Pięć kroków do zbudowania marki osobistej

Pięć kroków do zbudowania marki osobistej

Jak cię widzą, tak cię piszą – to staropolskie przysłowie robi ostatnio zawrotną karierę w biznesie. Tyle że pod anglojęzyczną nazwą „personal branding”.

Często mówimy o kimś „porządna firma” lub „solidna marka”. To nie tylko przenośnia – w ostatnim czasie pojęcie personal branding (marki osobistej) święci triumfy w biznesie. Przywędrowało ono nad Wisłę z krajów anglosaskich, głównie z USA. To świadome i planowane budowanie wiarygodnego wizerunku osobistego, traktowanie siebie jako obiektu podlegającego prawom marketingu. Zdaniem ekspertów proces ten trzeba oprzeć na trzech filarach: samoświadomości (wiem, kim jestem, znam siebie), autentyczności (spójność myśli ze słowami i działaniami) oraz wyjątkowości jednostki. Po takiej psychologicznej analizie trzeba odpowiednio wyeksponować swoje mocne strony i dotrzeć z reklamą do odpowiednich ludzi. Na dzisiejszym przepełnionym rynku personal branding to konieczność. Każdy biznesmen, ale też ekspert czy specjalista, musi się zastanowić nad tym, jak stać się widocznym w szarym tłumie. Jak dotrzeć do klienta w sobie tylko właściwy sposób? I jak jednocześnie przekuć to na sukces finansowy?

KROK PIERWSZY: POZNAJ SIEBIE!

Budując markę, musisz mieć świadomość swoich słabych stron, ale mówić powinieneś głównie o zaletach. Nie bój się opowiadać o sukcesach. W biznesie fałszywa skromność jest przejawem słabości. Na początku kilka prostych pytań. Czy wiesz, jak cię widzą inni? Czy pomiędzy tym, co czujesz, a tym, co mówisz, jest spójność? I wreszcie czy nie ma przepaści między tym, co myślisz o sobie ty, a tym, co myślą o tobie inni? Żeby myśleć o budowaniu własnej marki, musisz przede wszystkim poznać siebie.

Tego autentycznego, prawdziwego. Dr HubertRampersad w swojej książce „Effective Personal and Company Brand Management” tłumaczy, że na osobistą markę składa się to, jak postrzegają nas inni, oraz to, jak postrzegamy samych siebie. A więc oprócz autoanalizy potrzebne jest też przyswojenie informacji zwrotnej, jaką daje nam otoczenie. Do tego najbardziej się nadaje klasyczna analiza SWOT. To doskonała technika porządkowania informacji. Dzielimy kartkę papieru na cztery części. W dwóch górnych kwadratach piszemy swoje mocne i słabe strony, natomiast w dolnych – szanse i trudności. Część specjalistów od personal brandingu proponuje, byśmy górną część wypełnili sami, a o uzupełnienie dolnej poprosili naszych znajomych. Niektórzy sugerują nawet, żeby były to osoby, z którymi mamy na pieńku. Tylko pamiętaj: bądź ze sobą szczery. Żadnych kłamstw!

KROK DRUGI: OKREŚL SWOJE CELE

W formułowaniu dewizy marki ważna jest autentyczność – sprawdź więc, czy rzeczywiście identyfikujesz się z tym, co napisałeś pasji – o tym, co cię motywuje i napędza. I zastanów się, z czego konkretnie chcesz być znany. To będzie stelażem budowania twojej osobistej marki. Metodę konkretnego formułowania celów podpowiada Kamil Rajtarski, trener personalny. Nazywa się ona SMART – od pierwszych liter pięciu cech dobrze sformułowanego celu. W tłumaczeniu na polski można powiedzieć, że dobry cel jest: simple – prosty (jasno sformułowany), measurable – mierzalny (a wiec określony bardzo konkretnie), achievable – osiągalny (realistyczny), relevant – istotny (ma stanowić prawdziwy krok naprzód) –oraz timely defined (określony w czasie).

