System poboru opłat dla lobbystów

System poboru opłat dla lobbystów

Urzędnicy blokują rozwój nowoczesnego systemu pobierania opłat za korzystanie z autostrad. Zamiast rozładować korki na zawsze, rząd płaci dziesiątki milionów złotych za czasowe podniesienie szlabanów.

Czar nowych polskich autostrad pryska latem, gdy Polacy ruszają na wakacje. W ekspresowym tempie drogi blokują się na anachronicznych, ręcznych punktach poboru opłat. Kierowca musi się zatrzymać co kilkadziesiąt kilometrów, by zapłacić, poczekać na resztę i odebrać paragon. Dopiero wtedy szlaban pójdzie w górę. Gdy nad morze czy w góry ruszają miliony Polaków, korki są pewniejsze niż słoneczna pogoda. Wyjściem byłoby wprowadzenie elektronicznego systemu płacenia za autostrady. Polscy urzędnicy nie są jednak takim rozwiązaniem zainteresowani i blokują je skutecznie. Nie zamierzają też ujednolicić systemu płatności, w którym trudno się dziś połapać.

Wjeżdżając na przykład do Polski w Zgorzelcu, na A4 nie musimy płacić. Na bramki natkniemy się dopiero we Wrocławiu. Stąd do Gliwic autostrada jest płatna. Odcinkiem o długości 160 km zarządza państwowa Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jadąc dalej, znowu nie płacimy aż do Katowic. Tam znowu stoją bramki i trzeba sięgnąć po portfel – 60-kilometrowym odcinkiem zwanym autostradą małopolską zarządza Stalexport. Za Krakowem bramek już nie spotkamy. Jeszcze większe zamieszanie jest na autostradzie A2. Tam bramki ustawia dwóch koncesjonariuszy. Podróżowanie A1 jest przyjemne do Torunia. Od tego momentu aż do Gdańska trzeba płacić właścicielowi drogi, firmie GTC.

WAKACYJNA TRADYCJA NA DROGACH

Spektakularnym przykładem, jak tradycyjny sposób płacenia paraliżuje ruch na autostradach, jest właśnie Toruń. Rok temu w wakacyjne weekendy przed bramkami na A1 ustawiały się sznury samochodów pełne wściekłych pasażerów jadących nad morze. Żeby rozładować napięcie, rząd kazał otworzyć szlabany i zapłacił firmie zarządzającej autostradą za zwolnienie kierowców z opłat. Za trzy weekendy rachunek wyniósł około 16 mln zł. Sytuacja miała się nie powtórzyć. Ale w zeszłym tygodniu premier Ewa Kopacz znowu zrobiła prezent zmotoryzowanym wczasowiczom z publicznych pieniędzy. W weekendy do końca sierpnia 152 km tej autostrady będą bezpłatne. Nie tylko dla aut osobowych, ale także dla ciężarówek.

Kosztować to będzie budżet państwa około 50 mln zł. Ale dlaczego tylko tam? Podobna sytuacja jest przecież na płatnym państwowym odcinku A4. 30 kwietnia padł tu rekord, w ciągu doby przejechało 95 tys. samochodów. W planach 80 tys. aut miało jeździć tą drogą dopiero w 2020 r. Na tym odcinku nie dochodzi do spektakularnego paraliżu tylko dlatego, że obok ręcznego pobierania opłat działają też bramki elektroniczne.

SYSTEM JEST. DLACZEGO NIE WSZĘDZIE?

