Punkty za pochodzenie

Punkty za pochodzenie

Polacy coraz chętniej kupują polskie produkty. Z badań socjologicznych, do których dotarł „Wprost”, wynika, że w ostatnich latach nad Wisłą kwitnie patriotyzm konsumencki.

My, Polacy, tak mamy. Doceniamy polskie produkty” – brzmi jedno z haseł reklamowych popularnej sieci sklepów „Biedronka”. Od prawie roku firma prowadzi też akcję #jedzcopolskie. Na specjalnej stronie internetowej można znaleźć informacje na temat wybranych polskich produktów, a także przepisy z ich wykorzystaniem. I nie ma większego znaczenia, że Biedronka to sieć sklepów należąca do Portugalczyków. Z kolei browar Tyskie prowadzi kampanię reklamową pod hasłem: „Polski chmiel, polska dusza”. A przecież jeszcze niedawno nawet polscy producenci, tacy jak Gino Rossi, Reserved czy Cropp Town, woleli się ukrywać pod obco brzmiącą nazwą. – To znak czasów. Bo Polacy w coraz większym stopniu preferują polskie produkty – mówi dr Tomasz Baran, psycholog. Jego zdaniem to element szerszego zjawiska, jakim jest ogólny wzrost poziomu identyfikacji z własną grupą narodowościową, i nasilenia postaw patriotycznych w społeczeństwie. – Specjaliści od marketingu politycznego szybciej się w tym zorientowali niż specjaliści od nauk społecznych – dodaje. Doktor Baran w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego „Ariadna” wraz z prof. Dominiką Maison przeprowadzili badania etnocentryzmu konsumenckiego. Chodziło o sprawdzenie, czy Polacy preferują rodzime produkty i czy ma to związek z ich poglądami ideowymi. Co się okazało?

Aż 86 proc. badanych mniej lub bardziej stanowczo chce wspierać polskie firmy przez kupowanie polskich produktów. Prawie tyle samo osób (84 proc.) stwierdziło, że często kupuje polskie produkty. Okazało się, że skłonność do popierania rodzimych produktów praktycznie nie ma związku z płcią, miejscem zamieszkania czy wykształceniem. Ma też stosunkowo mały związek z wiekiem. – Dotychczas panowało przekonanie, że preferowanie rodzimych produktów wiąże się ze skrajnie prawicowymi, wręcz nacjonalistycznymi poglądami. Okazało się, że tak nie jest. Etnocentryzm konsumencki nie musi wypływać ze skrajnie prawicowej orientacji, lecz jest zjawiskiem znacznie szerszym, występującym u większości Polaków – tłumaczy dr Baran.

EFEKT PEWEXU

Nie zawsze tak było. – Przez lata nasze produkty miały obciążenie peerelowskie. Można by to nazwać „efektem Pewexu”, czyli automatycznym przypisywaniem wysokiej jakości towarom z Zachodu – zauważa dr Tomasz Baran. Było to uzasadnione doświadczeniem z produktami socjalistycznej gospodarki, kiedy na rynku dominowały produkty niskiej jakości. Krzysztof Przybył, prezes Fundacji „Teraz Polska”, opowiada, że gdy w 1992 r. tworzono to najbardziej dziś znane polskie godło promocyjne, idea walki o odrodzenie prestiżu rodzimej marki wydawała się dla wielu „mission impossible”. – Nasze towary były gorzej opakowane i, co tu dużo mówić, zwykle gorsze niż zagraniczne – przyznaje. – Na tamtym etapie chodziło nam głównie o to, by w natłoku zachodnich towarów polski konsument mógł zidentyfikować te nieliczne polskie, które mogły z nimi rywalizować – opowiada. Rozpisano konkurs na hasło promocyjne, który wygrał znany aktor Wiktor Zborowski. Jego pierwotna propozycja brzmiała: „Polska teraz”, ale ostatecznie ją zmodyfikowano. – Dziś godło „Teraz Polska” każdy zna, ma ono 70-procentową rozpoznawalność. I jest silnym znakiem jakości – mówi Krzysztof Przybył.

