Wojna na burgery

Wojna na burgery

McDonald’s i Burger King od ponad 50 lat ostrzą sobie zęby na pozycję burgerowego lidera. W tej rywalizacji każdy chwyt jest dozwolony.

McDonald’s i Burger King w gastronomii są tym, czym The Beatles i Rolling Stones w świecie muzyki. Nawet ci, którzy ich nie słuchają, doceniają osiągnięcia obu zespołów. Tak samo jest w przypadku amerykańskich sieci barów szybkiej obsługi. Bez względu na to, czy liczymy kalorie, czy nie zwracamy na nie uwagi, większość z nas usłyszała powtarzane jak mantra przez obsługę pytanie: „a może frytki do tego?”. To pytanie pada codziennie w kilkudziesięciu językach w 35 tys. restauracji McDonald’s i 13 tys. Burger King. Flagowym daniem tych amerykańskich sieci są burgery – Big Mac i Whopper. To właśnie o nie na całym świecie toczy się wojna na kilku frontach, a szala zwycięstwa przechyla się to na jedną, to na drugą stronę. Początki popularności dań typu fast food sięgają połowy ubiegłego wieku, kiedy to bracia Richard i Maurice McDonald otworzyli pierwszą restaurację „złotych łuków”. Kilkanaście lat później w Miami na Florydzie z grilla zdjęto pierwszego burgera w restauracji Burger King. Upływ dekad pokazał, że fast food okazał się biznesowym strzałem w dziesiątkę, a trendy na rynku nieustannie wyznaczali Amerykanie. Podążali za nimi także Polacy, począwszy od 1992 r. W tamtym roku na gastronomicznej mapie Warszawy pojawiły się dwie nowe restauracje – McDonald’s i Burger King. O sukcesie może mówić ta pierwsza, bo w dniu otwarcia zanotowała ponad 13 tys. zamówień, co jak na tamte czasy było rekordem McDonald’s w liczbie transakcji (dziś ta pierwsza warszawska restauracja McDonald’s jest właśnie zburzana). Wszystko wskazywało na to, że dwóch największych graczy podzieli się sprawiedliwie polskim rynkiem. Nic bardziej mylnego.

FRANCZYZA MOTOREM NAPĘDOWYM

O ile sieć barów z Big Makiem w menu urosła w naszym kraju do blisko 350 restauracji, głównie dzięki sprzedaży licencji franczyzowej, tak Burger King w 2001 r., po otwarciu 23 lokali, zwinął interes. Główną przyczyną tej porażki były zbyt wysokie ceny. Restauracje zostały zamknięte, a marka zniknęła z naszego kraju. Jak się okazało, nie na długo. Z konceptem powrócił po 6 latach AmRest, największa w Europie Środkowo-Wschodniej firma, która zarządza sieciami restauracji. W swoim portfolio ma także inne marki, w tym KFC, Pizzę Hut i Starbucks. Oznacza to, że AmRest został franczyzobiorcą na wyłączność w kilku krajach europejskich z Polską na czele, dzięki czemu udało mu się otworzyć nad Wisłą 30 barów Burger King.

– Dostajemy zapytania dotyczące otwarcia własnych restauracji pod marką Burger King, ale spółka AmRest sama prowadzi swoje restauracje, więc takie zapytania spotykają się z odmową – wyjaśnia Iwona Sarachman, PR director w Amrest Sp. z o.o. Właśnie model biznesowy zdecydował o tempie rozwoju dwóch burgerowych potentatów.McDonald’s już w latach 50. przygotował ofertę franczyzową. Wszyscy zdawali sobie sprawę, że trudno własnym sumptem podbić serca i żołądki milionów klientów. Z pomocą mieli przyjść przedsiębiorcy, którzy nie dość, że znają lokalny rynek, to jeszcze sami finansują budowę restauracji. Inwestorzy, którzy kupili licencję na biznes, otrzymują nie tylko logo franczyzodawcy nad wejściem do swojego lokalu, ale także wsparcie na każdym etapie prowadzeniu restauracji: pomoc w zatowarowaniu, rekrutacji i szkoleniu personelu, a przede wszystkim rozpoznawalny na całym świecie brand. Za to wszystko trzeba jednak słono zapłacić – 2,3--3,8 mln zł.