Przez rok nie zrobiono nic, żeby zapobiec wakacyjnemu paraliżowi. Rząd spokojnie czekał, GDDKiA, która zarządza drogami, spała. To zadziwiające, bo system jest od dawna gotowy. Wystarczy uruchomić elektroniczny system poboru opłat. To niezwykle proste bezgotówkowe rozwiązanie, które pozwala płynnie przejechać przez bramkę bez potrzeby zatrzymywania się. System nazywa się viaToll. Jest sprawdzony i bardzo dobrze znany dyrekcji dróg krajowych. Sama go przecież zamówiła w 2011 r. ViaToll muszą mieć obowiązkowo wszystkie samochody ciężarowe na drogach zarządzanych przez państwo. Gdyby został zainstalowany w miejscach, w których opłaty od aut pobierane są ręcznie, problem korków rozwiązałby się sam. Rząd nie musiałby nikomu dopłacać. Poza wspomnianym odcinkiem A4 między Katowicami i Gliwicami ViaToll z powodzeniem działa też na A2, na odcinku Łódź–Konin.

Żeby korzystać z systemu viaToll, trzeba spełnić proste formalności, podobne jak przy zawieraniu umowy na telefon komórkowy. Następnie doładować swoje konto (minimum 50 zł) i kupić małe urządzenie, które przykleja się na przedniej szybie auta. Od tego momentu, oczywiście tam, gdzie jest to możliwe technicznie, przejeżdżamy przez punkty poboru opłat bez szukania pieniędzy po kieszeniach. Szlaban sam się otworzy. Cała operacja odbywa się drogą radiową. Urządzenie na szybie zwane viaAUTO skontaktuje się z odbiornikiem zamontowanym na bramce, otworzy szlaban, naliczy opłatę i pomniejszy stan naszego konta. Kierowca musi tylko zwolnić. Z praktyki już wiadomo, że system ten pięciokrotnie zwiększa przepustowość w miejscach poboru opłat.

DYREKCJA DRÓG MYŚLI INACZEJ

Zarządcy publicznych dróg nie są jednak zainteresowani rozwojem viaTolla. GDDKiA uważa, że jest to ślepa uliczka, w którą nie warto inwestować. Przygotowuje przetarg na nowy krajowy system zarządzania ruchem. Ma zostać wdrożony w 2018 r., gdy wygaśnie umowa na viaToll. Ale to jeszcze trzy lata. Kierując się logiką urzędników, w tym czasie co roku trzeba będzie płacić za podnoszenie szlabanów i tłumaczyć się z korków. Poza tym GDDKiA mówi o przetargu od dawna, ale nadal nic nie wiadomo o jego szczegółach. W dalekosiężnych planach dyrekcji system elektronicznego poboru opłat byłby tylko jednym z elementów zarządzania drogami. Według urzędników obecny viaToll nie będzie z nowym systemem kompatybilny.

– W 2011 r. to było bardzo nowoczesne rozwiązanie, ale technologia i systemy zarządzania ruchem mocno idą do przodu – argumentuje rzecznik GDDKiA Jan Krynicki. Z taką tezą radykalnie nie zgadza się Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch Telematic Services, która wprowadziła i obsługuje system viaToll. – Nasza technologia radiowa (DSRC) jest stosowana w większości krajów świata. Wykorzystuje się ją do budowania najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa, powiadamiania i ostrzegania kierowców. Jest jedną z dwóch technologii zaakceptowanych przez Komisję Europejską. Mówienie o systemie, że jest anachroniczny, to skrajna ignorancja. System przeszedł testy i jest pierwszym w Europie, który posiada certyfikat kompatybilności z innymi systemami – mówi Gorzkowski.

Jego zdaniem viaToll powinien być podstawą dla nowego systemu zarządzania drogami, żeby nie wydawać pieniędzy bez sensu. GDDKiA widzi to inaczej. – Wprowadzając system firmy Kapsch, uzależnilibyśmy się od jednego dostawcy sprzętu i operatora. Jedna firma dostarczałaby sprzęt, cały serwis IT, oprogramowanie i pobierała opłaty. Chcemy się uniezależnić się od aktualnej technologii. Żeby można było implementować do systemu nowe usługi – mówi Krynicki. Gorzkowski odpowiada: – Rząd w wyniku przetargu i przygotowanej umowy udzielił nam monopolu na jedno. Na efektywny pobór opłat na rzecz Skarbu Państwa. Jeśli GDDKiA planuje rozbić monopol na pobór opłat, to znaczy, że chce zrezygnować z części przychodów. Jak to wygląda w liczbach? Według danych GDDKiA do tej pory wprowadzenie systemu viaToll kosztowało prawie 1,5 mld zł. Koszty eksploatacyjne to 1 mld zł. W tej kwocie znajduje się między innymi wynagrodzenie dla kancelarii prawnych pracujących na rzecz GDDKiA przy elektronicznym systemie poboru opłat, to także koszty dystrybucji urządzeń radiowych, a nawet samochodów dla Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego.