KROK TRZECI: STWÓRZ SWOJĄ DEWIZĘ

Jeśli już wiesz, w której dziedzinie chcesz być ekspertem i jakie cele realizować, musisz sformułować „Personal Brand Statement”. Czyli dewizę swojej marki. Ma ona streszczać to, czego potencjalni klienci mogą od ciebie oczekiwać. Nie ma co się rozpisywać – wystarczy jedno, dwa zdania. Na przykład:

„Moją wielką pasją jest wino, chcę więc inspirować innych, by i oni odkrywali świat wina, dobrze się przy tym bawiąc” (jeśli chcesz prowadzić sklep z winami). Albo: „Pomagam przedsiębiorstwom i indywidualnym klientom budować i promować ich marki” (dla specjalistów od personal branding). W formułowaniu dewizy marki ważna jest autentyczność – sprawdź więc, czy rzeczywiście identyfikujesz się z tym, co napisałeś. I czy jest to spójne z twoimi celami. Do tej dewizy będziesz musiał dopasować inne swoje działania. Na przykład wygląd. Ale uwaga: on też musi być spójny i autentyczny. Specjaliści od personal brandingu radzą, by nie mylić stylizacji z wizerunkiem. Nadmierna koncentracja na garniturach, spinkach do koszuli, torebkach czy sesjach zdjęciowych nie w każdej branży się sprawdza. Kolejna rada: nie buduj marki wbrew sobie. Nie zmuszaj się na przykład do gry w golfa tylko dlatego, że telewizja przygotowuje program o golfistach w biznesie. A ty marzysz o tym, by w nim wystąpić. Budowanie osobistej marki na fałszu prędzej czy później się na tobie zemści.

KROK CZWARTY: WYBIERZ GRONO ODBIORCÓW

Czas wyjść z naszą ofertą do ludzi. Zadaniem na tym etapie będzie rozpoznanie i znalezienie konkretnych ludzi, którzy potrzebują twoich usług. Gdy ich już znajdziesz, rób wszystko, by o nich dbać. Reputacja to bardzo istotny czynnik budujący lub niszczący markę. Poza oficjalnymi działaniami (konferencje, reklama, eventy) wiadomość o usługach będzie się rozchodzić pocztą pantoflową. Także w internecie. Pamiętaj, że dziś każdy każdego „googluje”. Raz na miesiąc wpisz swoje imię i nazwisko w wyszukiwarce. Próbuj kontrolować, co można o tobie znaleźć w sieci. Pamiętaj, że twoi potencjalni klienci sprawdzą, w jakich mediach i w jakich sprawach się wypowiadałeś jako ekspert, przeczytają blog, który prowadzisz, prześwietlą profil na portalu społecznościowym. Te ostatnie są naszą wizytówką – bywają naprawdę opiniotwórcze. Zastanów się więc, czy na pewno chcesz, żeby wszystkie twoje wpisy i zdjęcia na Facebooku mogli oglądać wszyscy.

I jeszcze jedno: buduj osobiste relacje z otoczeniem, i to nie tylko biznesowym. Utrzymuj pogłębione, indywidualne relacje z ważnymi ludźmi ze świata dyplomacji, polityki, nauki, sztuki czy nawet Kościoła. Dobra reputacja u liderów opinii będzie wzmacniała twoją markę.

KROK PIĄTY: RÓB EWALUACJĘ

Nie bądź niewolnikiem raz podjętych decyzji w sprawie swojej marki. Po jakimś czasie musisz podsumować i ocenić swoje działania. Warto zobaczyć, jak życie zweryfikowało spójność marki, którą budujesz. Być może stwierdzisz, że to, co chciałeś robić, to jednak nie to. Poza tym świat i otoczenie są dynamiczne. Ciągle się zmieniają. Umiejętność adaptacji, czyli dostosowania się do zmieniającego się rynku, pozwoli twojej marce utrzymać się na powierzchni.

Ale też pamiętaj, że personal branding wymaga czasu, nie idź więc na skróty. Nie kupuj na przykład nagród gospodarczych od organizacji biznesowych, które składają ci taką ofertę. To nie tylko nieuczciwe, ale też na dłuższą metę nieskuteczne. Zresztą skoro jesteś dobry w swojej działce, to nie musisz nic udawać. A przecież jesteś dobry, prawda

Okładka tygodnika WPROST: 36/2014
Więcej możesz przeczytać w 36/2014 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 36/2014 (1644)