Przez lata transformacji polska gospodarka się zmieniła. Produkujemy towary, które z powodzeniem podbijają rynki zagraniczne (piszemy o tym w kolejnych numerach „Wprost” w ramach cyklu „Ambasadorzy. Polska marka”). Do tego dochodzi moda na to, co lokalne, swojskie, a przez to niestandardowe. Do dużych miast przyszła moda na targi śniadaniowe, gdzie sprzedawane są produkty ekologiczne, w znacznej mierze pochodzące od polskich rolników. Podobny trend dotarł też do sklepów sieciowych. Jak informuje biuro prasowe Jerónimo Martins, przedsiębiorstwa będącego właścicielem Biedronki, obecnie w ich sklepach dziewięć na dziesięć produktów spożywczych pochodzi z Polski. W przypadku wędlin, mięsa czy nabiału odsetek ten sięga niemal 100 proc. Wspólnie z dostawcami dąży do odbudowy niektórych upraw, na przykład polskiego czosnku czy tradycyjnych odmian jabłek.

Renesans przeżywa też polski design. Wioletta Połeć i Marcin Jurczuk pięć lat prowadzili butik, w którym sprzedawali kolekcje zagranicznych projektantów. W pewnym momencie pomyśleli, że warto zwrócić uwagę na polskich twórców mody. Ich internetowy sklep PolscyProjektanci. com jest pierwszą w Polsce platformą internetową, która sprzedaje na dużą skalę końcówki kolekcji polskich projektantów, promując przy okazji także ich nowe kolekcje. – Klienci są coraz bardziej świadomi, że polska moda wcale nie musi być nudna, szara i nijaka – mówi Jurczuk.

SZWEDZKIE JABŁKA

Zjawisko, które u nas zaczyna być dopiero dostrzegane, na świecie jest znane od lat. Etnocentryzm konsumencki jeszcze w ubiegłym stuleciu zaczęli badać Amerykanie, Terence A. Shimp i Subhash Sharma z Uniwersytetu Karoliny Południowej. Stwierdzili, że większość Amerykanów nie chce kupować produktów zagranicznych. Wychodzą z założenia, że kupowanie obcych produktów osłabia miejscową gospodarkę. Według Przybyła wzorem są tu Szwedzi i ich zamiłowanie do rodzimych jabłek. Nikt na świecie nie kojarzy, że szwedzkie jabłka są szczególnie dobre, ale Szwedzi są przekonani, że tak właśnie jest. W tamtejszych sklepach dość mizerne krajowe owoce leżą obok dorodnych i bardziej soczystych jabłek z eksportu, m.in. z Polski. – Ale większość i tak kupuje szwedzkie, w dodatku płaci za nie drożej – opowiada Przybył. Statystycznie preferowanie własnych produktów rzadziej występuje w krajach słabiej rozwiniętych. Ale i od tego są wyjątki, związane z kwestiami kulturowymi. Okazało się na przykład, że do rodzimych marek bardzo silnie przywiązani są Turcy. Ale już z kolei Czesi kompletnie nie zwracają uwagi na to, skąd pochodzi dany produkt. Wypromowanie hasła „Dobre, bo czeskie” u naszych południowych sąsiadów kompletnie by się więc nie powiodło. A Polacy? Stoją gdzieś pośrodku. Z jednej strony lubią swojskie produkty, ale z drugiej – do swoich wyborów podchodzą racjonalnie. Lubią to, co polskie, ale niczego nie kupują w ciemno. Gdy w 2000 r. po raz pierwszy przeprowadzono pogłębione badania na ten temat, okazało się, że zdecydowanie preferujemy rodzime produkty spożywcze, takie jak soki (79 proc.) czy piwo (54 proc.). Ale już mniej chętnie kupujemy wyprodukowane na miejscu produkty trwałego użytku – takie jak samochody czy dżinsy. To zrozumiałe – ponieważ ciągle nie jesteśmy krajem tak zaawansowanym technologicznie jak państwa zachodnie.