Po stronie przychodów to trochę powyżej 4 mld zł z opłat pobieranych przez viaToll i ponad 600 mln zł opłat pobieranych ręcznie. W sumie ponad 4,6 mld zł. Ale trzeba pamiętać, że z każdym kolejnym rokiem koszty poczynionych już inwestycji nie będą rosły, w przeciwieństwie do przychodów. Według firmy analitycznej Audytel w Austrii koszt inwestycji i utrzymania podobnego systemu wyniósł jedynie 9 proc. wygenerowanego zysku. Problem płatności na autostradach wymaga tylko jednego – dobrej woli ze strony GDDiKA. W listopadzie zeszłego roku u minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak doszło do spotkania, w którym wzięli udział wszyscy zarządzający autostradami w Polsce. Była pełna zgoda – potrzebny jest jeden spójny system poboru opłat, a bramki powinny się otwierać automatycznie w systemie viaToll. Od tego czasu nic się nie wydarzyło. Dlaczego? Tu opinia wielu naszych rozmówców jest podobna. Bo w tej sprawie rządzi nie ministerstwo, tylko GDDKiA. A wokół poboru opłat za przejazdy autostradami toczy się twarda gra lobbingowa. �

©� WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE

POLSKIE AUTOSTRADY W LICZBACH

4,6 mld zł

przychodów co roku uzyskuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z tytułu opłat na autostradach

9,6 mln euro

(około 40 mln zł) kosztowało wybudowanie 1 km autostrady w Polsce. Dla porównania w Czechach 8,8 mln euro, w Niemczech 8,2 mln euro, w Danii 5,9 mln euro

1484 km

długości liczą obecnie polskie autostrady. Dodatkowo kierowcy mają do dyspozycji 1262 km dróg ekspresowych. Według rządowych planów za sześć lat mamy mieć 1541 km autostrad i 2459 km ekspresówek

50 mln zł

będzie musiał zapłacić budżet państwa za otwarcie bramek na autostradzie A1 dla podróżujących nad morze

Okładka tygodnika WPROST: 27/2015
Więcej możesz przeczytać w 27/2015 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 27/2015 (1686)

