Chciałbyś jeździć na wodę

Chciałbyś jeździć na wodę

Zapomnij o stacjach benzynowych. Samochody na wodór i prąd to przyszłość motoryzacji. Która technologia wygra ten wyścig?

Benzyna czy diesel? Kupując samochód, stajemy przed takim wyborem. Ale silniki spalinowe mają coraz silniejszą konkurencję – stanowią go jednostki zasilane prądem z domowych gniazdek oraz wodorem uzyskiwanym z kranówki. Potencjalnie to tanie źródła energii, a do tego przyjazne dla środowiska. Uczestniczą dziś w wyścigu, w którym stawką są ogromne pieniądze. – Świat wybierze samochody na prąd – mówi z przekonaniem Elon Musk, szef amerykańskiej firmy produkującej elektryczne auta Tesla. Za niecały rok premiera kolejnego Modelu S skierowanego do masowej produkcji. – Świat postawi raczej na samochody wodorowe – oponują inżynierowie Nissana, Toyoty i Hondy. Te trzy firmy wydały niedawno oświadczenie dotyczące współpracy nad rozwojem technologii ogniw wodorowych oraz infrastruktury do ich obsługi. Toyota Mirai, pierwsza seryjna Toyota na wodór, niedawno weszła do sprzedaży. Kto wygra?

POWRÓT DO PRZYSZŁOŚCI

XIX-wieczny silnik spalinowy zdominował motoryzację na ponad sto lat. Jednak już wtedy istniała alternatywa. Oferował ją np. Thomas Parker, brytyjski wynalazca, który w 1884 r. skonstruował auto elektryczne. Wyglądało jak powóz z kierownicą zamiast zaprzęgu. Jadąc, siedziało się na elektrycznych bateriach, a przestraszeni przechodnie – nie słysząc warkotu – uciekali, bo myśleli, że to karoca-widmo. Dziś pomysł wrócił za sprawą wynalazców, takich jak Elon Musk. – Silnik spalinowy to zbyt duże straty energii – twierdzą inżynierowie Tesli. – Tylko 30 proc. energii z paliwa wykorzystane jest na ruch. Reszta rozprasza się, przede wszystkim jako ciepło. Poza tym taki silnik musi mieć kilka tysięcy obrotów na minutę, by ruszyć auto z miejsca.

W samochodach, którymi jeździ większość czytelników, najprawdopodobniej spoczywa tłokowy silnik spalinowy. Spalanie odbywa się w komorze silnika, dzięki któremu energia uzyskana w wyniku mikroeksplozji paliwa zamienia się w energię mechaniczną. Ale silniki elektryczne nie potrzebują paliwa, lecz prądu, który może pochodzić nawet z domowego gniazdka. Energia magazynowana jest w akumulatorach i przekazywana do jednostki napędowej w wyniku oddziaływania pól magnetycznych. Duże zainteresowanie silnikiem elektrycznym dla samochodów pojawiło się w latach 90. ubiegłego wieku w związku z jego walorami proekologicznymi. To wtedy wielkie koncerny motoryzacyjne – Ford, Toyota czy General Motors – zaczęły sprzedawać samochody na prąd. Ludzie nie chcieli ich jednak kupować, bo paliwo w USA jest bardzo tanie. Poza tym okazało się, że problemem w autach elektrycznych jest zasięg. Standardowo, na jednym ładowaniu, samochód może pokonać odległość ok. 150 km, czyli średnio cztery razy mniej niż na jednym baku. Dodatkowo aby szybko załadować taki pojazd (w pół godziny) potrzebna jest specjalna stacja dokująca, a tych jest niewiele.

Trochę lepiej sprawdził się pomysł samochodów hybrydowych, w których silnik spalinowy podczas jazdy dodatkowo ładuje akumulatory zasilające jednostkę elektryczną. Auta te są wyjątkowo atrakcyjne dla kierowców poruszających się głównie po mieście, ponieważ zużywają znacznie mniej paliwa niż zwykłe samochody spalinowe (gdy poruszamy się z większymi prędkościami ,np. po autostradzie, nie są już tak oszczędne). Najbardziej rozpoznawalnym modelem hybrydowym jest Toyota Prius, która w Europie zadebiutowała w 2000 r., a w Japonii trzy lata wcześniej. Obecnie sama Toyota oferuje 18 modeli hybrydowych, a na całym świecie jeździ ponad 7 mln samochodów z takim napędem tego koncernu.

