W sieci mody

W sieci mody

Skanery tęczówek, wirtualne przymierzalnie, okulary do teleportacji – witamy w sklepach odzieżowych XXI w.

Moda nie zawsze idzie w parze z logiką. Pal sześć kreacje tak odrealnione, że trudno wyobrazić sobie, by ktoś mógłby je założyć. Ale podobnie jest z całym systemem tygodni mody, organizowanych z półrocznym wyprzedzeniem. Właśnie dobiega końca ostatni z czterech najważniejszych fashion weeków – paryski, gdzie prezentowane są kolekcje na przyszłą jesień i zimę. Jaki jest więc sens w urządzaniu kosztem milionów euro pokazu, skoro przez kolejnych kilka miesięcy i tak sprzedaje się poprzednią kolekcję? – Cała para idzie wtedy w gwizdek – przyznał ostatnio Christopher Bailey, szef marki Burberry. I zdecydował, że od przyszłego sezonu brytyjski dom mody, słynący z charakterystycznej kratki, zacznie sprzedawać kolekcję już z chwilą zakończenia pokazu.

Z monitora do szafy


Na ten sam krok zdecydowało się kilku innych projektantów, w tym Tom Ford oraz Tommy Hilfiger. W tym ostatnim przypadku będzie to ogromne wyzwanie logistyczne, bo firma chce zacząć sprzedaż jednocześnie w 20 tys. sklepów w 115 krajach, również w Polsce. Do demolki tygodni mody nie doszłoby jednak, gdyby nie internet. To on dziś najbardziej nakręca sprzedaż. Pokazy online śledzone są przez miliony ludzi na całym świecie – redaktorów czy blogerów, kreujących w sieci nieprawdopodobny szum. Firmy słusznie uznały, że trzeba to dyskontować. Zwłaszcza że sama tylko Gigi Hadid, jedna z najbardziej wziętych dziś modelek, ma ponad 13 mln obserwujących ją fanów na Instagramie. Dlatego wybrano ją do prezentowania w sieci zapowiadanej na przyszły rok kolekcji Hilfigera, którą zresztą współtworzyła. Odzieżowy gigant liczy, że po pokazie internauci przypuszczą szturm na sklepy, także te internetowe. Do tej pory klienci, którym spodobało się konkretne ubranie, nie mogąc go kupić od razu, szukali czegoś podobnego u konkurencji albo kupowali w Zarze i innych sieciówkach słynących z błyskawicznego kopiowania pomysłów kreatorów mody.

A jeszcze całkiem niedawno wydawało się, że internet nie wpłynie na rynek mody. W branży uważano, że ubrania nadal będzie kupowało się w tradycyjnych sklepach. Trzeba je przymierzyć, dotknąć materiału, dopasować do reszty garderoby. Na fiasko mariażu mody z e-handlem wskazywały zresztą doświadczenia tych, którzy pierwsi w ten biznes weszli. Wpadki zaliczyli najwięksi gracze, choćby skupiający luksusowe marki (m.in. Louisa Vuittona, Fendi i Donnę Karan) koncern LVMH, który utopił ponad 150 mln dolarów w sklepie Eluxury.com. Nic dziwnego, że ci mniej znani nie mogli przebić się ze swoimi pomysłami u menedżerów marek, które chcieli sprzedawać. Założycielka bardzo popularnego dziś Net-a-Porter Natalie Massenet wspominała w jednym z wywiadów, że czasem, po kilku godzinach spotkania, przedstawiciele domów mody mówili: „Dobrze, wchodzimy w ten biznes, tylko powiedz, gdzie się mieści ten twój sklep”. Interes ruszył dopiero, gdy sprzedaż akcesoriów w jej sklepie zaryzykował dom mody Chloé. Massenet kupiła wówczas od niego 50 bransoletek w astronomicznej – wydawałoby się – cenie tysiąca dolarów za sztukę. Gdy ustawiła się po nie wirtualna kolejka 2 tys. klientów, za Chloé poszły kolejne marki. Dziś, po połączeniu z platformą Yoox.com, Net-a-Porter notuje sprzedaż rzędu 1,3 mld euro rocznie. Nic dziwnego, że od początku XXI w. powstały tysiące internetowych sklepów z ubraniami. Niektóre, jak na przykład Asos czy Zalando – od podstaw. Inne – jako wirtualne wersje tradycyjnych salonów. Tak było, na przykład, z Luisa Via Roma, niewielkim butikiem we Florencji sprzedającym modę dla wymagających i zamożnych. Dziś, po 15 latach działalności, jego internetową wersję odwiedzają 4 mln klientów w miesiącu, zostawiając rocznie 90 mln euro. Działają platformy ­e-commerce, skupiające tylko pod jednym szyldem wielu dostawców, a także e-sklepy w rodzaju Farfetch, który współpracuje z najlepszymi domami towarowymi świata (w tym z warszawskim Vitkacem) i to jego oddziały ulokowane w każdej z tych placówek wysyłają zakupy do klienta.

