MENU

Dodano: 
W Pałacu Sztuki w Krakowie otwarto wystawę "Ecole de Paris - artyści żydowscy z Polski w zbiorach Wojciecha Fibaka". Na ekspozycji zgromadzono 137 obrazów nieformalnej grupy szesnastu malarzy Szkoły Paryskiej, m.in. Meli Muter, Leopolda Gottlieba czy Jankiela Adlera.
Wydarzenia - POLSKA
W Pałacu Sztuki w Krakowie otwarto wystawę "Ecole de Paris - artyści żydowscy z Polski w zbiorach Wojciecha Fibaka". Na ekspozycji zgromadzono 137 obrazów nieformalnej grupy szesnastu malarzy Szkoły Paryskiej, m.in. Meli Muter, Leopolda Gottlieba czy Jankiela Adlera. - Większość twórców pochodziła z Krakowa lub studiowała na ASP - tłumaczy Fibak swoją decyzję o tym, by prace zaprezentować właśnie w podwawelskim grodzie. Zbiory przedstawione w Pałacu Sztuki stanowią niewiele ponad jedną czwartą kolekcji gromadzonej przez tenisistę od ponad dwudziestu lat. Opracowano również okolicznościowy katalog pod redakcją dr. Józefa Grabskiego. Wernisaż był jedną z części trwającego w Krakowie Festiwalu Kultury Żydowskiej. Wystawa potrwa do końca sierpnia.
(JK)

Sopocki teatr Atelier wystawił (5 lipca) "Darcie pierza" - ostatni tekst dramatyczny Agnieszki Osieckiej. W sztuce z dialogu pary postaci wynurzają się wspomnienia konfrontowane ze strachem przed przyszłością i fizycznym umieraniem. Rozrachunek z życiem przeprowadzany przez bohaterkę nie razi banalnością tematu i formy. Przeciwnie. Poprzez osadzenie w konkrecie - wiedzy zarówno aktorów, jak i widzów o życiu i śmierci autorki sztuki - przekonuje i wzrusza. Sztukę wyreżyserował Andre Hübner-Ochodlo, a wystąpili Teresa Budzisz-Krzyżanowska i Marek Richter. "Darcie pierza" na afiszu do 19 lipca.
(WK)


Mister Dynamite, ojciec chrzestny muzyki soul, współtwórca funky music i ulubieniec legionów raperów, czyli słynny wokalista James Brown, ma wyjątkowo barwny życiorys. Muzyczne sukcesy mieszają się w nim z życiowymi dramatami, złote płyty z pobytami w więzieniu, uwielbienie tłumu ze strajkami muzyków z własnego zespołu. Urodził się w maju 1928 lub 1933 r. Porzucony przez matkę został wychowany przez ciotkę w jej... burdelu, a wieku 16 lat trafił do więzienia za kradzież! Po skróceniu wyroku stanął na czele zespołu The Famous Flames. W 1964 r. Brown napisał przełomowy dla swej kariery utwór "Out of Sight", który uznawany jest za podstawę gatunku funky. Lata 1965-1966 przyniosły eksplozję talentu, a trzy powstałe wówczas kompozycje zagwarantowały artyście status legendy. Utwory "Papas Got a Brand New Bag", "I Got You" ("I Feel Good") oraz "It?s a Man?s Man?s Man?s World" stały się synonimem czarnej muzyki lat 60. W 1968 r. pozycja Browna wśród ciemnoskórych Amerykanów była tak silna, że jego telewizyjny apel przywrócił spokój po zamieszkach spowodowanych zabójstwem pastora Kinga! Prezydent Johnson zaprosił Browna do Białego Domu na obiad, a wkrótce potem muzyk nagrał nieoficjalny hymn amerykańskich Murzynów - "Say It Loud - Im Black And Im Proud" ("Mówię to głośno - jestem dumny, że jestem czarny"). Czy prawie siedemdziesięcioletni artysta zachwyci swoją witalnością i sceniczną charyzmą - przekonamy się w Sopocie i miejmy nadzieję, że będzie w lepszej formie niż występujący trzy lata temu w Operze Leśnej nie mniej słynny Chuck Berry. Niewątpliwie przybywa jedna z największych postaci czarnej muzyki XX wieku i warto zaryzykować spotkanie z tak niepowtarzalną osobowością jak Mr Dynamite - James Brown.
Roman Rogowiecki


PŁYTA

Roberto Alagna, młody tenor francuski pochodzący z Włoch, uważany jest za następcę Luciano Pavarottiego. Na nowej płycie z ariami z dzieł Giuseppe Verdiego uwodzi ogromną muzykalnością w partiach o różnym charakterze: od lirycznych (Riccardo w "Balu maskowym") po dramatyczne (Otello). Wysokie "c" w brawurowo zaśpiewanej stretcie Manrika z "Trubadura" są swobodne i pewne. Brzmienie głosu wydaje się nieco ciemniejsze niż w poprzednich nagraniach, nie traci jednak blasku, a zyskuje bogactwo odcieni. Indywidualność stylu jest największą zaletą śpiewaka, który żarliwie angażując się w przeżycia przedstawianych postaci, potrafi wyrazić je we frazach pełnych elegancji. Wartość nagrania podkreśla udział znakomitej orkiestry Berliner Philharmoniker pod mistrzowską batutą Claudia Abbado..
Piotr Nędzyński
Okładka tygodnika WPROST: 29/1998
Więcej możesz przeczytać w 29/1998 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0