Odporne na wybuchy nadwozie skonstruowano na Politechnice Wrocławskiej

Odporne na wybuchy nadwozie skonstruowano na Politechnice Wrocławskiej

Dodano:   /  Zmieniono: 
Nadwozie pojazdu opancerzonego, które - co sprawdzono na poligonie - może przetrwać wybuch kilku ładunków - stworzyli konstruktorzy Politechniki Wrocławskiej.
Uczelnia otrzymała pieniądze na naukowy projekt z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. - Nasi konstruktorzy stworzyli całkiem nowe, bardzo odporne nadwozie, które umieszczono na podwoziu istniejącym i używanym w wojsku - poinformowała Agnieszka Niczewska, rzeczniczka prasowa Politechniki Wrocławskiej.

- Przy udziale naukowców z Politechniki powstał pojazd o zwiększonej odporności na działanie materiałów wybuchowych. Wóz o nazwie M-ATV G10 zrealizowało konsorcjum Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej oraz Domu Samochodowego Germaz - dodał Andrzej Charytoniuk z biura prasowego Politechniki Wrocławskiej.

Wyjaśnił, że najpierw nadwozie powstało w komputerze. Dzięki nowoczesnej technologii informatycznej opracowano, a potem poprawiano konstrukcję nadwozia i foteli, testowano ich wytrzymałość. Dopiero po tej fazie badań, dopracowaniu konstrukcji i wyeliminowaniu błędów, zbudowano model rzeczywisty.

W czasie testów poligonowych, w newralgicznych miejscach pod podwoziem, zdetonowano cztery ładunki wybuchowe o masie 10 kg. - Podwozie pojazdu uległo zniszczeniu, ale nadwozie wytrzymało wszystkie próby bez widocznych śladów uszkodzeń - powiedziała Niczewska. Dodała, że egzemplarz nadwozia poddany próbom poligonowym został wystawiony na międzynarodowych targach przemysłu obronnego MSPO 2010 w Kielcach.

zew, PAP