– McDonald’s posiada zróżnicowane portfolio lokali. Mamy restauracje w eksponowanych miejscach dużych miast, np. krakowskie Stare Miasto, wrocławski Rynek, Piotrkowska w Łodzi. Ponad 2/3 wszystkich placówek to lokale typu McDrive zlokalizowane przy trasach wylotowych z dużych miast, przy uczęszczanych szlakach komunikacyjnych, w tym autostradach, najczęściej w sąsiedztwie stacji paliw. Inwestujemy też w miastach średniej wielkości. Kilkadziesiąt punktów sieci jest zlokalizowanych w centrach handlowych – mówi Monika Dąbrowska, menedżer ds. rozwoju sieci McDonald’s. Warto dodać, że McDonald’s faworyzuje partnerów, którzy prowadzą więcej niż jedną restaurację. To prosta kalkulacja – skoro przedsiębiorca sprawdził się jako właściciel jednego baru, to sprawdzi się także w roli zarządzającego kilkoma lokalami. Dzięki tej strategii na jednego licencjobiorcę przypada średnio 3,5 franczyzowych restauracji. Mniejsza dynamika rozwoju cechuje Burger King. Nie ma jednak w tym nic dziwnego, skoro wyłącznie AmRest zajmuje się otwarciem lokali w Polsce.

KONKURENCJA NIE ŚPI

Pozostając jeszcze przez chwilę na rodzimym podwórku, trzeba przyznać, że konkurencji McDonald’s i Burger King ciągle przybywa, i to niekoniecznie w segmencie fast food. W 2012 r. powstał pierwszy lokal Bobby Burger, założony przez dwójkę kolegów. Ich biznesowi sprzyjała lokalizacja w sąsiedztwie klubów. Imprezowiczom przypadło do gustu surowe wnętrze i grillowany burger, dlatego byli w stanie poczekać na niego nawet kwadrans, co dla tradycyjnego fast foodu byłoby kompromitacją. Sieć Bobby Burger w dwa lata powiększyła się o kilka kolejnych barów w Warszawie oraz Krakowie. Okazało się, że to nie czas podania posiłku decyduje o wyborze lokalu. Poza tym młoda marka ma inny charakter niż jego więksi konkurenci. Bobby Burger utożsamia się z miejskim stylem życia, a jego restauracje otwierane są przede wszystkim przy głównych ulicach, a nie w centrach handlowych czy przy autostradach. Ponadto właścicielom wcale nie chodzi o idealne skopiowanie każdego lokalu.

– Centra handlowezabierają życie z ulic i wtłaczają w wymuskane ściany, odbierając koloryt i różnorodność – mówią Bogumił Jankiewicz i Krzysztof Kołaszewski, założyciele Bobby Burgera. – Nasze lokale muszą być inne, bo inne jest otoczenie każdego z nich, chociaż posiadają wspólne elementy, żeby klienci je kojarzyli. Bobby miał być dla ludzi aktywnych. Wyrośliśmy dzięki hipsterce. To hipsterzy nas zauważyli i docenili. Jednak Bobby ma być siecią dla wszystkich, zarówno przedstawicieli elitarnej subkultury, jak i zwykłego Janusza Kowalskiego z wąsem i w kamizelce. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że jeśli chcą, aby ich sieć rozszerzyła zasięg, nie mogą zamknąć się na masowego klienta. – Przymierzamy się do uruchomienia konceptu baru z możliwością zamawiania bez wysiadania z samochodu. Na ten moment klient Bobbiego jeszcze różni się od klienta Burger Kinga i McDonald’s, lecz chcemy, żeby te różnice się zacierały – dodają.