  • Hucpa zamienia się w troskę 28 cze 2015, 20:00 Nie wiem, co się dziś szybciej zmienia – wizerunek partii czy znaczenie słów w tej kampanii. W ciągu kilku miesięcy partia umiaru przeistoczyła się w partię biesiad i rozpasania, a teraz z partii odpowiedzialności budżetowej PO... 3
  • Skaner 28 cze 2015, 20:00 ZAMACHY TERRORYSTYCZNE Wiadomość od dżihadystów To nie mógł być przypadek. Zamachy, które w piątek dzieliły setki kilometrów, ale tylko kilka minut, wskazują na przemyślaną strategię. Można je odczytać jako posłanie od... 6
  • Nagroda Kisiela 28 cze 2015, 20:00 Ryszard Florek w kategorii „Przedsiębiorca” i Paweł Lisicki w kategorii „Publicysta” zostali laureatami XXII edycji Nagród Kisiela tygodnika „Wprost” 8
  • Dwie drużyny 28 cze 2015, 20:00 Platforma Obywatelska oraz Prawo i Sprawiedliwość przed wyborami parlamentarnymi szykują gabinetowe zaplecza. Obie partie powołały zespoły programowe. PO ogłosiła swój tydzień temu, PiS oficjalnie przedstawi swoją „drużynę ekspertów” na konwencji w Katowicach 3... 10
  • Wysokość zarobków to problem numer jeden 28 cze 2015, 20:00 Powinniśmy przyjrzeć się rozwiązaniom z Węgier, gdzie niektóre zawody są subsydiowane przez rząd – mówi Beata Szydło, kandydatka PiS na premiera. 14
  • Znikające partie 28 cze 2015, 20:00 SLD i PSL, partie, których korzenie sięgają jeszcze czasów PRL, szorują brzuchem po politycznym dnie. Wykańcza je bezideowość i niechęć do zmian. 18
  • Brednie biegłej 28 cze 2015, 20:00 Biegła olsztyńskiego sądu przez lata pisała opinie, za które strony płaciły. Na ich podstawie kłócący się podczas rozwodu małżonkowie byli oskarżani o molestowanie seksualne dzieci czy przemoc w rodzinie. 20
  • Cyrk Zalewski prezentuje 28 cze 2015, 20:00 Bardzo gorący mamy okres. Politycznie. Komorowski przegrał wybory, których nie miał prawa przegrać. Czy PiS z Kukizem będą mieli większość konstytucyjną po październiku? Czy SLD wejdzie do Sejmu? Czy Radek dostanie jedynkę w... 22
  • Cenzura w imię równości 28 cze 2015, 20:00 Jak w całej Europie, gender wygrywa w Polsce wojnę ze słownikiem i zdrowym rozsądkiem. Wciąż jeszcze nas śmieszy, gdy na przykład ma postać oskarżeń o brak ciemnoskórych postaci w komputerowej grze o dawnych Słowianach. Ale na swoją obronę ma już ustawy i walka z nim może... 24
  • Zakaz sikania na stojąco 28 cze 2015, 20:00 Gejowskie światła uliczne, koedukacyjne toalety, Bóg z biustem. Inwencja entuzjastów poprawności politycznej wydaje się bezgraniczna. 27
  • Pułapka grzecznego języka 28 cze 2015, 20:00 Poprawność polityczna dotknęła tak wielu dziedzin życia, że naprawdę zaczęła zagrażać zasadzie wolności słowa – mówi prof. Dorothy Bucton James, politolog na College of Connecticut. 29
  • System poboru opłat dla lobbystów 28 cze 2015, 20:00 Urzędnicy blokują rozwój nowoczesnego systemu pobierania opłat za korzystanie z autostrad. Zamiast rozładować korki na zawsze, rząd płaci dziesiątki milionów złotych za czasowe podniesienie szlabanów. 30
  • Chowamy lepiej niż na Zachodzie 28 cze 2015, 20:00 Spocząć też można modnie. Branża pogrzebowa odświeża trendy w dziedzinie swoich usług i produktów. Ostatnim must have jest karawan na podwoziu jaguara, rolls-royce’a albo maserati. 34
