Auta na aucie

Auta na aucie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Solaris Urbino Hybrid
Solaris Urbino Hybrid / Źródło: Solaris Bus & Coach
Władze miast robią, co mogą, aby skłonić mieszkańców do wyboru komunikacji miejskiej zamiast samochodów. Ma to być sposób na mniejsze korki i czystsze powietrze, ale wymaga miliardowych inwestycji.

Mieszkańcy największych miast spędzali w 2015 r. średnio 13 godzin 45 minut miesięcznie w korkach. O godzinę i 21 minut dłużej niż w roku 2014. Raport renomowanej firmy doradczej Deloitte „Korki w 7 największych miastach Polski” odbił się sporym echem i zdaje się, że ostatecznie mobilizuje władze samorządowe do działania. 19,5 mln – tyle aut osobowych było w Polsce zarejestrowanych na koniec 2013 r., wynika z danych GUS. To więcej, niż zakładała prognoza Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad sprzed 11 lat na rok… 2015. Obejmowała okres do roku 2030 i założono w niej, że liczba zarejestrowanych w Polsce aut sięgnie wówczas prawie 30 mln.

Władze miast nakłaniają mieszkańców do porzucania aut na rzecz komunikacji miejskiej. Łatwiej jednak powiedzieć niż zrobić. To wymaga nie tylko zakazów i słupków na chodnikach, ale przede wszystkim miliardowych inwestycji. Liderem jest stolica, która w latach 2007–2016 zakupiła 1067 autobusów (w tym 10 elektrycznych i 35 na gaz), 276 niskopodłogowych tramwajów, 35 pociągów Inspiro do obsługi metra oraz 28 składów dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Wydatki na ten cel pochłonęły około 5 ld zł (dla porównania – roczny budżet Warszawy wynosi mniej więcej 11 mld zł). Głównymi dostawcami taboru były polskie firmy: tramwajów – Pesa z Bydgoszczy, a autobusów – Solaris Bus & Coach z podpoznańskiego Bolechowa.

Wsiąść do tramwaju nie byle jakiego

Stolica kompleksowo inwestuje w transport szynowy. Modernizowana jest i budowana sieć tramwajowa (na Tarchominie, Bemowie, w Wilanowie). W marcu podpisano umowę na budowę trzech stacji drugiej linii metra. Po Warszawie i okolicznych gminach można jeździć pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich, korzystając z jednego biletu komunikacji miejskiej, co jest efektem porozumienia właścicieli: władz miasta oraz województwa mazowieckiego. Inwestycje tramwajowe planowane są też w Krakowie, gdzie od końca zeszłego roku jeżdżą nowoczesne tramwaje Pesy. 36 sztuk krakowiaków kosztowało 290 mln zł, czyli średnio 8 mln zł. Dla władz stolicy Małopolski priorytetem jest też rozbudowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, a wspólnie z urzędem marszałkowskim – Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Z kolei we Wrocławiu ogłoszono właśnie przetarg na budowę wydzielonej trasy tramwajowej prowadzącej z centrum na jedno z większych osiedli – Nowy Dwór. Inwestycje w ten rodzaj transportu są też w planach Gdańska, Łodzi, Torunia, Bydgoszczy, Gorzowa, Katowic i Olsztyna. Ten ostatni w grudniu ubiegłego roku przywrócił komunikację tramwajową po 55 latach przerwy! Skąd takie inwestycje w środek transportu, który wydawał się przestarzały, hałaśliwy i mało elastyczny? To już zupełnie inna technologia niż ta z drugiej połowy XX w. Tramwaje zużywają mniej energii, są cichsze, zabierają więcej osób. W pewnym sensie historia zatoczyła koło.

Autobust też na prąd

Na ulice polskich miast wyjeżdża też coraz więcej autobusów na prąd. Można je spotkać np. w Warszawie, Ostrołęce, Jaworznie, Inowrocławiu oraz Krakowie. Ten ostatni właśnie ogłosił przetarg na 100 takich pojazdów. W szranki pewnie stanie Solaris, który zalicza się do światowej czołówki producentów autobusów. Elektrycznymi solarisami jeżdżą pasażerowie w Niemczech (m.in. w Berlinie, Hanowerze, Hamburgu, Dreźnie i Düsseldorfie), Austrii, Czechach, Hiszpanii i Szwecji.

