Noc burgunda

Dodano:   /  Zmieniono: 
Czerwień pojawia się w modzie falami. Już kilka lat temu Gianfranco Ferre prezentował obcisłe wiśniowe ubiory ze skóry węża, Thierry Mugler prowokował "ognistą diaboliczną kolekcją dla kobiet spragnionych życia", a Valentino owijał modelki w tiule w kolorze dojrzałych jabłek. Czerwień - symbol energii i erotyzmu - upatrzyły sobie Hillary Clinton, księżniczka Anna i lady Di.
Na premierze filmu "Erin Brockovich" Julia Roberts wystąpiła w purpurowych spodniach Alberty Ferretti. Podczas rozdania Złotych Globów pojawiła się w koralowej sukni Calvina Kleina, a na imprezie People’s Choice Awards - w burgundowej kreacji z tafty tego samego projektanta. Wszyscy domyślają się już koloru jej sylwestrowego stroju. Tajemnicą pozostaje tylko nazwisko kreatora.

Czerwień pojawia się w modzie falami. Już kilka lat temu Gianfranco Ferre prezentował obcisłe wiśniowe ubiory ze skóry węża, Thierry Mugler prowokował "ognistą diaboliczną kolekcją dla kobiet spragnionych życia", a Valentino owijał modelki w tiule w kolorze dojrzałych jabłek. Czerwień - symbol energii i erotyzmu - upatrzyły sobie Hillary Clinton, księżniczka Anna i lady Di. W następnych latach dominowały spokojne barwy: purytańska biel, beże, zgniłe zielenie, szarości i błękity. W nadchodzącym karnawale kreatorzy ponownie lansują czerwień, która - ich zdaniem - odświeża modę. Sylwester powinien więc błyszczeć kolorem borówki, wiśni, burgunda i bakłażana.
W XXI wiek - według projektantów - powinniśmy wejść prowokacyjnie i nieco histerycznie. Czerwień zwróci uwagę innych. W myśl tej zasady Alberta Ferretti proponuje tiulową suknię w kolorze burgunda ze złotymi aplikacjami, a Ungaro - satynowe ciemnowiśniowe spodnie i top ozdobiony kompozycją z jedwabnych róż w tym samym kolorze. Iceberg wkłada modelkom koszulki na ramiączkach i przewiewne spodnie - wszystko w odcieniach nasyconej czerwieni. Versus małą czarną zastępuje małą wiśniową z fantazyjnymi falbanami i odkrytymi ramionami. Thierry Mugler proponuje na wieczór co prawda czarną suknię, ale ozdobioną amarantowymi piórami, spływającymi do samej ziemi. Pióra zdobią też brwi modelki. W świecie mody nowym propozycjom projektantów nadano już nazwy. Kreacje z przewagą czerwieni określa się jako shiny red, z dominacją różu - pink of shocking, a fioletu - dreams in violet.
W czerwieniach nosi się coraz więcej pań, zwłaszcza o egzotycznym pochodzeniu. Są wśród nich Salma Hayek, Jennifer Lopez i Catherine Zeta-Jones. W odcieniach burgunda i amarantu dobrze czują się również Gwyneth Paltrow, Julia Roberts i gwiazda pop, Britney Spears. Polskie aktorki też uległy modzie. Podczas festiwalu filmowego w Gdyni w czerwonych skórzanych płaszczach pojawiły się m.in. Maja Ostaszewska i Małgorzata Pieczyńska. Jolanta Fraszyńska wystąpiła w purpurowych spodniach.
Targi w Kolonii i Düsseldorfie oraz pokazy mody w Mediolanie i Paryżu dowiodły, że czerwień warto przenieść na ulice oraz do biur. Christian Dior proponuje klipsy z czerwonymi kamieniami, a Miu Miu ekstrawagancką czapkę w wiśniowe, koralowe i różowe paski. Anna Sui zestawiła ciemnobrązowy kostium z zamszowymi kozakami w fantazyjne wzory w różnych odcieniach czerwieni. Prada namawia do noszenia czarnych wąskich spodni z tiulową koralową sukienką przed kolana. Na pokazie Chanel zaprezentowano kostium w kolorze bakłażana z tweedu przetykanego różowymi, fioletowymi i żółtymi nićmi. Christian Lacroix zaskoczył publiczność różowo-czerwoną suknią ślubną w barokowym stylu. Hugo Boss pokazał ciemnośliwkowe garnitury zestawione z fioletowymi krawatami oraz puchowe kurtki w kolorze biskupim.
Czerwień pojawia się też w makijażu. Podczas karnawałowych nocy usta mają być rubinowe albo szkarłatne, policzki przyprószone purpurowym różem, a paznokcie pomalowane lakierem w odcieniu burgunda. Również magazyny poświęcone wystrojom wnętrz coraz częściej radzą dekorować mieszkania czerwonymi dodatkami. Czasem wystarczy zmienić ramę obrazu albo kupić kwiaty. W łazience powiesić karminowe ręczniki, w kuchni ustawić koralowy zestaw do fondue, a sypialnię ozdobić lampką w kształcie serca. Anonimowa czerń zaczyna nudzić. Do głosu dochodzi wyzywająca, niepokojąca i namiętna czerwień. Jej dominacja nie skończy się w karnawale. Już teraz "boom czerwonego" zapowiadają katalogi mody na wiosnę i lato przyszłego roku.

Więcej możesz przeczytać w 52/53/2000 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.