  • Wirtualny bunt młodych 28 cze 2015, 20:00 Ostatnio w wielu audycjach i na konferencjach dyskutowano o buncie młodych. Czy mamy z nim do czynienia? Jaki jest jego charakter? Jakie będą jego skutki? Sam miałem okazję w kilku takich spotkaniach uczestniczyć i nie ukrywam, że... 36
  • Do bólu ekonomicznie o rodzinach 28 cze 2015, 20:00 Przechodzień idący ulicami Łowicza w jeden z czerwcowych weekendów musiał być zdumiony, mijając rodziny z trojgiem, sześciorgiem czy nawet ośmiorgiem dzieci. Rodziny szczęśliwe i dumne, choć walczące z trudnościami związanymi z... 36
  • Kto nie płaci podatków 28 cze 2015, 20:00 To nie oszustwa na VAT są największym problemem polskiego fiskusa, lecz masowo unikające płacenia CIT międzynarodowe korporacje. Straty z tego tytułu sięgają już 45 mld zł, czyli o połowę więcej, niż wynoszą przychody z tego podatku. Ministerstwo Finansów jest bezradne. 38
  • Równe szanse 28 cze 2015, 20:00 Międzynarodowe firmy nie dość, że unikają płacenia podatków, to otrzymują np. zwolnienia podatkowe w specjalnych strefach ekonomicznych czy dostają dotacje do miejsc pracy. A ja przecież nie zamknę fabryki i nie przeniosę jej do strefy – mówi Ryszard Florek, właściciel i... 41
  • www.pożyczalscy 28 cze 2015, 20:00 Kiedyś wypożyczało się tylko książki, dziś można wynająć ogródek, biurko, obiad, miejsce w bagażniku. Gospodarka współdzielenia z ekonomicznej ciekawostki stała się wyzwaniem dla tradycyjnego biznesu. 42
  • Loża pretendentów 28 cze 2015, 20:00 Piekarz, handlarz długami i producent uszczelek. Tydzień temu ogłosiliśmy Listę 100 najbogatszych Polaków. Teraz o tych, którzy w przyszłym roku mogą na nią trafić. 44
  • HOSSA BESSA 28 cze 2015, 20:00 Na podbój Arktyki PGNiG przejął od duńskiej firmy Dong jej biuro w norweskim Tromso i szykuje się na podbój Arktyki. – Jesteśmy już na Morzu Północnym i Norweskim. Teraz czas na Morze Barentsa – komentuje Sławomir Hinc z... 47
  • Wiatr od Wschodu 28 cze 2015, 20:00 Rosjanie już zrozumieli, że prowadzenie krwawej wojny się nie opłaca i nawet nie jest potrzebne. To samo można przecież osiągnąć, siejąc u sąsiadów zamęt. 48
  • Jatka w polityce zagranicznej 28 cze 2015, 20:00 Za każdym razem, gdy polskie spory polityczne wchodzą na pole spraw zagranicznych, wynikają z tego szkody. Dlatego trzeba za wszelką cenę uniknąć przekształcenia obecnej kampanii wyborczej w kolejną polityczną jatkę, tym razem na polu... 51
  • Jukos kontratakuje 28 cze 2015, 20:00 Przegrana Moskwy z akcjonariuszami rozgrabionego koncernu to dopiero początek. Nie można wykluczyć, że Rosja będzie musiała zapłacić za zestrzelonego nad Ukrainą boeinga, za okupację Krymu i za wojnę w Donbasie. 52
  • Sprzątanie Rumunii 28 cze 2015, 20:00 Prokuratorzy DNA stali się pupilami UE walczącej z korupcją w Europie Środkowej. Oskarżają nawet premiera Victora Pontę. Bezkompromisowość urzędu antykorupcyjnego sprawia, że zaczyna brakować kandydatów do samorządów. 54
  • Sztandar wyprowadzić 28 cze 2015, 20:00 Strach przed bojkotem konsumenckim powoduje, że popularna na południu USA flaga konfederacka może stać się niepoprawnym politycznie symbolem rasizmu. 55
  • Dlaczego Grecja nie zaszkodzi euro 28 cze 2015, 20:00 Jeżeli Grecja faktycznie ciągnie Europę na dno, to dlaczego euro nie tonie z nią? Z każdym zakrętem w negocjacjach z Atenami słyszymy, jak blisko jesteśmy od krawędzi, za którą jest tylko przepaść, ale euro – symbol tego projektu – trzyma się w przewidywalnych ramach. 56
