Wznowiono budowę betonowej drogi w Puszczy Białowieskiej. Ekolodzy mówią o złamaniu prawa

Wznowiono budowę betonowej drogi w Puszczy Białowieskiej. Ekolodzy mówią o złamaniu prawa

Zdjęcia z prac remontowych
Zdjęcia z prac remontowychŹródło:Facebook / @pracownia.na.rzecz.wszystkich.istot
Po interwencji aktywistów, budowa drogi została wstrzymana na cały lipiec sierpień. Teraz jednak Lasy Państwowe wznawiają prace remontowe – zdaniem ekologów, bezprawnie. O sprawie pisze Onet.

Mieszkańcy wsi Teremiski, Budy i Pogorzelce na wyremontowanie starej drogi biegnącej przez Puszczę Białowieską czekali od dawna. Rozpoczęte prace wstrzymano na początku lipca na prośbę Komisji Europejskiej, która otrzymała zgłoszenie od organizacji Pracownia na rzecz Wszystkich Istot. 3 września ku zaskoczeniu ekologów wznowiono roboty na odcinku 22 kilometrów. Jak przekonywał w rozmowie z TVN24.pl profesor Rafał Kowalczyk z Instytutu Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk, jest to „jawne złamanie prawa międzynarodowego”.

Rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku Jarosław Krawczyk przekonuje, że nie ma mowy o naruszeniu przepisów. – Nie otrzymaliśmy odpowiedzi z Komisji Europejskiej, przesłaliśmy pytania i nie ustosunkowała się ona w tej sprawie, więc zgodnie z harmonogramem prowadzimy dalej prace przy remoncie drogi – mówił. Prace mają potrwać do końca roku i będą kosztować 12 milionów złotych.

Informacje o remoncie drogi Narewkowskiej wg. Lasów Państwoweych:

  • Inwestycja jest realizowana w celu skanalizowania ruchu turystycznego w cennym przyrodniczo obszarze i ułatwienia komunikacji lokalnym mieszkańcom. Lasy Państwowe nie odnoszą z niej żadnych korzyści ekonomicznych ani gospodarczych.
  • Prowadzone prace to jedynie modernizacja istniejącej od wielu lat drogi, przy zachowaniu jej dotychczasowego przebiegu i szerokości.
  • Droga Narewkowska stanowi jedyne bezpośrednie połączenie Białowieży
    z Narewką i jest głównym szlakiem udostępniającym Puszczę Białowieską od północnej strony, wykorzystywanym przez lokalną ludność oraz turystów.
  • Budowa nawierzchni w technologii wybranej dla inwestycji jest neutralna dla środowiska przyrodniczego i najbardziej korzystna z punktu widzenia trwałości w cyklu życia nawierzchni na drogach leśnych.
  • Po drodze Narewkowskiej przebiega trasa Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo, będącego jednym ze sztandarowych produktów turystycznych zrealizowanych w ostatnich latach w Polsce wschodniej. Inwestycja służy poprawie komfortu rowerzystów poruszających się tą trasą (ograniczenie pylenia).
  • Droga „Narewkowska” umożliwia szybszy przejazd służb ratunkowych (karetki pogotowia, straż pożarna, policja, straż leśna, straż graniczna).
  • W przyjętych zobowiązaniach dla obszaru Światowego Dziedzictwa UNESCO zapisano, że dopuszczalne jest utrzymanie i remontowanie infrastruktury turystycznej udostępniającej obszar Puszczy Białowieskiej społeczeństwu.
  • Inwestycja służyć będzie ochronie środowiska: dzięki udostepnieniu krótszej trasy ograniczona zostanie emisja spalin – dla przykładu, gdyby drogą Narewkowską (krótszą o blisko 20 km od aktualnie dostępnej trasy łączącej Narewkę z Białowieżą) przejeżdżało dziennie ok. 100 samochodów, emisja CO2 do atmosfery w wymiarze rocznym byłaby mniejsza o 86 ton.

Czytaj też:
Ponad 100 wyroków dla ekologów za obronę Puszczy Białowieskiej. „Byliśmy bici. Odcinano nas nożami od drzew”

Źródło: Onet.pl / Facebook, lasy.gov.pl