W 2003 r. pojawiła się kalifornijska firma Tesla Motors, której założyciel Elon Musk jest dziś jednym z najbardziej skutecznych orędowników samochodów elektrycznych. Produkowany tam ekskluzywny model Tesla S przejeżdża na pojedynczym ładowaniu 370-480 km, jego prędkość maksymalna to ok. 200 km/h, a koszt ładowania – ok. 700 dolarów rocznie (za 24 tys. km). Tyle że firma wciąż przynosi straty. Jak na warunki amerykańskie samochody są drogie (od 71 tys. dolarów), a zainteresowanie niewystarczające do zrealizowania planów sprzedażowych – w zeszłym roku sprzedano tylko 31 tys. aut, z czego połowę w USA.

WODÓR, CZYLI AUTO NA POWIETRZE

Czy kiedyś na każdej stacji benzynowej znajdzie się ładowarka do auta? Być może, ale łatwo nie będzie, tym bardziej że elektrycznym autom wyrasta konkurencja – samochody wodorowe. Toyota Mirai (nazwa modelu oznacza przyszłość) właśnie wchodzi do masowej sprzedaży – będzie kosztować niecałe 60 tys. dolarów. W odróżnieniu od aut elektrycznych wykorzystujących ogniwa galwaniczne (czyli akumulatory gromadzące prąd dany z zewnątrz), energia w autach wodorowych powstaje przez wytwarzanie prądu w ogniwie paliwowym dzięki reakcji chemicznej. Prąd wędruje prosto do silnika, a nadmiar wytworzonej energii jest magazynowany w akumulatorze. Paliwem jest woda. Wodorowa Toyota Mirai może osiągać prędkość nawet 180 km/h, do setki przyspiesza w niecałe dziesięć sekund, a z pełnymi butlami przejedzie 480 km. Honda, Nissan czy Ford już zapowiadają prezentację seryjnych aut wodorowych w przyszłym roku.

Jest tylko jeden mały problem: auta wodorowe wymagają osobnej infrastruktury, której obecnie nie ma. W Kalifornii, gdzie auta elektryczne mają sieć stacji dokujących, Toyota będzie dopiero budować swoje stacje wodorowe – do końca roku ma ich powstać ponad dwadzieścia. Firma zakłada jednak, że USA to trudny rynek (planuje sprzedać przez dwa lata tylko 3 tys. samochodów) i koncentruje się na innych rejonach świata. Rząd japoński już dziś obiecuje dofinansowanie na zakup i infrastrukturę aut wodorowych. W Wielkiej Brytanii Honda postawiła niedawno pierwszą stację dokującą pozyskującą wodór z paneli słonecznych.

KAMPANIA Z EKSKREMENTAMI W TLE

– Czas pokaże, że wygrają samochody elektryczne – przekonuje Musk. I wymienia argumenty przeciw konkurencji. Po pierwsze wodór trudno przechowywać jako paliwo, a koszt otwarcia pojedynczej stacji to około milion dolarów. Po drugie choć wodór jest wszechobecny w przyrodzie, trudno go pozyskiwać. Robi się to m.in. poprzez tzw. reforming parowy, który wymaga temperatury rzędu 1000 st. C. – Chociaż paliwo wodorowe nie zatruwa powietrza, jego wytwarzanie jak najbardziej – mówi Musk. I wskazuje, że auta elektryczne są w dalszym ciągu najbardziej ekologiczne. Poza tym, według prezesa Tesli, wydajność energetyczna ogniw paliwowych to tylko połowa wydajności akumulatorów elektrycznych. – W skrócie, samochody wodorowe to g… – powtarza prezes Tesla Motors. Toyota nie pozostaje dłużna i promuje najnowszy samochód hasłem: „Toyota Mirai: auto zasilane gównem”. Filmik promujący auto podkreśla pionierskość technologii wodorowej, przytacza niepochlebne komentarze o niej i pokazuje, że wodór da się pozyskać nawet z krowich ekskrementów. No cóż, fakt, że konkurenci obrzucają się już dziś nawozem, dowodzi, że stawką jest przyszłość motoryzacji. �

©� WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE

Okładka tygodnika WPROST: 21/2015
Więcej możesz przeczytać w 21/2015 wydaniu tygodnika „Wprost”
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 21/2015 (1680)

  • Kiedy niemożliwe jest możliwe, wszystko jest możliwe 17 maj 2015, 20:00 Politycy nie są od rozwiązywania naszych problemów. Ktoś, kto tego nie rozumie, nie zrozumie cyrku politycznego ostatnich dni. Politycy mają tylko dwa problemy: pierwszy to zostać wybranym w najbliższych wyborach. Drugi: zostać wybranym w... 3
  • SKANER 17 maj 2015, 20:00 WYBORY Wirtualne wybory PRZED DRUGĄ TURĄ WYBORÓW PREZYDENCKICH kampania w świecie wirtualnym jest nie mniej zażarta niż w realu. Zwłaszcza kandydat PiS radzi sobie szczególnie dobrze w mediach społecznościowych. W ciągu pięciu dni od... 6
  • Polityczne wrzenie 17 maj 2015, 20:00 To ten tydzień rozstrzygnie, czy w Polsce rozpocznie się polityczna rewolucja. Zmiana lokatora Pałacu Prezydenckiego byłaby początkiem przejmowania władzy przez opozycję. 12
  • Wirtualna chmura 17 maj 2015, 20:00 Kilka dni przed drugą turą wyborów prezydenckich możliwe jest wszystko. O wyniku może przesądzić najmniejszy błąd. 16
  • Platforma w wersji opozycyjnej 17 maj 2015, 20:00 Dzień po wyborczej porażce Komorowskiego w pierwszej turze Ewa Kopacz zmieniła swoją strategię. Wybrała wariant na przetrwanie. 18
  • Kto się boi Macierewicza 17 maj 2015, 20:00 Władza ma swoje koszmary, a prosty lud swoje. W Pałacu Prezydenckim między żyrandolami krąży duch Antoniego Macierewicza. Krąży i straszy. Jak pan Antoni dojdzie do władzy, wsadzi za kratki Donalda Tuska, Ewę Kopacz i samego prezydenta,... 20
  • Armia Kukiza 17 maj 2015, 20:00 Już w czerwcu powoła stowarzyszenie, które ma mu zapewnić sukces w jesiennych wyborach. Wszystko wskazuje na to, że kukizowcy, postrzegani jako formacja prawicowa, wybiorą teraz kurs bliższy politycznemu centrum. 22
  • Paweł Kukiz – ruch rozsądnego elektoratu 17 maj 2015, 20:00 Wynik pierwszej tury wyborów prezydenckich zbulwersował wielu komentatorów i polityków. Skoro kampania Bronisława Komorowskiego przebiegała pod hasłem „racjonalności” i umiarkowania, to – niejako z definicji –... 25
  • Recepta na polityczne trzęsienie ziemi 17 maj 2015, 20:00 Po wprowadzeniu w Polsce jednomandatowych okręgów wyborcy mogliby swobodnie wymieniać skompromitowanych posłów. O zasiadaniu w Sejmie decydowałaby wola obywateli, a nie partyjnych liderów. 26
  • Polski rząd też odpowiada za kłamstwa Putina 17 maj 2015, 20:00 Donald Tusk nie będzie wspominał, jak w latach 2009 i 2010 wchodził Putinowi w tyłek – mówi „Wprost” Jürgen Roth, niemiecki dziennikarz, autor książki „Tajne akta S.” o kulisach katastrofy smoleńskiej. 30
  • Panie Michnik, nie pouczaj młodych 17 maj 2015, 20:00 Wyniki I tury wyborów prezydenckich były szokiem dla większości komentatorów, politologów, być może samych wyborców. Ale przede wszystkim dla polskich elit. Dlatego od poniedziałku ruszyły one do ataku. Ustami prof. Janusza... 32