Bój o klientów toczy się nie tylko przy kasie w barach. Leniwi wolą złożyć zamówienie telefonicznie lub przez internet. Burger King od niedawna umożliwił realizowanie dostawy do domu i biura, ale tylko za oceanem. McDonald’s robi to już w wielu krajach świata, a od początku tego roku tę formę zamówienia testuje także w kilku polskich restauracjach. Tutaj niewiele do powiedzenia mają niezrzeszone lokale, bo większą część puli zgarniają dla siebie znane gastronomiczne marki. – Zamówienia z restauracji sieciowych cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem – twierdzi Michał Rokosz, dyrektor zarządzający dostawcy foodpanda. – Spoglądając na nasze TOP 10, aż 8 z nich to restauracje sieciowe, choć stanowią tylko 9 proc. lokali w naszej ofercie. 40 proc. wszystkich zamówień to zamówienia właśnie z restauracji sieciowych. Klienci są dużo bardziej zainteresowani fast foodami, w tym pizzą i burgerami, niż na przykład kuchnią polską.

WYMIANA CIOSÓW

Reklama dźwignią handlu była, jest i będzie. Ale nie wystarczy już zachwalanie własnego produktu. Czasem warto poobrzucać błotem przeciwnika, a najlepszy sposób to żart, najczęściej z nutką złośliwości. Przykład numer jeden: chłopiec na placu zabaw, codziennie zjada burgery i frytki McDonald’s, ale niestety zawsze objadają go koledzy. Do czasu. Pewnego dnia swoje jedzenie zakrywa opakowaniem z logo Burger King, dzięki czemu nikt już nie podkrada mu obiadu. Przykład numer dwa: Ronald McDonald, maskotka i zarazem jeden z symboli sieci, ubrany w płaszcz i kapelusz zdradza swoją markę i kupuje po kryjomu jedzenie w restauracji Burger King. Ostatni przykład to emitowany obecnie w Polsce spot Burger Kinga, który nie wskazuje bezpośrednio na McDonald's, ale porównuje kanapki serwowane przez króla burgerów z innymi, serwowanymi w opakowaniach podobnych wyglądem do tych z McDonald's. W Polsce jeszcze się nie przyzwyczailiśmy do wyśmiewania się z konkurencji wprost, ale za oceanem korporacjom przychodzi to łatwiej.

Z kolei na Facebooku zarządzający polskim fanpage'em Burger Kinga zaproponowali zniżki klientom, którzy wcześniej zrobili sobie zdjęcie w koronie Burger King przy kasie w restauracji… McDonald’s. Norweski Burger King miał już trochę mniej poczucia humoru. Marketingowcy skandynawskiej filii mieli już dość fanów marki, którym fanpage służył za księgę skarg i zażaleń. Dlatego zaproponowali fanom marki talon na kanapkę Big Mac, serwowaną przez konkurencję. Na prowokację dało się nabrać 30 tys. spośród 38 tys. osób. Ci, którzy zadeklarowali się jako wierni marce, otrzymali zaproszenie do polubienia nowego fanpage’a Burger Kinga. Pozostałym podziękowano i uniemożliwiono zapisanie się do nowo powstałej społeczności. Większość z nich musiała obejść się smakiem, bo talonów na darmowego Big Maca starczyło tylko dla tysiąca osieroconych fanów marki na Facebooku.

LICZBA

1,8 mln Tyle osób zatrudnia na świecie McDonald’s.

POLITYKA SMAKUJE BURGEREM

McDonald’s to prawdziwa armia pracowników. Wystarczy powiedzieć, że zatrudnia 1,8 mln pracowników, czyli o 300 tys. więcej osób niż liczą amerykańskie siły zbrojne. Tak duża liczba wynika z faktu, że centrala ciągle zarządza 20 proc. wszystkich swoich restauracji, podczas gdy Burger King zostawił sobie zaledwie 50, głównie do testowania nowych rozwiązań przed wprowadzeniem ich do pozostałych barów sieci należących do franczyzobiorców. Właściciel marki zadbał w ten sposób o jednorazowy zastrzyk gotówki przy sprzedaży własnych lokali, ale przy tym naraził się na spadek obrotów. Innym elementem strategii finansowej Burger King jest przeniesienie siedziby do Kanady. To efekt połączenia się z posiadającą siedzibę w Ontario siecią Tim Hortons. Fuzja dała Burger Kingowi możliwość wyprowadzki centrali z USA, gdzie poziom podatków pobieranych od korporacji jest tu najwyższy na świecie. Ta emigracja ma przynieść ok. 8 mln dolarów oszczędności rocznie. Na amerykańskich portalach już pojawiły się wezwania do bojkotu, ale znając konsekwencję internautów, obraza nie potrwa zbyt długo.