  • Zapiski z tygodnia 1 wrz 2014, 6:00 25 sierpnia poniedziałek Detektyw Rutkowski kontra Tusk Tygodnik „Do Rzeczy” twierdzi, że wśród nagranych na taśmach są również Donald Tusk oraz jego syn, a jedna z ich rozmów dotyczy afery Amber Gold. Wkrótce wskazano, kto... 4
  • Skaner 1 wrz 2014, 6:00 POLSKA Tajemnice sejfu kapelana CBA podczas przeszukania u PROBOSZCZA KATEDRY POLOWEJ WOJSKA POLSKIEGO oprócz sztabki złota zabezpieczyło też równowartość 170 tys. zł w różnych walutach oraz dwa pendrive’y – ustalił... 6
  • Kaczyński bez Tuska? 1 wrz 2014, 6:00 Jest piątek wieczorem. Większość polskich polityków obstawia już z ponad 90-procentowym prawdopodobieństwem, że Donald Tusk za kilkanaście godzin zostanie ogłoszony następcą Hermana Van Rompuya na stanowisku przewodniczącego Rady... 8
  • Wszyscy jesteśmy Putinami 1 wrz 2014, 6:00 Gdy siadam, żeby napisać ten komentarz, Mariupol szykuje się na rosyjską ofensywę. Co będzie dalej? Czy Putin weźmie cały Donbas? Potem pójdzie na Kijów? Na Lwów? Na Przemyśl? Absurd? Raczej tak. Raczej. Kto go może dziś... 8
  • Test dla państwa i Kościoła 1 wrz 2014, 6:00 Watykan ogłosił, że wydalony ze stanu duchownego polski abp. Józef Wesołowski nie ma już immunitetu dyplomatycznego. Sprawa staje się trudnym testem prawdy zarówno dla polskiego państwa, jak i Kościoła. Przypomnijmy: były papieski... 9
  • Taśmociąg Platformy 1 wrz 2014, 6:00 Czego boją się politycy PO? Kiedy o aferze podsłuchowej dowiedział się Tusk? Kto podszywa się pod Latkowskiego? Czy dziennikarze „Wprost” nagrali w redakcji funkcjonariuszy ABW? Przedstawiamy najnowsze ustalenia „Wprost” w sprawie afery taśmowej. 10
  • Płachta na Macierewicza 1 wrz 2014, 6:00 Nowy polityczny spektakl ma się zacząć późną jesienią. Dla niektórych polityków będzie czasem wytężonej autopromocji. Kto zyska na prześledzeniu likwidacji WSI? 14
  • Premier z Wrocławia 1 wrz 2014, 6:00 Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz jest wymieniany wśród osób, które mogłyby zająć fotel premiera, gdyby Donald Tusk zdecydował się na wyjazd do Brukseli. 16
  • Tuskowie na walizkach 1 wrz 2014, 6:00 Bić się o Brukselę czy nie? Donald Tusk wahał się przez wiele miesięcy. Jego wątpliwości nie znajdowały zrozumienia tylko w jednym miejscu – w domu. 20
  • Metro – palimpsest 1 wrz 2014, 6:00 Pod samym moim domem, na Świętokrzyskiej, trwa budowa drugiej linii warszawskiego metra. Dla taksówkarzy jest to źródło niekończących się dywagacji, „czy dadzą radę na czas” albo: „kiedy się skończą te wszystkie... 25
  • Kobiety, które kochają siatkarzy 1 wrz 2014, 6:00 Polki zakochały się w siatkówce. A dokładnie w siatkarzach. Prawdziwa fanka jest zdolna do poświęceń, byle tylko otrzeć się o któregoś z naszych orłów. 26
  • Nie ma starości 1 wrz 2014, 6:00 Pan do towarzystwa by się przydał. Do 65. roku życia, bo starsi gadają o chorobach, Syberii, I wojnie światowej i zrzędzą – mówi aktorka Teresa Lipowska. 32
  • Obżarstwo w imię piękna 1 wrz 2014, 6:00 Wypowiadają wojnę dyktatowi chudości i zachęcają kobiety do tycia. Ich przeciwnicy nie mają wątpliwości: działania wypasaczy to przemoc. 36
  • Z pięściami na ratownika 1 wrz 2014, 6:00 RATUJĄ LUDZKIE ŻYCIE I DOBYTEK. Wdzięczny Polak da im po pysku, obrzuci kamieniami karetkę albo ukradnie wóz strażacki. 40
  • Mama, tata, dziecko, blog 1 wrz 2014, 6:00 Podobno najbardziej popularne BLOGUJĄCE MAMUŚKI potrafią zarobić na reklamach do 30 tys. zł miesięcznie. 44
