Jak zarobić na blogu

Jak zarobić na blogu

Internetowe blogi przestają być pamiętnikami, a stają się przedsiębiorstwami. Zarabiają poważne pieniądze na reklamach i współpracy ze znanymi markami. Teraz przed nimi nowe wyzwanie – utrzymać dawną wiarygodność.

Bomba wybuchła tuż przed świętami. „Polacy Rodacy”, czyli Nicole Młodkowska i Marcin Latuszewski, blogerzy z dziennikarskim zacięciem, zaproponowali współpracę reklamową tzw. szafiarkom. Te, nie przeczuwając prowokacji, przesłały swoje oferty. Za jeden wpis na blogu, w którym pokazują dany produkt – nawet 8 tys. zł. Za post na popularnym serwisie społecznościowym oznaczony hasztagiem (czyli znacznikiem poprzedzonym #) – nawet 5 tys. zł. Dodanie linka do wpisu – 12 tys. Innymi słowy rocznie są w stanie dobić do 100-200 tys. zł (choć Kasia Tusk, najsłynniejsza chyba blogerka modowa w Polsce, osiąga nawet 400 tys.). Wiadomość rozgrzała sieć. „Takie pieniądze za jeden głupi wpis” i co to za kraj, skoro „pannom latającym po sklepach płaci się więcej niż pielęgniarkom z 20-letnim stażem”, a szafiarki mają pusto w głowie. I za co im tu płacić?

KTO TU JEST FRAJEREM

Prześmiewcom dosadnie odpowiedział Tomek Tomczyk, autor Jansonhunt.pl (dawniej Kominek). „Możesz śmiać się z blogerek, które biorą dyszkę za selfie, ale pomyśl tylko, jak bardzo one mogłyby śmiać się z ciebie, widząc, że ty na tę dyszkę musisz zapieprzać w hucie przez kilka miesięcy. Naprawdę myślisz, że wygrałeś życie?”, napisał na swojej stronie. Sam otwarcie przyznaje, że za jedną publikację bierze 7-12 tys., nie licząc VAT. Czy to dużo? W Polsce przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw to niecałe 4 tys. zł, więc kwoty oferowane szafiarkom mogą wydawać się astronomiczne. Ale w blogosferze to standard. – To średnie stawki – ocenia Paulina Stępień, współautorka bloga kulinarnego Kotlet.tv i Domowa. tv. Ona sama dla bloga porzuciła pracę w korporacji i dziś, po kilku latach, twierdzi, że był to znakomity pomysł. Pieniądze, które w ten sposób zarabia, wystarczają jej na życie, a ona sama robi to, co lubi.

„Afera zarobkowa” śmieszy też Elizę Wydrych-Strzelecką, autorkę bloga „Fashionelka”. – Stawki blogerów nie są jakimiś pilnie strzeżonymi informacjami, spora część autorów ma je wypisane w zakładkach reklamowych. Wystarczy po prostu kliknąć – mówi Eliza. Ona gra w otwarte karty i swoje stawki oraz aktualne statystyki podaje na stronie. – Lubię ludzi szczerych i czytelnych, sama się staram taka być. Stawiam się na równi z moimi czytelnikami, bez nich nie istniałabym. Zależy mi, by mieli do mnie zaufanie. Jeśli pytają, czy na blogu zarabiam, odpowiadam, że tak, bo to moja praca – tłumaczy Fashionelka.

