WEKTORY

Dodano:   /  Zmieniono: 
Boom na karty płatnicze?
Wiesław Federowicz
dyrektor przedstawicielstwa Europay International w Polsce


Jedną z przyczyn dynamicznego rozwoju rynku kart płatniczych w Polsce jest ukierunkowanie strategii banków na klienta indywidualnego, który - coraz bardziej zamożny - stał się ważnym źródłem kreowania dochodu banku. Konsekwencją takiego podejścia jest bardzo szybki wzrost liczby rachunków osobistych (ROR) oraz rozszerzanie ich funkcji. Zasadą stało się wydawanie kart - głównie debetowych - do każdego rachunku. Potwierdzeniem tej tendencji jest błyskawiczny wzrost liczby kart debetowych Maestro i Cirrus - wydano ich w Polsce już ponad 1,6 mln. Kolejną istotną przyczyną tak szybkiego rozwoju rynku kart płatniczych jest duże zainteresowanie nimi wśród klientów banków. Dla nich karta płatnicza oznacza wygodę, większe bezpieczeństwo niż w wypadku posługiwania się gotówką oraz łatwy dostęp do własnych pieniędzy w Polsce i większości krajów, do których mogą się wybrać w podróż. To również możliwość łatwego zaciągnięcia kredytu w niespodziewanej sytuacji - do wysokości ustalonego przez bank salda karty kredytowej lub obciążeniowej, jaką jest na przykład MasterCard.


Małgorzata O?Shaughnessy
dyrektor generalny Visa International
w Polsce


W ostatnim okresie nastąpił w Polsce imponujący - sięgający 300 proc. - wzrost liczby kart Visa oraz liczby transakcji i wartości obrotów. Można go wręcz określić jako lawinowy; tylko w ciągu II kwartału 1999 r. przybyło ponad 800 tys. tych kart, a łączna ich liczba przekroczyła 2,4 mln. Pod tym względem Polska sytuuje się na dziewiątym miejscu (rok temu - 22. pozycja) wśród krajów Europy. Powodów tej sytuacji jest wiele. Wzrost ekonomiczny kraju w ostatnich latach przekłada się na wzrost zamożności społeczeństwa, jego świadomości i wymagań w stosunku do banków. Szybko rośnie zapotrzebowanie na nowoczesne, wygodne i bezpieczne formy płatności oraz na łatwy, 24-godzinny dostęp do gotówki. W Polsce kart Visa można używać w ponad 61 tys. punktów usługowych i handlowych oraz w 2,7 tys. bankomatów. Banki od połowy lat 90. skoncentrowały się na rozwoju usług detalicznych, podnosząc ich poziom i oferując nowe produkty, między innymi karty płatnicze. Wydawanie kart debetowych typu Visa Electron to forma zachęty do otwierania nowych rachunków w bankach.
Więcej możesz przeczytać w 35/1999 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.