coś! - przekonuje Nina Terentiew. Prezenty od św. Mikołaja otrzymają w tym roku domy dziecka w Stargardzie Szczecińskim, Mostach koło Goleniowa, Grotnikach i Stalowej Woli.

Ewa Ornacka

Kampania piwa Redd’s została głosami jury uznana za najlepszą reklamę filmową Ogólnopolskiego Festiwalu Reklamy Złote Orły 2001, objętego patronatem tygodnika "Wprost". Grand Prix w kategorii reklama radiowa wyróżniono reklamę "Ciąża", w której tańsze taryfy telefoniczne promuje nastolatka informująca przez telefon tatę, że jest w ciąży. Za najlepszą reklamę drukowaną uznano "Gwiazdkę", przygotowaną dla Mercedesa. Nagrodę specjalną, Złotego Orła tygodnika "Wprost", przyznano Magdalenie Goll z agencji PZL za hasło wykorzystane w reklamie sieci sklepów Praktiker: "Cena dech w piersiach zapiera".
Złote Orły tworzą pierwszą polską kolekcję reklamy. W jej skład wchodzą wyróżnione i nagrodzone prace ze wszystkich edycji festiwalu. Wystawa prac zostanie otwarta w Zachęcie. (KO)

Książki
Wydawnictwo Zysk i S-ka opublikowało światowy bestseller Janet Fitch "Biały oleander". Książka okazała się wystrzałowym debiutem amerykańskiej pisarki - w ciągu pół roku sprzedano ponad milion egzemplarzy. Wzruszająca opowieść o poszukiwaniu własnego miejsca w nieczułym świecie prawdopodobnie niebawem zostanie przeniesiona na ekran. Dwunastoletnia dziewczynka, której matka trafiła do więzienia za otrucie kochanka, próbuje rozpocząć nowe życie w rodzinie zastępczej. Emocjonalne więzi z odsiadującą wyrok matką komplikują jednak jej sytuację. Akcja toczy się w Los Angeles - mieście seksu, narkotyków i rock’n’rolla - po którym pustynne wiatry roznoszą toksyczny zapach białych oleandrów. Brzmi to być może sensacyjnie, ale powieść nie rozwija skandalizujących wątków obyczajowych, które, idąc po najmniejszej linii oporu, można było wyzyskać w efekciarski sposób.

Wojciech M. Darski

W kolejną rocznicę śmierci J.F. Kennedy’ego po raz kolejny zadajemy sobie pytanie, kto stoi za zamachem w Dallas 22 listopada 1963 r. W "Opowieści Oswalda" (Muza SA) Norman Mailer stara się zgłębić osobowość zabójcy amerykańskiego prezydenta, polemizując z konkluzjami komisji Warre-na, która jednoznacznie uznała, że Lee Harvey Oswald działał sam.
Autor sugeruje, że idea zabójstwa Kennedy’ego mogła wyjść od grupy funkcjonariuszy CIA i FBI, nienawidzących prezydenta za zwolnienia, zwłaszcza w CIA po nieudanej inwazji w Zatoce Świń, oraz odwołania planów zabójstwa Fidela Castro. Zastanawiające jest to, że po zamachu w Dallas zarówno CIA, jak i FBI zniszczyły wszystkie raporty na temat Oswalda oraz jego zdjęcia, jak wchodził do ambasady radzieckiej w Waszyngtonie. Z kolei komisja Warrena bagatelizowała wszelkie ślady łączące Oswalda z amerykańskimi służbami specjalnymi, które wykorzystywały go w charakterze prowokatora wobec ekstremistów lewicowych i prawicowych. Tajemnica Oswalda zawiera się w zagadce Jacka Ruby’ego, który zastrzelił zabójcę Kennedy’ego na oczach milionów siedzących przed telewizorami Amerykanów. Może więc rozkaz zabicia Kennedy’ego wydała mafia, z którą Ruby był powiązany? Ta zagadka też nie została do dzisiaj rozwiązana.

Więcej możesz przeczytać w 49/2001 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.