Wznowiono budowę betonowej drogi w Puszczy Białowieskiej. Ekolodzy mówią o złamaniu prawa

Wznowiono budowę betonowej drogi w Puszczy Białowieskiej. Ekolodzy mówią o złamaniu prawa

Zdjęcia z prac remontowych
Zdjęcia z prac remontowych / Źródło: Facebook / @pracownia.na.rzecz.wszystkich.istot
Po interwencji aktywistów, budowa drogi została wstrzymana na cały lipiec sierpień. Teraz jednak Lasy Państwowe wznawiają prace remontowe – zdaniem ekologów, bezprawnie. O sprawie pisze Onet.

Mieszkańcy wsi Teremiski, Budy i Pogorzelce na wyremontowanie starej drogi biegnącej przez Puszczę Białowieską czekali od dawna. Rozpoczęte prace wstrzymano na początku lipca na prośbę Komisji Europejskiej, która otrzymała zgłoszenie od organizacji Pracownia na rzecz Wszystkich Istot. 3 września ku zaskoczeniu ekologów wznowiono roboty na odcinku 22 kilometrów. Jak przekonywał w rozmowie z TVN24.pl profesor Rafał Kowalczyk z Instytutu Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk, jest to „jawne złamanie prawa międzynarodowego”.

Rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku Jarosław Krawczyk przekonuje, że nie ma mowy o naruszeniu przepisów. – Nie otrzymaliśmy odpowiedzi z Komisji Europejskiej, przesłaliśmy pytania i nie ustosunkowała się ona w tej sprawie, więc zgodnie z harmonogramem prowadzimy dalej prace przy remoncie drogi – mówił. Prace mają potrwać do końca roku i będą kosztować 12 milionów złotych.

Informacje o remoncie drogi Narewkowskiej wg. Lasów Państwoweych:

  • Inwestycja jest realizowana w celu skanalizowania ruchu turystycznego w cennym przyrodniczo obszarze i ułatwienia komunikacji lokalnym mieszkańcom. Lasy Państwowe nie odnoszą z niej żadnych korzyści ekonomicznych ani gospodarczych.
  • Prowadzone prace to jedynie modernizacja istniejącej od wielu lat drogi, przy zachowaniu jej dotychczasowego przebiegu i szerokości.
  • Droga Narewkowska stanowi jedyne bezpośrednie połączenie Białowieży
    z Narewką i jest głównym szlakiem udostępniającym Puszczę Białowieską od północnej strony, wykorzystywanym przez lokalną ludność oraz turystów.
  • Budowa nawierzchni w technologii wybranej dla inwestycji jest neutralna dla środowiska przyrodniczego i najbardziej korzystna z punktu widzenia trwałości w cyklu życia nawierzchni na drogach leśnych.
  • Po drodze Narewkowskiej przebiega trasa Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo, będącego jednym ze sztandarowych produktów turystycznych zrealizowanych w ostatnich latach w Polsce wschodniej. Inwestycja służy poprawie komfortu rowerzystów poruszających się tą trasą (ograniczenie pylenia).
  • Droga „Narewkowska” umożliwia szybszy przejazd służb ratunkowych (karetki pogotowia, straż pożarna, policja, straż leśna, straż graniczna).
  • W przyjętych zobowiązaniach dla obszaru Światowego Dziedzictwa UNESCO zapisano, że dopuszczalne jest utrzymanie i remontowanie infrastruktury turystycznej udostępniającej obszar Puszczy Białowieskiej społeczeństwu.
  • Inwestycja służyć będzie ochronie środowiska: dzięki udostepnieniu krótszej trasy ograniczona zostanie emisja spalin – dla przykładu, gdyby drogą Narewkowską (krótszą o blisko 20 km od aktualnie dostępnej trasy łączącej Narewkę z Białowieżą) przejeżdżało dziennie ok. 100 samochodów, emisja CO2 do atmosfery w wymiarze rocznym byłaby mniejsza o 86 ton.

Czytaj także:
Ponad 100 wyroków dla ekologów za obronę Puszczy Białowieskiej. „Byliśmy bici. Odcinano nas nożami od drzew”

Czytaj także

 6
  •  
    Jedyne uzasadnienie tej drogi jest ekonomiczne.
    Po utwardzonej nawierzchni przejedzie ciągnik siodłowy podczepiony pod przyczepę do transportu drewna. Nie zagrzebie się. Mniej spali. Nie trzeba będzie drzewa z wycinki wywlekać z lasu traktorami i dopiero na skraju przeładowywać na tira. Tir wjedzie do lasu. Będzie też szybciej.

    Lasy Państwowe to instytucja nosząca przewrotną nazwę. Dla nich las nie jest lasem tylko polem uprawnym do hodowli drewna. Na jednych parcelach sadzą pod linijkę i ogradzają je siatkami przeciw sarnom, żeby nie wyżarły sadzonek. Nazywają to szkółkami. Na innych w tym samym czasie jak sadzonki podrosną szkółkę się przerzedza, żeby największe drzewa miały miejsce do wzrostu. Na jeszcze innych wszystko to wycina się w pień i wywozi na do kontrahentów. Dla nich drzewo jest jak marchewka, tylko dłużej rośnie. A że LP mają we władaniu ogromny areał i setki tysięcy takich parceli to interes się kręci non stop. Dla nich Puszcza Białowieska jest takim samym ogródkiem uprawnym jak lasy pod Bydgoszczą, tylko tu jakiś złośliwiec przylazł i części lasu nadał status Parku Narodowego. Ale resztę traktują jak ogródek. Dobrze to widać jak się popatrzy na jakikolwiek teren leśny na zdjęciu satelitarnym googlemaps. Z góry widać powycinane prostokąty jak dziury w serze szwajcarskim.
    Kasa musi być. Oni mają w d u p i e przyrodę, okresy lęgowe i inne takie lewackie wymysły. Ma być asfalt bo będzie taniej. Zysk większy.
    •  
      Nie ma żadnego uzasadnienia asfaltowania drogi narewkowskiej. Argumenty leśników są idiotyczne, oni chcą po prostu żeby im samym łatwiej i szybciej było poruszać się po puszczy i bezczelnie zasłaniają się jakimś ograniczaniem emisji CO2. Przecież ci ludzie (szyszkopodobni myśliwi z XiX wieku) mają CO2 w tyłku i nie wierzą w globalne ocieplenie. Nikt to oczywiście nie napisał że kretyni chcieli asfaltować w szczycie sezonu lęgowego ptaków. Myśliwi dziś w polsce podejmują decyzję ignorując biologów - takie są realia.
      •  
        a po  , ,uj nam puszcza ?
        wszedzie drogi by do kosciola bylo bllizej
        cha cha cha amen
        • Jak zaczną budowę przekopu przez Mierzeję Wiślaną to dopiero zacznie się wycie. Ruscy puszcząns to stada ekoterrorystów, KODy zrobią blokady i marsze, WiR i OSA razem z nimi. Putin pewnie wezwie ONZ na pomoc. To będzie się działo. Dlatego nie rozumiem na co czekają z tym przekopem. Czym szybciej tym lepiej. I koniecznie dużo policji z wojskiem tam do odpierania ataków terrorystów trzeba skierować.
          • . Jeszcze tego by  brakowalo aby  nie  mozna bylo budowac drog.. .w Polsce.,..droga nie  idzie przez chronione tereny lesne...