Klondike Europy

Klondike Europy

W pierwszej połowie 1998 r. zagraniczne firmy zainwestowały w Polsce ok. 12 mld USD. Do końca roku całkowita wartość zagranicznych inwestycji przekroczy najprawdopodobniej 30 mld USD. Wyprzedziliśmy już pod tym względem dotychczasowego lidera naszego regionu - Węgry. W mijającym roku przeprowadzono również kilka operacji kapitałowych o wartości kilkunastu miliardów złotych. Na giełdach zadebiutowało najcenniejsze polskie przedsiębiorstwo - TP SA. W naszym rankingu prezentujemy największe transakcje gospodarcze 1998 r. Uwzględniliśmy w nim przedsięwzięcia już zrealizowane oraz niektóre z tych, których realizację rozpoczęto.
Pendolino dla PKP
Fiat Ferroviaria wygrał przetarg na dostawę dla PKP 16 zestawów nowoczesnych, szybkich pociągów pasażerskich typu pendolino - z przechylnymi wagonami. Włoski koncern pokonał Siemensa i Adtranz. Wartość transakcji ocenia się na 900 mln zł. Pociągi będą produkowane z udziałem polskich firm. Pierwsze polskie pendolino zaczną wozić pasażerów na początku XXI w. Dzięki nim możliwe będzie skrócenie czasu podróży o kilkadziesiąt procent bez znaczącej modernizacji torów.

Isuzu Tychy
Japoński koncern motoryzacyjny Isuzu zainwestował w Tychach 200 mln USD w budowę jednej z najnowocześniejszych fabryk silników wysokoprężnych w Europie. Fabryka ma zostać uruchomiona już w 1999 r. Początkowo będzie produkować 100-150 tys. silników rocznie; docelowo - 300 tys.

Miasto Opla
W Gliwicach otwarto najnowszą fabrykę firmy Opel AG, należącą do koncernu General Motors. Dotychczasowy koszt tego przedsięwzięcia wyniósł ok. 530 mln DM. Budowa kompleksu przemysłowego o powierzchni 70 ha trwała 22 miesiące. W gliwickiej fabryce powstają astry classic. W przyszłości będzie to jedyny zakład Opla produkujący samochód małolitrażowy tej marki. Do 2000 r. nakłady inwestycyjne General Motors w Gliwicach mają wzrosnąć do 900 mln DM. Fabrykę będzie wówczas opuszczać 150 tys. aut rocznie. Liczba zatrudnionych ma wynieść docelowo 3000 osób.

Papier z Oławy
W gminie Oława międzynarodowy koncern papierniczy SCA Hygiene Papier zainwestuje 500 mln DM w fabrykę wyrobów papierniczych. Budowa została podzielona na trzy etapy; pierwszy rozpoczął się w kwietniu 1998 r. Docelowo mają powstać trzy bądź cztery linie produkcyjne, przy których będzie pracowało ponad 1500 osób. Budowa ma się zakończyć w 2005 r. W pobliżu fabryki powstaną dodatkowo: zakład produkcji opakowań oraz centrum handlowe. Obie te inwestycje zostaną zakończone w latach 2001-2002.

Metro z Chorzowa
Chorzowski Konstal (należący do międzynarodowego koncernu Alstom) wygrał przetarg na budowę wagonów dla warszawskiego metra. 108 wagonów będzie kosztować prawie 150 mln zł. Pierwsze 24 wagony zostaną dostarczone do końca 2000 r., reszta - do 2004 r.

Warszawa-Wiedeń bis
Polskie, czeskie oraz austriackie koleje zainwestują wspólnie w modernizację trasy Warszawa-Wiedeń (pokrywającej się częściowo z trasą dawnej kolei warszawsko-wiedeńskiej) prawie 1,6 mld ECU. Najwięcej, bo aż 820 mln ECU, wydadzą PKP. Czesi zainwestują 640 mln ECU, a Austriacy - 120 mln ECU. Polski przewoźnik otrzyma pieniądze m.in. z funduszu PHARE i międzynarodowych instytucji finansowych.

Metro Poznań
Jesienią 1998 r. zakończono pierwszy etap budowy największego w Poznaniu centrum handlowego Metro. Inwestorem jest niemiecka firma Asko. Poznański kompleks o powierzchni 35 tys. m kw. będzie się składać z ok. 60 sklepów, hipermarketu oraz parkingu na 2000 pojazdów. Wartość inwestycji wynosi prawie 100 mln DM.

Motorola Kraków
Amerykański koncern Motorola zainwestuje w Krakowie 110 mln USD. Pieniądze te przeznaczone zostały na wybudowanie fabryki półprzewodników oraz centrum oprogramowania. Budowa kompleksu ma zostać zakończona w 2000 r. W samym centrum oprogramowania pracować będzie pół tysiąca specjalistów, studentów oraz absolwentów krakowskich uczelni. Fabryka ma produkować m.in. układy scalone do telefonów komórkowych i komputerów.

Koreański maluch
Koreański koncern Daewoo rozpoczął sprzedaż w Polsce kolejnego (po lanosie, nubirze i leganzie) samochodu najnowszej generacji - matiza. W przyszłym roku koncern planuje sprzedać ok. 60 tys. aut. Przewidywane wpływy ze sprzedaży wyniosą 1,4 mld zł.