– Dlatego branże, w których mieliśmy zapóźnienia, na przykład elektroniczna, ciągle nie eksponują informacji „Made in Poland” – zauważa Maciej Siejewicz z instytutu badawczego GfK Polonia, który przygotował raport „Czy pochodzenie marek ma wpływ na postrzeganie ich jakości?”. – Nie zmienia to faktu, że patriotyczny trend w marketingu jest coraz bardziej widoczny. Co ważne, w tego typu działaniach zawsze występuje jednak odwołanie się do wysokiej jakości produktu. Z naszych badań wynika bowiem, że Polak nie kupi produktu tylko dlatego, że został on wyprodukowany w kraju. Jeśli będzie on droższy i gorszy niż zagraniczny, na pewno nie zostanie wybrany – mówi Siejewicz.

RACJONALNY PATRIOTYZM

Nic dziwnego, że w kształtowaniu postaw patriotyzmu konsumenckiego coraz większą rolę odgrywa argumentacja racjonalna. Prowadzona przez Stowarzyszenie PEMI kampania społeczna „590 powodów” ma przekonać Polaków, że kupowanie swojego po prostu się opłaca. Twórcy projektu przekonują, że jeśli dziś kupujemy produkty wytworzone w Polsce, w przyszłości nasza pensja będzie wyższa, zmniejszy się bezrobocie, polepszy się też jakość szkolnictwa, służby zdrowia i bezpieczeństwa. – Nazwa kampanii nawiązuje do liczby 590, od której rozpoczyna się kod kreskowy produktów produkowanych w Polsce lub przynajmniej dystrybuowanych przez polską firmę. Dla konsumenta 590 to znak, że firma, którą wspieramy, płaci podatki w Polsce i wzmacnia naszą gospodarkę – opowiada Małgorzata Mianowicz, koordynatorka projektu „590 powodów”.

W POSZUKIWANIU POLSKIEJ NOKII

Oczywiście, patriotyzm gospodarczy musi mieć swoje granice. – Nie może się przekształcić w nacjonalizm, bo byłoby to nieracjonalne z punktu widzenia ekonomicznego. Przecież żaden kraj nie jest samowystarczalny, każdy musi sprowadzać swoje produkty z innych krajów, a PKB w znacznej mierze napędzany jest przez eksport. Dlatego tak ważne jest odwoływanie się nie tylko do patriotyzmu, ale i jakości. – Trzeba przekonywać, że jeśli coś ma napis „Made in Poland”, to może być naprawdę dobre. I choć Polska nie ma jeszcze swojej symbolicznej Nokii, już dziś mamy produkty, z których jesteśmy znani na świecie. – Między innymi gry komputerowe, jachty, biżuterię, zwłaszcza bursztynową, stolarkę okienną – wymienia Krzysztof Przybył. Najmocniejszą międzynarodową pozycję od lat ma zdecydowanie nasza żywność. Ale prawdziwym fenomenem staje się też branża kosmetyczna, w której – dzięki takim firmom jak Irena Eris czy Inglot – stajemy się globalną potęgą. O ile jeszcze kilka lat temu nasi producenci kosmetyków pisali na opakowaniach „Made in UE”, dziś z dumą podają, że towar wyprodukowano w Polsce.

W kolejce do wypromowania na arenie międzynarodowej stoi polska branża budowlana. Małgorzata Mianowicz, koordynatorka projektu „590 powodów”, zapowiada, że jesienią ruszy duża akcja promująca polskie produkty z tej dziedziny. – Od lat skutecznie konkurujemy na tym polu z zagranicą, zarówno ceną, jak i jakością. Teraz trzeba się z tym silniej przebić do świadomości konsumentów – dodaje Mianowicz. Doktor Tomasz Baran przekonuje, że preferowanie rodzimych produktów to rzecz naturalna. – I ta normalność wreszcie dotarła do naszego kraju – podsumowuje. Dodaje, że przez lata propaganda komunistyczna zacierała w nas poczucie patriotyzmu i dumy narodowej, ale powoli te wartości odzyskujemy. – Nie dajmy sobie wmówić, że ma to związek z jakimś niezdrowym nacjonalizmem. Jeśli ktoś ma wątpliwości, czy etnocentryzm konsumencki jest przeżytkiem, niech pojedzie do Francji i spróbuje się tam napić wina innego niż francuskie. Jestem pewien, że nad Sekwaną błyskawicznie wybiją mu to z głowy. ■

©� WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE

KTY

POLSKA CZY ZAGRANICZNA? CZYLI KONSUMENCKIE POMYŁKI POLAKÓW

Wielu Polaków przypisuje kryterium „polskości” poszczególnym markom dość arbitralnie. Instytut GfK Polonia na zlecenie organizacji Superbrands przeprowadził badania konsumenckie, z których wynika, że często mylimy się w ocenie kraju pochodzenia nawet najbardziej popularnych produktów. Do kogo naprawdę należą marki?

WEDEL Japonia/Korea Południowa

Zaledwie 13,6 proc. Polaków wie, że już od 23 lat marka Wedel nie należy do Polaków. Najpierw zarządzała nią PepsiCo, obecnie azjatycka grupa Lotte.

FIAT Włochy

Aż 43 proc. Polaków uważa, że Fiat został stworzony nad Wisłą. Najwyraźniej submarka Polski Fiat mocno nam się wbiła w pamięć. Fiat jest rdzennie włoski, a nasz kraj łączy z nim jedynie to, że tu otworzył pierwszą fabrykę poza granicami Italii.

WINIARY Szwajcaria

Aż 91,5 proc. Polaków uważa, że Winiary to polska marka. Tymczasem firmę założyli Niemcy, po wojnie przejął ją polski Skarb Państwa, zaś od 1994 r. właścicielem jest szwajcarski koncern Nestlé.

ZELMER Polska

Obco brzmiąca nazwa marki jest dla wielu Polaków myląca – aż 40 proc. z nas uważa ją za zagraniczną. Tymczasem w historii tej produkującej sprzęt AGD firmy nigdy nie pojawił się żaden obcy kapitał.

BIEDRONKA Portugalia

Popularna sieć sklepów, której produkty chwali nawet premier Ewa Kopacz, jest w rękach portugalskiego konsorcjum Jerónimo Martins. Mimo to za polską markę uznaje ją aż 49,5 proc. respondentów.

RESERVED Polska

Za marką odzieżową Reserved stoi w całości kapitał polskiej firmy LPP. Obco brzmiąca nazwa sprawiła jednak, że aż dla 89,2 proc. Polaków jest to brand zagraniczny.

WÓDKA WYBOROWA Francja

Jej produkcja rozpoczęła się w latach 20. Za komuny stała się ikoną polskiego eksportu. Od lat 90. należy do francuskiego koncernu Pernod Ricard. Nowy właściciel nie zmienił procedur produkcyjnych ani nie przeniósł fabryk do innego kraju.

Okładka tygodnika WPROST: 31/2015
Więcej możesz przeczytać w 31/2015 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 1
  • Janek   IP
    Fajnie:-). Właśnie o czymś takim myślałem pisząc wpis "Dlaczego akurat jabłka" rok temu na blogu www.operator-paramedyk.pl . I, jak widać, jednak jest to możliwe.

    Spis treści tygodnika Wprost nr 31/2015 (1690)

