Francuz w Czeczenii
Reżyser Michel Hazanavicius i aktorka Berenice Bejo to jedna z najgłośniejszych par francuskiego kina. Tworzyli głównie lekkie komedie, aż podbili widzów oscarowym „Artystą” – czarno-białą historią aktora kina niemego, który nie umie odnaleźć się w nowej, dźwiękowej rzeczywistości. Dramat mieszał się tam z urokiem i lekkością. Tym razem jednak Hazanavicius i Bejo postanowili zmienić emploi diametralnie. – Oglądaliśmy z Michelem „Po wielkiej burzy” Freda Zinnemanna. Kiedy powiedział: „W mojej wersji główna rola byłaby kobieca”, zaczęłam się przygotowywać – mówi mi półżartem aktorka. Jednak „Rozdzieleni” to bardzo luźny remake klasycznego filmu. Akcja rozgrywa się w czasie drugiej wojny czeczeńskiej. Mały chłopiec widział morderstwo swojej rodziny i zamknął się w sobie. Opiekuje się nim odpowiedzialna za prawa człowieka inspektorka Unii Europejskiej (w tej roli właśnie Bejo). Jest tu także pracownica Czerwonego Krzyża i równoległa historia młodego chłopaka, który chcąc uniknąć więzienia za drobne przewinienia, wciela się do armii. Hazanavicius piekło wojny pokazuje z różnych perspektyw. – Ten film nie zmieni rzeczywistości, ale dla Czeczenów, z którymi pracowaliśmy, albo ludzi w małych wioskach Gruzji, gdzie kręciliśmy, był bardzo ważny – mówi Bejo. „Rozdzieleni” to film szlachetny, ale niedobry. Tonie w banale, naiwności i ckliwości, której wojna nie potrzebuje, by przerażać. Bohaterka Bejo przejęta swoją bezradnością w negocjacjach w unijnych strukturach wygłasza przy jedzeniu tyrady do czeczeńskiego chłopca po francusku, fabuła robi się coraz bardziej skomplikowana, dialogi deklaratywne, a całość łopatologiczna. Michel Hazanavicius lepiej bawi, niż zbawia świat.
„ROZDZIELENI”, REŻ. MICHEL HAZANAVICIUS, KINO ŚWIAT
1. „Kopciuszek”
reż. Kenneth Branagh
DISNEY
2. „Seria Niezgodna: Zbuntowana”
reż. Robert Schwentke
MONOLITH
3. „Disco Polo”
reż. Maciej Bochniak
NEXT FILM
4. „Fru!”
reż. Christian De Vita
KINO ŚWIAT INTERNATIONAL
5, „Chappie”
reż. Neill Blomkamp
UIP
6. „Body/Ciało”
reż. Małgorzata Szumowska
KINO ŚWIAT INTERNATIONAL
7. „SpongeBob: Na suchym lądzie”
reż. Paul Tibbitt
UIP
8. „Snajper”
reż. Clint Eastwood
WARNER BROS.
9. „Focus”
reż. John Requa, Glenn Ficarra
WARNER BROS. ENTERTAINMENT POLSKA
10. „Asteriks i Obeliks: Osiedle Bogów”
reż. Louis Clichy, Alexandre Astier
BEST FILM
DANE WEDŁUG STATYSTYK MULTIKINA DOTYCZĄ OKRESU 20- 22.03.2015
Nowe kodeksy
PRAWDZIWA HISTORIA Z ETIOPII LAT 90.
Prawniczka Meaza Ashenafi broni w sądzie 14-latkę skazaną przez wiejską wspólnotę na śmierć. Miejscowy mężczyzna, zgodnie z tradycją, porwał ją, aby z nią się ożenić, brutalnie pobił i zgwałcił. W panice dziewczynka zabiła go z jego własnej broni. Zeresenay Mehari nie tylko zwraca uwagę na wieloletnią walkę o prawa kobiet w Etiopii. W „Difret”, do którego zdjęcia zrobiła Polka Monika Lenczewska, jest także refleksja nad przecinającymi się systemami prawa: między tradycją i nowymi kodeksami. I duszny klimat powoli modernizującego się kraju.
„DIFRET”, REŻ. ZERESENAY MEHARI, BOMBA FILM
Ironmeni
18-LETNI, CIERPIĄCY NA PORAŻENIE MÓZGOWE SYN niemal nie ma kontaktu ze swoim ojcem. Aby to zmienić, ten postanawia, że wystartują razem w triatlonie. Nils Tavernier tworzy opowieść o pokonywaniu granic. Nie tylko fizycznych. Nastolatek zaczyna wierzyć, że niepełnosprawność nie ogranicza jego marzeń. Ojciec przełamuje się, po raz pierwszy w życiu próbuje zbudować prawdziwą więź z synem, zaakceptować jego chorobę . „Ze wszystkich sił” nie zaskakuje. Ale to przyzwoicie zrobione kino familijne, które gra na podstawowych uczuciach, ale jednocześnie spełnia swoje zadanie: podnosi widzów na duchu.
„ZE WSZYSTKICH SIŁ”, REŻ. NILS TAVERNIER, NEXT FILM
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.