Komercyjne urodziny

Komercyjne urodziny

Dodano:   /  Zmieniono: 
Głośne obchody rocznicy powstania firmy to znakomita okazja do poprawy jej wizerunku w oczach klientów
Niecodzienne obniżki cen, atrakcyjne promocje, koncerty, akcje charytatywne, ekskluzywne jubileuszowe produkty, pokazy sztucznych ogni, spektakle z cyklu światło i dźwięk - urodziny firmy bywają tak spektakularne, że klienci pamiętają je przez wiele lat. - To doskonała okazja do poprawy wizerunku firmy, zdobycia nowych klientów oraz scementowania zespołu - przekonuje dr Jan Pindakiewicz z Katedry Marketingu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Dokładnie w cztery lata od wejścia na polski rynek koncern Daewoo obniżył ceny wszystkich produkowanych w naszym kraju modeli samochodów. Rocznicową ofertę w prasowych reklamach ilustruje tort z czterema świeczkami. Opel z okazji setnej rocznicy rozpoczęcia działalności wyprodukował specjalne modele astry, vectry i omegi. Należąca do General Motors firma związała z tą uroczystością ogólnoświatową kampanię reklamową. Znany producent wiecznych piór, firma Montblanc, na swoje 75. urodziny zaproponowała klientom limitowaną edycję piór Meisterstück - swojego sztandarowego produktu. Ponadto szef przedsiębiorstwa Norbert A. Platt zlecił znanemu fotografowi Helmutowi Newtonowi wykonanie jego artystycznej i erotycznej rocznicowej fotografii. Wizja TV - niemowlak na rynku platform cyfrowych - z okazji pierwszej rocznicy rozpoczęcia nadawania udostępniła klientom kilka nowych programów w języku polskim.
- Firmy poszukują wciąż nowych okazji, by zwiększyć zainteresowanie swoją ofertą. Marketingowo wykorzystują już walentynki i święta Bożego Narodzenia, a ostatnio w Polsce także Halloween i Wielkanoc. Rocznica rozpoczęcia działalności albo pojawienia się na rynku najważniejszego produktu jest kolejną znakomitą okazją do tego, by się zaprezentować - uważa Paweł Kastory, szef agencji reklamowej Corporate Profiles DDB.
- Nagłośnienie rocznicy produkcji wyjątkowego urządzenia lub urodzin przedsiębiorstwa jest doskonałą okazją do odróżnienia się w oczach klienta od rzeszy podobnych zakładów - komentuje Piotr Wielgomas z firmy doradczej Bigram. Dlatego przez cały 1999 r. koncern Sony przypominał fanom muzyki na całym świecie o dwudziestej rocznicy wyprodukowania pierwszego przenośnego odtwarzacza kasetowego, czyli walkmana. Koncern wprowadził też na rynek kilka nowych modeli tego sprzętu i sprzedawał je po promocyjnych cenach.
Przedsiębiorstwa wykorzystują rocznice na dwa sposoby: - Pierwszy polega na organizowaniu promocji oraz obniżce cen. Drugi, reklamowy, jest bardziej wyrafinowany. Polega na umacnianiu marki w oczach klienta i wyrabianiu w nim przekonania, że korzysta z usług właściwej instytucji - podkreśla Wielgomas. Ale metod marketingowego wykorzystania urodzin firmy jest tyle, ile firm. Celebra zależy od rodzaju działalności. Przedsiębiorstwa obsługujące setki tysięcy lub miliony klientów decydują się zazwyczaj na organizowanie spektakularnych przedstawień, o których będzie się rozpisywać prasa i które przyciągną klientów. Tak działają między innymi polscy operatorzy telefonii komórkowej, sponsorujący duże koncerty i organizujący pokazy sztucznych ogni. Wydarzeniom tym towarzyszy zazwyczaj atrakcyjna oferta rabatowa. Wielkie sieci handlowe nagłaśniają rocznicowe obniżki cen produktów na billboardach, natomiast towarzystwa ubezpieczeniowe organizują specjalne promocje, na przykład pakietów rodzinnych, i rozsyłają informacje pocztą.
- Podczas obchodów dziesięciolecia chcemy w nieformalnej atmosferze pikników, imprez edukacyjnych i charytatywnych odpowiedzieć klientom na pytania dotyczące ubezpieczeń - mówi Łukasz Kalinowski, wiceprezes Amplico Life, które w 2000 r. świętuje dziesiątą rocznicę ubezpieczenia pierwszego klienta w Polsce. Działalność charytatywną eksponuje także z okazji piątej rocznicy istnienia na naszym rynku holenderski potentat Nationale-Nederlanden. Zamiast organizować masową celebrę, towarzystwo zdecydowało się wesprzeć finansowo kilka programów, umożliwiających między innymi wyjazd dzieci z porażeniem mózgowym na wakacje i zakup znaków odblaskowych dla dzieci chodzących pieszo do szkół.