  • Zdrową stopą przez życie 1 wrz 2014, 6:00 Pierwsze kroki dziecka budzą u rodziców wiele wspaniałych emocji. Najpiękniejszy prezent, jaki możemy naszej pociesze podarować, to wiedza, jak dobrać buty, aby naprawdę służyły zdrowiu małego piechura. 47
  • Maminsynek na wydaniu 1 wrz 2014, 6:00 Młodzi Polacy coraz częściej godzą się na to, że ich nadopiekuńcze matki mają zarówno klucze do ich mieszkania, jak i życia. 48
  • Gotówka czy karta, czyli dlaczego warto mieć obie w portfelu 1 wrz 2014, 6:00 Pytanie: gotówka czy karta? Odpowiedź: jedno i drugie. Karta debetowa czy kredytowa? Odpowiedź ponownie taka sama: jedna i druga. Warto o tej zasadzie pamiętać nie tylko podczas urlopu, lecz także w trakcie codziennych zakupów czy wieczornego wypadu na miasto. 51
  • Solidarność kontra Solidarność 1 wrz 2014, 6:00 Sarkofag, w którym chce się nas pochować, a nie eksponować – tak część związkowców mówi o otwartym właśnie w Gdańsku Europejskim Centrum Solidarności. 52
  • Pancerny ułan 1 wrz 2014, 6:00 Niemcom chodziło o to, żeby nam ubliżyć, żeby pokazać światu, jacy to Polacy nierozsądni i z szabelkami na czołgi idą – mówi płk Marian Michniewicz, 101,5-letni oficer, który walczył w kampanii wrześniowej. 54
  • Blondynki do konsumpcji 1 wrz 2014, 6:00 DZIWEX, czyli eksport blond baletnic do nocnych klubów Italii, gorszył, ale i ekscytował Polaków. W 1981 r. prokurator odkurzył nieużywany paragraf o handlu żywym towarem. 56
  • Jak się spotykać efektownie i… efektywnie 1 wrz 2014, 6:00 Branża MICE prężnie się rozwija od wielu lat. Mimo spowolnienia gospodarczego i trudności ostatnich dwóch lat w tym roku obserwujemy wzmożony ruch na rynku konferencyjnym w Polsce. Pomyślne prognozy gospodarcze pozwalają przypuszczać, że w najbliższej przyszłości zaobserwujemy... 62
  • Zatrzymać Putina 1 wrz 2014, 6:00 Putin na razie nie jest gotowy na otwarty konflikt. Potrzebuje dwóch-trzech lat, aby w pełni przygotować wojsko i gospodarkę. Jeśli damy mu ten czas, możemy być pewni, że Europa znów będzie płonąć – mówi ukraińska deputowana Inna Bohosłowska. 64
  • Kto separatyzmem wojuje 1 wrz 2014, 6:00 Podsycając separatyzm, Kreml rozbija Ukrainę. Tymczasem w samej Rosji w wielu regionach nastroje separatystyczne są bardzo silne. Na Uralu, Syberii i Dalekim Wschodzie od dawna dojrzewa pomysł oddzielenia się od federacji. 66
  • Policjanci z armatami 1 wrz 2014, 6:00 Sprawa czarnego nastolatka zabitego przez białego policjanta w Missouri zelektryzowała świat, bo wywlekła z szafy trupy rasowych waśni. Ale policja w Stanach bezkarnie zabija każdego dnia. Ludzi wszystkich ras. 70
  • Alteremeryci 1 wrz 2014, 6:00 Nie wierzą w ZUS ani OFE. Żeby zapewnić sobie spokojną starość, są w stanie sprzedać mieszkanie, zostać rolnikiem, a nawet uciec z kraju. 74
  • Wojenny biznes 1 wrz 2014, 6:00 Gdy trwa wojna, zamawia się uzbrojenie. Kupować można w Kielcach. 78
  • Wszyscy jesteśmy rasistami 1 wrz 2014, 6:00 SKĄD SIĘ BIERZE SEGREGACJA RASOWA? Noblista Thomas Schelling wie: nawet jeśli mamy się za tolerancyjnych, i tak przyczyniamy się do podziałów rasowych. 82
  • Superbohaterowie po odwyku 1 wrz 2014, 6:00 Nałogi, depresja, roztrwonione fortuny i rozbite rodziny. „Birdman” Alejandra Gonzáleza Iñárritu to mocna opowieść o ciemnej stronie show-biznesu. 84
  • Uczciwy człowiek 1 wrz 2014, 6:00 George Orwell został zapamiętany jako pisarz, który zdemaskował totalitaryzm. Zbiór jego felietonów „Gandhi w brzuchu wieloryba” pozwala nieco urozmaicić ten portret. 88
  • Dajcie mi chwilę 1 wrz 2014, 6:00 Nie chcę się zamykać w szufladkach ani tradycjonalistki, ani feministki z wojującymi hasłami na sztandarze. Chcę żyć tak, jak mi się podoba. I nie będę się z tego tłumaczyć – mówi artystka Karolina Czarnecka. 90