Poza tym – powiedzmy sobie szczerze – w polskim internecie nie brakuje ludzi, którym udaje się zainkasować o wiele większe pieniądze. Taki na przykład Sylwester Wardęga, którego film z psem-pająkiem był najpopularniejszym klipem niemuzycznym na YouTube w 2014 r. i zanotował 113 mln odsłon. Ile zarobił na tym SA Wardęga? Youtuber nie chce tego ujawnić, ale plotka głosi, że może to być nawet 400 tys. zł. Dobrze płatne są także kampanie reklamowe, na których autorzy blogów zarabiają kilkadziesiąt tysięcy złotych. Michał Szafrański na blogu „Jak oszczędzać pieniądze?” napisał analizę nowej lokaty jednego z banków. Po tej publikacji odwiedzające go osoby założyły 1153 takie lokaty. A on sam zarobił na tym, jak twierdzi, 69 tys. zł. – Z blogowania na pewno da się żyć, wystarczy i na rachunki, i na podróże. Oczywiście na początku nie było łatwo, trzeba jakoś pozyskać pierwszego klienta, ale w pewnym momencie ta współpraca zaczyna toczyć się sama – wspomina Paulina Stępień.

Trudne początki miała także autorka bloga Fashionelka.pl. – Gdy zaczynałam sześć lat temu, nie było mowy o zarabianiu. Marki nie widziały w tym potencjału, a blogerzy nie mieli pojęcia, że zasięg, jaki zgromadzili, mogą w jakiś sposób zmonetyzować. Wszystko przyszło z czasem. Najpierw była to współpraca na zasadzie barteru (bon o wartości 100 zł w zamian za wpis, kosmetyki w zamian za zorganizowanie konkursu). Później zaczęto blogerom płacić – wspomina.

ZA CO TE PIENIĄDZE?

– Prowadzenie bloga to dziś ciężka praca marketingowa i niewiele ma on wspólnego z pierwotnym pamiętnikiem. Sami blogerzy to także nie jest już przeważnie grupa naiwnych dzieci, ale bardziej lub mniej sprawni przedsiębiorcy – mówi Oskar Berezowski, analityk Napoleon Cat, firmy zajmującej się badaniem mediów społecznościowych. Spójrzmy na liczby. Z opublikowanego kilka dni temu raportu z badania o wpływie blogów i wideoblogów na internautów, przeprowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Blogerów i Vlogerów, wynika, że polska blogosfera obejmuje obecnie 11 mln internautów, a treści z tych stron regularnie konsumuje 8,5 mln osób.

CENNIK BLOGERKI

3,5-8 tys.

Post na blogu

12 tys.

Post sponsorowany o produkcie

4 tys.

Baner reklamowy na blogu

4 tys.

Lokowanie produktu w poście

2-5 tys.

Post na Facebooku

2 tys.

Post na Instagramie

16 tys.

Konkurs dla czytelników

od 15 tys.

Reklama na YouTube

min. 5 tys.

Zdjęcie z hasztagiem na portalu społecznościowym

min. 8 tys.

Umieszczenie linka na jednym z portali społecznościowych

12 tys.

Umieszczenie linka na wszystkich portalach społecznościowych plus blogu

ŹRÓDŁO: „POLACY RODACY”/ POLACYRODACY.BLOGSPOT.COM

Niemal co drugi internauta czyta je regularnie. Najpopularniejsze są te podróżnicze, kulinarne i urodowe. Ale zarobić można też na blogach o bieganiu, majsterkowaniu (typu „zrób meble”), karmieniu piersią czy piciu whisky. Co czwarty zbadany internauta deklaruje, że teksty zawarte na takich autorskich stronach są dla niego wiarygodnym źródłem informacji. Co trzeci kupił zaś jakiś produkt, który został zarekomendowany przez blogera. Jeśli do tego dodamy fakt, że blogi są częściej czytane przez kobiety, a w większości domów to one podejmują decyzje zakupowe, mamy wymarzoną grupę odbiorców dla większości reklamodawców. Oczywiście blog musi mieć wiele odsłon i użytkowników, bo tylko wtedy jest łakomym kąskiem dla firm. To oznacza, że trzeba cały czas walczyć o odbiorców, być wciąż online. Blogerzy śmieją się nawet, że Google Analytics jest ich drugim bogiem – wpatrują się w niego niemal cały czas.

