Cyberinstruktor

Dodano:   /  Zmieniono: 
Internetowy komputer
Co jest najważniejsze przy zakupie komputera? Który modem wybrać? Jak się podłączyć do Internetu, wysłać SMS-a i ochronić się przed wirusami? Cyberinstruktor udzieli odpowiedzi na takie pytania. Wdzięczni będziemy za wszelkie sugestie, jakie zagadnienia powinniśmy omówić. Czekamy na e-maile pod adresem: [email protected].

Aby podłączyć się do sieci, potrzebny jest wyłącznie komputer, modem, linia telefoniczna i oprogramowanie. Nie jest prawdą, że niezbędny jest do tego bardzo nowoczesny i niezwykle szybki sprzęt; prawie wszystkie komputery dostępne dziś w sklepach można podłączyć do światowej pajęczyny. Te, na których uruchamiany jest Windows 95 lub 98, doskonale się do tego nadają.
Konfiguracja powinna obejmować na przykład procesor Celeron, Pentium II 300 MHz lub podobnej klasy, płytę główną (zgodną z parametrami procesora), obudowę ATX, pamięć RAM (co najmniej 32 MB), dysk twardy o objętości przekraczającej 2 GB, kartę graficzną PCI (4 MB), czytnik CD-ROM, stację dyskietek (1,44 MB), dowolną kartę dźwiękową (najlepiej zgodną ze standardem Sound Blaster), klawiaturę i mysz z podkładką, monitor kolorowy o przekątnej długości co najmniej 15 cali, modem o prędkości co najmniej 36 kilobitów na sekundę. Za tego typu zestaw zapłacimy ok. 3 tys. zł.
Jeśli komputer ma być przeznaczony do nowoczesnych gier lub tworzenia rozbudowanych aplikacji graficznych, należy się zdecydować na jego mocniejszą wersję. Wydajność urządzenia najbardziej zmieni nowocześniejsza karta graficzna wyposażona z większą liczbę szybkich kości pamięci oraz zwiększenie pamięci RAM. Zamiast kupować najnowszy i najdroższy procesor, warto nabyć drukarkę lub większy monitor.
Technika rozwija się tak szybko, że zakupiony nowy komputer już w momencie opuszczania przez nas sklepu jest przestarzały. Za w miarę nowoczesny można go uznawać nie dłużej niż przez dwa lata. Specjaliści twierdzą, że po tym czasie sprzęt "umiera moralnie".
Wybierając komputer, należy sprawdzić w sklepach lub w ogłoszeniach kilkanaście propozycji cenowych. Zazwyczaj bardziej niezawodny - ale droższy - jest sprzęt markowy. Sprzedawcę należy spytać o okres gwarancji, termin ewentualnej naprawy i sposób transportu zepsutego sprzętu do odpowiedniego zakładu. Najwygodniejsza, choć łącząca się z dodatkowymi kosztami, jest naprawa on site (na miejscu).
Należy się również dowiedzieć, jakie są możliwości rozbudowy komputera. Klient musi wskazać wszystkie dodatkowe urządzenia, które w przyszłości chciałby zainstalować, i dowiedzieć się, czy w wypadku jego sprzętu będzie to możliwe. Warto się także upewnić, jakie oprogramowanie jest bezpłatnie dołączane. Pamiętajmy, że ceny pakietów biurowych lub graficznych mogą przewyższać wartość sprzętu.
Nabywając komputer - zwłaszcza gdy jest on naszym pierwszym urządzeniem tego typu - trzeba ustalić w punkcie sprzedaży, kto i na jakich warunkach złoży i uruchomi sprzęt w naszym domu lub biurze. Koszt instalacji on site może stanowić od kilku do kilkunastu procent wartości urządzeń, ale gdy od nich zależy nasza praca, może być to wydatek, którego nie będziemy żałować. Specjalistyczne firmy integratorskie potrafią w ciągu jednej nocy tak wymienić wszystkie urządzenia, że przychodzący rano do pracy użytkownicy korzystają z tych samych haseł, plików, katalogów i kont.

(KK)
Więcej możesz przeczytać w 38/1999 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.