– Niemcy są najszybciej rosnącym rynkiem dla autobusów elektrycznych. Wynika to m.in. z tego, że przewoźnicy otrzymują wsparcie na takie zakupy od landów, ale także rządu federalnego – opowiada Mateusz Figaszewski z działu marketingu i PR Solarisa. Dodaje, że rynek będzie rozwijał się również w Polsce, bo do wykorzystania na ten cel będą fundusze unijne. Bodźce finansowe są niezbędne, bo autobusy elektryczne są droższe od zwykłych i wymagają dodatkowych zabiegów związanych z ładowaniem akumulatorów. Miasta stawiają też na autobusy z tradycyjnym napędem spełniające najostrzejsze unijne normy. Wrocław w ubiegłym roku zakończył inwestycje, dzięki którym ponad 60 proc. taboru MPK spełnia teraz normy spalania euro 5 i euro 6. Problemem polskich metropolii jest bowiem również zanieczyszczenie powietrza, co unaoczniają alarmy smogowe.

Pasażerów przybywa

Starania lokalnych włodarzy przekładają się na liczby. W Warszawie w 2015 r. komunikacja publiczna przewiozła 1,13 mld pasażerów. Dla porównania: w roku 2006 było ich ok. 880 mln. Według badań ruchu z 2015 r. prawie 60 proc. osób poruszających się po stolicy (nie licząc pieszych) skorzystało właśnie z transportu publicznego. To aż o 20 proc. więcej niż w Krakowie, gdzie odsetek ten wynosi ok. 36 proc. Za to w stawianej za wzór ekologicznej stolicy Szwecji – 75 proc. Aby poprawić swój wynik (i jakość powietrza), Kraków zastosował jeszcze inną formę promocji. 2 stycznia 2016 r. posiadacze samochodów mogli za darmo jeździć komunikacją miejską (po okazaniu dowodu rejestracyjnego) i tak ma być zawsze, gdy wystąpi wyjątkowo duże stężenie trujących pyłów w powietrzu.

Na całoroczną darmową komunikację miasta nie stać, choć i takie rozwiązania można znaleźć w kraju. Przede wszystkim w mniejszych ośrodkach, jak Stryków, Brodnica czy Wadowice. Za darmo można też jeździć autobusami, np. w liczącym ponad 70 tys. mieszkańców Lubinie. Miasto może sobie na to pozwolić, bo wpływy do kasy zapewnia mu mający tam siedzibę gigant Polska Miedź. Poza tym aby uniknąć korków, trzeba było zachęcić do przesiadki do autobusów górników, dla których zakup samochodu dla każdego członka rodziny nie stanowi większego problemu. Bezpłatną komunikację dla kierowców i seniorów planuje wprowadzić nawet Zakopane, które dotychczas wcale nie miało miejskiego taboru.

Usprawnić ruch

W parze z inwestycjami w tabor idzie uprzywilejowanie komunikacji miejskiej poprzez wytyczanie buspasów. Aby jednak takie rozwiązanie było skuteczne, musi być kompleksowe, a nie wycinkowe, co jest bolączką polskich miast. Problemem jest także brak miejsca. Wytyczanie kolejnych buspasów grozi jeszcze większym zablokowaniem ulic, w ten sposób lekarstwo może okazać się gorsze od choroby. Lepsze perspektywy stwarzają systemy zarządzania ruchem. Przykładem jest ITS, inteligentny system transportu, który reguluje m.in. pracę sygnalizacji świetlnej. Po takie rozwiązanie sięgnął Wrocław. Do świadomości mieszkańców już się przebiło, że ITS daje pierwszeństwo tramwajom czy reguluje długość cykli świetlnych w zależności od natężenia ruchu. Władze stolicy Dolnego Śląska myślą też o aplikacji, która pozwoli optymalnie wybierać środek transportu. Zaleci ona np., aby dojechać autem do parkingu, na którym jest siedem wolnych miejsc, tam się przesiąść w tramwaj, potem wypożyczyć jeden z trzech dostępnych rowerów albo przesiąść się do pociągu. A jeśli spadnie deszcz, planner podróży „zmieni zdanie” i zamiast roweru zaproponuje autobus. Na razie trwają prace koncepcyjne, podobne rozwiązanie ma np. Londyn. Wrocław musi wdrażać nowe pomysły, bo niektórzy mieszkańcy mają problem z dojazdem do centrum w godzinach szczytu.

À propos rowerów: stały się już częścią zintegrowanych systemów transportu miejskiego. W Polsce z publicznych wypożyczalni jednośladów korzysta ponad 700 tys. osób w 15 miastach (m.in. w Warszawie, we Wrocławiu i w Poznaniu). Stołeczny system rowerowy jest jednym z największych w Europie z ponad 200 stacjami i 3 tys. rowerów. We Wrocławiu stale przybywa systemów parkingów Bike & Ride, gdzie można zostawić rower i przesiąść się np. na tramwaj.