Pracują praktycznie codziennie. – Czasami jest to osiem godzin non stop. To czas przeznaczany nie tylko na napisanie tekstu i robienie zdjęć, ale także odpisywanie na e- -maile, negocjacje z klientami czy działania w serwisach społecznościowych. Zdarza mi się też pisać teksty z wyprzedzeniem. Wtedy ustalam daty i na bieżąco moderuję komentarze – opowiada Eliza Wydrych-Strzelecka. – To po prostu prowadzenie biznesu w każdym tego słowa znaczeniu – podkreśla. Na brak pracy nie narzeka także Paulina Stępień. – Czasami nad jednym wpisem pracuję kilka dni. Kompletuję bibliografię, czytam i dopiero potem coś piszę – opowiada. Sporo czasu zajmuje jej także moderowanie komentarzy i odpowiadanie na e-maile, których najwięcej jest – jako że to blog kulinarny – przed świętami. – Wtedy mam czas w zasadzie tylko na te w stylu „Paulina, ratuj...”, bo wiadomo, że jak ktoś właśnie w tym momencie piecze ciasto i potrzebuje pomocy, to muszę ratować te wypieki – śmieje się.

Czy robią wszystko sami? Opowieści o zapleczu ich firm to jedna z najpopularniejszych internetowych legend. Większość utrzymuje, że pracuje w pojedynkę. Echem odbiła się w internecie informacja o tym, że najbardziej znana blogerka modowa na świecie Chiara Ferragni (zarabia 8 mln dolarów w ciągu roku, pracując m.in. dla Burberry i Diora) wspomaga się ekipą liczącą aż 16 osób. Polskich blogerów raczej jeszcze nie stać na taki rozmach, ale coraz częściej ktoś z nich przyznaje, że ma kogoś do pomocy. – Ja na przykład od jakiegoś czasu korzystam z usług korektorki – mówi Fashionelka.

NAJWAŻNIEJSZA JEST WIARYGODNOŚĆ

Jest jednak pewne ale… – Najcenniejszą walutą jest wiarygodność. Przy czym dotyczy ona nie tylko samego bloga, ale całej jego obecności w sieci, w tym w mediach społecznościowych. Chwalenie się „darami losu”, czyli prezentami od firm, na swoim profilu na Facebooku czy Instagramie nie wpływa pozytywnie na wiarygodność wpisów na blogu – mówi Oskar Berezowski.

Dlatego właśnie zarabiający duże pieniądze starają się wypracować złoty środek. Paulina Stępień przyznaje, że zgadza się w zasadzie tylko na reklamę tych produktów, po które sama i tak by sięgnęła, bo uważa, że są dobre. Eliza Wydrych-Strzelecka umieszcza logo tych firm, z którymi współpracuje. Tomek Tomczyk pisze, że „używa, opisuje i reklamuje tylko dobre produkty”. A co jeśli są słabe? Pomija milczeniem lub recenzuje negatywnie. I zupełnie za darmo. Znani wiedzą, że nie mogą sobie pozwolić na utratę wiarygodności, bo to oznaczałoby dla nich odpływ reklamodawców. Podkreślają swoją niezależność, bo wiedzą, że w internecie nie brakuje „kółek wzajemnej adoracji”, gdzie ludzie działają w zmowie, by zwiększyć sobie liczby kliknięć, i wpisują komentarze nie dlatego, że coś ich poruszyło, tylko licząc na wzajemność przy ich własnych wpisach reklamowych.

