Informatyczny cheder

Informatyczny cheder

Dodano:   /  Zmieniono: 
Klawiatura komputera ma tylko pięć przycisków - każdy oznaczony innym kolorem
 Przed komputerem siedzi czterolatek i za pomocą myszki nakłada kolorowe plamy na wzór widniejący na ekranie albo rozwiązuje zadania logiczne. To scenka z izraelskiego ośrodka MultiCenter, realizującego program edukacji komputerowej.
Przygotowanie stanowiska dla przedszkolaków (3-6 lat), nazywanego MultiGarden, wymagało nie tylko skonstruowania zupełnie nowej klawiatury, ale też zerwania z traktowaniem dzieci jak infantylnych dorosłych. Komputer wykorzystuje się tutaj do pokazania różnych obrazów świata (na przykład trójwymiarowe klocki występują obok ich dwuwymiarowych rzutów). W ten sposób kształci się umiejętności uogólniania, orientacji w przestrzeni, dobierania i selekcji cech. Na stanowisku dla starszaków (6-9 lat) - MultiKid - kształtuje się poczucie tożsamości dzieci. Ponadto badają one cechy najbliższego otoczenia, uogólniają prawidłowości, przeprowadzają pierwsze eksperymenty paranaukowe. Na tym etapie kształcenia dziecko mogą wspierać rodzice. Program zakłada nawet zamianę ról: dzieci przyjmują role nauczycieli wobec własnych rodziców. Dochodzi wówczas do zabawnych sytuacji: ośmioletni Yoram Minc z Jerozolimy, zniecierpliwiony brakiem postępów u swojej mamy, zwrócił się do kierownika ośrodka z prośbą o pozostawienie jej po godzinach, by nadrobiła zaległości.
Wyjątkowo atrakcyjna jest oferta dla nastolatków, dla których opracowano programy MultiScience. Mogą oni na przykład prowadzić własne badania dotyczące wykorzystania energii słonecznej, odsalania wody czy hodowli glonów. Program skupia się na zadaniach praktycznych: młodzi ludzie mają na przykład przeprowadzić eksperyment z elektrycznym dźwigiem przenoszącym ciężarki. Dźwig jest zasilany baterią słoneczną i trzeba przewidzieć, na jakich warunkach można to zadanie wykonać, gdy niebo jest zachmurzone w 15 proc. Są też zadania dla osób interesujących się przedmiotami humanistycznymi i społecznymi. Młodzież przygotowuje m.in. wydanie gazety lub przeprowadza badania sondażowe. Ośrodki MultiCenter nie mają służyć jedynie uczniom, lecz całej lokalnej społeczności. --Atutem programów MultiCenter jest ich dydaktyczna prostota i użyteczność - mówi Danny Keren, specjalizujący się w realizowaniu nowych przedsięwzięć dydaktycznych w informatyce. Mimo że koszty budowy własnego MultiCenter trzeba liczyć w setkach tysięcy dolarów, niemal wszystkie samorządy chcą stworzyć ośrodki podobne do tego, który funkcjonuje w Afek Industrial Park w pobliżu Tel Awiwu.
W Izraelu działa piętnaście takich ośrodków. Izraelski model nauczania informatyki bardzo szybko zyskał międzynarodowe uznanie. Dotychczas na świecie otwarto 45 podobnych placówek, m.in. w USA, Singapurze, Argentynie i Portoryko. Najwięcej (27) powstało ich na Węgrzech, w tym dwa ruchome (w specjalnych autobusach). Pierwsze ośrodki edukacji informatycznej tworzone są na Słowacji i w Rosji. Projekt MultiCenter został włączony do dziesięcioletniego programu "Kultura pokoju - zawężanie cyfrowych podziałów", realizowanego pod auspicjami ONZ. - MultiCenter to przede wszystkim nauka posługiwania się nauką -mówi Danny Keren.


Więcej możesz przeczytać w 11/2002 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.