    • Wyczynowy socjalizm 26 lip 2015, 20:00 Krytyka kapitalizmu ma swoją intrygującą dynamikę. Im więcej interwencjonizmu państwa i zawłaszczania naszej wolności, tym więcej głosów, że kapitalizm nie działa. Prezes NBP Marek Belka od niedawna lansowany na gwiazdę lewicowej... 3
    • Skaner 26 lip 2015, 20:00 GOSPODARKA Miedź topi KGHM Czarna seria KGHM trwa i trwać będzie niezależnie od tego, jak bardzo premier Kopacz pochyli się nad jej losem. Spekulacje co do czasowego zawieszenia podatku od kopalin na chwilę poprawiły notowania lubińskiej... 5
    • Zdarzyło się jutro 26 lip 2015, 20:00 Sikorski w Sulejówku i ostatni żywy szogun, czyli nasze niezwykle (mało) prawdopodobne prognozy na przyszłość. 8
    • Kopacz na krawędzi 26 lip 2015, 20:00 W PO toczy się wojna o przywództwo w partii. Bronią są taśmy z afery podsłuchowej. To niejedyny kłopot Ewy Kopacz. Im bliżej wyborów, tym bardziej iskrzy między PO a PSL. Ludowcy nie kryją, że spór z Platformą ma im pomóc. 12
    • Pycha gubi PO 26 lip 2015, 20:00 Byliśmy z siebie zbyt zadowoleni. Nie było u nas widać autentycznej chęci wygrania wyborów prezydenckich. Donald Tusk słusznie ostrzegał nas, że sami stanowimy dla siebie zagrożenie – część wiarygodności straciliśmy na własne życzenie – przyznaje Rafał Trzaskowski,... 14
    • Wszyscy piszemy program PO 26 lip 2015, 20:00 Platforma ratuje się przed wizerunkiem partii oderwanej od spraw Polaków. Wysyła Ewę Kopacz w teren, a internautów zaprasza do pisania programu. Wynik? Pomysły tak egzotyczne, że posłowie złapali się za głowę. 17
    • Krwawica polityków 26 lip 2015, 20:00 W reszcie wakacje z dreszczykiem. Zwykle w lipcu strasznie się nudzę. Na szczęście w tym roku na nudę narzekać nie można za sprawą naszych polityków. Pani premier podróżuje koleją, a za nią samolotami, limuzynami i łodziami... 19
    • Obiecać nie grzech? 26 lip 2015, 20:00 Prawie 20 lat temu, w roku 1996, polski Sąd Najwyższy wydał precedensowe orzeczenie dotyczące obietnic wyborczych. Chodziło o pozew mieszkańca Kęt przeciwko byłemu prezydentowi Lechowi Wałęsie. W kampanii wyborczej w 1990 r. obiecał on... 19
    • Tajemnica zawodowa na podsłuchu 26 lip 2015, 20:00 Senat chce, by służby specjalne mogły podsłuchiwać objęte tajemnicą zawodową rozmowy dziennikarzy, adwokatów, radców prawnych, notariuszy czy lekarzy. – Mieli naprawić prawo, a stworzyli ustawę niezgodną z konstytucją – alarmują prawnicy. 20
    • Niepokojąca inwigilacja 26 lip 2015, 20:00 Według wielu niezależnych badań mamy opinię państwa, w którym służby specjalne w nadzwyczaj swobodny sposób korzystają z możliwości stosowania środków operacyjnych, w tym podsłuchów wobec obywateli. Według danych UKE tylko w 2014... 21
    • Oni tworzą Beatę Szydło 26 lip 2015, 20:00 Dla swojego sztabu jest w stanie nawet oddać krew. Kandydatka PiS na premiera bez wahania zgadza się na niemal wszystkie propozycje bliskich współpracowników. Ale myli się ten, kto myśli, że równie uważnie słucha wszystkich, którzy jej doradzają. 22
    • Laissez-faire! 26 lip 2015, 20:00 Jesteśmy roszczeniowi, nie doceniamy tego, że żyjemy na zielonej wyspie, którą z takim trudem od 25 lat budują nam politycy z pokolenia naszych rodziców. Jesteśmy gówniarzami, którym tak się już w głowach przewraca od dobrobytu, że z... 24