Przez tych, którzy „się nie szanują”, spadają stawki i psuje się rynek. – Zarabianie w ten sposób pieniędzy to marzenie większości blogerów. Czasem pragną tego tak bardzo, że pełnowartościowe, quasi-reklamowe teksty powstają w jakimś śmiesznym barterze typu „ty nam tekst, my Ci zestaw kosmetyków wart 30 zł” – opowiada Anna Kowalczyk, autorka bloga Boskamatka.pl. I ludzie na to idą, bo mają nadzieję, że z czasem zyski pójdą w górę. Kowalczyk sama za zarobkiem nie goni, bo, jak mówi, obecnie ma stabilną sytuację materialną. – Mogę pozwolić sobie na to, by odrzucić propozycje, które mnie nie interesują i nie pasują do mojego bloga. Chętnie natomiast się angażuję, nawet pro bono, w akcje, które uważam za sensowne i pożyteczne. Piszę recenzje książek, które mają zerowe nakłady na promocję, ale są wartościowe i współgrają z jakąś tam moją filozofią macierzyństwa, którą uprawiam na blogu. I mam poczucie, że tak jest dla mnie najlepiej – deklaruje Boska Matka. �

©� WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE

Okładka tygodnika WPROST: 16/2015
Więcej możesz przeczytać w 16/2015 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 16/2015 (1675)

