Rewolucyjne wyniki badań. Naukowcom dało się usunąć mutację genetyczną z DNA

Rewolucyjne wyniki badań. Naukowcom dało się usunąć mutację genetyczną z DNA

DNA
DNA / Źródło: Fotolia / natali_mis
Czasopismo „Nature” opublikowało wyniki badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców, którym udało się usunąć z DNA ludzkich embrionów mutację genetyczną powodującą chorobę serca.

Chodzi o kardiomiopatię przerostową, w której przebiegu dochodzi do przerostu lewej komory serca. Osoby cierpiące na tę chorobę są szczególnie narażeni na nagłą śmierć. Dotyka ona jedną na pięćset osób.

Mutacjazostała „wycięta” z DNA embrionu za pomocą rewolucyjnej technologii CRISPR-Cas9. Jest to rodzaj molekularnych nożyczek, które zdolne są do modyfikowania genów. Technologa umożliwia „wyjęcie” z DNA wadliwego genu i „edycję” genomów w taki sposób, aby pozbywać się chorobotwórczych fragmentów.

W publikacji na łamach tygodnika „Nature” podkreślono, że metoda wciąż nie jest całkowicie bezpieczna. Może np. dojść do usunięcia zbyt dużego fragmentu DNA. Wskaźnik dokładności CRISPR-Cas9 wynosi 70 procent. Plusem metody jest także to, że jest stosunkowo prosta do przeprowadzenia oraz tania.

Naukowcy przeprowadzili doświadczenia na 58 embrionach. U 42 z nich (72 procent), udało się usunąć wadliwe geny. Doktor Shoukhrat Mitalipov, jeden z ekspertów z grupy naukowców, którzy przeprowadzili doświadczenie, tłumaczył, że „każde pokolenie, które nosiłoby w sobie poprawkę genetyczną, byłoby wolne od choroby”. – Dzięki tej technologii moglibyśmy wyeliminować chorobę z danej rodziny, a w efekcie również z całej populacji – podkreślił.

Embriony wykorzystane do przeprowadzenia doświadczenia zostały utworzone za pomocą połączenia kobiecych komórek jajowych oraz plemników mężczyzny, który chory jest na kardiomiopatię przerostową. Nie będą się dalej rozwijać.

Czytaj także

• Wkrótce ruszy produkcja nadludzi. Ilość nas podludzi, we the people, trzeba będzie stanowczo zredukować przez ciężką pracę i wpajanie "wiary" w eugenikę, że sami dla "dobra świata" dobrowolnie odejdziemy życząc sobie eutanazji, jak za bolszewii dla "dobra partii". IV. neoliberalna homorzesza podejmuje tradycję bolszewii i III. Rzeszy w tradycji rewolucji francuskiej markiza de Sade... Być może jednak, że i dzisiejszym dr. Frankenstein i dr. Mengele uda sie tylko stworzyć potwory, które ich samych zniszczą, im prędzej, tym lepiej.

Czytaj także