Planeta MTV

Planeta MTV

Dodano: 
Colin Powell powinien odejść! - zażądali od prezydenta George’a W. Busha przedstawiciele konserwatywnej organizacji Focus on the Family
Miliard obywateli ma już muzyczna republika MTV

Powodem ich oburzenia jest wywiad, którego sekretarz stanu udzielił 14 lutego MTV. Powell zachęcał w nim młodzież do korzystania z prezerwatyw, a to nie przypadło do gustu zwolennikom republikańskiego prezydenta. Przy okazji tego małego skandalu środowiska biznesu zwróciły uwagę, że należąca do spółki Viacom MTV, w której gościł sekretarz stanu, ma dwa razy większy zasięg niż CNN i jest najprężniej rozwijającą się firmą medialną na świecie.

Muzyczna Coca-Cola

Program, w którym wystąpił Powell, był retransmitowany przez 33 kanały MTV i dotarł do prawie 375 mln domów. Szefa amerykańskiego resortu spraw zagranicznych przepytywała młodzież z całego świata - Bostonu, Berlina, Bombaju... Szefowie CNN czy BCC sądzili, że to oni stworzą globalną wioskę. Tymczasem ich programy informacyjne pod względem zasięgu znalaz-ły się w drugiej lidze. Pierwszą stanowi MTV. Ten kanał muzyczny wraz z siostrzanymi stacjami VH1 i Nickelodeon dociera do miliarda ludzi w 164 krajach. Programy MTV nadawane są w osiemnastu wersjach językowych. Telewizja ta znalazła się w elitarnej grupie marek rozpoznawanych na całym świecie, takich jak McDonald’s, Coca-Cola czy Levi’s.

Biznes z przyszłością

Zysk operacyjny MTV Networks International wzrósł w zeszłym roku o połowę - do 135 mln USD. - Do roku 2004 wzrośnie ponaddwukrotnie - przewiduje Jessica Reif Cohen, analityk mediów w Merrill Lynch & Co. Odbiorcami MTV są ludzie między dziesiątym a trzydziestym czwartym rokiem życia, których w 2000 r. było na świecie 2,7 mld. Nie tylko najczęściej oglądają oni MTV, ale też najwięcej wydają na płyty, sprzęt grający, dżinsy, kremy przeciwtrądzikowe itp. Dzięki nim stacja przyciąga coraz więcej reklamodawców. Powodzenie stacji jest też zasługą Billa Roedy’ego, 53-letniego szefa MTV Networks International, absolwenta akademii wojskowej West Point. Urzęduje on wszędzie tam, gdzie może pomóc interesom firmy. A interesom tym sprzyjają nawet takie posunięcia, jak śniadanie z byłym premierem Izraela Szimonem Peresem czy pogawędka z chińskim przywódcą Jiang Zeminem. Roedy spotkał się nawet z Fidelem Castro, który chwalił MTV za propagowanie wiedzy o AIDS i zastanawiał się, czy na kanale tym można by uczyć kubańskie dzieci angielskiego.

Swojskie klimaty

Szefowie MTV szybko zdali sobie sprawę z tego, że eksport wyłącznie amerykańskiej muzyki nie przyciągnie zagranicznego widza. Firma prowadzi więc zakrojoną na szeroką skalę akcję wyławiania i promowania talentów w poszczególnych krajach i regionach. Ponad rok temu Lena Katina i Julia Wołkowa z Moskwy niczym się nie różniły od swoich rówieśniczek. Dziś tworzą Tatu, jeden z najpopularniejszych zespołów rockowych w Rosji. Kolumbijska piosenkarka rockowa Shakira była nie znana poza Ameryką Łacińską do momentu, gdy w 1999 r. nagrała koncertową płytę "MTV Unplugged". Jej najnowszy krążek sprzedał się na całym świecie w ponad dwóch milionach egzemplarzy. Jolin Tsai, 21-letnia tajwańska gwiazda pop, ma na koncie cztery albumy wydane w ciągu zaledwie trzech lat i zdobywa popularność w Chinach właśnie dzięki częstej obecności w tutejszej MTV. Adnan Sami, piosenkarz popowy pakistańskiego pochodzenia, dzięki MTV stał się artystą ponad granicami, co jest o tyle ważne, że granica pakistańsko-indyjska pojawia się w mediach ostatnio jako jeden z najbardziej zapalnych punktów na świecie. W ubiegłym roku Sami sprzedał w Indiach dwa miliony egzemplarzy debiutanckiej płyty.

Dziesięć tłustych lat

Spółka Viacom liczy na to, że następne dziesięć lat będzie pasmem sukcesów ogólnoświatowej sieci muzycznej. Planuje uruchomienie kolejnych stacji w miarę rozwoju w Europie telewizji cyfrowej. Na razie zrobiła to w Wielkiej Brytanii. -MTV będzie naszą siłą napędową - twierdzi Mel Karmazin, dyrektor wykonawczy Viacomu. Wszystko wskazuje więc na to, że nowym esperanto, które przełamie bariery kulturowe, będzie muzyka popularna.
Więcej o imperium MTV w marcowym numerze polskiej edycji "Business Week".

Okładka tygodnika WPROST: 11/2002
Więcej możesz przeczytać w 11/2002 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
Opracował:
 0