  • 10 MITÓW O WIEKU EMERYTALNYM 17 maj 2015, 20:00 Motywem przewodnim – tak bieżącej kampanii, jak i potyczki do parlamentu – jest i będzie wiek emerytalny. Narosło wokół niego tyle nieporozumień, graniczących z idiotyzmami, że trzeba je prostować. Mierzymy się z dziesięcioma najczęstszymi mitami na ten temat. 34
  • Pięć przykazań emigranta 17 maj 2015, 20:00 Aż 1,3 mln Polaków deklaruje, że na pewno wyjedzie za granicę. Sugerują się sukcesem tych, którzy już to zrobili. Ale wyjazd nie jest jednoznaczny z podróżą do raju, a na przyszłego emigranta czyha wiele pułapek. Radzimy, jak ich uniknąć. 38
  • Pyli, swędzi, piecze 17 maj 2015, 20:00 Na alergię cierpi co trzeci Polak. A że leczenie jest uciążliwe, to znachorstwo kwitnie jak drzewa na wiosnę. Uczulamy na najbardziej podejrzane metody. 40
  • Gorzka wygrana feministek 17 maj 2015, 20:00 Mężczyźni nie chcą się na randkach całować, dotykać, od razu żądają wyuzdanego seksu – mówi prof. Philip Zimbardo, psycholog, autor książki „Gdzie ci mężczyźni?”. 44
  • Druga młodość LOT-u 17 maj 2015, 20:00 Po zdjęciu kagańca Brukseli LOT zamierza nie tylko gonić uciekających mu konkurentów, lecz także rozpocząć prawdziwą zagraniczną ekspansję. To plany ambitne, by nie rzec ryzykowne. Ale jeśli się powiodą, nasz przewoźnik mocno zyska na wartości. 46
  • Polska na sprzedaż 17 maj 2015, 20:00 Państwo zdążyło sprzedać już obcokrajowcom ziemię o powierzchni Warszawy. To tylko oficjalne statystyki, bo według rolników grunty w niektórych polskich województwach w połowie należą do inwestorów z zagranicy. 50
  • Polska daje radę, państwo nie 17 maj 2015, 20:00 Jeśli ktoś nie jest zaślepiony, musi przyznać – Polska w ostatnim ćwierćwieczu odniosła bezprecedensowy sukces. Nigdy nie żyło nam się lepiej. Radzimy sobie też dobrze na tle innych krajów Europy. Potwierdzają to dane. Ciężko... 53
  • Vox populi, vox Dei 17 maj 2015, 20:00 Jako przykład funkcjonowania ordynacji większościowej i JOW-ów przytacza się Wielką Brytanię. Warto przyjrzeć się funkcjonowaniu najstarszej w Europie demokracji parlamentarnej, która nie boi się referendów. A jej politycy zmuszani są... 53
  • Papierowa energia 17 maj 2015, 20:00 Farmy wiatrowe stają się elementem naszego krajobrazu. Przydomowe elektrownie to nie są już fantazje pism popularnonaukowych. Ale absurdalne przepisy odstraszają nowych inwestorów. 54
  • Bransoletki z charakterem 17 maj 2015, 20:00 Firma Lilou sprzedaje biżuterię, z którą utożsamiają się klienci z całego świata. To oni decydują, z czego zostanie zrobiona i jak będzie wyglądała. 56
  • HOSSA BESSA 17 maj 2015, 20:00 Pyry z Solarisa Na co dzień poważna bizneswoman, a od święta rolniczka. – Mało kto wie, że prowadzę zagrodę szczęśliwych zwierząt. To ekologiczne gospodarstwo rolne pod Poznaniem, gdzie uprawiam warzywa – chwali się Solange... 58
  • Kolejny szczyt rozczarowania 17 maj 2015, 20:00 Ukraina, Gruzja i Mołdawia nie usłyszą podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego w Rydze nic nowego. UE wciąż żąda głębszych reform, niewiele dając w zamian. Jeśli nie powstanie ekstra pakiet dla tych państw z pieniędzmi i pomocą przy wprowadzeniu reform - wówczas rozczarowane... 60