1,7 mln kurierów

W 2012 r. Polacy wydali w internecie ponad 23 mld zł, w ubieg­łym roku – już ponad 30 mld więcej. I to właśnie ubrania są najchętniej kupowanymi przez Polaków produktami. Jak wynika z badań agencji Gemius, kupuje je w sieci 73 proc. wszystkich klientów e-handlu, którzy wydają na nie 75 zł miesięcznie. Na dalszych miejscach są sprzęt RTV i AGD, książki, płyty i… obuwie. Najczęstszym miejscem zakupu ubrań w sieci jest Allegro.pl. Kupujemy także w e-sklepach Vistuli, Wólczanki i innych polskich marek, bo każda sprzedaje dziś w sieci. Działa też Domodi.pl, platforma odsyłająca do konkretnych e-sklepów, czy należące do firmy CCC obuwie.pl.

Sieć stała się także szansą na zaistnienie dla młodych projektantów, których nie stać na włas­ne salony. Ich ubrania można kupić w takich sklepach jak Mostrami.pl (sprzedaż ok. 10 mln zł rocznie) i Showroom. pl, mający w ofercie 700 marek. W ubiegłym roku utworzył on nawet swoją niemiecką wersję i przeprowadził kampanię reklamową w tamtejszych mediach. W Polsce wszedł do segmentu premium, sprzedając droższe ubrania rozpoznawalnych projektantów, choćby Ani Kuczyńskiej czy MMC. – Polacy przestali już bać się kupowania w sieci ubrań kosztownych i bardziej wyrafinowanych niż T-shirt. Dziś sprzedajmy sukienki, bluzy czy płaszcze – wylicza Ewa Kosz z Showroom. pl. W efekcie platforma notuje wzrost rzędu kilkudziesięciu procent w skali roku.

Ale na tle tego, jak rynek internetowej mody rozwija się na świecie, wypadamy wciąż blado. W Europie w 2015 r. sprzedaż online sięgnęła 423,8 mld euro. W samej tylko Wielkiej Brytanii podczas Black Friday i Cyber Monday, czyli dwóch dni wielkich wyprzedaży, klienci zostawiają w e-sklepach ponad 2 mld funtów. To jednak nadal niewiele, jeśli porównać z Chinami. Podczas ubiegłorocznego Singles Day, czyli dnia, w którym single tradycyjnie sami kupują sobie prezenty, tylko platforma zakupowa Alibaba.com osiągnęła sprzedaż rzędu 14 mld dolarów. Do rozwiezienia 760 mln przesyłek tego dnia zatrudniono… 1,7 mln kurierów i 400 tys. pojazdów dostawczych.

E-UFORIA

Po latach e-uforii w sklepach internetowych zaczęła jednak obowiązywać ta sama zasada co w całym biznesie: wyróżnij się lub zgiń. Stąd, na przykład w USA, sukcesy odnosi Rent The Runway, który… wypożycza ubrania i dodatki na cztery lub osiem dni. Koszt, wydawałoby się, wysoki, bo za wypożyczenie sukienki od Óscara de la Renty trzeba zapłacić nawet 80 dolarów (w cenę wliczona jest także dostawa, ubezpieczenie przed zniszczeniem czy kradzieżą oraz pralnia chemiczna). Jednak od założenia w 2009 r. sklep znalazł już pięć milionów klientek. W Ameryce można także kupować poprzez portale społecznościowe w rodzaju Pinterest – wystarczy kliknąć na bluzkę, która się spodoba, by od razu znaleźć się w e-sklepie i ją kupić. Równie modną aplikacją jest „łowca stylu”, Snap Fashion. Jak to działa? Podoba nam się czyjś płaszcz, więc robimy mu zdjęcie i wrzucamy do aplikacji, która sama wyszuka nam dziesiątki podobnych modeli w tym samym kolorze i fasonie, w interesującym nas przedziale cenowym.

