Obraz kontrolny

Dodano:   /  Zmieniono: 
Przekaz cyfrowy zapoczątkował rewolucję porównywalną z wprowadzeniem telewizji kolorowej. Jesienią tego roku telewidzowie staną przed wyborem jednej z dwu tzw. platform cyfrowych, czyli płatnych pakietów programów przesyłanych w systemie cyfrowym. O widownię walczy już Wizja TV, z którą za miesiąc zacznie konkurować Polska Platforma Cyfrowa.
Przekaz cyfrowy zapoczątkował rewolucję porównywalną z wprowadzeniem telewizji kolorowej. Jesienią tego roku telewidzowie staną przed wyborem jednej z dwu tzw. platform cyfrowych, czyli płatnych pakietów programów przesyłanych w systemie cyfrowym. O widownię walczy już Wizja TV, z którą za miesiąc zacznie konkurować Polska Platforma Cyfrowa.
Nowym systemem najbardziej zainteresowani są nadawcy. Nic dziwne- go - będą mogli przesyłać kilka, a nawet kilkanaście razy więcej programów niż dotychczas, telewidz zaś w praktyce będzie wybierał z menu kilkuset programów. Telewizja po raz pierwszy w swojej historii zacznie działać w sposób interaktywny, wykorzystując tzw. łącza zwrotne, co w pewnym sensie upodobni ją do Internetu. Sygnał wysyłany w postaci cyfrowej przyniesie radykalną poprawę jakości obrazu, który stanie się krystalicznie czysty, silniej nasycony kolorem i będzie miał bez porównania lepszy kontrast niż w dotychczasowym systemie emisji. Podobnie poprawi się jakość dźwięku. Telewizja cyfrowa gwarantuje również niezmienną jakość obrazu, niezależnie od tego, ile razy program był w studiu przegrywany z taśmy na taśmę. Na razie zalety telewizji cyfrowej mogą ocenić tylko abonenci Wizji TV - pierwszej polskiej telewizji cyfrowej, która od lipca tego roku sprzedała już 35 tys. zestawów do odbioru satelitarnego. - Do końca tego roku sprzedamy ok. 130 tys. takich urządzeń. U producenta zamówiliśmy łącznie 500 tys. - mówi Andrzej Muras, prezes Wizji TV. Planuje ona do 1 listopada zwiększyć liczbę punktów sprzedaży do tysiąca. Za zestaw do cyfrowego odbioru wraz z instalacją i rocznym abonamentem trzeba zapłacić 599 zł z VAT. Sporą część tego wydatku stanowią koszty instalacji i dzierżawy sprzętu. Po ich odjęciu cena rocznego abonamentu na pakiet programów oferowanych przez Wizję TV wyniesie 330 zł (27,5 zł miesięcznie). Właściciele Wizji TV twierdzą, że jest to najbardziej konkurencyjna oferta na polskim rynku telewizji płatnych. Za tę kwotę odbiorcy indywidualni lub zgrupowani w sieciach kablowych otrzymają dostęp do 18 kanałów tematycznych w języku polskim, a ci, którzy stali się właścicielami specjalnych zestawów do jej odbioru otrzymują dodatkowo dostęp do 40 nie kodowanych zachodnich cyfrowych kanałów telewizyjnych: od telewizji państwowych (RAI I, ZDF), przez komercyjne (RTL, Sat 1, PRO 7), po kanały poświęcone sztuce i publicystyce (3 Sat, ARTE). Z satelity Astra można będzie też po wykupieniu abonamentu odbierać 30 programów radiowych.

Dla rodzimego widza, który zagraniczne stacje komercyjne odbiera już od dawna w sieciach kablowych, najbardziej interesujący jest zestaw kanałów uprzystępnianych przez Wizję w języku polskim. Dzielą się one na kilka grup tematycznych. Największego zainteresowania spodziewać się można czterema kanałami filmowymi. HBO (44 mln widzów na całym świecie) jest nastawiony na emisję najnowszych hitów filmowych, choć nadaje pomiędzy nimi także programy dokumentalne, koncerty muzyczne i sprawozdania z imprez sportowych. Hallmark nastawiony jest na prezentację filmowej twórczości telewizyjnej, w której znaczny udział mają seriale. Kanał Romantica prezentuje wyłącznie telenowele, głównie o charakterze miłosnym. TCM (Turner Classic Movies) będzie pokazywał najważniejsze filmy z lat 1940-1970, ze szczególnym uwzględnieniem tych, w których legendarne role stworzyły gwiazdy ówczesnego kina.
Pasmo edukacyjne Wizji TV to głównie geografia i środowisko naturalne. Filmy przyrodnicze i dokumentalne zawiera kanał National Geographic, światowy lider w produkcji programów przyrodniczych i dokumentalnych. Rejestruje również pionierskie wyprawy w słabo jeszcze znane miejsca globu, przekazując sporą dawkę materiału o charakterze etnograficznym i socjologicznym. Z kolei Travel, w całości poświęcony podróżom, podsuwa pomysły na dłuższe i krótsze urlopy. Discovery Channel przewodzi na światowym rynku dokumentu telewizyjnego, specjalizując się zwłaszcza w relacjach z pionierskich prac naukowych. Animal Planet dzieli czas emisyjny pomiędzy filmy dokumentalne poświęcone zwierzętom i ich środowisku naturalnemu oraz seriale o charakterze rodzinnym. Tę pulę uzupełnia transmitowany na bieżąco najpopularniejszy na świecie kanał informacyjny CNN International, emitowany w oryginalnej wersji językowej.