Z badań TNS Polska wynika, że do szkół i pracy dojeżdża na rowerze 6 proc. Polaków, choć taką chęć deklaruje co piąty. To całkiem sporo, biorąc pod uwagę, że w Danii i Holandii, gdzie ruch rowerowy jest najbardziej popularny w Europie, odsetek takich podróży przekracza 30 proc. Jak zauważa jednak Robert Chwiałkowski, ekspert ds. komunikacji stowarzyszenia Siskom, nie wszystko da się przełożyć w skali 1 do 1. Na przykład gros podróży rowerowych w Amsterdamie to jazda na dystansie do 4 km. – Trudno sobie wyobrazić, aby mieszkańcy stołecznego Tarchomina dojeżdżali na rowerach do biur na Służewcu [24 km – red.] – mówi Chwiałkowski. W Krakowie, który ma zwarte centrum i ok. 160 km tras rowerowych, w ciągu trzech lat ma powstać prawie drugie tyle. Rowery mogą uzupełniać system, jednak z pewnością nie rozwiążą problemu. Samorządy muszą nadal inwestować. Skrajnym rozwiązaniem byłyby restrykcje i zakazy wjazdu samochodami osobowymi do centrów miast, co zapowiadały już władze Krakowa.

Więcej możesz przeczytać w 13/2016 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 13/2016 (1730)