Za to McDonald’s bojkotują rosyjskie władze. Firma najpierw zamknęła swoje restauracje na okupowanym Krymie, potem kilka kolejnych lokali w Moskwie. Rosyjskie służby sanitarne nakazały ich zamknięcie w efekcie przeprowadzonych tam kontroli i rzekomych uchybień, jakich dopuszczono się w audytowanych fast foodach. Dodatkowo fundusz emerytalny naszego wschodniego sąsiada przestał przyjmować sprawozdania McDonald’s dotyczące ubezpieczenia pracowników, tłumacząc to dużą liczbą błędów. W konsekwencji tej decyzji pracownicy nie są ubezpieczeni. Pojawiły się nawet plotki, że Burger King, który do tej pory nie był obecny na Krymie, przejmie tam dawne lokalizacje swojego konkurenta. Nikt nie zna odpowiedzi na pytanie, kiedy nastąpi nasycenie rynku gastronomii burgerami. Nic nie wskazuje na to, by krzywa dotycząca liczby placówek Burger King i McDonald’s miała przestać rosnąć. Moda na fast foody nie skończy się szybko, a to szansa dla restauracji bez znanego brandu. Może się okazać, że to właśnie „no name’y” bardziej zaszkodzą potentatom niż oni sami sobie.


FRANCZYZA VS MASTERFRANCZYZA

Model biznesowy zdecydował o tempie rozwoju dwóch burgerowych potentatów. McDonald’s dzieli się w Polsce licencją z indywidualnymi przedsiębiorcami, a Burger King sprzedał licencję jednej firmie, która odpowiada za otwarcia w całym kraju.

Okładka tygodnika WPROST: 41/2014
Więcej możesz przeczytać w 41/2014 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 41/2014 (1649)

