NASA potwierdziła odkrycie nowej planety

Dodano:   /  Zmieniono:
OGLE-2007-BLG-349
OGLE-2007-BLG-349 Źródło:NASA
Astronomowie z NASA przy użyciu teleskopu Hubble'a potwierdzili istnienie nowego układu planety oraz dwóch gwiazd.

Planeta krąży wokół dwóch gwiazd w systemie OGLE-2007-BLG-349, który znajduje się 8 tysięcy lat świetlnych od Ziemi, w kierunku centrum naszej Galaktyki.

Planeta o masie zbliżonej do Saturna, znajdująca się w konstelacji Strzelca, okrąża dwie gwiazdy w odległości niemal 500 mln kilometrów. Jedno okrążenie trwa siedem lat. Wiek całego układu jak i temperatura gwiazd nie są znane.

Gwiazdy duet znajduje się z kolei w odległości około 11 mln km od siebie. Ze względu na to, że nowo odkryta planeta ma masę zbliżona do Saturna, może być również traktowana jako gazowy gigant.

Ziemia ma niedaleką bliźniaczkę

25 sierpnia NASA potwierdziła informację, że Proxima Centauri ma planetę podobną do Ziemi. Najprawdopodobniej jest ona planetą skalistą, gdyż jej minimalna masa jest równa ok. 1,3 masy Ziemi. Proxima Centauri to czerwony karzeł, gwiazda znacznie słabsza i chłodniejsza od Słońca. Oznaczać to może, że temperatura równowagowa tej planety jest w zakresie, w którym na powierzchni istnieć może woda w stanie ciekłym. Nic nie wiadomo jednak na temat tego, czy warunki na jej powierzchni pozwalają na istnienie życia. Astronomowie piszą w magazynie „Nature”, że nie można wykluczyć, że ten skalisty świat może być najbliższym siedliskiem życia poza Układem Słonecznym. Przyznają przy tym, iż wiele przemawia przeciwko takiej możliwości.

Czerwony karzeł oddalony jest od Ziemi o ponad 4,2 lat świetlnych (około 40 bilionów kilometrów). Dzięki programowi Pale Red Dot, który zainicjowano w celu ustalenia, czy wokół gwiazdy krąży niewielka planeta, udało się ustalić, że Proxima Centauri zbliża się do Ziemi z prędkością około 5 km/h i z tą samą prędkością się oddala.

Źródło: nasa.gov