Pojawiły się także pierwsze wirtualne przymierzalnie. Testuje je właśnie firma Intel. Jak to działa? Prosimy drugą osobę o zrobienie telefonem zdjęć naszej sylwetki z czterech stron, a specjalna aplikacja łączy nas ze sklepem online oraz pokazuje, jak będziemy wyglądać w konkretnych modelach dżinsów czy płaszczy, i podpowiada stylizacje. Sklepy z ubraniami – również polski Showroom.pl – oferują też kontakt z doradcą, podpowiadają gotowe stylizacje, publikują artykuły o trendach czy stylach, współpracują z kolorową prasą, która rekomenduje konkretne ubrania na ich stronie, a nawet wydają już, jak Net-A-Porter, tradycyjne magazyny papierowe. Wszystko po to, by odciąg nąć klientów od konkurencji i – przede wszystkim – od konwencjonalnych sklepów.

Ale pogłoski o śmierci tradycyjnego handlu są mocno przesadzone. Po pierwsze, wielu klientów nadal woli specyficzną atmosferę shoppingu. Po drugie, tradycyjne sklepy skutecznie bronią się przed ekspansją tych internetowych, sięgając po ich własną broń – technologie. Dlatego przyszłością jest połączenie obu tych kanałów sprzedaży. To właśnie w pół drogi spotykają się najciekawsze pomysły. Wszak projekt Intela to rozwinięcie istniejących już w wielu luksusowych butikach wirtualnych przymierzalni. Ekrany czy specjalne pomieszczenia, gdzie skanowane jest nasze ciało, a do sylwetki dopasowywane są ubrania, już istnieją. Z kolei w niektórych sklepach Top Shopu czy Tommy’ego Hilfigera klienci przy wejściu otrzymują okulary VR, działające niczym maszyny do teleportacji. Po ich założeniu czujemy się, jakbyśmy siedzieli w pierwszym rzędzie na pokazie mody. Możemy dokładnie obejrzeć ubrania na każdej z modelek. Jeśli któreś przykuje uwagę oglądającego, urządzenie wskaże właściwy wieszak w sklepie.

Innym pomysłem na połączenie sprzedaży ubrań w świecie realnym i wirtualnym są beacony. To małe, bezprzewodowe nadajniki używane do lokalizowania w przestrzeni. Jeden z najlepszych zaprojektował krakowski start-up Estimote, a wynalazek testuje teraz amerykańska sieć supermarketów Target. Dzięki niemu można poczuć się niczym Tom Cruise w „Raporcie mniejszości”. Przyczepione do półki w sklepie beacony wysyłają na nasz telefon sygnał z informacją o leżącym obok nich konkretnym ubraniu. Skąd wiedzą, że jesteśmy nim zainteresowani? Z historii naszych przeglądarek oraz profili na Facebooku czy Instagramie. Jeśli szukaliśmy w internecie beżowych spodni, to teraz one same nas wezwą, wysyłając komunikat: „jesteśmy na drugiej półce po prawej stronie i kosztujemy sto złotych”. W ten sam sposób sklep, obok którego przechodzimy, poinformuje nas o nowej kolekcji, wyprzedażach czy promocjach. Science fiction? Ani trochę. Agencja badawcza ABI prognozuje, że w ciągu czterech lat dochody ze sprzedaży beaconów sięgną pół miliarda dolarów. Pomysł wprowadzenia w sklepach urządzeń skanujących wzrok klientów również jest całkiem realny. Takie projekty już istnieją. Działa to następująco: wystarczy, że wejdziemy do sklepu, a czujnik w kilka sekund przyporządkuje naszą tęczówkę do wirtualnego profilu np. na Facebooku. Sprzedawca połączy się z nim, dzięki czemu uzyska informacje, jaki mamy gust, co pomoże mu w zaproponowaniu nam konkretnych ubrań czy dodatków. Oczywiście, wszystko będzie zależeć od tego, czy na takie upublicznienie się zgadzamy. Ale w czasach, kiedy w mediach społecznościowych ludzie publikują niemal wszystkie informacje na temat swoich spraw intymnych, wiele osób nie będzie miało nic przeciwko.