  • Zapiski z tygodnia 6 paź 2014, 6:00 2 października czwartek Jak służby inwigilują dziennikarzy Polskie służby specjalne non stop depczą jedną z najważniejszych zasad wolnego państwa – prawa dziennikarzy do zachowania tajemnicy zawodowej. Przyglądamy się temu... 4
  • Skaner 6 paź 2014, 6:00 POLITYKA Kalisz na prezydenta Ryszard Kalisz chce zostać kandydatem zjednoczonej lewicy na prezydenta RP. Od kilku lat był jednym z liderów w sondażach poparcia. W maju ubiegłego roku zaufanie do Ryszarda Kalisza deklarowało aż 45 proc.... 6
  • Hartman. Lewicowy Korwin-Mikke 6 paź 2014, 6:00 Właściwie o ostatnim wyczynie prof. Jana Hartmana najlepiej byłoby nie pisać nic. Ani słowa. Po co dowartościowywać takie wynurzenia? Nie pierwszy raz prof. Hartman szokuje. Podąża przy tym tą samą drogą, co Janusz Korwin-Mikke. Jeden... 12
  • Spokojnie, to tylko exposé 6 paź 2014, 6:00 Gdy słyszę, jak Ewa Kopacz mówi: „nie proszę o 100 dni spokoju, tylko o 100 dni współpracy”, to mam pewność, że sama to sobie przygotowała. To jest jej język – komentował na gorąco exposé wygłoszone przez nową... 12
  • Jałmużna dla bohatera 6 paź 2014, 6:00 Nie zniszczyła ich komuna, za to złamała III RP. Bici w przytułkach dla bezdomnych, umierający w biedzie. Politycy właśnie podjęli decyzję, że byli opozycjoniści nie dostaną zapowiadanych świadczeń socjalnych. 14
  • Kosmiczne jaja 6 paź 2014, 6:00 Nawet najwięksi zwolennicy stworzenia Polskiej Agencji Kosmicznej obawiają się, że nowa instytucja może się stać kolejną synekurą dla ekipy rządzącej, a jej działalność będzie fikcją. 18
  • Wehikuł nie z tej ziemi 6 paź 2014, 6:00 Nowe PIR: ratowanie wizerunku czy próba wyprowadzenia majątku spółek? Ujawniamy kulisy upadku niedoszłego „koła zamachowego gospodarki”. 21
  • Mogę być narzędziem 6 paź 2014, 6:00 Mam nadzieję, że takie prezentowanie weteranów wojennych, jakie miało miejsce w Sejmie, zejdzie do miast, powiatów – mówi PPŁK LESZEK STĘPIEŃ, dyrektor Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa, jeden z bohaterów exposé Ewy Kopacz. 24
  • Szambo w salonie 6 paź 2014, 6:00 Znana feministka i obiecujący pisarz rozstają się w kłótni. Ona, żeby zdobyć przewagę w walce, ujawnia orientację seksualną osoby trzeciej. Czy ideologiczne guru może zrobić coś takiego i nadal pozostawać guru? 28
  • Elity bez makijażu 6 paź 2014, 6:00 Polskie elity intelektualne? To banda homofobów i hipokrytów, która właśnie zniżyła się do poziomu brukowca – mówi Karolina Korwin Piotrowska. 31
  • Przez łóżko? 6 paź 2014, 6:00 Pyskówka Dunin-Karpowicz tuż przed finałem Nike dostarczyła środowisku literackiemu niezliczonych rozkoszy. To tak miło zobaczyć, jak ktoś inny popełnia pijarowe samobójstwo, gmatwając się coraz głębiej we wzajemne, coraz... 34
  • Dom energooszczędny 6 paź 2014, 6:00 Domy energooszczędne i pasywne to opłacalność, nowoczesność, a także bardzo komfortowe warunki życia. 35
  • Kościelna rewolucja 6 paź 2014, 6:00 Dopuszczenie do komunii osób po rozwodzie żyjących w ponownych związkach oraz zmiana kościelnego podejścia do antykoncepcji i osób homoseksualnych – te kontrowersyjne tematy podejmą biskupi na rozpoczynającym się w Watykanie synodzie. 36
  • Kościół jak „Hobbit” 6 paź 2014, 6:00 Na rozpoczynający się synod powinny być zaproszone osoby po rozwodzie czy wierzący homoseksualiści. Niestety, biskupi lubią słuchać tych, którzy mówią to, co oni chcą usłyszeć – mówi Dominika Kozłowska, naczelna miesięcznika „Znak”. 37
  • Słoik rodzi się w mieście 6 paź 2014, 6:00 Młodzi Polacy z egzaltacją zabrali się za wekowanie przetworów. To najnowszy trend wielkich miast, który staje się wręcz deklaracją polityczną. 40