  • Klasa rozżalonych 28 mar 2016, 20:00 Świat nie jest wam nic winny, przestańcie łazić i w kółko powtarzać te same brednie – Mark Twain lubił szokować swoich rozmówców, ale co bardziej zastanawiające, że dziś, sto lat później, bogatsi o marksistowskie iluzje,... 3
  • SKANER 28 mar 2016, 20:00 GALA "WPROST" Nagrody Kisiela dla tych, którzy płynęli pod prąd Kornel Morawiecki, Dariusz Żuk i Mariusz Max Kolonko to laureaci Nagrody Kisiela za 2015 r. Można do nich odnieść słowa Stefana Kisielewskiego, że „dążenie jest... 6
  • ZDARZYŁO SIĘ JUTRO 28 mar 2016, 20:00 Pytanie tygodnia: jak będzie po amerykańsku „koryto”? 11
  • Dżihadu niezduszą kwiatamipod ambasadą 28 mar 2016, 20:00 Po zamachach w Brukseli euroelity robią to, co potrafią najlepiej. Pouczają przerażonych i coraz bardziej bezradnych Belgów, żeby nie zamykali się w sobie. 14
  • Bomby z drożdży 28 mar 2016, 20:00 Europa toleruje działalność radykalnych islamistów i zawiera z Turcją porozumienie, które sankcjonuje handel ludźmi – mówi dr George Yacoub, arabista z Uniwersytetu Warszawskiego. 16
  • Państwo upadłe 28 mar 2016, 20:00 Belgia to przykład upadku europejskiego państwa narodowego. Przy życiu podtrzymuje je Unia Europejska, ale to za mało, żeby stawić czoła terroryzmowi. 18
  • U źródeł dżihadu 28 mar 2016, 20:00 Państwo Islamskie nie stworzyło żadnej nowej ideologii. Kontynuuje jedynie tradycję nawiedzonych rycerzy wiary zapoczątkowaną na Półwyspie Arabskim w XVIII w. 20
  • Światowe Dni Młodzieży pod znakiem zapytania 28 mar 2016, 20:00 W lipcu w Polsce ma się zjawić kilka milionów osób z całego świata. Spotkanie młodych z papieżem będzie testem dla administracji państwowej i służb. Jednak po zamachach w Brukseli nie wiadomo, czy Światowe Dni Młodzieży w Krakowie w ogóle się odbędą. 24
  • Opozycja nie jest gotowa do kompromisu 28 mar 2016, 20:00 Liderzy opozycji byli pewni, że ustąpimy pod naciskami międzynarodowymi. Tymczasem do naszych zagranicznych partnerów zaczyna docierać, że racje w sporze o TK nie są czarno-białe – mówi „Wprost” Jarosław Gowin, wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego. 26
  • Koniec horroru w Rejowcu 28 mar 2016, 20:00 Minister edukacji zarządziła przeniesienie wszystkich wychowanków Niepublicznego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Rejowcu do innych tego typu placówek. W ubiegłym tygodniu opisywaliśmy patologie i przestępstwa, do jakich dochodziło w tym ośrodku. 29
  • Głupota czy sabotaż 28 mar 2016, 20:00 Zabiegając o międzynarodowe wsparcie odnośnie do rezolucji w sprawie Polski, Grzegorz Schetyna popełnia wielowymiarowe polityczne samobójstwo. Po raz kolejny udowadnia, że Donald Tusk miał rację, gdy pozbawiał go wpływu na PO. 30
  • Strategia opozycji totalnej 28 mar 2016, 20:00 Gra toczy się o to, by takie ugrupowania jak Platforma czy Nowoczesna dostały wsparcie z zagranicy – mówi „Wprost” eurodeputowany PiS Tomasz Poręba. 31
  • PiS uprawia manipulację polityczną 28 mar 2016, 20:00 Zamierzamy wyraźnie mówić, że w Polsce toczy się polityczny spór, ale nasz kraj nadal jest poważny i zasługuje na szacunek – mówi „Wprost” Jan Olbrycht, europoseł PO. 32
  • Koniec Europy, jaką znamy 28 mar 2016, 20:00 Europa jako Disneyland dla przybyszów to bodaj najbardziej optymistyczny scenariusz finału Europy, jaką dzisiaj znamy, z tych, które udało mi się znaleźć w książkach na temat jej końca. A takich nie brakuje. Chodzi o to, że Europa zamiast politycznego centrum stanie się... 33
  • Wojna Cenckiewicza z czerwonymi beretami 28 mar 2016, 20:00 Wizytówką wojsk powietrznodesantowych prawie na całym świecie są czerwone berety. To żołnierskie nakrycie głowy źle się kojarzy Sławomirowi Cenckiewiczowi, dyrektorowi Centralnego Archiwum Wojskowego. Nie chce on, aby instytucja ta mieś ciła się przy ulicy Czerwonych Beretów.... 34
  • Bałagan i frajerzy 28 mar 2016, 20:00 – Przeciwko Polsce została uruchomiona potężna kampania propagandowa, w którą zaangażowane są duże pieniądze. Jako Izraelczyk doskonale wiem, jak to działa – mówi Jonny Daniels, prezes fundacji From the Depths. 36
  • Ta ostatnia niedziela 28 mar 2016, 20:00 To może być ostatni rok, kiedy robimy zakupy w niedziele. Do Sejmu wraca projekt zakazujący handlu w ostatni dzień tygodnia. I są duże szanse, że tym razem wypali. 38
  • Zabawa ze śmiercią 28 mar 2016, 20:00 Moda na „ospa party” zbiera żniwo. Niedawno w Warszawie zmarło z tego powodu małe dziecko. 42
  • Czego się uczyć? 28 mar 2016, 20:00 Według analiz Głównego Urzędu Statystycznego w roku 2020 polski rynek pracy czeka rewolucja. Bezrobocie może spaść do poziomu 3,1 proc., bo ubędzie ok. 2 mln pracowników. To nie oznacza, że każdy znajdzie pracę – przedsiębiorcy będą szukali wyspecjalizowanych pracowników.... 44