Kastomizacja, czyli indywidualne dobranie stroju, w tym wypadku z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, wbrew pozorom daje przewagę handlowi tradycyjnemu. Przykładem marka Levi’s, która u progu nowego milenium zapowiadała, że w 2004 r. co czwarta sprzedawana przez nią w internecie para dżinsów będzie stworzona na miarę. Internauta miał wysyłać swoje wymiary, preferencje odnośnie kroju czy wykończeń i otrzymać gotowy, indywidualny projekt. Taka usługa nie powstała jednak do dziś. Powód? Zbyt duże wyzwanie logistyczne, ale też fakt, że podczas zakupów klienci oczekują odpowiedniej oprawy. Dlatego Levis wprowadził tę usługę w swoich tradycyjnych sklepach, w tym czterech w Polsce. – Klienci ekscytują się, że nasi krawcy specjalnie dla nich skracają bądź zwężają spodnie, naszywają ozdobne emblematy czy dobierają konkretne nity – przyznaje Justyna Gościńska, szefowa marketingu w Levi’sie. Efekt? Co piąta para modelu 501 jest szyta na miarę. Cóż, jak widać tradycyjny handel ubraniami nie zginie choćby z powodu przyzwyczajeń klientów. Ale bez internetu i supernowoczesnych technologii żadnej poważnej działalności w dziedzinie mody prowadzić się już nie da. ■

©� WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE

Okładka tygodnika WPROST: 10/2016
Więcej możesz przeczytać w 10/2016 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 10/2016 (1727)