  • Młodzi finansiści 6 paź 2014, 6:00 Edukacja finansowa dzieci to jeden z najnowszych trendów w bankowości na świecie. Obecna oferta polskich banków stawia nas wśród pionierów rewolucji w myśleniu o finansach najmłodszych. 43
  • Przeprawa przez raka 6 paź 2014, 6:00 Zaczyna się od kłopotów z diagnozą, potem koszmar kolejek na badania i konsultacje. Pacjenci z nadzieją oczekują wejścia w życie pakietu onkologicznego. Lekarze nie bardzo wiedzą, jak to będzie wyglądało. 44
  • Nie poprawiam Pana Boga 6 paź 2014, 6:00 Jak ludzie widzą, że nie chcę ich wyśmiać, ale sprawić, by jak najlepiej się zaprezentowali, gotowi są zrobić wszystko – mówi Czesław Czapliński, fotograf, który robił zdjęcia m.in.: Jacksonowi, Nixonowi, Vonnegutowi i Cindy Crawford. 46
  • Rio jednak kusi 6 paź 2014, 6:00 Polska siatkówka to dobry biznes. Jesteśmy w piątce najbogatszych światowych lig – mówi Paweł Zagumny, czołowy rozgrywający biało-czerwonych. 50
  • Zarobić na ideałach 6 paź 2014, 6:00 Chcą promować wartości ewangeliczne, walczą o prawa gejów. Przedsiębiorcy zaangażowani ideowo pokazują, że biznes nie służy tylko do zarabiania pieniędzy. 54
  • Abecadło o Kisielu 6 paź 2014, 6:00 Ćwierć wieku temu Stefan Kisielewski, najwybitniejszy felietonista w historii Polski, wydał „Abecadło Kisiela”, zapis refleksji o ludziach jego epoki. „To nie statecznie uporządkowany alfabet wspomnień, ile raczej abecadło, i to takie, co właśnie z pieca... 58
  • Kierunek: Bornholm 6 paź 2014, 6:00 Uciekając motorówką przez Bałtyk, zasłonili się porwanymi z plaży dziećmi. Nie udało się, zostali skazani. Uważają się za ofiary reżimu. 60
  • Parasolowa rewolucja 6 paź 2014, 6:00 Bunt w Hongkongu uruchamia spór o kształt cywilizacji chińskiej. Szanse na happy end są iluzoryczne. Bardziej prawdopodobne są utrata przez metropolię autonomii albo rozlew krwi i chaos. 66
  • Gwiazdy są nagie 6 paź 2014, 6:00 Internet zalewa fala intymnych zdjęć celebrytek. Do akcji wkroczyło FBI, ale hakerzy mają przewagę: technologia pozwala nam już rejestrować każdą chwilę życia, ale wciąż nie pozwala zachować jej dla siebie. 68
  • Nowa żelazna kurtyna 6 paź 2014, 6:00 Putin odgradza Rosję od Zachodu. Popiera go większość społeczeństwa, ale coraz więcej ludzi na szczytach władzy i biznesu jest niezadowolonych. Zdobędą się na bunt? 70
  • Tu mówi Moskwa 6 paź 2014, 6:00 Słynny politolog Siergiej Markow nazywany jest ustami Kremla. Jego słowa oddają to, jak rosyjskie przywództwo postrzega wojnę na Ukrainie. Pokazują też przekaz, jakim Rosjanie karmieni są na co dzień w mediach. 72
  • Swoboda komunikacji dziękiusługom zintegrowanym 6 paź 2014, 6:00 Wybierając dostawcę usług, właściciele firm szukają takich partnerów, którzy są w stanie świadczyć je kompleksowo. 74
  • Bezpieczne oszczędzanie w czasach deflacji 6 paź 2014, 6:00 Miesiące wakacyjne przyniosły Polsce deflację, czyli spadek cen. To dla oszczędzających, przyzwyczajonych już do nieustannego spadku wartości pieniądza, sytuacja zupełnie nowa, skłaniająca do postawienia sobie pytania: gdzie w takim momencie bezpiecznie lokować swoje środki? 76
  • Dywersyfikacja, czyli alternatywne sposoby na niskie stopy procentowe 6 paź 2014, 6:00 Pozostające ciągle na rekordowo niskim poziomie stopy procentowe sprawiają, że trudno dziś znaleźć w standardowej ofercie instytucji finansowych produkty przynoszące satysfakcjonującą stopę zwrotu. Tradycyjne rozwiązania, takie jak... 78
  • Osiem przykazań inwestującego w fundusze 6 paź 2014, 6:00 Przed zainwestowaniem w jakikolwiek fundusz należy rozważyć kilka zasadniczych kwestii, tak żeby ewentualną decyzję podejmować w pełni świadomie, z jak największym zrozumieniem tematu i własnych potrzeb. Nie ma się z czym spieszyć, gdy chodzi o własne ciężko zarobione pieniądze. 80