  • Terminator: zmartwychwstanie Arnolda 28 cze 2015, 20:00 Przed laty powiedział „I’ll be back”. I wrócił. W piątej odsłonie tej opowieści znowu zagrał Arnold Schwarzenegger, który swoją wielką karierę w show-biznesie i polityce zaczął w pierwszej części. A to oznacza murowany sukces. 58
  • Grupa trzymająca skecze 28 cze 2015, 20:00 Dla tabloidu czy Pudelka to, że Andrzej Chyra sika pod krzakiem, to jest news. A jak kabareciarz by się wysikał, to by była albo prowokacja, albo żart – mówią Marcin i Michał Wójcikowie oraz Waldemar Wilkołek z kabaretu Ani Mru Mru. 61
  • Rap symfoniczny 28 cze 2015, 20:00 Dzięki płycie nagranej z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia polscy hip-hopowcy podbijają świat. Chwalą ich gwiazdy światowego rapu, a nawet aktor Ashton Kutcher. 64
  • Dzień bobry państwu 28 cze 2015, 20:00 Już w najbliższy weekend w Biebrzańskim Parku Narodowym najbardziej spektakularny festiwal rockowy w Polsce. To niejedyna niespodzianka, jaką kryją w sobie największe bagna Europy. 66
  • Z wizytą u sułtana 28 cze 2015, 20:00 Turcja to jeden z najbardziej popularnych wśród turystów krajów świata. Aby znaleźć jej egzotyczne oblicze, trzeba zejść z głównych szlaków. 72
  • U nas jest bezpiecznie 28 cze 2015, 20:00 Jesteśmy zdecydowanie najbezpieczniejszym krajem regionu – mówi Abdullah Kasım Sonkaya, attaché ds. kultury i informacji Ambasady Turcji w Warszawie. 74
  • Pekin z dala od turystów 28 cze 2015, 20:00 W stolicy Chin działa muzeum dla wiernych wyborców PO i restauracja z potrawami, które jadł tylko towarzysz Mao. Oto miejsca, o których nie piszą w przewodnikach. 76
  • Niebezpieczne znamię 28 cze 2015, 20:00 Czerniak, złośliwy nowotwór skóry, jest całkowicie wyleczalny, o ile wykryje się go wcześnie. 80
  • Święty czy zbrodniarz wojenny? 28 cze 2015, 20:00 Papież Franciszek wstrzymał kanonizację arcybiskupa Zagrzebia, opierając się na zarzutach, sfabrykowanych po drugiej wojnie światowej przez jugosłowiańską bezpiekę. 82
  • Kalejdoskop kulturalny 28 cze 2015, 20:00 KSIĄŻKI Mariusz Cieślik Śmierć i dziewczyna Clara Sanchez to dziś autentyczna gwiazda literatury hiszpańskiej, a „Widok z nieba” to jej największy sukces. Powieść nagrodzono najważniejszym wyróżnieniem w dziedzinie... 86
  • Młodzi nie rozumieją pokolenia styropianu 28 cze 2015, 20:00 Amsterdam. W drodze na wakacje czekam na tamtejszym lotnisku na samolot. Trzyletni synek marudzi, idziemy zatem do sklepu. Maluch, oczywiście, na nasze nieszczęście, zażyczył sobie klocków Lego. No trudno. Tym razem było jednak warto, mam... 92
  • Poznański Kongres Energi@21 inspiruje świat energetyki 28 cze 2015, 20:00 Firma energetyczna będzie platformą handlu różnymi usługami - zarządzaniem, optymalizacją i kontrolą zużycia energii, regulacją popytu, ładowaniem elektrycznych samochodów. Takie wizje roztaczali uczestnicy kongresu Energi@21, który odbył się w Poznaniu podczas majowych... 94
  • Terminal LNG: rewolucja na rynku gazu 28 cze 2015, 20:00 Każdy szczegół na budowie terminalu LNG jest dokładnie sprawdzany. Nad każdym etapem inwestycji – od innowacyjnej technologii po prace budowlane – czuwa kilkudziesięciu inspektorów. Precyzyjnie kontrolowane są wszystkie elementy terminalu, niezależnie od tego, czy... 95