  • Polityka – studnia z syropem 12 kwi 2015, 20:00 Alicję w Krainie Czarów” napisał matematyk. Profesor Charles Lutwidge Dodgson, przekonany, że symbole nadają światu znaczenia i zamieniając je ze sobą miejscami, możemy tworzyć nową rzeczywistość. Rzeczywistość, która stała... 3
  • SKANER 12 kwi 2015, 20:00 NAGRODA Nominacje do tytułu Człowiek Roku „Wprost”. Głosujcie z nami! Szanowni Państwo! Od tygodnia trwa Wasze głosowanie w wyborach Człowieka Roku „Wprost”. W tym roku bowiem postanowiliśmy, że decyzję o tym... 6
  • Partie dają zarobić kolegom 12 kwi 2015, 20:00 Platforma nie kupuje już win ani cygar, ale nadal płaci za eleganckie restauracje. PiS po zmianie skarbnika robi porządki na zapleczu. A miliony z partyjnych kont wciąż płyną do „swoich”. 10
  • Poza kontrolą 12 kwi 2015, 20:00 Ordynacja proporcjonalna i finansowanie z budżetu ugrupowań parlamentarnych spowodowały, że przestały one reprezentować kogokolwiek poza sobą. 14
  • Wojna helikopterów 12 kwi 2015, 20:00 Jedyne, co dziś kołuje nad naszymi głowami, to lobbyści i politycy rozgrywający największy w Polsce kontrakt na helikoptery dla armii. Dawno nie prowadziliśmy tak misternej gry z obcymi państwami. 16
  • Wojna ze szmatami 12 kwi 2015, 20:00 Szlachetny zamysł wyeliminowania reklam szpecących krajobraz przerodził się w prawny bubel. Łamie prawo, ogranicza konkurencję, wywoła chaos i narazi państwo na gigantyczne odszkodowania. 20
  • Dziennikarzom dziękujemy 12 kwi 2015, 20:00 To pierwsza kampania, w której dziennikarze i tradycyjne media powoli stają się politykom zbyteczne. 22
  • Franki. Przyzwoitość każe działać 12 kwi 2015, 20:00 Z uproszczonego legalistycznego punktu widzenia osoby zadłużone we frankach powinny spłacić swoje kredyty. Koniec i kropka. Ale kredyt w helweckiej walucie nie był tak naprawdę kredytem, tylko instrumentem finansowym mającym wymiar... 24
  • Koniec z „pomaganiem” Ukrainie 12 kwi 2015, 20:00 Pomagamy… Chyba nie ma już nikogo, kogo by to słowo nie uwierało. Zwolennicy większego zaangażowania Polski w przemiany na Ukrainie mają kaca, bo wiedzą, że słowa o pomaganiu są puste jak cymbały i nie mają już siły... 24
  • Watykan to nie raj 12 kwi 2015, 20:00 Zdziwił się niepomiernie pewien odnoszący w obecnych trudnych czasach sukcesy młody przedsiębiorca, gdy znajomy ksiądz zapytał go, czy to prawda, że unika płacenia w kraju podatków. Rozmowa odbyła się poza konfesjonałem, nie jest... 26
  • Zawrzyjmy pakt dla szkół 12 kwi 2015, 20:00 Nauczyciele chcą podwyżek. Samo dosypanie im pieniędzy byłoby marnotrawstwem. Rząd może jednak wykorzystać tę okazję do zawarcia z nauczycielami „Paktu dla szkół”. Pedagodzy dostają dodatkowe pieniądze, ale w szkole zaczyna rządzić interes ucznia. Znikną... 28
  • Kartę nauczyciela trzeba wyrzucić do kosza 12 kwi 2015, 20:00 System oświatowy się zużył i potrzebny jest nowy. Samo dodanie do niego miliardów niewiele zmieni – mówi Joanna Kluzik-Rostkowska, minister edukacji narodowej. 32
  • Jak uciec ze szkoły 12 kwi 2015, 20:00 Chcecie dowodu na to, że polski system edukacyjny jest niewydolny? Oto on: połowa polskich uczniów dokształca się na korepetycjach. 1200 dzieci uczy się poza systemem oświaty. Coraz więcej wyjeżdża na naukę za granicę. 34
  • FIŃSKI CUD EDUKACYJNY 12 kwi 2015, 20:00 Finowie przygotowują się do wielkiej reformy edukacyjnej. Jeśli im się uda, w ich ślady pójdzie cały świat. 35
  • Liczy się państwo, głupcze! 12 kwi 2015, 20:00 Wbrew narracji o zielonej wyspie i propagandzie sukcesu powinniśmy z uwagą spoglądać na rzeczywistość. Zbierają się nad nami czarne chmury. Po boomie początku okresu transformacji słabe i ułomne państwo staje się hamulcowym... 36
  • Jak zarobić na blogu 12 kwi 2015, 20:00 Internetowe blogi przestają być pamiętnikami, a stają się przedsiębiorstwami. Zarabiają poważne pieniądze na reklamach i współpracy ze znanymi markami. Teraz przed nimi nowe wyzwanie – utrzymać dawną wiarygodność. 38
  • Pomagać nie tylko od święta 12 kwi 2015, 20:00 Polska dobroczynność kuleje. Nasze zaangażowanie jest akcyjne, nieskorzy jesteśmy do regularnego wspierania innych. Sporo w tym winy samych organizacji pozarządowych. 42