- Nasze urodziny mają być przede wszystkim świętem naszych klientów - deklaruje Joanna Sosnowska ze Scan Holiday. Obchodzące w 2000 r. pięciolecie istnienia na polskim rynku biuro podróży postanowiło umożliwić wyjazd na darmowe wakacje wszystkim swoim rówieśnikom, jeśli ich rodzice zdecydują się wykupić pełną wycieczkę. Inna urodzinowa promocja "z piątką" firmy jest korzystna dla osób starszych. Ponieważ za każdy rok życia klienta biuro pozwala odjąć od ceny wycieczki 5 zł, to wyjeżdżający 60-latek oszczędzi 300 zł. Natomiast Gourmet Foods, importer herbaty Dilmah, w dziesiąte urodziny skieruje na rynek specjalny gatunek herbaty, Gold. Klient chętniej kupi produkt firmy, która obchodzi okrągłą rocznicę powstania. Jest bowiem przekonany, że na wyjątkową okazję stworzono wyjątkowy produkt - twierdzą psycholodzy.
Zamknięte bankiety dla wpływowych klientów, dyskretne i stylowe rocznicowe produkty, takie jak kalendarze, pióra, skórzane bibeloty czy rozdawane wybrańcom okolicznościowe wydawnictwa - to sposób świętowania przez banki, kancelarie prawnicze, firmy konsultingowe i doradcze oraz szkoleniowe, producentów artykułów ekskluzywnych. - Teoretycznie można świętować co pięć lat, ale nie chcemy obniżyć rangi tej uroczystości - wyjaśnia Iwona Ryniewicz z obchodzącego 130. urodziny Banku Handlowego w Warszawie. - Dlatego w 2000 r. koncentrujemy się na konferencji "W stronę globalizacji? Banki europejskie w zmieniającej się gospodarce", organizowanej wspólnie z Fundacją Bankową im. Leopolda Kronenberga i Europejskim Stowarzyszeniem Historyków Bankowości (EABH), a także na okolicznościowych spotkaniach z klientami w oddziałach banku. Hucznie będziemy obchodzić dopiero 150-lecie - mówi Iwona Ryniewicz.
- Dziesiąta rocznica obecności na polskim rynku to dla nas okazja do wyeksponowania przewagi nad innymi i podkreślenia dotychczasowych osiągnięć. Chcemy przy okazji przypomnieć klientom, że jesteśmy partnerem szanowanym w środowisku - mówi Ewa Rzeczkowska z firmy audytorsko-doradczej Deloitte & Touche.
Celebrowanie rocznicy przedsiębiorstwa ma jeszcze jedną zaletę: tworzy więź między członkami zespołu.
- Pracownicy myślą o swojej firmie lepiej. Są wydajniejsi, co bezpośrednio przekłada się na wynik finansowy zakładu. Na okolicznościowych imprezach poznają się lepiej, co ma duże znaczenie dla komunikacji między nimi. Poza tym dumę z przynależności do dobrze radzącej sobie na rynku firmy na ogół okazują na zewnątrz, czyli są nośnikiem reklamy - zauważa dr Jan Pindakiewicz.
- Część przedsiębiorstw cieszy się choćby z tego, że istnieje i dobrze sobie radzi. To doskonała okazja, by świętować, zważywszy, ile ich upadło - dodaje Urszula Zborucka, dyrektor Instytutu Marketingu Wyższej Szkoły Zarządzania w Warszawie.
- Pracownicy wszystkich działów firmy spotkają się na wspólnej imprezie letniej. To ukłon w kierunku zespołu, który jest naszym największym kapitałem - deklaruje Ewa Rzeczkowska z Deloitte & Touche. Na oryginalny pomysł uczczenia otwarcia pierwszego sklepu firmowego wpadli szefowie szwedzkiej firmy IKEA. W dzień rocznicy w ponad 150 punktach handlowych koncernu na całym świecie meble sprzedawano przez całą dobę. Wszystkie utargowane pieniądze zostały później podzielone równo między kilkadziesiąt tysięcy pracowników. W większości firm celebrujących rocznicę personel może też liczyć na okolicznościowe upominki, podwyżki, bankiety i zabawy. Tak było na przykład rok temu, gdy 80. urodziny świętował Bank Pekao SA. Jego pracownicy dostali przy tej okazji podwyżki i nagrody.

Więcej możesz przeczytać w 20/2000 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.