    • NIK pisze na Berdyczów 26 lip 2015, 20:00 Jest w Polsce instytucja, która wie wcześniej i zazwyczaj się nie myli. Sygnalizuje wątki, które stają się aferami, a jeśli nie, to na pewno wskazuje na niedomagania i ryzyka funkcjonowania państwa. Jej kompetencje profetyczne... 24
    • Zabiegana piastunka 26 lip 2015, 20:00 Rozpoczynamy cykl artykułów o zdrowiu Polaków, podstawowym kryterium szczęśliwego i pełnego życia. Na początek o kondycji Polek. Płeć piękna, coraz bardziej zadbana, wypielęgnowana, ale też zabiegana, zestresowana, zatroskana o wszystkich wokół i zapominająca o najważniejszych... 25
    • Choroby, o których musi wiedzieć każda kobieta i jej mężczyzna 26 lip 2015, 20:00 Polki są coraz aktywniejsze i coraz bardziej złożone są ich problemy zdrowotne. Tak jak skomplikowane staje się życie kobiet, tak też skomplikowana jest nauka o ich ciele i zdrowiu. 27
    • Choroby, o których musi wiedzieć każda kobieta i jej mężczyzna 26 lip 2015, 20:00 Polki są coraz aktywniejsze i coraz bardziej złożone są ich problemy zdrowotne. Tak jak skomplikowane staje się życie kobiet, tak też skomplikowana jest nauka o ich ciele i zdrowiu. 27
    • POPRAW SAMOPOCZUCIE I ODZYSKAJ KOBIECĄ MOC 26 lip 2015, 20:00 Radzi Agnieszka Przybysz, ekspert relacji, autorka książek oraz programu coachingowego dla kobiet „Kobieca moc”: 32
    • Jaki jest twój styl zdrowia 26 lip 2015, 20:00 Każda ma własny styl – bycia, ubierania się. Także w podejściu do zdrowia cechują nas zachowania, które składają się na nasz styl. Dieta, aktywność fizyczna, relacje z bliskimi – wszystko to wpływa na nasz organizm i nasze samopoczucie. 34
    • Punkty za pochodzenie 26 lip 2015, 20:00 Polacy coraz chętniej kupują polskie produkty. Z badań socjologicznych, do których dotarł „Wprost”, wynika, że w ostatnich latach nad Wisłą kwitnie patriotyzm konsumencki. 36
    • Kołtun to europejska norma 26 lip 2015, 20:00 Islamofobia, homofobia, ksenofobia. Choć Polska nie jest ideałem tolerancji, w innych krajach Europy nie jest wcale lepiej. Obok polskich zaściankowców mieszkają holenderscy rasiści, francuskie homofoby i niemieccy mordercy muzułmanów. 39
    • Rolnicy jednak bez PIT 26 lip 2015, 20:00 W obecnej kampanii wyborczej nie słychać nawoływań do wprowadzenia podatku dochodowego i składek ZUS na wsi. Jakimś cudem nikt teraz nie chce, żeby „rolnicy poczuli się jak obywatele”, a w ostateczności, by „odebrać im... 41
    • Kapitalizm amatorski, a nie wyczynowy 26 lip 2015, 20:00 Prezes NBP Marek Belka wygłosił ostatnio kilka tez na temat gospodarki światowej, greckiej i polskiej, które z radością podchwycili lewicowi publicyści wciąż mający nadzieję na przejęcie rządu dusz „wkurzonych” wyborców.... 41
    • Powrót do prawdziwego dzieciństwa 26 lip 2015, 20:00 Jeszcze niedawno rodzice wybierali kolonie głównie pod kątem doskonalenia umiejętności dziecka. Teraz wygrywają oferty stawiające na wypoczynek, przygodę i niecodzienne atrakcje. Często bez smartfonów i tabletów. 42
    • Polski cud stoczniowy 26 lip 2015, 20:00 Trawestując Marka Twaina – informacje o śmierci polskich stoczni okazały się mocno przesadzone. Branża jest w natarciu, zatrudnia już ponad 30 tys. osób. 44