  • Europa nie pomoże KOD 6 mar 2016, 20:00 Ani Wenecka, ani Europejska Komisja nie spełnią nadziei opozycji. Nie zawrócą biegu wydarzeń w Polsce. Nie żeby nasz rząd był wyjątkowo odporny na presję zewnętrzną, bo nie jest, ale dlatego że europejskie rządy są zbyt rozkojarzone... 4
  • SKANER 6 mar 2016, 20:00 PO PUBLIKACJI „WPROST” PIP sprawdza, czy był mobbing na UW W MINIONYM TYGODNIU PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY ROZPOCZĘŁA KONTROLĘ W SPRAWIE PO- DEJRZEŃ O MOBBING W INSTYTUCIE STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH (ISM) UNIWERSYTETU... 8
  • Zdarzyło się jutro 6 mar 2016, 20:00 Wenecja przecieka, a Waszczykowski odpływa, czyli wydarzenia mniej lub bardziej prawdopodobne. 14
  • Potworny los dzieci 6 mar 2016, 20:00 Ponad 10 tys. uchodźców, głównie dzieci, przepadło gdzieś bez śladu. Policje wielu państw odnajdują je w domach publicznych, wyrywają z rąk organizacjom przestępczym, ale to tylko drobna część zaginionych. Jeszcze jeden koszmar, o którym obrońcy otwartych granic wolą nie mówić. 18
  • Zdelegalizujmy islam 6 mar 2016, 20:00 W momencie, w którym pozwalamy na rozprzestrzenianie się tej religii, to automatycznie tworzymy strefy, w których obywatele są pozbawiani tych wolności. Na przykład kobiety i dzieci w islamie nie mają przecież żadnych praw – mówi „Wprost” Miriam Shaded,... 21
  • Polska niegotowa na uchodźców 6 mar 2016, 20:00 W tym roku do Polski ma trafić nawet 400 imigrantów. Nieoficjalnie mówi się, że pierwsza setka może przybyć już w marcu. Problem w tym, że jak na razie nie ma nawet przepisów regulujących tę operację, wątpliwości budzą też pomysły jej sfinansowania. 24
  • Jak ma wyglądać relokacja w 2016 6 mar 2016, 20:00 Etap I: Weryfikacja ładze Grecji przedstawiły kandydatury W65 imigrantów, którzy chcą się ubiegać w Polsce o status uchodźcy. Spośród tych przebywających we Włoszech do tej pory chęć przyjazdu do naszego kraju zadeklarowało... 26
  • Uwaga na pomruk rasizmu 6 mar 2016, 20:00 Koniec niedzieli na lotnisku. Jeszcze małe zakupy. Za ladą śniady czterdziestolatek. Nagła nerwowa rozmowa z jednym z ostatnich klientów. – (ostrym tonem) A pan skąd? Jeszcze wodę poproszę… – Z Polski. – Gdzie tam?... 27
  • KOD – karuzela dziwnych indywidualności 6 mar 2016, 20:00 KOD-em rządzi dziś sześć osób. Wszyscy kojarzeni ze środowiskiem lewicowym. 28
  • Trzech kandydatów do rządzenia historią 6 mar 2016, 20:00 Instytut Pamięci Narodowej czekają zmiany i nie wpłynie na to wzmożona aktywność w poszukiwaniu prywatnych archiwów w domach PRL-owskich generałów. Będzie historyczne trzęsienie ziemi. 32
  • Zależność od ścieżki 6 mar 2016, 20:00 Zależność od ścieżki” to termin modny w naukach społecznych, gdy idzie o wyjaśnienie trwałości zjawisk. Oznacza on w tym przypadku, że rozwiązania i wzory ustrojowe przyjęte na etapie formowania się państwa trwają przez... 34
  • Kierunek: mediacja! Skorzystać czy nie? 6 mar 2016, 20:00 Dlaczego sędziowie kierują na mediację? Czy warto z niej skorzystać? Czy mediacja stanowi zagrożenie dla naszego interesu? 36
  • Jak zostać lekomanem 6 mar 2016, 20:00 Trzeba iść do lekarza pierwszego kontaktu i powiedzieć, że źle się sypia, albo poprosić o coś na stres. Dostajesz wtedy receptę na narkotyk, od którego możesz uzależnić się już po miesiącu, a może i szybciej. Legalnie, uprzejmie i bez ryzyka. W ramach NFZ. 38
  • Cloud computing, czyli magia obłoków 6 mar 2016, 20:00 Trudno byłoby znaleźć kogoś, kto korzysta z internetu i nie jest użytkownikiem chmury. Inaczej ma się rzecz z cloud computingiem w biznesie. Tu zmiany przebiegają wolniej, choć ich kierunek nie pozostawia cienia wątpliwości. 41
  • Kolana do zadań specjalnych 6 mar 2016, 20:00 Gdy w restauracji chleb dziś jest lekko czerstwy, to wiadomo, że za dwa dni będzie kamieniem. Tak samo jest z kolanem. Widzisz dziurę w chrząstce i już wiesz, jak to kolano będzie wyglądało za rok – mówi Robert Śmigielski, ortopeda. 42
  • BIOtajemnica 6 mar 2016, 20:00 Bio, eko, organic...Te napisy na produktach powodują, że ceny z miejsca skaczą do góry. My za to czujemy się zdrowsi. Co oznaczają te pojęcia? Czy warto za takie produkty płacić wyższą cenę? 45
  • Podatek od uzdolnionych 6 mar 2016, 20:00 Rząd wycofuje się z przygotowanego przez PO programu "Studia dla wybitnych" - dowiedział się "Wprost". Resort nauki rozważa za to zwolnienie studentów z podatku od stypendiów. 46
  • Rusza konkurs dla pasjonatów nauki 6 mar 2016, 20:00 Jesteś uczniem? Studentem? Doktorantem? A może po prostu dostrzegasz wokół siebie problem, który jesteś w stanie rozwiązać? Weź udział w naukowej edycji konkursu Młodzi Zdolni 2016 – Mój pomysł dla Polski, organizowanego przez „Wprost”. 47
