Polacy dużo chętniej niż inni Europejczycy korzystają z bankowości mobilnej

Polacy dużo chętniej niż inni Europejczycy korzystają z bankowości mobilnej

Bankowość mobilna
Bankowość mobilnaŹródło:Shutterstock / WAYHOME studio
Bankowość internetowa i mobilna cieszą się wśród Polaków dużą popularnością. Polska zdecydowanie wyróżnia się w tej kwestii na tle innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej – wynika z badania Mastercard.

Polscy konsumenci są entuzjastami cyfrowych usług, doceniając je przede wszystkim za szybkość, wygodę i możliwość korzystania z nich w dowolnym miejscu i czasie. Większe ucyfrowienie polskich konsumentów na tle Europy Środkowo-Wschodniej widać w zakresie korzystania z usług finansowych. Zdecydowana większość (81 proc.) ankietowanych z naszego kraju korzysta z bankowości online (średnia dla regionu 63 proc.), a po mobilne usługi płatnicze (rozumiane jako portfele mobilne oraz bankowość mobilną) sięgamy najczęściej w regionie - średnio niemal 10 razy w miesiącu (średnia dla regionu to 5,4), wynika z badania Mastercard.

„Polacy coraz chętniej korzystają z usług finansowych na smartfonach. 63 proc. badanych deklaruje, że 'bankuje' w sposób mobilny (średnia 52 proc.), a już ponad połowa polskich konsumentów (52 proc.) korzysta z różnych form płatności mobilnych oferowanych przez banki, podczas gdy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wskaźnik ten utrzymuje się na poziomie 40 proc. Spytani o to, czym by płacili, jeśli nie plastikową kartą i gotówką, 60 proc. ankietowanych wskazuje właśnie na telefon. Te dobre wyniki mogą być efektem powszechnej już dostępności cyfrowych usług płatniczych będących w ofercie polskich banków” – czytamy w komunikacie.

Urządzenia przenośne

Cyfrowe zaawansowanie Polaków widać też na przykładzie urządzeń ubieralnych służących do płacenia, tzw. wearables, jak inteligentne zegarki czy opaski fitness. Z badania Mastercard wynika, że ponad co czwarty konsument (27 proc.) chciałby płacić właśnie wearables, co jest najlepszym wynikiem w regionie. Ogólnie dowolne urządzenie tego typu posiada 15 proc. respondentów, podano także.

Elektroniczne usługi płatnicze są doceniane przez Polaków przede wszystkim za wygodę (77 proc.), oszczędność czasu (67 proc.), dostępność w dowolnym miejscu i czasie (60 proc.) oraz łatwość w użyciu (56 proc.).

Jedną z najpopularniejszych cyfrowych usług są zakupy online - robi je 68 proc. polskich konsumentów ankietowanych w badaniu Mastercard, a przynajmniej raz w tygodniu zakupy w internecie robi 37 proc. z nich. Częstotliwość ta jest jednak mniejsza niż w innych krajach w naszej części Europy - średnio 3,5 raza w miesiącu, w porównaniu z 3,9 raza w regionie. Polacy w zdecydowanej większości robią zakupy online na laptopach (78 proc.), rzadziej na urządzeniach mobilnych (22 proc.). Kupowanie w internecie ankietowani lubią za wygodę (77 proc.), oszczędność czasu (70 proc.) i dostępność w dowolnym miejscu i o dowolnej porze (68 proc.), wskazano również.

Nie wyobrażają sobie życia bez elektroniki

Jak podkreśla Mastercard, niektóre z usług cyfrowych zdobyły tak ugruntowaną pozycję w naszym codziennym życiu, że trudno sobie wyobrazić, jak moglibyśmy bez nich funkcjonować. Do tych najbardziej popularnych wśród Polaków należy wysyłanie wiadomości e-mail (76 proc.), wyszukiwanie informacji w internecie (76 proc.) i korzystanie z mediów społecznościowych (75 proc.). Inne cyfrowe usługi nadal konkurują ze swoimi analogowymi odpowiednikami, ale coraz częściej zdobywają serca użytkowników. Wśród nich warto wspomnieć o aplikacjach służących do nawigacji w terenie (66 proc.), korzystaniu z elektronicznej wersji kalendarza (65 proc.), programach lojalnościowych (63 proc.), sprawdzaniu pogody online (54 proc.), streamingu muzyki i treści wideo „na żądanie” (50 proc.) czy rezerwacji noclegów (38 proc.) i zakupu biletów na podróż (34 proc.). W niektórych obszarach ucyfrowienie jest nadal w fazie wstępnego rozwoju, tak jak ma to miejsce w przypadku czytania książek - korzystanie z czytnika e-booków deklaruje tylko 14 proc. ankietowanych.

O ile z poziomu cyfryzacji usług w zakresie zakupów, finansów czy podróży polscy konsumenci są już zadowoleni, o tyle wciąż zauważają większą potrzebę innowacji w takich sektorach jak edukacja (41 proc.), służba zdrowia (40 proc.) czy transport publiczny (30 proc.).

„W wielu dziedzinach naszego życia rozwiązania elektroniczne już wyparły te analogowe. Jak wynika z naszego badania, polscy konsumenci bardzo chętnie korzystają już z cyfrowych usług, szczególnie w zakresie finansów i płatności, i w tym aspekcie znajdujemy się w regionalnej awangardzie. Zaznajomienie się z nowymi technologiami często wymaga od użytkownika opanowania nowych umiejętności i zmiany zachowań, ale nasze badanie potwierdza, że Polacy są chętni, by korzystać z cyfrowych rozwiązań, szczególnie kiedy widzą wynikające z tego realne korzyści” – powiedział dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe Bartosz Ciołkowski, cytowany w komunikacie.

Kolejna generacja cyfrowych usług może już powstawać w oparciu m.in. o sztuczną inteligencję (AI). Dotychczas z tego typu rozwiązań skorzystało 23 proc. ankietowanych z Polski, ale chciałaby tego spróbować już ponad połowa (55 proc.). Z kolei 6 proc. respondentów deklaruje korzystanie z usługi chatbotów oferowanych przez banki. Jeszcze większą otwartość można zaobserwować w przypadku rozwiązania wirtualnej rzeczywistości (VR) - z takiej technologii skorzystał już co czwarty respondent (25 proc.), a w przyszłości chciałoby z nich skorzystać 60 proc. polskich konsumentów, podkreślono.