  • Sezon na Tulipany 12 kwi 2015, 20:00 W Polsce przybywa oszustów matrymonialnych. Niestety, polskie prawo nie stoi po stronie ofiar: mają nikłe szanse na odzyskanie utraconych pieniędzy, nie mówiąc o stratach moralnych. 44
  • Twarde lądowanie na lotnisku widmie 12 kwi 2015, 20:00 Samorządy płacą teraz za mocarstwowe ambicje. Utopiły setki milionów złotych w lotniska, które świecą pustkami. A nóż w plecy wbija im jeszcze Bruksela. 48
  • Skąd bankowe podwyżki 12 kwi 2015, 20:00 W zeszłym roku banki znów zaliczyły rekordowe zyski. Co zrobią, żeby powtórzyć ten wyczyn? Jeszcze głębiej sięgną do kieszeni Polaków. W tym roku czeka nas cała seria bankowych podwyżek. 52
  • Ambasadorzy – polskie marki 12 kwi 2015, 20:00 Rozpoczynamy nowy cykl tygodnika „Wprost”. W kolejnych odcinkach będziemy przedstawiać historie młodych, przedsiębiorczych Polaków, którzy odnieśli sukces za granicą. 54
  • Władze mają gdzieś prawa podatnika 12 kwi 2015, 20:00 Rząd Ewy Kopacz rękami posłów koalicji rządowej wysłał właśnie, mówiąc językiem moich dzieci, prezydenta Bronisława Komorowskiego na drzewo. 56
  • Syryjskie jądro ciemności 12 kwi 2015, 20:00 W obozie uchodźców Jarmuk pod Damaszkiem, o który toczą się ciężkie walki z islamistami, jak w soczewce skupia się całe okrucieństwo wojny domowej. 58
  • Moskiewski szpagat Zemana 12 kwi 2015, 20:00 Czeski prezydent konsekwentnie sprzyja Rosji, nawet jeśli większości rodaków zaczyna się to nie podobać. 61
  • Ile tolerancji dla nietolerancji 12 kwi 2015, 20:00 Kłopoty z kwestią klauzuli sumienia mamy nie tylko w Polsce. Przez Stany Zjednoczone przetacza się właśnie ostry spór o to, jak dalece można uwzględniać w codziennym życiu i pracy przekonania i religię. 64
  • Bohater mimo woli 12 kwi 2015, 20:00 W panteonie narodowych bohaterów Niemiec zasiądzie teraz stolarz ze Szwabii, który prawie zabił Hitlera. Akurat w tej historii „prawie” robi wielką różnicę. 66
  • Uratowała tysiące chorych na ołowicę dzieci. Polska Ludowa zablokowała jej karierę naukową 12 kwi 2015, 20:00 Czterdzieści lat temu lekarka z Szopienic uratowała przed śmiercią tysiące chorych na ołowicę dzieci. Polska Ludowa ukarała ją za to zablokowaniem kariery naukowej. 70
  • Kres supermarketów 12 kwi 2015, 20:00 Amazon zrobi ci zakupy. Po co wychodzić po chleb i mleko, gdy wszystko załatwia jeden przycisk? 74
  • Napęd do życia 12 kwi 2015, 20:00 Fascynuje mnie droga od „niemożliwe” do „możliwe” – mówi Jan Mela, najmłodszy i pierwszy niepełnosprawny zdobywca obydwu biegunów, który właśnie się przygotowuje do triatlonu Ironman. 77
  • Upragniona apokalipsa 12 kwi 2015, 20:00 Współczesna literatura dla 12-19-latków - „młodych dorosłych” – osiąga milionowe nakłady, projektując coraz to nowe scenariusze zagłady naszego świata. Widać nie tylko dorośli potrzebują gruntownych zmian. 78
  • Kręte drogi legendy 12 kwi 2015, 20:00 We Wrocławiu będzie można oglądać zdjęcia Marilyn Monroe z kolekcji FOZZ. Składają się one na wielowymiarowy portret legendy kina, ale i świadectwo jednej z największych polskich afer. 80
  • KALEJDOSKOP KULTURALNY 12 kwi 2015, 20:00 SZTUKA UWAGA, MĘCZĄCE! Męczący „Męczennicy” Głośny dramat „Męczennicy” Mariusa von Mayenburga był groteskowym, prześmiewczym, ale i dotkliwym oskarżeniem rodzących się fanatyzmów religijnych. Grzegorz Jarzyna,... 82
  • Filmy, koncerty, wystawy 12 kwi 2015, 20:00 Wbrew pozorom festiwale nie są domeną czasu wakacyjnego. Już teraz, na wiosnę, w całej Polsce zaczynają się nie tylko liczne biegi masowe, triatlony i pikniki, ale i imprezy kulturalne. Wybór jest duży: od teatralnych spektakli więźniów przez imprezy filmowe i koncerty... 90
  • Światowa stolica gitary 12 kwi 2015, 20:00 Dwie kultowe imprezy, jedno wyjątkowe miejsce i kilkudziesięciu wybitnych artystów z Polski i z zagranicy – trudno znaleźć na długi majowy weekend atrakcyjniejsze miasto niż Wrocław. 94
  • Smoleńskie rany. Paweł Wypych 12 kwi 2015, 20:00 Trwa zamieszanie wokół prezesa ZUS. Najpierw zrezygnował szef tej instytucji Zbigniew Derdziuk. Później okazało się, że z 14 kandydatów, którzy zgłosili się do konkursu, zaledwie pięciu przygotowało wystarczająco dobre dokumenty, by... 98

ZKDP - Nakład kontrolowany