  • Kisiel transoceaniczny 6 mar 2016, 20:00 7 marca mija 105. rocznica urodzin Stefana Kisielewskiego, którego przenikliwe analizy sytuacji gospodarczej i politycznej długo pomagały nam rozumieć świat. 48
  • W sieci mody 6 mar 2016, 20:00 Skanery tęczówek, wirtualne przymierzalnie, okulary do teleportacji – witamy w sklepach odzieżowych XXI w. 52
  • Światowa wódka 6 mar 2016, 20:00 Znajomy z opozycyjnego domu mówi, że opozycja kojarzy mu się z kłębami dymu: kuchnia, stado brodaczy, dyskusje i kłęby dymu. Gdyby był bardziej spostrzegawczy, dodałby jeszcze wiaderko wódki. Piło się w zasadzie wszędzie. Nie było... 55
  • Europejskie Chiny 6 mar 2016, 20:00 Zniesienie sankcji wobec Białorusi raczej nie wróży politycznego otwarcia, ale polscy przedsiębiorcy liczą, że rozkręci się tam biznes. Już teraz działa tam 400 polskich firm. 56
  • Dźwignia dla start-upów 6 mar 2016, 20:00 Masz pomysł na start-up i mieszkasz we wschodniej Polsce? Na rozwój swojej firmy możesz dostać pieniądze z Unii Europejskiej. Do wzięcia jest 200 mln euro. 58
  • Hossa bessa 6 mar 2016, 20:00 3,8 mld – tyle kosztowały polskich kierowców korki i utrudnienia w ruchu drogowym w 2015 r., wynika z obliczeń firmy konsultingowej Deloitte. Ta strata to głównie zmarnowany czas, który kierowcy mogliby wykorzystać bardziej produktywnie... 60
  • Arbitraż jako formuła rozwiązywania sporów korporacyjnych 6 mar 2016, 20:00 Arbitraż ze względu na swoje atrybuty stanowi atrakcyjną formę rozstrzygania sporów korporacyjnych. 61
  • NATO idzie na wschód 6 mar 2016, 20:00 Moskwa już wie, że NATO przesunie wojska na wschodnią granicę Polski. Czy przed szczytem w Warszawie czeka nas seria putinowskich prowokacji? 62
  • Samotność na Kremlu 6 mar 2016, 20:00 Wszyscy liberalnie myślący politycy albo odeszli, albo zostali usunięci z otoczenia rosyjskiego prezydenta. Coraz bardziej osamotnionego Putina otaczają już tylko siłowicy. 66
  • Moskwa widziana z Waszyngtonu 6 mar 2016, 20:00 Myślę, że niezależnie od reprezentowanej opcji politycznej każdy następny prezydent USA będzie miał twardsze stanowisko wobec Moskwy niż Barack Obama – mówi „Wprost” Andrew Weiss, znawca Rosji, wiceprezes Fundacji Carnegie. 69
  • Żywe talizmany 6 mar 2016, 20:00 Nigdzie na świecie nie rodzi się więcej albinosów niż w rejonie afrykańskiego Jeziora Wiktorii. I nigdzie nie czeka ich równie tragiczny los. 70
  • Zbiorowy gwałt na Polkach 6 mar 2016, 20:00 Żołnierze Armii Czerwonej mogli zgwałcić nawet 50 tys. Polek. Większość kobiet nigdzie tego nie zgłaszała, bo temat był wstydliwy, hańbiący – mówi prof. Marcin Zaremba, historyk, autor pionierskich badań na ten temat. 74
  • Nadzieja w świecie gwałtu 6 mar 2016, 20:00 Zgwałcone zakonnice stawały przed wyzwaniem pogodzenia wymuszonego macierzyństwa ze ślubami czystości. Opowiada o tym oparty na faktach film „Niewinne” Anne Fontaine. 75
  • Wino z gwiazdą 6 mar 2016, 20:00 Sister Moon produkowane w toskańskiej posiadłości Stinga uznano za jedno ze stu najlepszych win Włoch. Zazwyczaj celebrycki status właściciela nie gwarantuje jednak jakości wina, pomaga natomiast w sprzedaży. 78
  • Kino filmów używanych 6 mar 2016, 20:00 Polską „Planetą singli” zainteresowali się amerykańscy producenci. Hollywood regularnie szuka pomysłów za granicą. A sztukę remake’u opanowało do perfekcji. 80
  • Masza, niedźwiedź i Putin 6 mar 2016, 20:00 Największy sukces komercyjny rosyjskiej kinematografii to też sukces propagandowy Putina. 82
  • Wiedza z telewizora 6 mar 2016, 20:00 W polskich telewizjach jest miejsce nie tylko dla rozrywki. Polacy interesują się odkryciami naukowymi, więc wraca po ponad ćwierć wieku „Sonda”. Tym razem legendarny program będzie miał sporą konkurencję. 84
  • Co widać z góry 6 mar 2016, 20:00 Doktor Sarah Parcak chce odkryć miliony nieznanych dotąd zabytków. Dlatego organizuje armię archeologów amatorów, którzy będą analizować zdjęcia satelitarne. 86
  • Chłopcy z Woli 6 mar 2016, 20:00 Synowie „wroga ludu” założyli z kolegami organizację, która miała walczyć ze stalinowskim ustrojem. Zabili kilku przypadkowych milicjantów, okradli kilka sklepów i skończyli jak zwyczajni bandyci. 88
  • Kalejdoskop kulturalny 6 mar 2016, 20:00 KSIĄŻKI Mariusz Cieślik Sekrety i kłamstwa Pod od względem literackim „Nieznajomy” Harlana Cobena to typowy współczesny amerykański kryminał. Proste zdania, dużo dialogów, opisy ograniczone do niezbędnego minimum, no i zero... 92
  • Nieporadność dyplomatyczna 6 mar 2016, 20:00 Minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski zachował stanowisko. Nie dlatego że jest wytrawnym dyplomatą, bo nie jest. Głowę ocaliły mu opozycja i media, które już prawie ogłaszały pierwszą dymisję w rządzie Beaty Szydło. Ten... 98

ZKDP - Nakład kontrolowany