  • Innowacje pod napięciem 28 cze 2015, 20:00 Światowa konsumpcja energii w ciągu 15 lat wzrośnie aż o 44 proc. Nic dziwnego, że zarówno polscy, jak i zagraniczni operatorzy energetyczni prześcigają się w pomysłach, jak najskuteczniej zaspokoić ten energetyczny głód. 96
  • Prawo do obrony – mydlenie oczu podejrzanym 28 cze 2015, 20:00 MEC. ROBERT NOGACKI – jeden z najlepszych ekspertów w zakresie bezprawia urzędniczego – ocenia wydarzenia przez pryzmat interesów klientów swojej kancelarii. 99
  • Notariusze chcą zmian 28 cze 2015, 20:00 O nowych propozycjach dotyczących rejestracji spółek mówi Robert Giler, członek zarządu Fundacji na rzecz Bezpiecznego Obrotu Prawnego. 100
  • Upadłość i restrukturyzacja jako szansa inwestycyjna 28 cze 2015, 20:00 Uwagi praktyczne do nowego prawa restrukturyzacyjnego radcy prawnego Mateusza Medyńskiego, wspólnika w Kancelarii Zimmerman i Wspólnicy sp. k., specjalisty od prawa upadłościowego i naprawczego. 101
  • Chcemy kształcić elitarnie 28 cze 2015, 20:00 Na Uczelni Łazarskiego chcemy, aby nie było tak, że każdy może przyjść i uzyskać dyplom. Staramy się o pewną elitarność – mówi Jerzy Stępień, prorektor Uczelni Łazarskiego i były prezes Trybunału Konstytucyjnego. 102
  • Wodociągi – technologia w harmonii z naturą 28 cze 2015, 20:00 Czy istnieje dobry sposób na to, by mieć w kranie krystalicznie czystą wodę i nie martwić się o to, że odprowadzane ścieki niszczą środowisko naturalne? Tak! Wodociągi wrocławskie przekonują, że to jest możliwe. 106
  • Wrocław umiędzynarodowiony 28 cze 2015, 20:00 Stolica Dolnego Śląska to miasto znane nie tylko ze wspaniałej starówki, kompleksu Hali Stulecia czy prawie 200 mostów. Wrocław stał się dojrzałym centrum nowoczesnego biznesu, innowacji oraz prac badawczo-rozwojowych. 108
  • Żyj kolorowo 28 cze 2015, 20:00 Wyraziste pomarańcze, które ożywią wnętrze, a może neutralne, stonowane kolory ziemi lub spokojna szarość? W sklepie z farbami stajemy bezradni wobec konieczności wyboru właściwego koloru, odcienia czy rodzaju farby. Jak z bogatej oferty wybrać tę właściwą farbę, która sprawi,... 110
  • Noc z Tre Mare 28 cze 2015, 20:00 Ruszyła budowa apartamentowca Tre Mare w Gdańsku-Jelitkowie. 24 czerwca wmurowano kamień węgielny pod inwestycję. Uroczystość miała wyjątkową oprawę, bo sama inwestycja też jest wyjątkowa. 115
  • Królewski dystans 28 cze 2015, 20:00 Wisienką na torcie kariery biegacza amatora jest start w maratonie, czyli biegu na 42,195 km. Setki biegaczy amatorów zaczynają przygotowania do jesiennych startów. 118
  • Nocne bieganie we Wrocławiu 28 cze 2015, 20:00 Powiało wielkim biegowym światem. Na starcie 3. PKO Nocnego Wrocław Półmaratonu stanęło 7,5 tys. biegaczy. 118
  • Czas na zmianę 28 cze 2015, 20:00 Lato można spędzić na wiele sposobów: w mieście, w leśnej głuszy lub na zatłoczonej plaży. Niezależnie od upodobań i możliwości to dobry czas, żeby wreszcie zrobić coś dla własnego zdrowia, wyglądu i samopoczucia. Na początek - trzy kroki do zmiany. 120
  • Powiedz komuś! 28 cze 2015, 20:00 Schorzenia pęcherza są często traktowane jako wstydliwa, ale błaha dolegliwość. Tymczasem to poważne choroby, które pogarszają jakość życia pacjentów, prowadzą do izolacji, a nawet depresji i prób samobójczych. Nietrzymanie moczu to problem 10-15 proc. Polaków. 122

ZKDP - Nakład kontrolowany