    • Legislacyjny obłęd rządu 26 lip 2015, 20:00 Posłowie wpadli w przedwyborczą gorączkę. Rząd nagle chce pomagać wszystkim: frankowiczom, podatnikom, młodym, starym. Problem w tym, że ta pomoc nie ma ekonomicznego sensu. 47
    • Konserwatywny Inglot 26 lip 2015, 20:00 Przemyski potentat kosmetyczny nie zwalnia tempa rozwoju mimo śmierci założyciela firmy Wojciecha Inglota przed dwoma laty. Za pięć lat chce być największą polską marką globalną w segmencie konsumenckim. 49
    • Najszybciej rosnące gminy 26 lip 2015, 20:00 Polskie gminy coraz lepiej gospodarują majątkiem. Rosną ich dochody własne, sprawniej wykorzystują pieniądze z UE, mniej się zadłużają. Takie wyniki przynosi ranking najbardziej efektywnie zarządzanych gmin przygotowany przez „Wprost”. 50
    • HOSSA BESSA 26 lip 2015, 20:00 Japoński wstyd Honoru powinni się od niego uczyć niektórzy prezesi naszych państwowych spółek. 64-letni prezes Toshiby Hisao Tanaka zrezygnował ze swojej funkcji, po tym jak wyszło na jaw, że firma pod jego kierownictwem zawyżała swoje... 55
    • Kto się boi Czwartej Rzeszy 26 lip 2015, 20:00 Krytycy Angeli Merkel twierdzą, że Żelazna Kanclerz robi dziś z Europą to, co Wehrmacht 70 lat temu. Czy faktycznie mamy się bać niemieckiej dominacji w Europie? 56
    • Pax Merkel 26 lip 2015, 20:00 Co wspólnego może mieć ze sobą fiasko wprowadzenia drachmy w Grecji z sytuacją na Ukrainie. 58
    • Trzy razy „da” 26 lip 2015, 20:00 Rosyjska opozycja ma realne szanse na zdobycie od 10 do 15 proc. głosów w jesiennych wyborach samorządowych. Pytanie, czy Kreml na to pozwoli? 59
    • Nie oddamy Putinowi wyborów 26 lip 2015, 20:00 Zanim wyprowadzimy ludzi na ulice, musimy wypróbować wszystkie dostępne środki pokojowe – mówi Michaił Kasjanow, lider partii Parnas. 60
    • Perski pogromca islamistów 26 lip 2015, 20:00 W wojnie z Państwem Islamskim najbardziej wpływowym człowiekiem okazuje się irański generał o życiorysie nadającym się wprost na film sensacyjny. 62
    • Bezwstydne Hollywood 26 lip 2015, 20:00 Przed laty gwiazdy kina wydawały wielkie pieniądze, by ich rozmaite grzeszki z początków kariery nie ujrzały światła dziennego. Dziś już nie muszą. Dziś zarabiają na nich miliony. 64
    • Wstyd Windsorów 26 lip 2015, 20:00 W senny lipcowy ranek z szafy Windsorów wypadł trup i wylądował z hukiem na pierwszych stronach gazet. Brytyjczycy ujrzeli skrawek pilnie strzeżonych tajemnic swojej dynastii. 67
    • Silne chińskie kobiety 26 lip 2015, 20:00 Nowoczesnych Chin nie byłoby bez reform zapoczątkowanych przez cesarzową Cixi. Chinki wywarły także decydujący wpływ na XX-wieczną historię kraju, który dziś rządzony jest przez konserwatywnych mężczyzn – mówi Jung Chang, autorka słynnych „Dzikich łabędzi” i... 70
    • Starzy amanci nadal w akcji 26 lip 2015, 20:00 Kiedyś kochały się w nich kobiety na całym świecie. Dziś częściej słyszą: „Był pan idolem mojej babci”. Ale ciągle grają. Robert Redford, Richard Gere, Al Pacino wracają. 72
    • A na wydmach cisza 26 lip 2015, 20:00 Na polskim wybrzeżu wciąż jeszcze można znaleźć niemal dzikie plaże, a nieco dalej od morza czekają pełne uroku miejscowości kryjące prawdziwe skarby. 74
    • Morze, nasze morze 26 lip 2015, 20:00 Polskie wybrzeże, oprócz Kaszub i Trójmiasta, leży niemal w całości na „ziemiach wyzyskanych”, jak wdzięcznie określał je bohater filmu „Sami swoi”. Nie jest tu łatwo o solidne kulinarne tradycje, a odtworzenie... 78