Platformy cyfrowe rozpoczynają walkę o polski rynek telewizyjny

W Wizji TV bogato prezentują się także programy muzyczne. Widzom udostępniony został nadawany przez całą dobę kodowany kanał muzyczny MTV, adresowany do młodych widzów. Atomic TV to również porcja muzyki przeznaczonej dla widza przed trzydziestką; program przygotowywany jest w Polsce i dla polskiego odbiorcy (70 proc. repertuaru to twórczość zachodnia, 30 proc. - polska). Bet On Jazz nadaje wyłącznie muzykę jazzową ilustrowaną teledyskami, a także relacje ze znaczących festiwali, uzupełnione wywiadami z najpopularniejszymi jazzmenami.
Kanały dla dzieci to Fox Kids i Cartoon Network. Pierwszy z nich nadaje programy realizowane na żywo, przedzielane filmami rysunkowymi i fabularnymi; adresowany jest on do uczniów szkół podstawowych. Natomiast Cartoon Network to głównie taśmoteka z kreskówkami, która może bawić dzieci w każdym wieku - bohaterami emitowanych tu filmów są zarówno Tom i Jerry, jak i Scooby Doo czy Flinstonowie.
Wizja TV tworzy też trzy programy autorskie. Najbardziej całościowy z nich - Wizja 1 - ma proporcje tematyczne właściwe przeciętnej telewizji komercyjnej. Emituje więc głównie programy sportowe: relacje na żywo z wyjazdowych meczów polskiej reprezentacji piłki nożnej, z rozgrywek ligi żużlowej, ze zmagań hokeistów oraz z torów samochodowych. Równolegle pokazuje importowane talk-shows ("Ophra Winfrey Show"), programy o gwiazdach (Bill Cosby), seriale ("Dallas") oraz programy dla dzieci. Dla bardziej wymagającego adresata w repertuarze filmowym są takie kinowe hity, jak "Angielski pacjent" czy "Zagubiona autostrada". Wizja Pogoda to pierwszy w Polsce kanał poświęcony wyłącznie prognozom pogody - jego widzowie są na bieżąco informowani o stanie aury w poszczególnych regionach Polski i Europy. Esencję repertuaru całego pakietu programów Wizji TV zawiera kanał Twoja Wizja, który przewiduje w swoim repertuarze relacje na żywo z ważnych wydarzeń sportowych (Puchar UEFA).

Znacznie mniej przejrzysta jest na razie oferta konkurencji Wizji TV - Polskiej Platformy Cyfrowej. Próbny sygnał cyfrowy z satelity Hot Bird popłynie 15 października, a ofertę programową kierownictwo stacji ujawni pod koniec tego miesiąca. Wtedy też zacznie się sprzedaż dekoderów. - Uważamy, że polski widz już jest zmęczony spolszczoną wersją obcych programów, dlatego też stawiamy na rodzimą produkcję, która prezentowana będzie przez naszą platformę w pierwszej kolejności - mówi Lew Rywin, prezes Canal+ Polska. Dzięki możliwości nadawania przez satelitę Hot Bird oprócz pakietu cyfrowego widz będzie mógł odbierać inne nie kodowane programy, w tym polskie, jak Polonia 1, TV Polonia, TVN, Nasza TV, RTL 7. Polska Platforma Cyfrowa ma w swej ofercie programowej także analogiczne do Wizji TV kanały tematyczne. Na przykład w Planete (w całości w polskiej wersji językowej) będą pokazywane dokumenty i reportaże, w pierwszej kolejności filmy o tematyce związanej z Polską oraz te, które wyprodukowano przy współpracy polskich dokumentalistów. Cine Cinemas to kanał filmowy złożony z najciekawszych pozycji kinematografii światowej ostatnich 40 lat, obudowany programami poświęconymi historii i aktualnościom kina; poczesne miejsce ma w nim zajmować rodzima produkcja filmowa. Seasons to rozbudowany poradnik dla miłośników wędkarstwa, myślistwa, i miłośników otwartej przestrzeni. Tematykę muzyczną będą obsługiwały dwa kanały: stacje MCM i Muzzik. Pierwszy z nich pokazuje na przemian amerykańską muzykę pop i programy lokalne, a drugi - twórczość klasyczną, od koncertu symfonicznego po jazz. Multimusic to kanał, który zbiera najciekawsze programy udostępniane przez najrozmaitsze stacje muzyczne, jak Classica, Pokolenie 60, Planete Rap czy Cactus Country.
Właściciele Polskiej Platformy Cyfrowej liczą, że ich oferta wkrótce wzbogaci się o kilka nowych kanałów tematycznych i takich jak Polsat 2, opracowywanych od podstaw przez dziennikarzy Polsatu. W rozmowach dotyczących repertuaru uczestniczą także telewizja publiczna oraz stacje SAT 2000 i Eurosport.

Więcej możesz przeczytać w 40/1998 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.