  • Bałkańska choroba Skopje 17 maj 2015, 20:00 Oskarżany o autorytaryzm i korupcję premier Macedonii Nikoła Grujewski straszy albańskim nacjonalizmem. Ale na jego rodaków to już nie działa. 64
  • Nowe mity greckie 17 maj 2015, 20:00 Europa musi przygotować się na wyjście Grecji ze strefy euro. Ani Grecja nie chce zaciskać pasa, ani jej wierzyciele nie chcą brać odpowiedzialności za beztroskie wpychanie Atenom miliardowych kredytów. 66
  • Okna FPP-V preSelect: przestrzeń bez ograniczeń 17 maj 2015, 20:00 Poddasze to wyjątkowe miejsce w domu. Zwykle to strefa, w której rodzina relaksuje się po ciężkim dniu. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego okna dachowego. Stosując nowatorskie uchylno-obrotowe okna dachowe preSelect firmy FAKRO, można zwiększyć funkcjonalność poddasza.... 71
  • Remont bez wpadek 17 maj 2015, 20:00 Każdy, kto choć raz robił remont domu, wie, jakie to wyzwanie. Koszty, nerwy, a efekt nie zawsze jest taki, jak oczekiwaliśmy. Co zrobić, by uniknąć błędów? 72
  • Gwiazdy bez poprawek 17 maj 2015, 20:00 W Europie Catherine Deneuve, Claudia Cardinale, Helen Mirren. W Ameryce: Meryl Streep, Frances McDormand. Współczesne kino odmładza się dzięki dojrzałym aktorkom, które nie korzystają z usług chirurgów. 76
  • Ofiary mody 17 maj 2015, 20:00 Jak stracić klienta? Obniżyć ceny, otworzyć dużo sklepów i zdobyć popularność. 80
  • Chciałbyś jeździć na wodę 17 maj 2015, 20:00 Zapomnij o stacjach benzynowych. Samochody na wodór i prąd to przyszłość motoryzacji. Która technologia wygra ten wyścig? 82
  • Mata Hari Stalina 17 maj 2015, 20:00 Owijała sobie wokół palca agentów i artystów. Była zamieszana w zamach na Lenina. W jej domu spotykali się najważniejsi sowieccy szpiedzy w Wielkiej Brytanii. Moura Budberg zasłużyła na miano następczyni Maty Hari. 84
  • Grammy Ameryce po polsku 17 maj 2015, 20:00 Polska kultura, literatura czy muzyka są dla mnie najistotniejszymi źródłami inspiracji. Z czegoś się czerpie te soki. A kwestią talentu jest, jak się to zamienia w dzieło – mówi Włodek Pawlik, pianista i kompozytor. 88
  • Mr Ukrywany 17 maj 2015, 20:00 W czasach kultury masowej artyści, którzy nie udzielają wywiadów i nie uczestniczą w sesjach, to rzadkość. Jeszcze większą są tacy jak Thomas Pynchon, Banksy czy Daft Punk, którzy właśnie na ukrywaniu się przed mediami zbudowali swój image. 90
  • KALEJDOSKOP KULTURALNY 17 maj 2015, 20:00 KSIĄŻKI Mariusz Cieślik Chirurgiczna precyzja Krajewski to w świecie polskiego kryminału mocna marka. Specjalista od mrocznych opowieści, dziejących się w scenerii miast, dzięki książkom z serii o Eberhardzie Mocku i Edwardzie... 92
  • Po ile grochówka i budyń, czyli absurdy ciszy wyborczej 17 maj 2015, 20:00 W tym tygodniu czeka nas dalsza część cyrku zwanego ciszą wyborczą. Znów na portalach społecznościowych królować będą budyń, grochówka czy flinta. Po co konserwować ten absurd? Czy nie czas, zwłaszcza w kontekście... 98

ZKDP - Nakład kontrolowany