Imperium Tishmana
Tishman Speyer Properties - amerykańska firma developerska - chce zainwestować w Polsce 1-2 mld USD w nieruchomości. Amerykanie zamierzają wybudować m.in. węzeł komunikacyjny przy dworcu PKP w Krakowie. Za 500 mln USD powstanie tam centrum handlowo-usługowe składające się z hoteli, restauracji, sklepów i biurowców. Rozpoczęcie budowy planowane jest na pierwsze półrocze przyszłego roku. Efekty mają być widoczne już w 2000 r. Kolejne inwestycje będą realizowane w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu oraz Gdańsku. TSP to obecnie jedna z największych firm developerskich w USA, a wartość posiadanych przez nią nieruchomości wynosi prawie 6 mld USD.

Złota Centrum
Holenderska firma ING Real Estate oraz gmina Warszawa Centrum utworzyły spółkę Złota Centrum, która zbuduje największe w Polsce centrum komercyjne. Koszt całej inwestycji to ok. 500 mln DM. Centrum powstanie w pobliżu Pałacu Kultury oraz Dworca Centralnego. Składać się będzie z kin, restauracji, kawiarni, hoteli, biurowców i pasaży handlowych. Całość zajmie ponad 170 tys. metrów kwadratowych.

Metro - Centrum
Zakończyła się budowa kolejnego półtorakilometrowego odcinka warszawskiego metra - od Politechniki do centrum (obok Pałacu Kultury). Trwała ponad trzy lata. Koszt inwestycji ocenia się na 200 mln zł. Obecnie buduje się następne tunele warszawskiej kolejki podziemnej - do placu Bankowego.

TP SA na giełdzie
Po kilkuletnich przygotowaniach rozpoczęła się prywatyzacja jednego z najważniejszych polskich przedsiębiorstw - TP SA. W pierwszej kolejności do obrotu na giełdach - w Polsce i za granicą - przeznaczono 15 proc. akcji spółki. Giełdowy debiut zakończył się powodzeniem. Ministerstwo Skarbu ocenia, że wpływy z tej operacji wyniosły 2,896 mld zł.

Miliard na telefony
TP SA wyemitowała w USA i w Europie Zachodniej obligacje o wartości miliarda dolarów. Jest to największa emisja tego typu papierów dłużnych w Europie Środkowej i Wschodniej. Popyt na obligacje znacznie przekroczył wartość oferty. Obie transze emisji oprocentowane są bardzo korzystnie. Pieniądze uzyskane w ten sposób zostaną przeznaczone na inwestycje oraz restrukturyzację dotychczasowego zadłużenia spółki.

EBOiR w telefonach
W dniu giełdowego debiutu TP SA Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju ogłosił, że kupuje 8,1 proc. akcji tej spółki o wartości 75,5 mln USD. Stanowi to 1,21 proc. kapitału akcyjnego polskiego operatora telekomunikacyjnego.

Centrum handlowe Klif
Rozpoczęła się budowa centrum handlowego Klif w Warszawie. Inwestorem jest firma Polinwest z kapitałem norweskim. Centrum ma zostać otwarte w marcu 1999 r. Hale o powierzchni 24 tys. m kw. pomieszczą hipermarket, prawie 100 sklepów, kawiarnie, bary szybkiej obsługi, punkty usługowe, dwa parkingi: podziemny na 600 samochodów i naziemny na 510 miejsc. Inwestycja ma kosztować ok. 40 mln USD.

Reduta Ordona
W Warszawie przy Alejach Jerozolimskich, w pobliżu stacji kolejki dojazdowej WKD Reduta Ordona, powstaje kolejne centrum handlowe. Inwestorami są: duński Thorkild Kristensen, norweski Steen & Stroem, Fundusz Inwestycyjny na Europę Wschodnią i Centralną oraz francuska sieć hipermarketów Carrefour. Przedsięwzięcie ma kosztować prawie 50 mln USD. Kompleks będzie się składać z hipermarketu, 50 sklepów i podziemnego garażu na 1225 aut.

Cadbury w Wedlu
Brytyjski koncern Cadbury Schweppes odkupi od PepsiCo fabrykę czekolady Wedla. Transakcja ma zostać przeprowadzona na początku 1999 r. PepsiCo odsprzeda udziały dwóch fabryk - warszawskiej wytwórni wyrobów czekoladowych oraz płońskiej wytwórni pieczywa cukierniczego. Wartość obu transakcji ocenia się na 160 mln USD. Cadbury ma już fabrykę czekolady w podwrocławskich Bielanach, w którą zainwestował ponad 50 mln USD.

Japońska Iskra
Konsorcjum japońskich koncernów NSK i Nichimen kupiło za 45 mln USD 80 proc. akcji kieleckiej Fabryki Łożysk Tocznych Iskra. W ciągu kolejnych pięciu lat Japończycy zamierzają ponadto zainwestować w Kielcach ok. 58 mln USD. Iskra ma w tym czasie zwiększyć eksport swoich wyrobów do Europy Zachodniej oraz wejść na rynki azjatyckie.

Następca cinquecento
W Tychach rozpoczęto produkcję fiata seicento, następcy cinquecento. W 1999 r. z Tych ma wyjechać prawie 250 tys. samochodów, których część trafi do salonów FIAT-a w całej Europie. Włosi deklarują, że do 2002 r. zainwestują w Polsce 500 mln USD. 


Okładka tygodnika WPROST: 52/1998
Więcej możesz przeczytać w 52/1998 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
Współpraca:
Opracował:
 0