  • Kalejdoskop kulturalny 1 wrz 2014, 6:00 SZTUKA SIŁA kryzysu After the Crisis” to zaledwie cztery nagrania wideo, kilka kadrów z filmów i trzy książki ze zdjęciami z podróży do Argentyny. Na ekranie wyświetlają się kolejne twarze Argentyńczyków, którzy 13 lat po... 94
  • Bomba tygodnia 1 wrz 2014, 6:00 Przekupki Pan Donatan i pani Rafalala są w medialnym sporze. Spór zaczął się od tego, że Rafalala napisała na Facebooku apel do Cleo, solistki Donatana, aby zmieniła swój strój sceniczny. Pani Rafalala nie wie, że ten strój to część... 98
  • Przychody ze słuchania radia 1 wrz 2014, 6:00 Burger King ogłosił, że zamierza kupić sieć kawiarni w Kanadzie po to, by wyprowadzić się podatkowo ze Stanów Zjednoczonych. Dlaczego? Bo Kanada ma najniższe podatkowe koszty prowadzenia biznesu wśród dużych, rozwiniętych gospodarek... 102
  • To, co najważniejsze 1 wrz 2014, 6:00 Lotos wypływa na Bałtyk zeszły poniedziałek W gdańska firma otrzymała finansowanie na zagospodarowanie złoża B8 na Bałtyku. Wartość projektu to 1,8 mld zł. Eksperci szacują, że w złożach położonych kilkadziesiąt kilometrów na... 103
  • Polska bez kroplówki 1 wrz 2014, 6:00 Spada zadłużenie zagraniczne Polski. Będziemy bezpieczniejsi finansowo, ale gospodarka może rozwijać się wolniej. 105
  • Hamowanie długu 1 wrz 2014, 6:00 Spadek deficytu w sektorze finansów publicznych nie wynikał z jakichś odważnych działań po stronie rządu, tylko z jednorazowej decyzji zakazu zadłużania się samorządów. 108
  • Mnożenie przez dzielenie 1 wrz 2014, 6:00 Korporacje ustępują miejsca niezależnym startupom, które na rynkach od hotelarskiego po taksówkarski ustanawiają własne reguły. Ich siła? Społeczność, która chce się dzielić, a przy okazji – zarabiać. 109
  • Amerykański sen w Europie 1 wrz 2014, 6:00 Rusza XXIV Forum Ekonomiczne w Krynicy-Zdroju. W ciągu trzech dni odbędzie się ponad 150 wydarzeń – paneli dyskusyjnych, bloków tematycznych, prezentacji raportów. 113
  • Biznes przyprószony siwizną 1 wrz 2014, 6:00 Czy na starości można zarobić? Polska srebrny biznes dopiero rozkręca, dostrzegając potencjał konsumentów po 65. roku życia. 114
  • Powrót króla przestworzy 1 wrz 2014, 6:00 Sterowce z powodzeniem mogłyby przejąć dziś większość operacji transportowych realizowanych przez ciężarówki, samoloty i statki. Coraz częściej mówi się o ich powrocie. 118
  • Biznes i technologie 1 wrz 2014, 6:00 Prąd z nadgarstka To nie zwykła bransoletka, ale mała elektrownia opakowana w gustowną błyskotkę. QBracelet pozwala naładować smortfona czy inne urządzenie elektroniczne bez użycia żadnych kabli. Żeby rozpocząć ładowanie, wystarczy... 122
  • Pięć kroków do zbudowania marki osobistej 1 wrz 2014, 6:00 Jak cię widzą, tak cię piszą – to staropolskie przysłowie robi ostatnio zawrotną karierę w biznesie. Tyle że pod anglojęzyczną nazwą „personal branding”. 124
  • Czytelnia 1 wrz 2014, 6:00 Inwestycyjna żyła złota „Zwykłe akcje, niezwykłe zyski”, Philip A. Fisher, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2010 Czego powinien nauczyć się inwestor, aby nabyć taki rodzaj inwestycji, który za kilka lat może mu przynieść zysk... 126
  • Kadry 1 wrz 2014, 6:00 JACEK GŁOWACKI został nowym wiceprezesem PEP. Obecnie w skład zarządu PEP wchodzą: Zbigniew Prokopowicz (prezes) oraz Michał Kozłowski i Anna Kwarcińska (wiceprezesi). Jacek Głowacki jest prezesem spółki Polenergia. Z grupą Kulczyk... 127

ZKDP - Nakład kontrolowany