  • Staną wiatraki, ruszą kopalnie 28 mar 2016, 20:00 Spadek cen węgla już się kończy. Jeżeli górnicy zgodzą się na cięcie kosztów, to Polska przetrzyma kryzys węglowy – mówi „Wprost” Krzysztof Tchórzewski, minister energii. 52
  • Gwiezdne interesy 28 mar 2016, 20:00 Polskie firmy stawiają pierwsze kroki w kosmosie. Na razie produkują podzespoły i części do satelitów. Jednocześnie udowadniają, że na tym biznesie można zarobić. 56
  • Tylko dla Orłów 28 mar 2016, 20:00 Uroczystość w Szczecinie rozpoczęła cykl gali w regionach, podczas których nagradzani są przedsiębiorcy, laureaci zestawienia Orły „Wprost”. 58
  • Polskie drewno ma przyszłość 28 mar 2016, 20:00 Co czwarty mebel wyprodukowany w Polsce jest wykonany z płyty meblowej Kronospanu. Jak na lidera przystało, firma postanowiła dać impuls do dalszego rozwoju branży meblarskiej i drzewnej oraz przyczynić się do rozwoju edukacji. 60
  • HOSSA BESSA 28 mar 2016, 20:00 Szymon Krawiec Zemsta Ciechana Pamiętacie, jak jeszcze półtora roku temu w świetle kamer po warszawskich chodnikach lało się piwo Ciechan? Zgromadzeni aktywiści otwierali kolejne butelki i wylewali je tuż pod nogi fotoreporterów. Przy... 62
  • Spór Apple's z administracją USA 28 mar 2016, 20:00 Krytycznym okiem Kancelarii Prawnej Skarbiec Mec. Robert Nogacki – jeden z najlepszych ekspertów w zakresie bezprawia urzędniczego – ocenia wydarzenia przez pryzmat interesów klientów swojej kancelarii. 63
  • Paniczny strach Kremla. Putin pozbywa się świadków 28 mar 2016, 20:00 Kreml urządza pokazowe procesy i skazuje swoich oponentów na wiele lat łagru. Ale im mocniej pręży muskuły, tym bardziej boi się ujawnienia tajemnic i tym częściej giną poddani Putina. 64
  • Lewica dobija amazońskiego kolosa 28 mar 2016, 20:00 W historii Brazylii nie było większej afery korupcyjnej. O branie łapówek oskarżono już dwóch byłych prezydentów, a i obecna głowa państwa ma się z czego tłumaczyć. 66
  • Jak tlen i woda 28 mar 2016, 20:00 Bogaty w surowce 80-milionowy Iran to chłonny rynek. Polscy przedsiębiorcy nie zasypiają gruszek w popiele, zwłaszcza że największy krajowy bank umożliwił bezpośrednie rozliczenia handlowe. 68
  • Godzilla opery 28 mar 2016, 20:00 Śpiewała koszmarnie. Ale właśnie dzięki temu Florence Foster Jenkins fascynuje. Wiosną na ekrany wejdą dwa filmy o „najgorszej śpiewaczce operowej świata” – „Niesamowita Marguerite” i „Boska Florence”. 70
  • Na słodko. Ale bez cukru! 28 mar 2016, 20:00 Aneta Kołaszewska Nie zawsze musimy używać do wypieku domowych frykasów zwykłego cukru, który mimo że pozyskiwany jest z roślin, trzciny cukrowej bądź buraków cukrowych, jest oczyszczony, czyli rafinowany i pozbawiony substancji... 73
  • Stare brzmienie nie rdzewieje 28 mar 2016, 20:00 Trwa renesans polskiej muzyki rozrywkowej z czasów PRL. Dawne płyty są odkurzane przez współczesnych artystów, którzy odkrywają dawny jazz, muzykę elektroniczną, a także piosenki Zbigniewa Wodeckiego, Zdzisławy Sośnickiej czy Krystyny Prońko. 74
  • Super, ale bohater 28 mar 2016, 20:00 Batman i Superman w jednym filmie? Dlaczego nie. „Świt sprawiedliwości” dowodzi, że taką historię da się z sukcesem opowiedzieć na poważnie. 76
  • Naukowcy pod lupą 28 mar 2016, 20:00 Dzięki nowym technologiom wychodzą na jaw oszustwa w nauce i rośnie liczba nierzetelnych publikacji wycofywanych z najbardziej renomowanych czasopism. 78
  • Licencja na kradzież 28 mar 2016, 20:00 Oszustwa w nauce coraz częściej wiążą się z dużymi grantami – uważa dr hab. Marek Wroński. 79
  • Kalejdoskop kulturalny 28 mar 2016, 20:00 KSIĄŻKI Mariusz Cieślik Orbitowskiego opowieści niesamowite Zbiór opowiadań „Wigilijne psy i inne opowieści” to dobra książka, by rozpocząć znajomość z twórczością Łukasza Orbitowskiego. Znajdziemy tu wszystkie... 80
  • Najgorsze są fakty 28 mar 2016, 20:00 Gdy premier Beata Szydło ogłosiła, że po zamachach w Brukseli Polska nie przyjmie uchodźców, lewica znów zawyła. Poruszyło ją to, że szefowa rządu zachowuje się racjonalnie i stara się uchronić obywateli swojego kraju przed... 88
  • Auta na aucie 28 mar 2016, 20:00 Władze miast robią, co mogą, aby skłonić mieszkańców do wyboru komunikacji miejskiej zamiast samochodów. Ma to być sposób na mniejsze korki i czystsze powietrze, ale wymaga miliardowych inwestycji. 88
  • Miejskie gry w zielone 28 mar 2016, 20:00 Wrocław stawia na zielone. Główne arterie prowadzące do centrum miasta zamienią się w „zielone tętnice”. Zostały obniżone podatki dla wrocławian tworzących ogrody na dachu i zielone ściany, a w Parku Tysiąclecia pojawią się nowe drzewa. 92
  • Światło na poddaszu 28 mar 2016, 20:00 Wybór i rozplanowanie okien połaciowych mają olbrzymi wpływ na komfort mieszkania na poddaszu. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy projektowaniu ich rozmieszczenia i ich kupowaniu. 94
  • Czas na miejskie wille 28 mar 2016, 20:00 Apartamenty Marymont to finezyjnie zaprojektowane wille miejskie powstające na granicy Żoliborza i Bielan. 98