    • Praga wcale nie złota 26 lip 2015, 20:00 Piwo jest tu tańsze niż woda, a turystów niemal nigdy nie ubywa. I choć Praga żyje rytmem wielkiego skansenu, wcale nie musi być tą znaną wszystkim z pocztówek Złotą Pragą. Tym razem zamiast Hradczan, kwieciście barokowych kościołów i secesyjnych kamienic zobaczymy śrubokręt,... 80
    • Z plastikiem na wakacje 26 lip 2015, 20:00 Wyjeżdżając na wakacje w kraju lub za granicę, zawsze warto wziąć ze sobą karty płatnicze. Aby jednak uniknąć przykrych niespodzianek lub zbędnych kosztów, należy przestrzegać kilku zasad. 83
    • Książki na lato 26 lip 2015, 20:00 Jak przechytrzyć konkurencję, być wizjonerem, który dokona rewolty i osiągnie sukces wbrew oczekiwaniom. Polecamy biznesowe książki na wakacje. 84
    • Kalejdoskop kulturalny 26 lip 2015, 20:00 MUZYKA Piotr Metz Zespół lata Przyznawana na początku roku nagroda BBC dla najlepiej zapowiadającego się nowego artysty to świetna trampolina do natychmiastowej sławy. Nie inaczej było z najgorętszym zespołem 2015 – Years &... 86
    • Imigranci – trzeba przyjmować „swoich” i specjalistów 26 lip 2015, 20:00 Polska ma przyjąć 2 tys. uchodźców z Afryki i Azji. Taką decyzję podjął nasz rząd. To doskonała okazja, by wreszcie poważnie pochylić się nad naszą polityką imigracyjną. A właściwie nad jej brakiem. Mądre narody biją się o... 90
    • Markizy do okien pionowych 26 lip 2015, 20:00 Wszyscy kochamy lato i upał – ale najbardziej wtedy, gdy jesteśmy nad morzem, jeziorem czy w lesie. We własnym mieszkaniu chcemy przebywać w optymalnej temperaturze, takiej, która zapewni nam komfort pracy i wypoczynku. Jak więc... 92
    • Prywatne apartamenty kreują nowe kurorty 26 lip 2015, 20:00 Wielu Polakom morze kojarzy się z Trójmiastem i Jastarnią, czasem z Międzyzdrojami czy Kołobrzegiem. To tam pojawiły się pierwsze inwestycje apartamentowe nad Bałtykiem. Od paru lat inwestorzy doceniają również środkowe Wybrzeże. 94
    • W poszukiwaniu luksusu 26 lip 2015, 20:00 Nieustannie powiększa się w Polsce grupa osób majętnych, dla których osiągnięcie wysokiego statusu społecznego wiąże się z potrzebą zmiany dotychczasowego stylu życia. Jednym z najważniejszych elementów takiej zmiany jest wybór odpowiedniego mieszkania – zapewniającego... 96
    • Krytycznym okiem Kancelarii Prawnej Skarbiec 26 lip 2015, 20:00 MEC. ROBERT NOGACKI – jeden z najlepszych ekspertów w zakresie bezprawia urzędniczego – ocenia wydarzenia przez pryzmat interesów klientów swojej kancelarii. 99
    • Okna na świat 26 lip 2015, 20:00 Na poddaszu odpowiedni dobór okien ma wielkie znaczenie. Warto wybrać okna wysokiej klasy, energooszczędne, a także przemyśleć miejsce i sposób montażu. 100
    • Ludzie wartością firmy 26 lip 2015, 20:00 To właśnie ludzie, ich potencjał i pomysły umacniają naszą organizację i krok po kroku budują przewagę rynkową Grupy Adamed – mówi Tomasz Krzak, dyrektor ds. zasobów ludzkich Grupy Adamed. 104
    • Czas HR 26 lip 2015, 20:00 Menedżerowie personalni stają się strategicznymi partnerami dla zarządów największych firm. 105
    • Zdrowie pełną parą 26 lip 2015, 20:00 Jeśli nie wiesz, od czego zacząć zmianę nawyków żywieniowych, gotowanie na parze będzie ku temu przyjemnym pierwszym krokiem. 106

    ZKDP - Nakład kontrolowany