Królowie lansu

Królowie lansu

Dodano:   /  Zmieniono: 
Na okładkach magazynów dla kobiet królowała w 2012 roku Joanna Koroniewska. Nikt nie wie, czy jest dobrą aktorką - trudno to ocenić po roli w jednym serialu. Ale wszyscy wiedzą, że została porzucona, że wybaczyła i że on do niej wrócił.
Okładka kolorowej gazety dla kobiet to nie kawałek błyszczącego papieru. To zapis stanu społecznej świadomości i realizacja zapotrzebowania. Lud potrzebuje baśni. I je dostaje. A wydawcy oraz piękne księżniczki zamieniają swoje łzawe historie w złoto.

Czytelniczki kolorowych magazynów wychowane na baśniach i będących ich współczesną formą telenowelach potrzebują pięknej acz nieszczęśliwej królewny, złej macochy, nawróconej grzesznicy, słabego, choć w gruncie rzeczy dobrego księcia, tragicznych rozstań i szczęśliwych powrotów, pokonania smoka i odrodzenia krainy szczęśliwości. Lud lubi się również cieszyć (ukradkiem) z cudzego nieszczęścia, nienawidzić złych, współczuć dobrym, choć słabym. Ma potrzebę utożsamienia. Dlatego podgląda, śledzi, żyje życiem innych. – To dość przygnębiający obraz społeczeństwa. Konserwatywnego, ograniczonego, represyjnego – mówi Agata Bielik-Robson, filozofka. – W baśniach występują zmyślone archetypy, w magazynach żywi ludzie, których życie się nagina, by zrealizować stereotyp – dodaje.

Baśniowe stereotypy realizuje dziś prasa dla kobiet. Role są z góry rozdane. Wystarczy tylko dopasować do nich ludzi znanych i lubianych. Lub nielubianych. Jakie więc bajki rządziły w tym roku?
Więcej możesz przeczytać w 1/2013 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.