  • Kres humanistów 6 paź 2014, 6:00 Czy komputery zastąpią historyków? Z pewnością tych, którzy nie wiedzą, co to big data. Informatyka już dziś rewolucjonizuje nauki humanistyczne. 82
  • Zapach choroby 6 paź 2014, 6:00 Bez bólu, bezpiecznie, bezinwazyjnie i wcześnie. Wiele schorzeń można zdiagnozować na podstawie zapachu pacjenta. W rozwoju tej metody ważny udział mają polscy naukowcy. 84
  • Żywa przynęta 6 paź 2014, 6:00 Wybrałem smutny kraj do mieszkania, bo sam jestem smutasem, pasuję do Polski – mówi John Porter, walijski muzyk, kompozytor i tekściarz. Właśnie pojawiła się jego najnowsza płyta „Honey Trap”. 86
  • Kalejdoskop kulturalny 6 paź 2014, 6:00 FILM Młodość w niepewnych czasach Filmy o ludziach dla ludzi – to hasło od dawna przyświecało Warszawskiemu Festiwalowi Filmowemu, którego 30. edycja zaczyna się 10 października. Także w tym roku na imprezie można znaleźć... 90
  • Bomba tygodnia 6 paź 2014, 6:00 Cienkie gacie Po tym, jak filmami „Last minute” i „Ciacho” Patryk Vega zdefiniował określenie „dno”, do kin wszedł jego film „Służby specjalne”. Podobno, według reżysera, nie można o nim... 98
  • Prostytucja kontra badania 6 paź 2014, 6:00 Film pod tytułem „Jak ratujemy górnictwo” wciąż trwa. Przy okazji wypływają coraz nowsze fakty dotyczące życia górników. Agencja pracy Sedlak & Sedlak wyliczyła, że zarobki w górnictwie w 2013 r. są o 85 proc. wyższe... 102
  • To, co najważniejsze 6 paź 2014, 6:00 Dr Zagłada straszy Znowu przemówił i znowu ostrzega. Amerykański ekonomista Nouriel Roubini, zwany „Kasandrą świata finansów”, przedstawił zagrożenia dla rynków finansowych i największych gospodarek. To on jako pierwszy... 103
  • Przysypani węglem 6 paź 2014, 6:00 Problemem polskiego górnictwa nie jest węgiel z Rosji. Na krawędź bankructwa prowadzą kopalnie lata zaniechań, brak reform i strategii energetycznej. 105
  • Wojna na burgery 6 paź 2014, 6:00 McDonald’s i Burger King od ponad 50 lat ostrzą sobie zęby na pozycję burgerowego lidera. W tej rywalizacji każdy chwyt jest dozwolony. 109
  • Udają, że pieką 6 paź 2014, 6:00 Kto to jest piekarz? Dziś trudno wyobrazić sobie takie pytanie, ale wszystko wskazuje na to, że za kilka lat ten zawód odejdzie w Polsce w zapomnienie. Podobnie jak szewc, zdun czy kuśnierz. Czy tradycyjne rzemiosło da się jeszcze ocalić? 114
  • Sześć znaków, że poszukiwane mieszkanie jest tym jedynym 6 paź 2014, 6:00 Poszukiwanie mieszkania (szczególnie pierwszego) to skomplikowany proces. Warto zwracać uwagę nie tylko na cenę, metraż i liczbę pokoi, ale i na to, co podpowiada serce. 116
  • Biznes i technologie 6 paź 2014, 6:00 Nowy hegemon Microsoft zaprezentował długo oczekiwany i jeszcze dłużej komentowany nowy Windows. Pierwsze zaskoczenie związane jest z numeracją, bo nowy system będzie miał numer 10, a nie spodziewany 9. Windows ma być tylko jeden, bez... 117
  • Jak mówić pracownikowi „nie” 6 paź 2014, 6:00 U podstaw skutecznego zarządzania leży umiejętność powiedzenia podwładnemu „nie”. Niestety, często wywołuje ona u nas silne poczucie winy. Jako szef musisz się więc nauczyć odmawiać skutecznie i bezboleśnie. 120
  • Dwie książki 6 paź 2014, 6:00 Świat to dane „Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie”, Victor Mayer- Schoenberger, Kenneth Cukier, Wyd. MT Biznes Od nauki po ochronę zdrowia, od bankowości po internet – ilość danych, które... 122
  • Kadry 6 paź 2014, 6:00 Prezes Katowickiego Holdingu Węglowego (KHW) Roman Łój został odwołany. Stanowisko stracił też jeden z wiceprezesów spółki. Do pełnienia obowiązków prezesa KHW rada nadzorcza oddelegowała ZYGMUNTA ŁUKASZCZYKA. Zarząd KHW chciał... 123

ZKDP - Nakład kontrolowany